הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' נובמבר 07, 2017 3:49 am
מכתב שקיבלתי לפנים כמה חדשים,
לכבוד ידידי היקר כו'
אחדשכתה"ט כנאה וכיאה באהבה רבה!
בענין מה ששאל על הגמ' בבא מציעא דף נט, וז"ל: הביאו הטהרות של ר"א ושרפום באש, עכ"ל הגמרא.
ושאל כת"ר מדוע צריך הגמרא להוסיף "באש" לכאורה שריפה הוא באש ומה טעם בכפילות, ע"כ קושיתו.
ונלענ"ד בס"ד, דהנה מצאתי בספר לקט פירושי אגדה מהגאון רבי משה צוריאל שליט"א שכתב וז"ל: בירושלמי מועד קטן (פ"ג הלכה ה') איתא שהביאו כל טהרות שטיהר ר"א ושרפו אותם לפניו, ועל פי זה העיר "יפה עינים" (על סוגייתינו) "דגם ר"א ידע דאחרי רבים להטות רק דקפיד על שרפם טהרותיו בפניו". (א"ה ריחמ"א: לא הביא את סיום דברי היפה עינים וז"ל: והכא לא משמע שהיה בפניו).
ועיין במהרש"א הכא מה שכתב בחידושי אגדות ד"ה חרוב זה יוכיח וכו' כותלי בית המדרש יוכיחו: שטען עליהם שהם באו דרך ניצוח וקנטור, ואין ראוי שבית המדרש יכיל בקרבו דברים כאלו, ולפי דברי המהרש"א כאן שמזה שהכיר שהם באו נגדו בדרך ניצוח, כי מפני מה היה להם לשרוף אותם דוקא מול עיניו? עכ"ל הרב משה צוריאל עם תוספת נופף ממני ריחמ"א.
ועפ"י זה י"ל שמה שכתוב בגמ' שלנו הביאו הטהרות של ר"א ושרפום באש, הכוונה היא שאעפ"י ששרפו את טהרותיו מדוע היה צריך להיות בפירסום רב באש היינו שעשו מזה ממש עסק שלם ושרפו את זה באש גדולה בחוצות קריה על זה התיה הקפידה של ר"א, ולכן מודגש כאן המילה אש אע"פ ששרפה היא באש.
ועפ"י זה יובן גם מה שכתב ביפה עינים שבאמת כאן בגמרא בבלי לא משמע שהיה בפניו אך היה בפרסום רב כי עשו מזה עסק שלם וזה הכוונה באש. כנלע"ד.
בברכת התורה ולומדיה
רן יוסף חיים מסעוד אביחצירא
מח"ס מריח ניחוח
עפולה.