אנו קהלך ואתה חלקנו
פורסם: א' אוקטובר 13, 2024 6:34 pm
בדרך כלל המילה קהל פירושו קיבוץ של אנשים כמו 'להקהל ולעמוד על נפשם' 'פרשה זו נאמרה בהקהל'
זהו הלשון קהילה שמשתמשים בו במכוון של חברה אבל פירושו בשורשו שהוא הקיבוץ של החברה.
ומעודי תמהתי על דברי הכתוב לא יבא ממזר ב'קהל' ה', ובגמרא יש נידון אם גרים איקרי קהל, מהו המכוון של המילה קהל בצורה הזו. יש עם ישראל יש שבטים יש משפחות, אבל מה הכונה 'קהל' ועד כדי כך שיש נידון מי איקרי קהל כאילו שזה ביטוי מיוחד המבטא צורה אחרת איך להחשיב את כלל ישראל ובזה לא נכללו גרים ויש גם קהל כהונה וקהל לויה וכו'.
ועל של עכשיו באתי, שאנו אומרים ביו"כ בהפיוט של כי אנו עמך בתוך הדברים 'אנו קהלך ואתה חלקנו' מה המשמעות של זה, זה כמו היחס של מלך לעם ודוד לרעיתו ורועה לצאנו וכל מיני יחסים שנמנו שם וגם בזה יש יחס של חלק לקהל, ואיני מתחיל להבין פשר מילים אלו.
אשמח מאד אם מאן דהו מבאי בית מדרש זה יוכל להחכימני.
זהו הלשון קהילה שמשתמשים בו במכוון של חברה אבל פירושו בשורשו שהוא הקיבוץ של החברה.
ומעודי תמהתי על דברי הכתוב לא יבא ממזר ב'קהל' ה', ובגמרא יש נידון אם גרים איקרי קהל, מהו המכוון של המילה קהל בצורה הזו. יש עם ישראל יש שבטים יש משפחות, אבל מה הכונה 'קהל' ועד כדי כך שיש נידון מי איקרי קהל כאילו שזה ביטוי מיוחד המבטא צורה אחרת איך להחשיב את כלל ישראל ובזה לא נכללו גרים ויש גם קהל כהונה וקהל לויה וכו'.
ועל של עכשיו באתי, שאנו אומרים ביו"כ בהפיוט של כי אנו עמך בתוך הדברים 'אנו קהלך ואתה חלקנו' מה המשמעות של זה, זה כמו היחס של מלך לעם ודוד לרעיתו ורועה לצאנו וכל מיני יחסים שנמנו שם וגם בזה יש יחס של חלק לקהל, ואיני מתחיל להבין פשר מילים אלו.
אשמח מאד אם מאן דהו מבאי בית מדרש זה יוכל להחכימני.