בן ראובן כתב:למה באמת שחז"ל לא ישתמשו במלה "גזרה" שחידשו המדקדקים? הרי גם דוד המלך העתיק לספרו קטעים שלמים מהסידור.
]גם גִזְרה וגם גְזֵרה שורשם בלשון התנכית ובעוד שגִזְרה משמש כענין 'חתך' (אי. ד ז), משמש גְזֵרה בעברית כענין שממה (וי. טז כב) ובארמית בענין חוק ומשפט (דנ. ד יד).
ואני רוצה להבין מאיזה שורש נולדה גזרה שוה של חז"ל?[/quote
כדכד כתב:רש"י בויקרא מפרש "ארץ גזרה - חתוכה" הרקי שפרושו של מר ל"גזרה (ג שוואה וז צרויה)" אינו נכון לפי רש"י
דיני גזרה שוה. נראה דגזרה ר"ל תיבה, לפי שהיא גזורה משאר תיבות, מאותן אותיות שחוברו בה. שוה ר"ל שנכתבו תיבות שוות בשני מקומות.
איש גלילי כתב:כדכד כתב:רש"י בויקרא מפרש "ארץ גזרה - חתוכה" הרי שפרושו של מר ל"גזרה (ג שוואה וז צרויה)" אינו נכון לפי רש"י
זאת הערה נפלאה, כי לפ"ז אולי שייך לומר לשון גְּזֵרָה גם בהקשר של חתך (אם כי יש לדון אם זה יכול לבוא כתואר לגִּזְרָה עצמה, ששם הוא בא כתואר לארץ גזורה). אבל לומר שחז"ל מתכונים ב'גזרה שוה' למשפט שוה הוא מוזר מאד לענ"ד, שהרי לא מדברים על המשפט אלא על הגִּזְרָה של המילה בלא קשר למשמעותה (יש תוס', כמדומני בקידושין, שגם מ"ד דלא דריש לקיחה לקיחה דריש קיחה קיחה כי היא גזרה אחרת, על אף שבמשמעות אין הבדל. אם כי מצד שני מצאנו 'זוהי ביאה זוהי שיבה', אבל עדיין איך שלא יהיה ההתייחסות היא למילה ולא ל'משפט').
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים