עמוד 1 מתוך 1

קור וצינה

פורסם: ו' אוקטובר 29, 2021 12:09 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
מה החילוק בין המילים "קור" ל"צינה"? שניהם מופיעות בתנ"ך ולכאורה שניהם כוונתן לדבר אחד?

Re: קור וצינה

פורסם: א' אוקטובר 31, 2021 9:41 pm
על ידי אין_חקר
"קור" זה לשון מקרא, ו"צינה" זה לשון חכמים או לשון ארמי.

Re: קור וצינה

פורסם: א' אוקטובר 31, 2021 9:43 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
אין_חקר כתב:"קור" זה לשון מקרא, ו"צינה" זה לשון חכמים או לשון ארמי.

ומה יענה על הפסוק: כצנת שלג ביום קציר (משלי כה:יג)?

Re: קור וצינה

פורסם: א' אוקטובר 31, 2021 10:01 pm
על ידי יאיר
ר_חיים_הקטן כתב:
אין_חקר כתב:"קור" זה לשון מקרא, ו"צינה" זה לשון חכמים או לשון ארמי.

ומה יענה על הפסוק: כצנת שלג ביום קציר (משלי כה:יג)?

נ"ל דצינה הוא קור חזק ו/או גדול אך אין לי ראיה לכך כעת

בדקת בספרי ביאורי המילים הנרדפות? בהגר"א לא מצאתי

Re: קור וצינה

פורסם: א' אוקטובר 31, 2021 10:17 pm
על ידי עליך עיננו
יאיר כתב:
ר_חיים_הקטן כתב:
אין_חקר כתב:"קור" זה לשון מקרא, ו"צינה" זה לשון חכמים או לשון ארמי.

ומה יענה על הפסוק: כצנת שלג ביום קציר (משלי כה:יג)?

נ"ל דצינה הוא קור חזק ו/או גדול אך אין לי ראיה לכך כעת

בדקת בספרי ביאורי המילים הנרדפות? בהגר"א לא מצאתי

נראה להיפך
שו"ע סי' תקיא ומ"ב שם:
{ד} דלפעמים אין הקור גדול - פי' בזמן שאין הקור גדול שאין דרך סתם בני אדם להקפיד על צינה זו דאם נזדמן ביו"ט שהיה קור גדול כמו שמצוי לפעמים בפסח וסוכות מותר לכו"ע ואף אם לא היה קור כ"כ שצריך להבעיר מפני צינה ורק שהמאכלים השמנים [שבשלם בכירה] יקרשו מחמת קור מותר לו לכו"ע להבעיר תנור בית החורף להעמידם שם כדי שלא יקרשו דהוא צורך אוכל נפש ממש:

Re: קור וצינה

פורסם: א' אוקטובר 31, 2021 10:18 pm
על ידי נוריאל עזרא
ר_חיים_הקטן כתב:מה החילוק בין המילים "קור" ל"צינה"? שניהם מופיעות בתנ"ך ולכאורה שניהם כוונתן לדבר אחד?

אינני יודע.
אך לפי פירושו השני של ר' משה קמחי אין פירוש המילה "כצנת" קור אלא "מגן" והוא כינוי לקור כאן לפי העניין בפסוק וז"ל:
כצנת שלג - טעמו: בקרירות; ואין לו חבר. ויתכן להיות המלה מן "צנה וסוחרה" (תה' צא , ד) , ונקראה הקרה 'צנה' בעבור שתגן על האדם בעת קציר מפני החום; כן ציר נאמן - שיעשה בנאמנות.

Re: קור וצינה

פורסם: ב' נובמבר 01, 2021 6:03 pm
על ידי כדכד
אמת שהמלה "צנה" בלשון המקרא הרבה פעמים פירושה כעין מגן כמו "החזק מגן וצנה וקומה בעזרתי" אולם ודאי שיש פעמים שפירושה הוא קור כמו הכתוב "צנים פחים בדרך עקש שומר נפשו ירחק מהם" האם גם "צנים" אלו יפרש הרב משה קמחי שזה קור שמגן מפני החום?

Re: קור וצינה

פורסם: ב' נובמבר 01, 2021 7:28 pm
על ידי באמונתו
ר_חיים_הקטן כתב:
אין_חקר כתב:"קור" זה לשון מקרא, ו"צינה" זה לשון חכמים או לשון ארמי.

ומה יענה על הפסוק: כצנת שלג ביום קציר (משלי כה:יג)?

לענ"ד, הדברים ברורים:
בלשון המקרא, שורש "צינה" היא עניין הגנה, ולכך דווקא בשלג שייך לשון הצינה - הגנה: "הנותן שלג כצמר", כך: "לְבוּשֵׁ֣הּ׀ כִּתְלַ֣ג חִוָּ֗ר", גם: לֹא־תִירָ֣א לְבֵיתָ֣הּ מִשָּׁ֑לֶג - כִּ֥י כָל־בֵּ֝יתָ֗הּ לָבֻ֥שׁ שָׁנִֽים:
יש בשלג לבד, צד הגנה וכיסוי כמו מלבוש, אך לא תמצא במקרא שורש "צינה" אצל שום אופני קור אחרים.

Re: קור וצינה

פורסם: ב' נובמבר 01, 2021 8:29 pm
על ידי נוריאל עזרא
כדכד כתב:אמת שהמלה "צנה" בלשון המקרא הרבה פעמים פירושה כעין מגן כמו "החזק מגן וצנה וקומה בעזרתי" אולם ודאי שיש פעמים שפירושה הוא קור כמו הכתוב "צנים פחים בדרך עקש שומר נפשו ירחק מהם" האם גם "צנים" אלו יפרש הרב משה קמחי שזה קור שמגן מפני החום?

צנים ר' משה קמחי כותב ששורשו צנן,[בניגוד לעניין מגן[וכפי שהציע בפירושו השני לכצנת שלג]שהוא השורש "צנה" ושעניינו מלשון סלונים(יחזקאל ב, ו) כלו' דברים העוקצים.
וז"ל:
צנים - שרשו 'צנן' , ודגשות הנו"ן בעבור הראשונית אשר ב"לצנינים" (במ' לג , נה) , וענינו: סלונים (יח' ב , ו). .........בדרך עקש - שיהיה נכשל בהם. והענו ששומר נפשו ואיננו עושה רע , רחוק הוא מהצנים.

Re: קור וצינה

פורסם: ב' נובמבר 01, 2021 9:53 pm
על ידי באמונתו
כדכד כתב:אמת שהמלה "צנה" בלשון המקרא הרבה פעמים פירושה כעין מגן כמו "החזק מגן וצנה וקומה בעזרתי" אולם ודאי שיש פעמים שפירושה הוא קור כמו הכתוב "צנים פחים בדרך עקש שומר נפשו ירחק מהם" האם גם "צנים" אלו יפרש הרב משה קמחי שזה קור שמגן מפני החום?

רש"י:
צנים פחים - כמו "לצנינים בצדיכם" (במ' לג , נה); "ובאו עליך הוצן" (יח' כג , כד); לשון גדודים ולסטים. צנים פחים הם טמונים בדרכי המעקש דרכיו , כלומר: יסורים מוכנים לו. שומר נפשו ירחק מהם - שמיישר מעשיו ינצל מהם.

Re: קור וצינה

פורסם: ג' נובמבר 02, 2021 12:23 pm
על ידי כדכד
באמונתו כתב:
ר_חיים_הקטן כתב:
אין_חקר כתב:"קור" זה לשון מקרא, ו"צינה" זה לשון חכמים או לשון ארמי.

ומה יענה על הפסוק: כצנת שלג ביום קציר (משלי כה:יג)?

לענ"ד, הדברים ברורים:
בלשון המקרא, שורש "צינה" היא עניין הגנה, ולכך דווקא בשלג שייך לשון הצינה - הגנה: "הנותן שלג כצמר", כך: "לְבוּשֵׁ֣הּ׀ כִּתְלַ֣ג חִוָּ֗ר", גם: לֹא־תִירָ֣א לְבֵיתָ֣הּ מִשָּׁ֑לֶג - כִּ֥י כָל־בֵּ֝יתָ֗הּ לָבֻ֥שׁ שָׁנִֽים:
יש בשלג לבד, צד הגנה וכיסוי כמו מלבוש, אך לא תמצא במקרא שורש "צינה" אצל שום אופני קור אחרים.

השלג הוא הגנה או שצריך הגנה מפניו?
"לא תירא לביתה משלג" אין פירושו שהשלג מגן עליה אלא שאינה יראה מנזקו של השלג.
את הכתוב "הנותן שלג כצמר" לא הבנתי מניין לשון הגנה בפסוק זה
וכן "ולבושיה כתלג חיוור" משמעותו לתאר את צבע הלבוש ולא לשון הגנה

Re: קור וצינה

פורסם: ג' נובמבר 02, 2021 2:03 pm
על ידי באמונתו
כדכד כתב:
באמונתו כתב:
ר_חיים_הקטן כתב:
אין_חקר כתב:"קור" זה לשון מקרא, ו"צינה" זה לשון חכמים או לשון ארמי.

ומה יענה על הפסוק: כצנת שלג ביום קציר (משלי כה:יג)?

לענ"ד, הדברים ברורים:
בלשון המקרא, שורש "צינה" היא עניין הגנה, ולכך דווקא בשלג שייך לשון הצינה - הגנה: "הנותן שלג כצמר", כך: "לְבוּשֵׁ֣הּ׀ כִּתְלַ֣ג חִוָּ֗ר", גם: לֹא־תִירָ֣א לְבֵיתָ֣הּ מִשָּׁ֑לֶג - כִּ֥י כָל־בֵּ֝יתָ֗הּ לָבֻ֥שׁ שָׁנִֽים:
יש בשלג לבד, צד הגנה וכיסוי כמו מלבוש, אך לא תמצא במקרא שורש "צינה" אצל שום אופני קור אחרים.

השלג הוא הגנה או שצריך הגנה מפניו?
"לא תירא לביתה משלג" אין פירושו שהשלג מגן עליה אלא שאינה יראה מנזקו של השלג.
את הכתוב "הנותן שלג כצמר" לא הבנתי מניין לשון הגנה בפסוק זה
וכן "ולבושיה כתלג חיוור" משמעותו לתאר את צבע הלבוש ולא לשון הגנה

הגנת שלג, לדוגמא, עיין המצורף בהמשך.

לֹא־תִירָ֣א לְבֵיתָ֣הּ מִשָּׁ֑לֶג - כִּ֥י כָל־בֵּ֝יתָ֗הּ לָבֻ֥שׁ שָׁנִֽים, בדרך תִקבולת, כי השלג כמין לבוש.
צמר ודאי, יסוד המלבוש משמש. "שלג - כצמר", ר"ל ששלג דומה הוא לצמר, בצמחייה.
וכן "ולבושיה - כתלג חיוור" משמעותו לתאר את צבע הלבוש, מלבד לשון הגנה ולבוש.

בקיצור, מסתבר שבשלג קיים מאפיין הגָנתי, כעין לבוש (בפרט ביחס אל עולם הצומח). עכ"פ, מכאן לכָתוב: כצינת שלג...

Re: קור וצינה

פורסם: ג' נובמבר 02, 2021 5:15 pm
על ידי כדכד
אע"פ שראיותיך אינן ראיות בעיני שכן בשום אחד מהפסוקים שהזכרת אין הכרח לומר שהשלג הוא לבוש אלא להיפך אין לירא מפני כאשר כבר לבושים והנותן שלג כצמר הכוונה לכחו של הקב"ה הנותן ריבוי שלג כצמר וכן "ולבושיה כתלג חיוור" אין שום סיבה לומר שבאו לומר
משהו מעבר לצבע -
אתה כן צודק לדעת חלק לפחות מהמפרשים הקדמונים שהסבירו ש"כצינת שלג ביום קציר" היינו כפי שהשלג מגן על הגוף מפני החום ביום חם.
כך כתבו הרד"ק והראב"ע והאלשיך אף הוסיף ש"כצינת שלג" היינו כמו החלק המגן שבשלג ולא כהשלג עצמו שהוא גם מזיק

אמנם יש שכתבו אחרת למשל האברבנאל בעמוס מפרש שהכלי הנקרא צינה הוא ע"ש שהוא קר ודוחה חמימות הגוף מפני החרב.

Re: קור וצינה

פורסם: ג' נובמבר 02, 2021 6:41 pm
על ידי באמונתו
כדכד כתב:אע"פ שראיותיך אינן ראיות בעיני שכן בשום אחד מהפסוקים שהזכרת אין הכרח לומר שהשלג הוא לבוש אלא להיפך אין לירא מפני כאשר כבר לבושים והנותן שלג כצמר הכוונה לכחו של הקב"ה הנותן ריבוי שלג כצמר וכן "ולבושיה כתלג חיוור:" אין נשום סיבה לומר שבאו לומר
משהו מעבר לצבע -
אתה כן צודק לדעת חלק לפחות מהמפרשים הקדמונים שהסבירו ש"כצינת שלג ביום קציר" היינו כפי שהשלג מגן על הגוף מפני החום ביום חם.
כך כתבו הרד"ק והראב"ע והאלשיך אף הוסיף ש"כצינת שלג" היינו כמו החלק המגן שבשלג ולא כהשלג עצמו שהוא גם מזיק
אמנם יש שכתבו אחרת למשל האברבנאל בעמוס מפרש שהכלי הנקרא צינה הוא ע"ש שהוא קר ודוחה חמימות הגוף מפני החרב.

מפורש ברוקח, בספר סודי רזיי - חלק א אות ש:
ומה שאמרנו למעלה גבריא"ל משלג, זהו לבושו, שקראו בדניאל (יב, ו) לבוש הבדים, וכתיב לבושיה כתלג חיור (שם ז, ט). הרי גבריאל אש כדמשמע בערבי פסחים (קיח, ב), וכתיב בדניאל... הרי אתה רואה בדניאל, שגבריאל של אש... לומר לך בשר גבריאל כחיות כגחלים לוחשות, אך לבושו שלג...

של"ה - פרשת בראשית תורה אור:
סוד השלג הוא המלבוש, כמו שנאמר (דניאל ז, ט) 'ועתיק יומין יתיב לבושה כתלג חור'...

בליקוטי תורה לאדמוה"ז - הרב בעל התניא ז"ל, גם מפרש "לא תירא לביתה משלג"... כעין הלבוש, ע"ד סוד.

Re: קור וצינה

פורסם: ג' נובמבר 02, 2021 6:43 pm
על ידי כדכד
מה שאתה כותב הוא על דרך הסוד ומה שאני כותב הוא על דרך הפשט
בפשט אף אחד לא מפרש "לא תירא לביתה משלג" לשון לבוש ולא את "הנותן שלג כצמר".
גם "ולבושיה כתלג חיוור" משמעו הפשוט אינו לענין הלבוש אלא הצבע

Re: קור וצינה

פורסם: ג' נובמבר 02, 2021 6:46 pm
על ידי כדכד
באמונתו כתב:
כדכד כתב:אמת שהמלה "צנה" בלשון המקרא הרבה פעמים פירושה כעין מגן כמו "החזק מגן וצנה וקומה בעזרתי" אולם ודאי שיש פעמים שפירושה הוא קור כמו הכתוב "צנים פחים בדרך עקש שומר נפשו ירחק מהם" האם גם "צנים" אלו יפרש הרב משה קמחי שזה קור שמגן מפני החום?

רש"י:
צנים פחים - כמו "לצנינים בצדיכם" (במ' לג , נה); "ובאו עליך הוצן" (יח' כג , כד); לשון גדודים ולסטים. צנים פחים הם טמונים בדרכי המעקש דרכיו , כלומר: יסורים מוכנים לו. שומר נפשו ירחק מהם - שמיישר מעשיו ינצל מהם.

ע' רש"י ביהושע שפירש "צנינים" מלשון "צינה" אבל גם לפירושו זה לא מפני הקור

Re: קור וצינה

פורסם: ג' נובמבר 02, 2021 6:54 pm
על ידי באמונתו
כדכד כתב:מה שאתה כותב הוא על דרך הסוד, ומה שאני כותב הוא על דרך הפשט
בפשט אף אחד לא מפרש "לא תירא לביתה משלג" לשון לבוש ולא את "הנותן שלג כצמר".
גם "ולבושיה כתלג חיוור" משמעו הפשוט אינו לענין הלבוש אלא הצבע

אם אין הכרח, אין עושים פלוגתא בין סוד ופשט. ידוע אף מהגר"א ז"ל, שלא קיים ביניהם מחלוקת כלל.
לענ"ד, עכ"פ ודאי יש בהם להוכיח, עצם ועיקר קיום אלמנט הלבוש שבשלג.

Re: קור וצינה

פורסם: ג' נובמבר 02, 2021 7:01 pm
על ידי כדכד
טעיתי
הכוונה לרש"י ביהושע כב שכותב על "ולצנינים" שהוא לשון מחנות ומביא גם את הפסוק שהביא מר מלעיל וגם את לשון צינה שהיא מקפת מג' רוחות וכותב ש"צנינים" הם מחנות

Re: קור וצינה

פורסם: ג' נובמבר 02, 2021 7:03 pm
על ידי כדכד
באמונתו כתב:
כדכד כתב:מה שאתה כותב הוא על דרך הסוד, ומה שאני כותב הוא על דרך הפשט
בפשט אף אחד לא מפרש "לא תירא לביתה משלג" לשון לבוש ולא את "הנותן שלג כצמר".
גם "ולבושיה כתלג חיוור" משמעו הפשוט אינו לענין הלבוש אלא הצבע

אם אין הכרח, אין עושים פלוגתא בין סוד ופשט. ידוע אף מהגר"א ז"ל, שלא קיים ביניהם מחלוקת כלל.
לענ"ד, עכ"פ ודאי יש בהם להוכיח, עצם ועיקר קיום אלמנט הלבוש שבשלג.

לא כתבתי שיש מחלוקת בין הפשט והסוד
כתבתי שהראיות שלך לענין לבוש בשלג מתבססות על פרשנות ע"פ סוד
בעוד שפשט הפסוק אינו מכוון לזה ואי אפשר כלל להוכיח ממנו את זה

Re: קור וצינה

פורסם: ג' נובמבר 02, 2021 7:14 pm
על ידי באמונתו
כדכד כתב:
באמונתו כתב:
כדכד כתב:מה שאתה כותב הוא על דרך הסוד, ומה שאני כותב הוא על דרך הפשט
בפשט אף אחד לא מפרש "לא תירא לביתה משלג" לשון לבוש ולא את "הנותן שלג כצמר".
גם "ולבושיה כתלג חיוור" משמעו הפשוט אינו לענין הלבוש אלא הצבע

אם אין הכרח, אין עושים פלוגתא בין סוד ופשט. ידוע אף מהגר"א ז"ל, שלא קיים ביניהם מחלוקת כלל.
לענ"ד, עכ"פ ודאי יש בהם להוכיח, עצם ועיקר קיום אלמנט הלבוש שבשלג.

לא כתבתי שיש מחלוקת בין הפשט והסוד
כתבתי שהראיות שלך לענין לבוש בשלג מתבססות על פרשנות ע"פ סוד
בעוד שפשט הפסוק אינו מכוון לזה ואי אפשר כלל להוכיח ממנו את זה

לענ"ד, עכ"פ ודאי יש בהם להוכיח, עצם ועיקר קיום אלמנט הלבוש שבשלג!
גם תקרא בבקשה המצורף פה:

Re: קור וצינה

פורסם: ה' נובמבר 04, 2021 5:28 pm
על ידי כדכד
יש בהם להוכיח שלפי הסוד יש קשר בין כיסוי ושלג
לפי הפשט אין שום קשר
אבל לא הבנתי למה זה כה חשוב הרי לעצם הענין הודיתי כבר לדברי מר שרבים מהמפרשים מפרשים את "כצנת שלג" מל' מגן ולא מל' קור

Re: קור וצינה

פורסם: ה' נובמבר 04, 2021 7:22 pm
על ידי באמונתו
כדכד כתב:יש בהם להוכיח שלפי הסוד יש קשר בין כיסוי ושלג
לפי הפשט אין שום קשר
אבל לא הבנתי למה זה כה חשוב הרי לעצם הענין הודיתי כבר לדברי מר שרבים מהמפרשים מפרשים את "כצנת שלג" מל' מגן ולא מל' קור

צדקת, שאולי הוא לא חשוב כ"כ. רק לענ"ד, למען האמת - א"א לחלק כאן. הקבלה יכולה לפרש אחרת, אך כאן הנני מתייחס אל תפיסה מציאותית מסוימת, אשר מונחת מאחורי הפירוש, שעל כך, לא הגיוני הוא להגביל אותו אל הסוד דווקא, ר"ל היסוד המלבוש שבשלג.
לבד זה, הראיתי כבר דברי ר"א מילר זצ"ל, שגאון הפשט היה! ולפירושו "הנותן שלג כצמר", ר"ל עניין הגנה, וכסות מלבוש.
אינו אומר קבלו דעתי כמובן. רק הבהרתי גישתי ועמדתי.

Re: קור וצינה

פורסם: א' נובמבר 07, 2021 1:38 pm
על ידי כדכד
מה לעשות שהפשט הוא לא ככה

Re: קור וצינה

פורסם: א' נובמבר 07, 2021 2:36 pm
על ידי באמונתו
כדכד כתב:מה לעשות שהפשט הוא לא ככה

הפירוש אלשיך - תהלים פרק קמז:
כי הנותן שלג כצמר - שהוא כלבוש החופה את הארץ, נקפה כאילו כולו לבוש אחד גוף אחד...

Re: קור וצינה

פורסם: א' נובמבר 07, 2021 5:50 pm
על ידי כדכד
הכוונה לאחדות. נקט לבוש בהשאלה

Re: קור וצינה

פורסם: א' נובמבר 07, 2021 6:07 pm
על ידי באמונתו
כדכד כתב:הכוונה לאחדות. נקט לבוש בהשאלה

ודאי שאין השלג לבוש ממש.

Re: קור וצינה

פורסם: ב' נובמבר 08, 2021 12:32 pm
על ידי כדכד
כוונתי לומר שמה שנקט האלשיך לבוש הוא לא מפני מימד הלבוש שבשלג כפי שכתב מר אלא מפני מימד האחדות שבשלג

Re: קור וצינה

פורסם: ב' נובמבר 08, 2021 10:09 pm
על ידי באמונתו
כדכד כתב:כוונתי לומר שמה שנקט האלשיך לבוש הוא לא מפני מימד הלבוש שבשלג כפי שכתב מר אלא מפני מימד האחדות שבשלג

למה לדחוק?! הלא אומר מפורש: "שהוא כלבוש החופה את הארץ".

Re: קור וצינה

פורסם: ב' נובמבר 08, 2021 10:23 pm
על ידי כדכד
מה שהוא אומר במפורש זה בלשון מושאל ואין מדבריו שום ראיה על יסוד לבוש הקיים בשלג ע"פ פשט
הלא כל הענין שלו הוא להבחין בין אחדות ופירוד

Re: קור וצינה

פורסם: ב' נובמבר 08, 2021 11:18 pm
על ידי באמונתו
כדכד כתב:מה שהוא אומר במפורש זה בלשון מושאל ואין מדבריו שום ראיה על יסוד לבוש הקיים בשלג ע"פ פשט
הלא כל הענין שלו הוא להבחין בין אחדות ופירוד

לא מסכים, אבל לא אפרש, שהלא אין לדבר סוף. יישר כוח על בירורי הדברים!