עמוד 1 מתוך 1
לשון 'מזיגה' בחז"ל
פורסם: ג' אפריל 30, 2024 9:51 am
על ידי פי האתון
לכאורה, 'מזגו לו כוס שני', 'נוטלין לידיים ואח"כ מוזגין', הכוונה: מהילת היין במים, האם מצאנו בחז"ל 'מזיגה' ככינוי למילוי הכוס ביין?
Re: לשון 'מזיגה' בחז"ל
פורסם: ג' אפריל 30, 2024 4:26 pm
על ידי יבנה
Re: לשון 'מזיגה' בחז"ל
פורסם: ג' אפריל 30, 2024 6:11 pm
על ידי עזריאל ברגר
בהלכות ההרחקות שביו"ד ח"ב - מקובל להורות שאף שפיכה לכוס נחשבת חלק מחיבת "מזיגת הכוס", וי"א אפילו הגשת מאכל.
Re: לשון 'מזיגה' בחז"ל
פורסם: ג' אפריל 30, 2024 9:21 pm
על ידי פי האתון
ונפק"מ גם למש"כ הרמ"א ריש סימן תעג: 'ובעל הבית לא ימזוג בעצמו רק אחר ימזוג לו דרך חירות' האם איירי במזיגה של יין במים, או בשפיכה לכוס.
Re: לשון 'מזיגה' בחז"ל
פורסם: ג' אפריל 30, 2024 9:24 pm
על ידי יבנה
עזריאל ברגר כתב:בהלכות ההרחקות שביו"ד ח"ב - מקובל להורות שאף שפיכה לכוס נחשבת חלק מחיבת "מזיגת הכוס", וי"א אפילו הגשת מאכל.
עי׳ בב״י יו״ד קצ״ה י׳, ותראה שמזיגה הוא דוקא כשמערבו עם מים.
ובשיעורי שבט הלוי בשו״ע שם כתב: ״במזיגה יש שני פירושים, עצם המזיגה שהוא לערב המשקה או שפיכת הכוס, ועיקר שם מזיגה הוא על תערובת המים עם היין ולא שפיכה בעלמא, ורק בדורנו משתמשים בזה לשפיכת הכוס.״
Re: לשון 'מזיגה' בחז"ל
פורסם: ג' אפריל 30, 2024 9:46 pm
על ידי פי האתון
יבנה כתב:עזריאל ברגר כתב:בהלכות ההרחקות שביו"ד ח"ב - מקובל להורות שאף שפיכה לכוס נחשבת חלק מחיבת "מזיגת הכוס", וי"א אפילו הגשת מאכל.
עי׳ בב״י יו״ד קצ״ה י׳, ותראה שמזיגה הוא דוקא כשמערבו עם מים.
ובשיעורי שבט הלוי בשו״ע שם כתב: ״במזיגה יש שני פירושים, עצם המזיגה שהוא לערב המשקה או שפיכת הכוס, ועיקר שם מזיגה הוא על תערובת המים עם היין ולא שפיכה בעלמא, ורק בדורנו משתמשים בזה לשפיכת הכוס.״
ובדורנו שאין מי שמערב במים לכאורה אין שום עניין שאחר ימזוג לו.
ויעויין מה שכתב בפסק"ת
- מזיגה.jpg (40.31 KiB) נצפה 487 פעמים
Re: לשון 'מזיגה' בחז"ל
פורסם: ג' אפריל 30, 2024 10:55 pm
על ידי גבול ים
עי' מש"כ בזה בשער הכולל אות יג