שמעתי היום ממי שהתפלל בלדרמן אצל מרן הגרח"ק שליט"א שבהוראתו קראו רק את הפטרת פקודי
בעש"ק פקודי תשס"ג, כלשפניה היה ויקהל/שקלים, הורה הגרח"ק לקרא רק 'ותשלם'.
וכך עשה באותה שנה, אחרי בירור מעמיק, הג"ר צבי אייזשטיין שליט"א בישיבת פוניבז' הק'.
וראה מוסף ש"ק 'יתד נאמן' בתאריך הנ"ל.
(הלוח א"י מאתם שנה נאבד, ולא קיים).
וגם מרן הגריש"א אמר שמנהג אשכנזים לקרא הפטרה אחת.
אמנם בשנים אלו קראו 'ויעש חירום' בשבת שניה של חנוכה.
אבל בתשע"ו, היה רק שבת אחת בחנוכה, ולכן על שנה כזו הורו הגר"ש סלנט והאדר"ת שיקראו גם 'ויעש חירום', כי לא קראו הפטרה זו בחנוכה, ושבת ויקהל היתה שקלים.
אלא שזה קשה מסברא, וכי מה אם דלגו הפטרה דויקהל מפני הפטרת היום, וכי אין כל שנה כמה פעמים בשביל ער"ח ובשביל ר"ח וכיו"ב, ולכן נקרא רק 'ותשלם', וכדברי הגריש"א שמנהג אשכנזים לקרא הפטרה אחת. (ולא תיקשי מז' דנחמתא שאם ר"ח אלול בשבת קוראים 'רני עקרה' ו'עניה סערה' יחד, כי ז' דנחמתא הוא דינא דגמ' וגם שהפטרת נח מחוברת הכי).
בתשס"ה פקודי היה שקלים, ושאל הג"ר מרדכי גרוס שליט"א את מרן הגריש"א לגבי פר' ויקהל בשנה ההיא, שלא יקראו בשבת הבאה אחריה 'ותשלם' האם לקרא בשבת ויקהל גם ויעש חירום וגם ותשלם, ואמר 'למה לא',
אמנם ר"צ אייזנשטיין אמר שלא מצא דבר כזה בשום מקום, וגם מסברא זה מופקע שהרי עדיין לא נשלמה המלאכה עד פרשת פקודי, ומהיכי תיתי.
מעט דבש כתב:הלשון במהרי"ל (ומהר"ש) הוא, שאם יפטירו רק 'ותשלם', "לא משכחת לה שאומרים 'ויעש חירם'".
דרומי כתב:ואולי יש לבאר הטעם שבהפטרה זו אין נוהגים כמנהג הספרדים – בשונה מרוב ההפטרות שבהן כן נוהגים כמנהגם – שהוא בדומה למנהגנו בהפטרת פ' שמות, שגם בה אין נוהגים כמנהג הספרדים אלא כמנהג האשכנזים, ולכן מפטירים "הבאים ישרש גו'" ולא "דברי ירמיהו" (ומודגש בה'חסידישע פרשה' בתורה אור לפ' שמות שבא שם דרוש על הפסוק "הבאים ישרש" דוקא).
לבי במערב כתב:מעט דבש כתב:הלשון במהרי"ל (ומהר"ש) הוא, שאם יפטירו רק 'ותשלם', "לא משכחת לה שאומרים 'ויעש חירם'".
אולי יואילו לבאר לקטן ודל כמוני, מהו החשש ש"לא משכחת לה שאומרים ויעש חירם" - הלא הפטרת מקץ כמעט שלא משכחת לה כלל שיפטירוה (ראה בענין זה כאן). ומאי שנא בין האי להאי?
ואולי שאני אפשר מדלא אפשר. וק"ל.
קו ירוק כתב:בתשס"ה פקודי היה שקלים, ושאל הג"ר מרדכי גרוס שליט"א את מרן הגריש"א לגבי פר' ויקהל בשנה ההיא, שלא יקראו בשבת הבאה אחריה 'ותשלם' האם לקרא בשבת ויקהל גם ויעש חירום וגם ותשלם, ואמר 'למה לא',
אמנם ר"צ אייזנשטיין אמר שלא מצא דבר כזה בשום מקום, וגם מסברא זה מופקע שהרי עדיין לא נשלמה המלאכה עד פרשת פקודי, ומהיכי תיתי.
מדוע כשסדרת פקודי פנויה מפטירין שתיהן, וכשסדרת ויקהל פנויה מפטירין רק 'ויעש חירם' - זוהי אמנם שאלה גדולה, שאלת חכם.
והיות שאני קבלתי מנהג ירושלים (מנהג קדמאי) רק בנוגע לפרשת פקודי להפטיר שתיהן, הסברתי לי הסבר ככה:
פרשת פקודי שנשלמה כל המלאכה ובטרם קראו 'ויעש חירם' ממלאכת המקדש - לכן קורין בפרשת פקודי שתיהן, 'ויעש חירם', וגם 'ותשלם'; 'ויעש חירם' המדברת ממלאכת המקדש, וגם 'ותשלם' המדברת מגמר המלאכה.
לא כן כשפרשת ויקהל פנויה, אין לקרוא גם 'ותשלם', דעדיין לא קראו בתורה מגמר המלאכה.
לפיכך רואים אנו כי הספרדים קורין הפטרת 'ויעש חירם' לפרשת פקודי, והאשכנזים קורין הפטרת 'ותשלם' לפרשת פקודי, ואילו לפרשת ויקהל אין מי הנוהג לקרות הפטרת 'ותשלם'.
בכבוד רב,
יחיאל מיכל טוקצינסקי
מעט דבש כתב:ואף למנהג שהנהיג האדר"ת , שקוראים גם 'ויעש חירם', מ"מ בשנה מעוברת בקביעות זש"ה, שאז חנוכה חל בשבת, וקראו את הפטרת 'ויעש חירם' בשבת שניה של חנוכה, הורה הגרשז"א (הובא בבירור הלכה ח"ו סימן תכח) לקרוא בפרשת פקודי רק 'ותשלם' (אף שבפרשת ויקהל קראו הפטרת שקלים, ולא קראו בה 'ויעש חירם'). וכבר כתב כן בספר 'דברי קהלות' (עמ' 443) כדי ליישב למה נכתבה הפטרה זו בספר הפטרות של פפד"מ (שהרי נהגו שם לא להפטיר כלל 'ותשלם', רק שני פסוקים, וכדלעיל).
יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש סיפור על הגרשז"א בענין הפטרת פקודי עם נער בר מצוה. מה מקורו?
אור עולם כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש סיפור על הגרשז"א בענין הפטרת פקודי עם נער בר מצוה. מה מקורו?
לא היה לי כח לקרוא את כל השירשורים מדלעיל,
אבל שמעתי את המעשה מהג"ר בונים מילר שליט"א נו"נ בישיבת חברון שהמעשה היה עמו.
וסיפר שעלה לתורה בשבת פקודי כהשנה, ולא הכין הפטרת 'ויעש חירם' אלא רק 'ותשלם',
וביום שישי שאלו את הגרשז"א ואמר שלכתחילה יקרא בעל הקורא את ההפטרה הראשונה והילד את ההפטרה השניה,
ואם יש חשש שיפגע הילד אז שיקרא לבדו רק את 'ותשלם'.
וביקש רש"ז שלא לפרסם זאת לפני שבת או לתלות מודעה וכיוצ"ב אלא רק להודיע מפה לאוזן בליל שבת.
ולמעשה נער ה'בר-מצווה' הכין את הפטרת 'ויעש חירם' בליל שבת וקרא גם אותה.
ואחרי זמן סיפר הגר"ש אויערבאך שביום א' בארוחת בוקר שאלו אבין הגרש"ז מה היה למעשה ושמח מאד לשמוע שלא נזקקו לשנות מהמנהג.
ע"כ מה ששמעתי מפי בעל המעשה.
ערך ש"י:טור תלגא כתב:מהו ר"ת ע"ש?
לבי במערב כתב:ערך ש"י:טור תלגא כתב:מהו ר"ת ע"ש?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים