עמוד 1 מתוך 8
טעם פסיק בטעמי המקרא
פורסם: ד' נובמבר 11, 2020 3:42 pm
על ידי נאמן שמו
בטעמי המקרא יש טעם בשם פסיק (ולספרדיים נקרא פסק), ושמעתי שיש קורין לו מעמיד, יש לזה מקורות או שרק שם פסק יש. תודה
Re: טעם פסיק בטעמי המקרא
פורסם: ה' נובמבר 12, 2020 1:19 am
על ידי חיימקה
שורש - מעל האדמה?
פורסם: א' ינואר 24, 2021 11:59 pm
על ידי לענין
האם מצאנו בדברי רבותינו הראשונים ז"ל, את המילה 'שורש' (של ירקות), ביחס לחלק מהירק שמעל האדמה, ולאו דוקא לחלק ששקוע באדמה?
'בשחר' ו'בשחרית' שבמשנה
פורסם: ג' אפריל 20, 2021 3:00 am
על ידי yankev
במשנה לפעמים כתוב בשחר ולפעמים כתוב בשחרית, מה ההבדל ביניהם?
מה ההבדל בין וִיהִי ל-וַיְהִי?
פורסם: ו' יולי 30, 2021 7:47 am
על ידי סליחות
מה ההבדל בין וִיהִי ל-וַיְהִי?
Re: מה ההבדל בין וִיהִי ל-וַיְהִי?
פורסם: ו' יולי 30, 2021 8:08 am
על ידי צלעובר
וִיהִי ל' עתיד (יְהִי + ואו החיבור)
וַיְהִי ל' עבר (יְהִי + ואו המהפך)
Re: מה ההבדל בין וִיהִי ל-וַיְהִי?
פורסם: א' אוגוסט 01, 2021 10:39 am
על ידי סליחות
יישר כח
זריעה, שתילה ונטיעה - מה ההבדל?
פורסם: א' אוגוסט 08, 2021 6:38 am
על ידי סליחות
ב'אילת השחר' למלבי"ם (פרק מט אות תק"י)
בנטיעת האילנות נמצא לשון נטיעה, זריעה, שתילה. ויש הבדל ביניהם.
פעל 'נטע' הונח על שמניח גרעיני הזרע בארץ (אם לא בשמיחס הנטיעה אל העץ)
ופעל 'זרע' הונח בעצם על הברכת כלאים מין בשאינו מינו
ופעל 'שתל' הונח על עץ שעוקרים אותו ממקומו ושותלים אותו במקום אחר
המונח זריעה כפי שניתן לראות, לכאורה שונה מהמונח זריעה (זרע ממש) המקובל בימינו.
כמו כן, האם מצינו דעות נוספות בהבדל שבין שתילה ונטיעה?
Re: זריעה, שתילה ונטיעה - מה ההבדל?
פורסם: א' אוגוסט 08, 2021 2:32 pm
על ידי עקבי
עי' באור שמות הנרדפים שבתנ"ך
Re: זריעה, שתילה ונטיעה - מה ההבדל?
פורסם: ב' אוגוסט 09, 2021 6:19 pm
על ידי סליחות
יישר כוח!
דם לדם, דין לדין, נגע לנגע
פורסם: א' אוגוסט 15, 2021 2:23 am
על ידי איקטורין
כִּ֣י יִפָּלֵא֩ מִמְּךָ֨ דָבָ֜ר לַמִּשְׁפָּ֗ט בֵּֽין־דָּ֨ם ׀ לְדָ֜ם בֵּֽין־דִּ֣ין לְדִ֗ין וּבֵ֥ין נֶ֙גַע֙ לָנֶ֔גַע דִּבְרֵ֥י רִיבֹ֖ת בִּשְׁעָרֶ֑יךָ.
דם - לדם, טעם משרת ואחריו פסק.
דין - לדין, טעם משרת.
נגע - לנגע, טעם מפסיק.
מדוע הפסיק בעל הטעמים בין דם לדם ונגע לנגע ולא בין דין לדין?
אפשר ליישב ע"פ דברי הגר"ח שליט"א בטעמא דקרא.
אשמח לעוד כיוונים.
מורא ומוראת
פורסם: ג' אוגוסט 24, 2021 7:09 am
על ידי סליחות
מדוע בחלק ממקורות חז"ל כתוב מורא ובחלק כתוב במקומה מוראת, האם יש איזה הסבר לצורה המיוחדת הזאת עם הת'?
המפיק
פורסם: ב' אוגוסט 30, 2021 3:39 pm
על ידי אלי בנאי
שלום לכולם
דבר לא ברור לי בנושא המפיק.
לפי ידיעתי, המפיק בא כדי לתת הבדל בין:
מלכה, שהיא אישה שיש לה תפקיד של מלכה של מדינה
לבין 'מלכהּ' שהוא זכר שלה, למשל: הוא מלכהּ של אנגליה.
הוא המלך שלה. (זכר שלה).
וכך ילקוטהּ ויש הרבה.
(יב) וְשָׁמַ֤ע אִישָׁהּ֙ וְהֶחֱרִ֣שׁ לָ֔הּ לֹ֥א הֵנִ֖יא אֹתָ֑הּ וְקָ֙מוּ֙ כָּל־נְדָרֶ֔יהָ וְכָל־אִסָּ֪ר אֲשֶׁר־אָסְרָ֥ה עַל־נַפְשָׁ֖הּ יָקֽוּם: (במד' ל)
'אישהּ' האיש שלה; 'נפשהּ' הנפש שלה (זכר שלה.
וכן מצאנו בפרשת 'כי תצא': 'וְהֵסִ֩ירָה֩ אֶת־שִׂמְלַ֨ת שִׁבְיָ֜הּ מֵעָלֶ֗יהָ...', השבי שלה לכן 'שביהּ', (זכר שלה).
ברור שאם הה"א בסוף מילה והיא (הה"א), הגויה אין בה מפיק כמו: 'אדוניהָ'.
אך לא ברור לי למה יש מפיק בה"א של 'אִמָּהּ', שהרי מדובר על האימא שלה שזה נקבה שלה.
למשל: '...וּבָֽכְתָ֪ה אֶת־אָבִ֥יהָ וְאֶת־אִמָּ֖הּ יֶ֣רַח יָמִ֑ים...' (דב' כא, 13)
וּבְמ֤וֹת אָבִ֙יהָ֙ וְאִמָּ֔הּ לְקָחָ֧הּ מָרְדֳּכַ֪י ל֖וֹ לְבַֽת: (אסתר ב)
אשמח לדעת
אלי בנאי
תודה רבה
להשתמע בטוב
Re: המפיק
פורסם: ב' אוגוסט 30, 2021 4:56 pm
על ידי במסתרים
טעות מעיקרא.
מפיק מורה על היחס של דבר (איזה שיהיה, זכר או נקבה) שלה אליה, ותו לא מידי.
דליקה - שריפה
פורסם: א' ספטמבר 05, 2021 5:59 am
על ידי שמואל דוד
אשמח לדעת אם יש חילוק ביניהם.
Re: דליקה - שריפה
פורסם: א' ספטמבר 05, 2021 7:35 am
על ידי במסתרים
שמואל דוד כתב:אשמח לדעת אם יש חילוק ביניהם.
המלבי"ם מחלק ומסתמא גם שאר ספרי
שמות נרדפיםחפש ותמצא.
Re: דליקה - שריפה
פורסם: א' ספטמבר 05, 2021 7:51 am
על ידי שמואל דוד
במסתרים כתב:המלבי"ם מחלק ומסתמא גם שאר ספרי
שמות נרדפיםחפש ותמצא.
אלפי תודות
"מְחִיָּיאֵל"
פורסם: ו' אוקטובר 01, 2021 4:40 am
על ידי בחכמהיסדארץ
וַיִּוָּלֵ֤ד לַֽחֲנוֹךְ֙ אֶת־עִירָ֔ד וְעִירָ֕ד יָלַ֖ד אֶת־מְחֽוּיָאֵ֑ל וּמְחִיָּיאֵ֗ל יָלַד֙ אֶת־מְת֣וּשָׁאֵ֔ל וּמְתוּשָׁאֵ֖ל יָלַ֥ד אֶת־לָֽמֶךְ׃
איך מבטאים "מחייאל", "מחי-יי-אל" או "מחי-יא-אל"? כלומר, האם נשמע היו"ד השני?
(לכאורה ראוי להשמיע אותו, אך כמדומה לא נהוג כן.)
