עמוד 1 מתוך 2
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: א' מרץ 25, 2012 7:51 pm
על ידי מורה צדק
צד"י ולא צדי"ק.
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: א' מרץ 25, 2012 8:12 pm
על ידי סימנא
מורה צדק כתב:צד"י ולא צדי"ק.
כבר הורגלו ישראל בכך מחמת האות הבאה אחריה, והנח להם ואל תהי צדי'ק הרבה...
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: א' מרץ 25, 2012 8:39 pm
על ידי איש_ספר
מורה צדק כתב:צד"י ולא צדי"ק.
עד כאן דברי מורה צדק ומכאן דברי ר"א בחור בספר תשבי:
http://www.otzar.org/aspcrops/51137_320 ... 532012.asp
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 10:55 am
על ידי מורה צדק
מדברי ספר התשבי מוכח להדיא כמ"ש שמעיקרא יש לומר צד"י שכך אומרים "כל המדקדקים".
וגמרא מפורשת היא בשבת קד. צד"י כפופה וצד"י פשוטה. וכך גם כתב רש"י בכמה מקומות ומהם בראשית מד טז, שמות ג כב, יהושע ט ד, נחום ג יח ואיוב לג כה. וכ"כ האבן עזרא והרד"ק ועוד מדקדקים רבים. וכן נקט בשלחן ערוך וגם במשנ"ב סי' לו.
ומה שהשתרש בקרב בני אשכנז לומר צדי"ק, הוא מחמת ההשתרשות ואינו עיקר.
יראה הקהל וישפוט.
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 11:14 am
על ידי איש_ספר
תודה על ההמלצה לקהל. ציינתי את דברי התשבי שמבואר ממנו שהמסורת לומר צדי"ק היא של כל היהודים האשכנזים והצרפתים, ולדעתו כן מוכח גם מהתלמוד!
אמנם נטלת על עצמך כאן בפורום (מלבד להעתיק קטעי ילקוט יוסף) לשמש כאן על הטיקט העדתי, אבל להכריע בין מסורות עד כדי לתקן אחרים ! זו כבר חוצפה יתירה דאית בך.
(וכלימוד זכות אני נוטה שלא ידעת כלל מדברי התשבי, אלא חשבת שזו טעות בעלמא, ושוב אתה נדחק להעמיד דבריך, ובכן כדאי לדעת שחוץ מילקוט יוסף ושב שמעתתא הספרדי ישנה ספרות נוספת)
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 11:20 am
על ידי חכם באשי
ה'רוקח', שהיה אשכנזי לכו"ע, רגיל לכתוב 'צד"י' ולא 'צדי"ק' (לדוגמא, בפירושו לספר יצירה). נראה איפוא, שדברי ר"א הבחור אינם בדיוק מדוייקים, ועכ"פ הוא כיון רק לדורו, או לדורות הסמוכים לפניו, כנראה.
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 11:25 am
על ידי מורה צדק
אין זה מכבוד הפורום להפכו להתנצחות עדתית ואישית, ואין זה כוונתי ודרכי ח"ו. אך נכון הדבר שאני ספרדי ונטיית דרכי לזה, ולכך גם תגובותי נוטות להביא את דעת חכמי וגדולי מאורי הדורות מבני עדות המזרח זצוק"ל.
ובלי להכנס לקטנות המוחין, הועלתה כאן כנגדי טענה קשה, ורק אודיע קבל עם ועדה, שכל מה שאני כותב כאן אינם מועתקים משום מקום מלבד מספרי שזיכני השי"ת להוציאם לאור ויה"ר שאמשיך לזכות בזה.
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 11:27 am
על ידי איש_ספר
לחכם באשי
יתכן שאתה צודק, ויתכן שהסופר הוא ששינה (אא"כ הוא דורש דרשה/גימטריה משם האות צד"י שאינה נכונה לצדי"ק), ומ"מ נאמן עלינו הבחור שכך היה מנהגם של הצרפתים והאשכנזים. ולכן לא מקובל הזחיחות הזו שבתיקון הודעתיהם של אחרים, רק משום שכך אמרו בסוכת דוד למשל או כך נשמע מהזקנים בצופיוף.
למורה צדק, אפשר להביא מדברי כולם, אבל ההכרעות שלא לדבר על התיקונים, מקוממים.
לגבי הסיפא של דבריך, אני מתנצל מקרב לב, לא עלתה על דעתי שכל דבריך הם משם. ודברי למעלה בענין זה אכן בלתי ראויים.
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 11:32 am
על ידי מורה צדק
איש_ספר כתב:(וכלימוד זכות אני נוטה שלא ידעת כלל מדברי התשבי, אלא חשבת שזו טעות בעלמא, ושוב אתה נדחק להעמיד דבריך, ובכן כדאי לדעת שחוץ מילקוט יוסף ושב שמעתתא הספרדי ישנה ספרות נוספת)
נכון שלא ידעתי מדברי התשבי, אך לא נעלם מעיני שיש רבים מגדולי אשכנז שכתבו כך ואין אני מטיל ספק בדבריהם.
מה זה שב שמעתתא הספרדי?
ואשתדל בעתיד שלא לכתוב בלשון מוכרעת, שלא יתפרש מדברי ח"ו זלזול במנהגי ישראל.
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 11:51 am
על ידי אחשדרפנטובסקי
מורה צדק כתב:כל מה שאני כותב כאן אינם מועתקים משום מקום מלבד מספרי שזיכני השי"ת להוציאם לאור ויה"ר שאמשיך לזכות בזה.
לא הבנתי בדיוק, האם כוונתך שכל מה שאתה כותב בפורום הם דברים המועתקים מספרך אשר זיכך השי"ת להוציאם לאור? באיזה מין סוג ספר מדובר? זה אמור להיות מאד מעניין. האם הספר מצוי באוצר החכמה? ואם לאו, היכן אפשר להשיגו?
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 12:32 pm
על ידי הוגה
לאיזה נפק"מ השאלה אם אומרים "צדי" - "צדיק"?
לרמזים וגימטריאות, נו נו,
ואות ה'? ה"א/ה"א/ה"ה ? האר"י וכו' נקטו בזה גם כך וגם כך.
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 12:33 pm
על ידי מורה צדק
הוגה כתב:לאיזה נפק"מ השאלה אם אומרים "צדי" - "צדיק"?
לרמזים וגימטריאות, נו נו,
ואות ה'? ה"א/ה"א/ה"ה ? האר"י וכו' נקטו בזה גם כך וגם כך.
לגבי הה"א/י/ו, זה ליודעי ח"ן.
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 1:19 pm
על ידי הוגה
הרי שאות צ' ידוע גם לא יודעי ח"ן, נו מה הנפק"מ ?
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 1:57 pm
על ידי מורה צדק
מה ידוע לגבי צ'?
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 2:19 pm
על ידי הוגה
מע"כ ענה על השינויים באות ה', שההבדל ביניהם ידוע ליודעי ח"ן,
משמע שההבדל באמירת הצ' כך או כך ידוע גם לא יודעי ח"ן,
על זה שאלתי מה ההבדל אם אומרים צד"י או צדי"ק.
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 2:48 pm
על ידי ישבב הסופר
אולי שוה כבר לפתוח אשכול מיוחד על משפט הצדי[ק].
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 3:00 pm
על ידי אוצר החכמה
ההבדל נראה פשוט גם להדיוטות, אם עושים לאיזה עניין חשבון של גימטריית המילוי איך ממלאים את הצדי ב יד או בידק.
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 3:14 pm
על ידי הוגה
אוצר החכמה כתב:ההבדל נראה פשוט גם להדיוטות, אם עושים לאיזה עניין חשבון של גימטריית המילוי איך ממלאים את הצדי ב יד או בידק.
וכנכתב לעיל:
הוגה כתב:לאיזה נפק"מ השאלה אם אומרים "צדי" - "צדיק"?
לרמזים וגימטריאות, נו נו,
ואות ה'? ה"א/ה"א/ה"ה ? האר"י וכו' נקטו בזה גם כך וגם כך.
מחיפוש כעת בכתבי האר"י עולה, שלענין גימטריאות המילוי הוא נקט צד"י.
