נראה מדברי הגר"א (דו"פ עה"ת ד"ה הארץ ודקדוק אליהו שער הדגש אות ג) שאות נחה לא בא לתשלום הדגש ועי' בהמגיהים. אתמול נתקלתי על דברי המנחת שי (יחזקאל ד:יב ד"ה תעגנה) שהבין בדברי הרד"ק שלא כדבריו. ובנוסח המקרא שהיה לפני הרד"ק תעגנה היה מלא יו"ד-תעגינה. ולדעת הרד"ק היו"ד בא תמורת הדגש ע"ש. וכן נראה פשוט כוונת הרד"ק (וכ"כ המהדיר במכלול מכון שלמה אומן עמ' קיב הערה 247 אף שבהערות לשרשים המדפיס הבין אחרת). האם מצינו עוד מקומות ברד"ק או בקדמונים אחרים שאינם מסכימים עם דברי הגר"א?
אגב, לכאורה מוכרח מדברי הרד"ק שיש חילק במבטא בין סגול אם יו"ד ובין סגול בלי יו"ד. וכמדומני שזה נדון פעם בעבר בפורום.