מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תשרפון באש

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
חיימקה
הודעות: 1334
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

תשרפון באש

הודעהעל ידי חיימקה » ג' נובמבר 07, 2017 12:09 am

מצינו רבות בתנ"ך את הביטוי "שריפה באש" לצורותיו - "ושרפו באש" "באש ישרופו" וכו'
מדוע צריך להוסיף את המילה "אש" הלא כל שריפה היא באש?

מה שנכון נכון
הודעות: 11957
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תשרפון באש

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' נובמבר 07, 2017 12:19 am

ראה ברכות מ ע"ב נובלות בושלי כמרא וברש"י.

ובפסחים עה ע"ב "וכל היכא דכתיב באש תשרף לרבות כל שריפות הבאות מחמת אש הוא, והא גבי פרים הנשרפים דכתיב בהו ושרף אתו על עצים באש ותניא באש ולא בסיד רותח ולא בגפסיס רותח. "

חיימקה
הודעות: 1334
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: תשרפון באש

הודעהעל ידי חיימקה » ג' נובמבר 07, 2017 12:49 am

כשכתוב "ואשריהם תשרפון באש" לא נראה שכוונת הכתוב היא, לא לשורפם בחמה או בסיד רותח דאה"נ אם הם יאבדו ע"י חמה או סיד מהני.

מה שנכון נכון
הודעות: 11957
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תשרפון באש

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' נובמבר 07, 2017 1:05 am

קטונתי מלפרש פסוקים ע"פ "לא נראה".
בכל אופן בע"ז יש מחלוקת אם שריפה דוקא או לא, ראה אב"נ יו"ד סי' קלא בשיטות הראשונים. לסוברים ששריפה לאו דוקא, ממילא גם באש לאו דוקא. ולסוברים ששריפה דוקא, מהכ"ת שבאש לאו דוקא.

שמואל דוד
הודעות: 6708
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תשרפון באש

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' נובמבר 07, 2017 3:49 am

מכתב שקיבלתי לפנים כמה חדשים,

לכבוד ידידי היקר כו'

אחדשכתה"ט כנאה וכיאה באהבה רבה!

בענין מה ששאל על הגמ' בבא מציעא דף נט, וז"ל: הביאו הטהרות של ר"א ושרפום באש, עכ"ל הגמרא.
ושאל כת"ר מדוע צריך הגמרא להוסיף "באש" לכאורה שריפה הוא באש ומה טעם בכפילות, ע"כ קושיתו.

ונלענ"ד בס"ד, דהנה מצאתי בספר לקט פירושי אגדה מהגאון רבי משה צוריאל שליט"א שכתב וז"ל: בירושלמי מועד קטן (פ"ג הלכה ה') איתא שהביאו כל טהרות שטיהר ר"א ושרפו אותם לפניו, ועל פי זה העיר "יפה עינים" (על סוגייתינו) "דגם ר"א ידע דאחרי רבים להטות רק דקפיד על שרפם טהרותיו בפניו". (א"ה ריחמ"א: לא הביא את סיום דברי היפה עינים וז"ל: והכא לא משמע שהיה בפניו).
ועיין במהרש"א הכא מה שכתב בחידושי אגדות ד"ה חרוב זה יוכיח וכו' כותלי בית המדרש יוכיחו: שטען עליהם שהם באו דרך ניצוח וקנטור, ואין ראוי שבית המדרש יכיל בקרבו דברים כאלו, ולפי דברי המהרש"א כאן שמזה שהכיר שהם באו נגדו בדרך ניצוח, כי מפני מה היה להם לשרוף אותם דוקא מול עיניו? עכ"ל הרב משה צוריאל עם תוספת נופף ממני ריחמ"א.
ועפ"י זה י"ל שמה שכתוב בגמ' שלנו הביאו הטהרות של ר"א ושרפום באש, הכוונה היא שאעפ"י ששרפו את טהרותיו מדוע היה צריך להיות בפירסום רב באש היינו שעשו מזה ממש עסק שלם ושרפו את זה באש גדולה בחוצות קריה על זה התיה הקפידה של ר"א, ולכן מודגש כאן המילה אש אע"פ ששרפה היא באש.
ועפ"י זה יובן גם מה שכתב ביפה עינים שבאמת כאן בגמרא בבלי לא משמע שהיה בפניו אך היה בפרסום רב כי עשו מזה עסק שלם וזה הכוונה באש. כנלע"ד.

בברכת התורה ולומדיה
רן יוסף חיים מסעוד אביחצירא
מח"ס מריח ניחוח
עפולה.

חיימקה
הודעות: 1334
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: תשרפון באש

הודעהעל ידי חיימקה » ד' נובמבר 08, 2017 1:47 am

מה שנכון נכון כתב: בע"ז יש מחלוקת אם שריפה דוקא או לא, ראה אב"נ יו"ד סי' קלא בשיטות הראשונים.

ל"מ

מה שנכון נכון
הודעות: 11957
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תשרפון באש

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 08, 2017 3:57 am

לא אב"נ אלא תורת מרדכי.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים