למד דגושה
פורסם: ג' נובמבר 05, 2024 9:22 pm
חברי הפורום ערב טוב
יש תופעה שלא ברורה לי
יש בתורה 87 פעמים שהקב"ה מדבר אל משה
באופן ישיר 'וידבר ה' אל משה לּאמר', ותמיד האות למד דגושה.
התופעה באה רק כאשר יקוק פונה אל משה ישירות
ללא כל הפרעה בדרך. ('וידבר השם אל משה ואל אהרן לאמר',
במקרה כזה האות למד לא דגושה כי יש את אהרן באמצע.)
התופעה באה רק כאשר יש חמש מילים ברצף:
'וידבר יקוק אל משה לּאמר', למשל:
(י) וַיְדַבֵּ֥ר ה֖' אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר: (שמות)
(א) וַיְדַבֵּ֥ר ה֖' אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר: (ויקרא, פרשת תזריע)
חשוב להדגיש שאין סיבה דקדוקית להדגשת האות למד
(לא בגדכפת, ולא בכלל), פעם קראתי שזה לתפארת,
אך לדעתי יש סיבה רחבה יותר, והיא נעלמת ממני.
אשמח לקבל הסבר מחברי הפורום.
תודה רבה
אלי בנאי
יש תופעה שלא ברורה לי
יש בתורה 87 פעמים שהקב"ה מדבר אל משה
באופן ישיר 'וידבר ה' אל משה לּאמר', ותמיד האות למד דגושה.
התופעה באה רק כאשר יקוק פונה אל משה ישירות
ללא כל הפרעה בדרך. ('וידבר השם אל משה ואל אהרן לאמר',
במקרה כזה האות למד לא דגושה כי יש את אהרן באמצע.)
התופעה באה רק כאשר יש חמש מילים ברצף:
'וידבר יקוק אל משה לּאמר', למשל:
(י) וַיְדַבֵּ֥ר ה֖' אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר: (שמות)
(א) וַיְדַבֵּ֥ר ה֖' אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר: (ויקרא, פרשת תזריע)
חשוב להדגיש שאין סיבה דקדוקית להדגשת האות למד
(לא בגדכפת, ולא בכלל), פעם קראתי שזה לתפארת,
אך לדעתי יש סיבה רחבה יותר, והיא נעלמת ממני.
אשמח לקבל הסבר מחברי הפורום.
תודה רבה
אלי בנאי