מקורות הדקדוק של הרב מאזוז
פורסם: ד' יוני 15, 2022 12:26 pm
שלום,
זאת הפעם השניה שאני נתקל במושגים בדקדוק שאיני מוצא בספרים אחרים אלא אצל הרב מאזוז ותלמידיו.
1. הברות: בשיטת הרב מאזוז יש שלושה סוגי הברות: הברה פתוחה (ת״ג ונח נסתר), הברה סגורה (ת״ק ונח נראה), והברה זרה (ת״ג ונח נראה או ת״ק ונח נסתר). בחיפוש "הברה זרה" באוצר, מצאתי תוצאות רק מאסכולת כסא רחמים, למעט שני ספרים בני זמננו (אולי למדו מספרי הרב מאזוז?): מפתח הדלת לר׳ ישראל חיים לנטשיץ מברוקלין, ומענה לשון של ר׳ אליהו גמליאל (וחיפשתי בספרו אמרי לשון, ומצאתי שגם שם יש "הברות זרות").
האם מישהו מכיר ספר דקדוק שקדם לרב מאזוז ושכתוב בו כך?
2. לפני שנים ראיתי את דברי הרב מאזוז באור תורה (תשרי תשסו, והובאו גם בכתר מלוכה 24, עמוד 62, ושם עוד הרחיב והוסיף לתמוה על הגרע״י זצ״ל שלא חילק הכי במחברת הדקדוק שלו), שכתב שיש פעלי נחי פ״י כמו לִישון (כלומר האות י' נכתבת ולפניה חירק) ויש ששה פעלים חסרי פ״י והם ישב ולך וצא ילד ידע ירד (כלומר האות י׳ אינה נכתבת ולפני עה״פ צירי). חיפשתי בספרי דקדוק לא מצאתי אף אחד שכותב כך (אצל כולם גם הששה האלה נקראים "נחי פ״י", ואילו חסרי פ״י הם הפעלים שעה״פ שלהם (לפחות רובם) צ, כגון יִצֹּר). לפני שנים יצא לי לפגוש את הרב מאזוז ושאלתי אותו מה מקורו, והוא אמר לי שזה כתוב "בכל ספרי הדקדוק", השבתי שלא מצאתי באף ספר דקדוק, ואז אמר לי לשלוח לו מכתב. שלחתי לו מכתב, ושם הפנה אותו לבדוק בכמה ספרים (הרז״ה ור׳ אליהו בחור) ובכולם לא מצאתי כדבריו.
גם כאן חוזרת השאלה: האם מישהו מכיר ספר דקדוק שקדם לרב מאזוז ושכתוב בו כדבריו?
האם ייתכן שהרב מאזוז מחדש כללים ומושגים ושוכח שהוא זה שחידשם?
זאת הפעם השניה שאני נתקל במושגים בדקדוק שאיני מוצא בספרים אחרים אלא אצל הרב מאזוז ותלמידיו.
1. הברות: בשיטת הרב מאזוז יש שלושה סוגי הברות: הברה פתוחה (ת״ג ונח נסתר), הברה סגורה (ת״ק ונח נראה), והברה זרה (ת״ג ונח נראה או ת״ק ונח נסתר). בחיפוש "הברה זרה" באוצר, מצאתי תוצאות רק מאסכולת כסא רחמים, למעט שני ספרים בני זמננו (אולי למדו מספרי הרב מאזוז?): מפתח הדלת לר׳ ישראל חיים לנטשיץ מברוקלין, ומענה לשון של ר׳ אליהו גמליאל (וחיפשתי בספרו אמרי לשון, ומצאתי שגם שם יש "הברות זרות").
האם מישהו מכיר ספר דקדוק שקדם לרב מאזוז ושכתוב בו כך?
2. לפני שנים ראיתי את דברי הרב מאזוז באור תורה (תשרי תשסו, והובאו גם בכתר מלוכה 24, עמוד 62, ושם עוד הרחיב והוסיף לתמוה על הגרע״י זצ״ל שלא חילק הכי במחברת הדקדוק שלו), שכתב שיש פעלי נחי פ״י כמו לִישון (כלומר האות י' נכתבת ולפניה חירק) ויש ששה פעלים חסרי פ״י והם ישב ולך וצא ילד ידע ירד (כלומר האות י׳ אינה נכתבת ולפני עה״פ צירי). חיפשתי בספרי דקדוק לא מצאתי אף אחד שכותב כך (אצל כולם גם הששה האלה נקראים "נחי פ״י", ואילו חסרי פ״י הם הפעלים שעה״פ שלהם (לפחות רובם) צ, כגון יִצֹּר). לפני שנים יצא לי לפגוש את הרב מאזוז ושאלתי אותו מה מקורו, והוא אמר לי שזה כתוב "בכל ספרי הדקדוק", השבתי שלא מצאתי באף ספר דקדוק, ואז אמר לי לשלוח לו מכתב. שלחתי לו מכתב, ושם הפנה אותו לבדוק בכמה ספרים (הרז״ה ור׳ אליהו בחור) ובכולם לא מצאתי כדבריו.
גם כאן חוזרת השאלה: האם מישהו מכיר ספר דקדוק שקדם לרב מאזוז ושכתוב בו כדבריו?
האם ייתכן שהרב מאזוז מחדש כללים ומושגים ושוכח שהוא זה שחידשם?