עמוד 1 מתוך 1
האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?
פורסם: א' דצמבר 04, 2022 5:08 pm
על ידי yankev
ברש"י בראשית כה, טז: בחצריהם – כרכים שאין להם חומה, אבפצחיהן, לשון: פצחו ורננו (תהלים צ״ח:ד׳), לשון פתח.
האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?
Re: האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?
פורסם: ג' דצמבר 06, 2022 10:46 am
על ידי באמונתו
לא ידוע לי מקום נוסף כזה, ועכ"פ מצאנו "מילת ביניים" - אמצעית: שורש פש"ק, אשר גם מתפרש בכוונת "פתח".
"פשק" אכן מתחלף ב"פתח" עפ"י כללי החילופים, וגם ב"פצח", ראה המצורף פה:
Re: האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?
פורסם: ג' דצמבר 06, 2022 11:20 am
על ידי דרומי
כמדומה שפותח האשכול העתיק הרש"י שלא כצורתו הנכונה, ואולי יש בזה נפק"מ לעצם הענין. ודוק.
Re: האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?
פורסם: ג' דצמבר 06, 2022 1:07 pm
על ידי yankev
אולי העתקתי את זה מאיזה מקום, או שטעיתי, בכל אופן גם בלשון המקורי אין הרבה נפק"מ
בחצריהם. כְּרַכִּים שֶׁאֵין לָהֶם חוֹמָה, וְתַּרְגּוּמוֹ בְּפַצְחֵיהוֹן שֶׁהֵם מְפֻצָּחִים, לְשׁוֹן פְּתִיחָה, כְּמוֹ פִּצְחוּ וְרַנְּנוּ (תהילים צ"ח):
Re: האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?
פורסם: ג' דצמבר 06, 2022 1:09 pm
על ידי yankev
באמונתו כתב:yankev כתב:ברש"י בראשית כה, טז: בחצריהם – כרכים שאין להם חומה, אבפצחיהן, לשון: פצחו ורננו (תהלים צ״ח:ד׳), לשון פתח.
האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?
לא ידוע לי מקום נוסף כזה, ועכ"פ מצאנו "מילת ביניים" - אמצעית: שורש פש"ק, אשר גם מתפרש בכוונת "פתח".
"פשק" אכן מתחלף ב"פתח" עפ"י כללי החילופים, וגם ב"פצח", ראה המצורף פה:
תודה רבה, מעניין מאוד.
Re: האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?
פורסם: ג' דצמבר 06, 2022 1:42 pm
על ידי באמונתו
האמת שעוד קיים שורש אחר, בעל אותה המשמעות, יותר קרוב מאוד, היינו: פש"ח.
פש"ח בטח חילופו בשניהם: פת"ח, פצ"ח, באות אחת.
Re: האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?
פורסם: ד' דצמבר 07, 2022 2:15 am
על ידי בן ראובן
yankev כתב:ברש"י בראשית כה, טז: בחצריהם – כרכים שאין להם חומה, אבפצחיהן, לשון: פצחו ורננו (תהלים צ״ח:ד׳), לשון פתח.
האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?
מנין שכוונת רש"י היא לדמיון הצורתי שבין המלים? הרי ייתכן שאין כאן אלא פירוש, שכשם ש"פצחו"
פירושו לשון פתיחה, כך "בפצחיהון" פירושו כרכים פתוחים ללא חומה, ותו לא.
Re: האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?
פורסם: ד' דצמבר 07, 2022 11:07 am
על ידי באמונתו
בן ראובן כתב:מנין שכוונת רש"י היא לדמיון הצורתי שבין המלים? הרי ייתכן שאין כאן אלא פירוש, שכשם ש"פצחו" פירושו לשון פתיחה, כך "בפצחיהון" פירושו כרכים פתוחים ללא חומה, ותו לא.
רש"י בראשית פרק כה פסוק טז ד"ה בחצריהם - כרכים שאין להם חומה, ותרגומו בפצחיהון, שהם מפוצחים לשון פתיחה, כמו (תהלים צח ד) פצחו ורננו:
רש"י ויקרא פרק כה פסוק לא ד"ה ובתי החצרים - כתרגומו פצחין, עיירות פתוחות מאין חומה.
רש"י במדבר פרק יג פסוק יט ד"ה הבמחנים - תרגומו הבפצחין כרכין
פצוחין ופתוחין מאין חומה:
רש"י ישעיהו פרק מד פסוק כג ד"ה פצחו - ל' פתחון פה:
רש"י מיכה פרק ג פסוק ג ד"ה ואת עצמותיהם
פצחו - פתחו להוציא המוח כמו (שם /ישעיה/ יד) פצחו רנה פתחו פה ברנה:
הרי שפירוש רש"י הזה נמצא במספר מקומות, ועכ"פ בחלקם, דמיון הצורתי זועק.
צודק שאין "הוכחה"! ולעולם יכולים לדחות שזהו פירוש בעלמא, אבל לא תוכל להתעלם מן הדמיון הצועק:
Re: האם קיים מקום נוסף שבו ת' הופך לצ' או להפך?
פורסם: ד' דצמבר 14, 2022 5:56 pm
על ידי כדכד
אפשר להוסיף גם "ופוצה פה" (ישעיהו י, יד) שפירושו "ופותח פה" (מצודת ציון שם) וכאן "פוצה" משמעו כמו "פוצח" בחילוף ה' ח' ששתיהן גרוניות וזה חילוף מקובל
וכן "ואנכי פציתי פי אל ה'" (שופטים יא, ה) שגם משמעו "פתחתי פי" (מצודת ציון שם)
החילוף של ה' וח' הוא מקובל כי שתיהן מאותו מוצא
אבל החילוף של ת' בצ' לכאורה אומר דרשני