Re: "מְחִיָּיאֵל"
פורסם: ו' אוקטובר 01, 2021 5:21 am
על ידי יאיר אתמר
בחכמהיסדארץ כתב:וַיִּוָּלֵ֤ד לַֽחֲנוֹךְ֙ אֶת־עִירָ֔ד וְעִירָ֕ד יָלַ֖ד אֶת־מְחֽוּיָאֵ֑ל וּמְחִיָּיאֵ֗ל יָלַד֙ אֶת־מְת֣וּשָׁאֵ֔ל וּמְתוּשָׁאֵ֖ל יָלַ֥ד אֶת־לָֽמֶךְ׃
איך מבטאים "מחייאל", "מחי-יי-אל" או "מחי-יא-אל"? כלומר, האם נשמע היו"ד השני?
(לכאורה ראוי להשמיע אותו, אך כמדומה לא נהוג כן.)
ראה רד"ק על אתר, ירמיה לז:יג, דהי"א טו:כד, מכלול עב ע"א.
Re: "מְחִיָּיאֵל"
פורסם: ו' אוקטובר 01, 2021 5:32 am
על ידי בחכמהיסדארץ
יאיר אתמר כתב:בחכמהיסדארץ כתב:וַיִּוָּלֵ֤ד לַֽחֲנוֹךְ֙ אֶת־עִירָ֔ד וְעִירָ֕ד יָלַ֖ד אֶת־מְחֽוּיָאֵ֑ל וּמְחִיָּיאֵ֗ל יָלַד֙ אֶת־מְת֣וּשָׁאֵ֔ל וּמְתוּשָׁאֵ֖ל יָלַ֥ד אֶת־לָֽמֶךְ׃
איך מבטאים "מחייאל", "מחי-יי-אל" או "מחי-יא-אל"? כלומר, האם נשמע היו"ד השני?
(לכאורה ראוי להשמיע אותו, אך כמדומה לא נהוג כן.)
ראה רד"ק על אתר, ירמיה לז:יג, דהי"א טו:כד, מכלול עב ע"א.
יישר כחכם!
הגיית המלה לעילא/לעלא בקדיש
פורסם: ב' אוקטובר 11, 2021 2:16 pm
על ידי בברכה המשולשת
מלעיל או מלרע?
תודה רבה מראש
Re: הגיית המלה לעילא/לעלא בקדיש
פורסם: ב' אוקטובר 11, 2021 2:38 pm
על ידי מעט דבש
דניאל ו, ג
וְעֵ֤לָּא מִנְּהוֹן֙ סָרְכִ֣ין תְּלָתָ֔א (מלעיל)
Re: הגיית המלה לעילא/לעלא בקדיש
פורסם: ב' אוקטובר 11, 2021 5:03 pm
על ידי בברכה המשולשת
תודה רבה!
וה' אָמָר
פורסם: ג' אוקטובר 19, 2021 11:48 pm
על ידי נחומצ'ה
בפרשתנו [וירא], אומר הקב"ה המכסה אני מאברהם, וכתוב וה' אמר, כשגם הגימל קמוצה.
בדר"כ מנקדים תיבת 'אמר' כשהמ' פתוחה. ומה שונה כאן?
אולי שאצל הקב"ה זה בחינת 'אומר ועושה' באופן מיידי ולא תיאור של פעולה
Re: וה' אָמָר
פורסם: ד' אוקטובר 20, 2021 1:55 am
על ידי במסתרים
המ"ם (לא גימל) קמוצה מפני טעם אתנחתא המפסיק.
Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני דקדוק ומסורה ◆
פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 7:45 pm
על ידי קופא דמחטא
'ויקם' אברהם וישתחו
בראשית כג,ז
הדרגא ביו"ד או בקו"ף?
Re: המפיק
פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 7:47 pm
על ידי עזריאל ברגר
אלי בנאי כתב:שלום לכולם
דבר לא ברור לי בנושא המפיק.
לפי ידיעתי, המפיק בא כדי לתת הבדל בין:
מלכה, שהיא אישה שיש לה תפקיד של מלכה של מדינה
לבין 'מלכהּ' שהוא זכר שלה, למשל: הוא מלכהּ של אנגליה.
הוא המלך שלה. (זכר שלה).
וכך ילקוטהּ ויש הרבה.
(יב) וְשָׁמַ֤ע אִישָׁהּ֙ וְהֶחֱרִ֣שׁ לָ֔הּ לֹ֥א הֵנִ֖יא אֹתָ֑הּ וְקָ֙מוּ֙ כָּל־נְדָרֶ֔יהָ וְכָל־אִסָּ֪ר אֲשֶׁר־אָסְרָ֥ה עַל־נַפְשָׁ֖הּ יָקֽוּם: (במד' ל)
'אישהּ' האיש שלה; 'נפשהּ' הנפש שלה (זכר שלה.
