מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טעות בקריה"ת בניקוד המילה "יעשה"

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
לאנגע צדיק
הודעות: 35
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 12:13 am

טעות בקריה"ת בניקוד המילה "יעשה"

הודעהעל ידי לאנגע צדיק » ב' מרץ 25, 2024 2:36 pm

שאלה שנתעוררה אצלי בשבת האחרונה:
בויקרא ד,כ נאמר: וְעָשָׂ֣ה לַפָּ֔ר כַּֽאֲשֶׁ֤ר עָשָׂה֙ לְפַ֣ר הַֽחַטָּ֔את כֵּ֖ן יַֽעֲשֶׂה־לּ֑וֹ וְכִפֶּ֧ר עֲלֵהֶ֛ם הַכֹּהֵ֖ן וְנִסְלַ֥ח לָהֶֽם".

בטעות, במקום "יַֽעֲשֶׂה" קראתי "יֵעָשֶׂה". התלבטתי בשעת מעשה אם קראתי נכון, אך היות שלצערי אף אחד לא תיקן אותי הבנתי שקראתי נכונה. מיד בתום העלייה הלכתי לבדוק בחומש וגיליתי את הטעות.

שאלתי: לאשכנזים, שעל טעות בניקוד שאינה משנה את המשמעות אין חוזרים, התלבטתי האם בכגון דא חשיב שינוי שמשנה את המשמעות, כי "יַֽעֲשֶׂה" הוא מגזרת יפעל ואילו "יֵעָשֶׂה" הוא מגזרת נפעל; או כיון שסו"ס כאשר קוראים את הרצף "וְעָשָׂ֣ה לַפָּ֔ר כַּֽאֲשֶׁ֤ר עָשָׂה֙ לְפַ֣ר הַֽחַטָּ֔את כֵּ֖ן יֵעָשֶׂה לו" ברור שה"יעשה" הוא ע"י הכהן, שעליו נאמר בתחילת הפסוק "ועשה", נמצא שהמשמעות לא משתנה?

אשמח לדעת ההלכה ומקורות של דוגמאות דומות. תודה מראש.
נערך לאחרונה על ידי לאנגע צדיק ב ה' מרץ 28, 2024 12:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן ראובן
הודעות: 994
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: טעות בקריה"ת בניקוד המילה "יעשה"

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' מרץ 25, 2024 6:17 pm

לכאורה יש כאן שינוי משמעות, כי "כן יֵעָשֶׂה לו" משמעותו שכן ייעשה לכהן, שהוא נושא המשפט.

לאנגע צדיק
הודעות: 35
הצטרף: ד' אוגוסט 31, 2016 12:13 am

Re: טעות בקריה"ת בניקוד המילה "יעשה"

הודעהעל ידי לאנגע צדיק » ב' מרץ 25, 2024 10:19 pm

בן ראובן כתב:לכאורה יש כאן שינוי משמעות, כי "כן יֵעָשֶׂה לו" משמעותו שכן ייעשה לכהן, שהוא נושא המשפט.


לעניות דעתי - לא. אם (היה) כתוב "וְעָשָׂ֣ה לַפָּ֔ר כַּֽאֲשֶׁ֤ר עָשָׂה֙ לְפַ֣ר הַֽחַטָּ֔את כֵּ֖ן יֵעָשֶׂה לו" - משתמע יותר שכוונת המילה "יֵעָשֶׂה (לו)" מוסבת על הפר, ולא על הכהן. [אם כי אני מסכים אתך שניקוד כזה מאפשר משמעות שניתנת להתפרש גם על הכהן, בניגוד ל"יַֽעֲשֶׂה" שלא מאפשר כלל משמעות כזו].

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: טעות בקריה"ת בניקוד המילה "יעשה"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מרץ 26, 2024 1:19 pm

מה בין זה ל"המן נופל/נפל"?