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 3:53 pm
על ידי מורה צדק
אוצר החכמה כתב:ההבדל נראה פשוט גם להדיוטות, אם עושים לאיזה עניין חשבון של גימטריית המילוי איך ממלאים את הצדי ב יד או בידק.
השאלה שנשאלה היא לגבי נפק"מ ליודעי ח"ן.
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 4:56 pm
על ידי הבונה
באותיות דר"ע (נוסח ב) מובא כמה פעמים שם האות כצדי"ק.
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 5:07 pm
על ידי חקר
בשיחת האדמו"ר מליובאוויטש שבת הגדול תשנ"א הביא כמה מקורות קדומים בענין, עיין שם.
Re: קובץ חדש 'בית אהרן וישראל' קרלין סטולין, גליון קס
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 5:12 pm
על ידי בברכה המשולשת
אני רואה שעוררתי כאן סערה.
אני בסה"כ התכוונתי לרמוז לשם הספר בנידון הפולמוס על צורת האות, כידוע וכמפורסם.
האות צד"י
פורסם: ש' יולי 08, 2017 11:13 pm
על ידי שנדע אשר לא נדע
האם יש מקור לקשר בין האות צד"י לצדיק, או שמדובר בטעות לשונית שהשתרשה עקב סמיכותם של האותיות צד"י וקו"ף?
Re: האות צד"י
פורסם: א' יולי 09, 2017 12:14 am
על ידי מנצפך
ויקיפדיההגיית שם האות כ"צַדִּיק" היא כנראה טעות שמקורה באות ק' העוקבת לאות צדי בסדר האלף-בית אבל יש לה תיעוד כבר מן המאה ה-11.
Re: האות צד"י
פורסם: א' יולי 09, 2017 12:15 am
על ידי מחולת המחנים
להעיר משבת (דף ק"ד ע"א) "צד"י כפופה וצד"י פשוטה, צדיק כפוף צדיק פשוט".
Re: האות צד"י
פורסם: א' יולי 09, 2017 12:22 am
על ידי מה שנכון נכון
יעויין ספר
תשבי. ובהגהות רגלי מבשר שם.
- 1.GIF (4.88 KiB) נצפה 15295 פעמים
- 2.GIF (5.61 KiB) נצפה 15295 פעמים
Re: האות צד"י
פורסם: א' יולי 09, 2017 12:32 am
על ידי מנצפך
Re: האות צד"י
פורסם: ב' יולי 10, 2017 5:53 am
על ידי אבא יודן
ראיתי פעם בבני יששכר שעושה גימטריה עם מילוי 114!! כרגע לא מצאתיו
אולי יש מי שמכירו?
Re: האות צד"י
פורסם: ב' יולי 10, 2017 7:17 am
על ידי בקרו טלה
אבא יודן כתב:ראיתי פעם בבני יששכר שעושה גימטריה עם מילוי 114!! כרגע לא מצאתיו
אולי יש מי שמכירו?
בני יששכר - מאמרי חדש אדר - מאמר ב - דרוש ח'
י) בפרשת שקלים יש צ' תיבין, נראה לי שהוא על דרך תרוממנה קרנות צדיק [תהלים עה יא], תיבת צדי"ק הוא בגימטריא
ר"ד.
ועי' בסוגריים שם
Re: האות צד"י
פורסם: ב' יולי 10, 2017 1:37 pm
על ידי אבא יודן
בקרו טלה כתב:אבא יודן כתב:ראיתי פעם בבני יששכר שעושה גימטריה עם מילוי 114!! כרגע לא מצאתיו
אולי יש מי שמכירו?
בני יששכר - מאמרי חדש אדר - מאמר ב - דרוש ח'
י) בפרשת שקלים יש צ' תיבין, נראה לי שהוא על דרך תרוממנה קרנות צדיק [תהלים עה יא], תיבת צדי"ק הוא בגימטריא
ר"ד.
ישר כח
Re: האות צד"י
פורסם: ג' יולי 11, 2017 9:28 pm
על ידי שערי חכמה
במדרשי לקח טוב ושכל טוב כתוב כמה פעמים צדי"ק, אך כידוע אין זה ממדרש חז"ל אלא מרבותינו הראשונים ז"ל, "לקח טוב" לר' טוביה ב"ר אליעזר, שחי בצפון יון סביב שנת ד"א תת"ן (סוף המאה הי"א - תחילת המאה הי"ב), ו"שכל טוב" מאוחר ממנו, חיברו ר' מנחם ב"ר שלמה, חי באיטליה סביב שנת ד"א תת"ק (ראשית המאה הי"ב) [מהביוגרפיה של בר אילן]. ומעתיק רבות מלקח טוב.
ומ"מ עיקר החידוש הוא שגם ביון ואיטליה כבר היה מצוי כינוי זה.
Re: האות צד"י
פורסם: ד' אוגוסט 09, 2017 9:42 pm
על ידי קרית-ספר
ראה אותיות דרבי עקיבא נוסח ב, בהתחלה:
"אחר כך נכנס צדי"ק"
Re: האות צד"י
פורסם: ב' אוגוסט 28, 2017 9:58 pm
על ידי אחד מעיר
הבאתי שהבחור בהערותיו על המכלול אומר צדי"ק
וזה פלא!
Re: האות צד"י
פורסם: ד' ספטמבר 12, 2018 5:13 am
על ידי שמואל דוד
רש"י מנחות כט: צדיק כפופה
Re: האות צד"י
פורסם: ו' ספטמבר 14, 2018 1:19 pm
על ידי פי האתון
שמואל דוד כתב:רש"י מנחות כט: צדיק כפופה
כפי ששיערתי. כמובן בכתב יד פטרבורג של רש"י למנחות: 'צד"י' - ולא צדיק...
- צדי ולא צדיק.jpg (117.42 KiB) נצפה 14027 פעמים
Re: האות צד"י
פורסם: ש' ספטמבר 15, 2018 9:21 pm
על ידי אישצפת
בשבת קראתי בספר סודי חומש ושא"ר לתלמידי רבי יהודה החסיד. ושם בעמוד לה כתוב בזה"ל:
וי"ח פעמים כתוב בזו הפרשה (פקודי) כאשר ציוה ה' וגו' רמז לי"ח ברכות שמתפללין בבית המקדש ולפי שהצדי"ק היא אות י"ח לאלפא ביתא רמז בצדי"ק י"ח ברכות
Re: האות צד"י
פורסם: ש' ספטמבר 15, 2018 9:46 pm
על ידי אישצפת
ובדרך אגב בספר מחברת התיג'אן לחד מקמאי (בערך בתקופת הרד"ק) קורא אותה אות צא"ד
Re: האות צד"י
פורסם: א' ספטמבר 16, 2018 7:49 am
על ידי שמואל דוד
פי האתון כתב:שמואל דוד כתב:רש"י מנחות כט: צדיק כפופה
כפי ששיערתי. כמובן בכתב יד פטרבורג של רש"י למנחות: 'צד"י' - ולא צדיק...
צדי ולא צדיק.jpg
יישר כח!
איפה נמצא כת״י זה?
Re: האות צד"י
פורסם: ב' ספטמבר 17, 2018 9:42 am
על ידי פי האתון
שמואל דוד כתב:פי האתון כתב:שמואל דוד כתב:רש"י מנחות כט: צדיק כפופה
כפי ששיערתי. כמובן בכתב יד פטרבורג של רש"י למנחות: 'צד"י' - ולא צדיק...
צדי ולא צדיק.jpg
יישר כח!
איפה נמצא כת״י זה?
קישור ישיר לכתה"י:
(הגישה אפשרית גם מתוך אתר 'כתיב').
http://web.nli.org.il/sites/NLI/Hebrew/digitallibrary/pages/viewer.aspx?&presentorid=MANUSCRIPTS&docid=PNX_MANUSCRIPTS000159163-1#|FL50339825
Re: האות צד"י
פורסם: ד' ספטמבר 26, 2018 8:17 am
על ידי הירש חסיד
הרדבז בספרו על הכ"ב אותיות מעיד על המלמדים בספרד מלפני הגירוש המנהג פשוט שקראהו צדיק בקוף עיי"ש עוד מה שמאריך על הנושא