הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' אוקטובר 26, 2022 11:52 am
היכן נכב"ב?
לפני שפתחתי את האשכול חיפשתי בפורום ולא מצאתי.
לעניות הבנתי, היו"ד הכתובה היא לא מהצירי, אלא היא מהריבוי של "בנים".
לכן היא כתובה אצל כולם, לפנינו בספר התורה.
אמנם הגיוני שתישמט בהגייה משום שגם במקורה אינה עיצורית, אלא חיריק מלא.
אבל חשבתי אולי יש כלל דקדוקי שהופך אותה לעיצור כשהיא מוצאת עצמה בסוף המילה [בנסמך],
ומסתבר שטעיתי, והיא אינה נשמעת.
[כמו כן יתכן שאני טועה גם בפירוש כתיבת היו"ד, והיא מסמנת "צירי מלא", שאולי יש/היתה מזה איזו נפקא מינה להגיה].
כנראה כוונתך שאצל בני אשכנז הגיית היו"ד מגיעה מהצירי.
[לפי זה - כשבני אשכנז מדברים בעברית שלימינו - עליהם להגות "בנֵ" כמו כולם. שהרי בעברית שפת הדיבור היומיומית - גם שלהם - בדרך כלל אינם מבטאים יו"ד אחרי ניקוד צירי. ואולי אין לדקדק בכך, כי יש מילים שגם בשפת הדיבור ממשיכים בני אשכנז להגות בהם יו"ד אחרי הצירי].
מדבריך אני מבין שבמילים "וּבְנֵ֖י גֹּ֑מֶר" הג' של "גמר" דגושה משום הטעם המפסיק טיפחא במילה "ובני".
משא"כ "ובני כוש" המילה "בני" בטעם מחבר [זקף], וכמו להלן כה, ג "וּבְנֵ֣י דְדָ֔ן", שגם שם הד' אינה דגושה. וכן לה, כה "וּבְנֵ֤י בִלְהָה֙" שהטעם מחבר [מהפך], וכן מה, י "וּבְנֵ֣י בָנֶ֑יךָ" ועוד ועוד.
יישר כוח גדול.
נערך לאחרונה על ידי
צופה_ומביט ב ד' אוקטובר 26, 2022 12:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.