וכן מצאנו בפרשת 'כי תצא': 'וְהֵסִ֩ירָה֩ אֶת־שִׂמְלַ֨ת שִׁבְיָ֜הּ מֵעָלֶ֗יהָ...', השבי שלה לכן 'שביהּ', (זכר שלה).
ברור שאם הה"א בסוף מילה והיא (הה"א), הגויה אין בה מפיק כמו: 'אדוניהָ'.
אך לא ברור לי למה יש מפיק בה"א של 'אִמָּהּ', שהרי מדובר על האימא שלה שזה נקבה שלה.
למשל: '...וּבָֽכְתָ֪ה אֶת־אָבִ֥יהָ וְאֶת־אִמָּ֖הּ יֶ֣רַח יָמִ֑ים...' (דב' כא, 13)
וּבְמ֤וֹת אָבִ֙יהָ֙ וְאִמָּ֔הּ לְקָחָ֧הּ מָרְדֳּכַ֪י ל֖וֹ לְבַֽת: (אסתר ב)
אשמח לדעת
אלי בנאי
תודה רבה
להשתמע בטוב
תיקון שאולי יועיל לך:
אמה - פירושו "האם שלה" ולא "האמא שלה".
אמא - זוהי מילה בארמית.
Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני דקדוק ומסורה ◆
פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 7:53 pm
על ידי עזריאל ברגר
קופא דמחטא כתב:'ויקם' אברהם וישתחו
בראשית כג,ז
הדרגא ביו"ד או בקו"ף?
כמדומני שבכל המשקל הזה ההטעמה היא מלעיל (וישב אברהם אל נעריו, ותמת שרה, ויקם שדה עפרון, וכהנה רבות), ולכן הדרגא ביו"ד.
Re: שורש - מעל האדמה?
פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 7:55 pm
על ידי עזריאל ברגר
לענין כתב:האם מצאנו בדברי רבותינו הראשונים ז"ל, את המילה 'שורש' (של ירקות), ביחס לחלק מהירק שמעל האדמה, ולאו דוקא לחלק ששקוע באדמה?
לכאורה הוא נקרא בלשון חז"ל "קלח". וכמדומני שאפילו השורש עצמו לפעמים נקרא קלח - כאשר הוא מעובה, כגון תמכא (חריין, הנקרא
בטעות בעברית בשם "חזרת").
Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני דקדוק ומסורה ◆
פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 7:59 pm
על ידי קופא דמחטא
עזריאל ברגר כתב:קופא דמחטא כתב:'ויקם' אברהם וישתחו
בראשית כג,ז
הדרגא ביו"ד או בקו"ף?
כמדומני שבכל המשקל הזה ההטעמה היא מלעיל (וישב אברהם אל נעריו, ותמת שרה, ויקם שדה עפרון, וכהנה רבות), ולכן הדרגא ביו"ד.
בדרך כלל - כשיש תנועה גדולה ותנועה קטנה במילה אחת - ההטעמה תהיה על התנועה הגדולה. היו"ד בקמץ גדול ("רחב") והקו"ף בקמץ קטן (חטוף).
תודה רבה!
כן היתה נטייתי ג"כ.
אך ב'מענה לשון' שבחומש סימנים נראה שכתב שהוא מלרע. ואולי לא הבנתי דבריו.
Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני דקדוק ומסורה ◆
פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 9:40 pm
על ידי לבי במערב
קופא דמחטא כתב:אך ב'מענה לשון' שבחומש סימנים נראה שכתב שהוא מלרע. ואולי לא הבנתי דבריו.
אפשר להעתיק לשונו?
מסתמא העתיק שם דברי הרב מ"ש על־אתר (
"חלוף בטעם. קדמאה ויקם אברהם מעל, תניינא ויקם אברהם וישתחו. וסימן, מעל לעיל וישתחו מלרע"),
שפירושם פשוט: בפסוק ג, שם מופיעה התיבה 'מעל', גם הטעם (פשטא) הוא ממעל לאותיות; בפסוק ז, שם מופיעה המילה 'וישתחו', הוטעם בדרגא - שהוא תחת התיבה.
Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני דקדוק ומסורה ◆
פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 10:53 pm
על ידי קופא דמחטא
לבי במערב כתב:קופא דמחטא כתב:אך ב'מענה לשון' שבחומש סימנים נראה שכתב שהוא מלרע. ואולי לא הבנתי דבריו.
אפשר להעתיק לשונו?
מסתמא העתיק שם דברי הרב מ"ש על־אתר (
"חלוף בטעם. קדמאה ויקם אברהם מעל, תניינא ויקם אברהם וישתחו. וסימן, מעל לעיל וישתחו מלרע"),
שפירושם פשוט: בפסוק ג, שם מופיעה התיבה 'מעל', גם הטעם (פשטא) הוא ממעל לאותיות; בפסוק ז, שם מופיעה המילה 'וישתחו', הוטעם בדרגא - שהוא תחת התיבה.
צדקו דבריכם.
בהוקרה והכרת טובה נצחית על שהעמידני על האמת.
Re: 'בשחר' ו'בשחרית' שבמשנה
פורסם: ה' דצמבר 02, 2021 12:23 am
על ידי ביקורת תהיה
yankev כתב:במשנה לפעמים כתוב בשחר ולפעמים כתוב בשחרית, מה ההבדל ביניהם?
'שחר' ו'ערב' - לשון המקרא, 'שחרית' ו'ערבית' - לשון חכמים.
להגאל - גאולה או מגואל
פורסם: א' דצמבר 26, 2021 1:54 pm
על ידי דרך ישרה
האם תיבת 'להגאל' יש לה שני משמעויות, מלשון גאולה, ומלשון לחם מגואל. או שיש חילוק הגיה או כתיבה בין שני המשמעויות הללו?
Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני דקדוק ומסורה ◆
פורסם: א' אפריל 03, 2022 9:20 pm
על ידי חיים סופר
האם נכון להשתמש במילת 'פולמוסין' בלשון רבים
[מדובר ב'פולמוס' מערכה מול מערכה בשאלה שהוצעה לפני גדולי הדור, ולא בפולמסין דנורא שיצאו מנדב ואביהו]
Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני דקדוק ומסורה ◆
פורסם: א' אפריל 03, 2022 9:54 pm
על ידי עזריאל ברגר
חיים סופר כתב:האם נכון להשתמש במילת 'פולמוסין' בלשון רבים
[מדובר ב'פולמוס' מערכה מול מערכה בשאלה שהוצעה לפני גדולי הדור, ולא בפולמסין דנורא שיצאו מנדב ואביהו]
מדוע לא?
Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני דקדוק ומסורה ◆
פורסם: ד' אפריל 06, 2022 7:57 pm
על ידי ענפי_ארז
ברצוני לדעת במה שיש פעמים במקרא שהמילה "את" נכתב עם צירי תחת האל"ף ופעמים עם סגול? מהו החילוק?
Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני דקדוק ומסורה ◆
פורסם: ד' אפריל 06, 2022 8:48 pm
על ידי עץ הזית
ענפי_ארז כתב:ברצוני לדעת במה שיש פעמים במקרא שהמילה "את" נכתב עם צירי תחת האל"ף ופעמים עם סגול? מהו החילוק?
כשאין מקף כמעט תמיד בצירי (חוץ משלושה מקומות: תהלים מז ה, ס ב, משלי ג יב), וכשיש מקף כמעט תמיד בסגול (חוץ מאיוב מא כו).
Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני דקדוק ומסורה ◆
פורסם: ה' אפריל 07, 2022 1:00 am
על ידי ענפי_ארז
עץ הזית כתב:ענפי_ארז כתב:ברצוני לדעת במה שיש פעמים במקרא שהמילה "את" נכתב עם צירי תחת האל"ף ופעמים עם סגול? מהו החילוק?
כשאין מקף כמעט תמיד בצירי (חוץ משלושה מקומות: תהלים מז ה, ס ב, משלי ג יב), וכשיש מקף כמעט תמיד בסגול (חוץ מאיוב מא כו).
תודה רבה!
מהו מקורך?
Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני דקדוק ומסורה ◆
פורסם: ה' אפריל 07, 2022 8:20 pm
על ידי עץ הזית
ענפי_ארז כתב:מהו מקורך?
התנ"ך. (היינו שעשיתי חיפוש בתוכנת הכתר, ועל פי התוצאות כתבתי מה שכתבתי. ואף שמן הסתם יש מסורה על זה לא חיפשתיה כעת.)