בן ראובן
הודעות: 994
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: טעות בקריה"ת בניקוד המילה "יעשה"

הודעהעל ידי בן ראובן » ג' מרץ 26, 2024 7:57 pm

עזריאל ברגר כתב:מה בין זה ל"המן נופל/נפל"?


"והמן נופל" משמעותו שהנפילה היתה תוך כדי שיבת המלך מגינת הביתן. ב"נפל" אין משמעות כזו.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: טעות בקריה"ת בניקוד המילה "יעשה"

הודעהעל ידי כדכד » ד' מרץ 27, 2024 5:12 pm

לענ"ד כוונת הרב עזריאל לא היתה לשאול על ההבדל בין נופל לנפל, אלא, שב"והמן נופל" כתבו הפוסקים שאם קרא "נפל" בלשון עבר צריך לחזור כי זה משנה את המשמעות והוא שואל מה בין יעשה בי' פתוחה שנקראה כי' צרויה וזה משנה את המשמעות מלשון "עושה" ל"נעשה" כפי שביאר מר לעיל לבין והמן נופל שנקרא נפל בעבר שבזה צרך לחזור?

בן ראובן
הודעות: 994
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: טעות בקריה"ת בניקוד המילה "יעשה"

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מרץ 27, 2024 7:53 pm

כדכד כתב:לענ"ד כוונת הרב עזריאל לא היתה לשאול על ההבדל בין נופל לנפל, אלא, שב"והמן נופל" כתבו הפוסקים שאם קרא "נפל" בלשון עבר צריך לחזור כי זה משנה את המשמעות והוא שואל מה בין יעשה בי' פתוחה שנקראה כי' צרויה וזה משנה את המשמעות מלשון "עושה" ל"נעשה" כפי שביאר מר לעיל לבין והמן נופל שנקרא נפל בעבר שבזה צרך לחזור?


ולכן הסברתי, שהקורא "נפל" בלשון עבר משנה גם את משמעות הענין המדובר בכתוב, משא"כ הקורא "יעשה" ביו"ד צרויה משנה רק את משמעות התיבה, ולא את משמעות הענין (לדעת פותח האשכול, משא"כ לדעתי כנ"ל).

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: טעות בקריה"ת בניקוד המילה "יעשה"

הודעהעל ידי כדכד » ה' מרץ 28, 2024 8:31 pm

מה זה משנה אם שינוי המשמעות הוא רק על התיבה או על כל הענין
סוף סוף הוא קרא תיבה שמשמעותה שונה מהמשמעות המקורית

בן ראובן
הודעות: 994
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: טעות בקריה"ת בניקוד המילה "יעשה"

הודעהעל ידי בן ראובן » ה' מרץ 28, 2024 8:44 pm

כדכד כתב:מה זה משנה אם שינוי המשמעות הוא רק על התיבה או על כל הענין
סוף סוף הוא קרא תיבה שמשמעותה שונה מהמשמעות המקורית


זה בדיוק הספק שהעלה פותח האשכול.

במסתרים
הודעות: 2000
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: טעות בקריה"ת בניקוד המילה "יעשה"

הודעהעל ידי במסתרים » ה' מרץ 28, 2024 8:57 pm

מפורש במשנ"ב קמב שחוזרין על שינוי יעשה ויעשה

ולענ"ד נראה שהוא הדין בטעה לקרוא "יֹאכל כל דם" בצירי אף שהמכוון אחד לכאורה (למאי נפק"מ בפשט אם קאי על האוכל או הנאכל, אף שאין המשך הכתוב מתפרש היטב) וכן בנדו"ד.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: טעות בקריה"ת בניקוד המילה "יעשה"

הודעהעל ידי כדכד » ה' מרץ 28, 2024 9:14 pm

לשיטתו אולי המשנ"ב דיבר דווקא בכגון שהבנת המשפט כולו משתנה ולא בכל מקום
אמנם לי נראה שאינו כן, שכשאומר שיהיה נעשה לדם כמו לדם הפר הרי שאמר משהו אחר מהכתוב שהכהן צריך לעשות לדם כמו שעשה לדם הפר


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים