בברכה המשולשת כתב:אכן כן, זה ע"פ החלוקה לשלש שנים
צורב מתחיל כתב:בסוף כל חומש מופיע סכום הפרשות של חומש זה, סכום הפרקים סכום פרשיות פתוחות וסתומות, ומלבד זה סכום סדריו. מהם סדרים אלו?
(ניסיתי לבדוק כמה עולים כולם יחד, והגיע ל-154. האם זה החלוקה של קריאת התורה ל-3 שנים?)
אדגיש שאין לי שום מושג בנושא ויתכן שזו שאלה פשוטה שמקורה בבורות. (מכח אותה בורות, אף אינני יודע באיזה ספר לחפש על זה)
אפשר כתב:כדאי לעיין בהקדמה לתנ"ך קורן מש"כ שם בשם הג"ר שאול קוסובסקי בענין זה באורך.
שמועלקע כתב:בסיכום הפסוקים והפרשיות שמופיע בסוף כל חומש, יש גם סיכום פרקים ואף סימן למספר הפרקים, דעו שדבר זה הוא שיבוש שכן הפרקים כידוע מקורם אינו בקודש וזה ממש בדיחה לעשות מזה רמזים, ואינני מבין מדוע ממשיכים להדפיס את זה.
אבא יודן כתב:שמועלקע כתב:בסיכום הפסוקים והפרשיות שמופיע בסוף כל חומש, יש גם סיכום פרקים ואף סימן למספר הפרקים, דעו שדבר זה הוא שיבוש שכן הפרקים כידוע מקורם אינו בקודש וזה ממש בדיחה לעשות מזה רמזים, ואינני מבין מדוע ממשיכים להדפיס את זה.
למעשה משתמשים בו ומרמזים לו מה כל הרעש אם עושים סימן כדי לזוכרו נכון שאין לערב קודש עם חול אך אין רע.
אבא יודן כתב:גם המלבים ממלכי מבארי המקרא שגה בזה לא יאומן.
מה שנכון נכון כתב:אבא יודן כתב:גם המלבים ממלכי מבארי המקרא שגה בזה לא יאומן.
כוונתו שמשה הוכיח את ישראל פעמיים: א. בי"א מקומות שחטאו ישראל ובשעת המעשה. ב. בסוף ארבעים שנה בעשתי עשר חודש באחד לחודש חזר על י"א התוכחות במשך י"א ימים, ועשה זאת ע"פ ציווי ה'.
והתוכחות השניות הן אלו שאמר לו ה' לכותבן בתחלת חומש דברים עד פרק יב, ואינן סדורות לפי מה שהיה בשעת המעשה, אלא כפי הסדר שאמרן משה בנבואה בי"א הימים. [וכן אמר ה' לשון 'ישראל' כפי ששייך אצל משה, ולא לשון 'בני ישראל' כבשאר דברי ה' בד' חומשים ע"ש].
כך שכוונתו להקביל את הסדר ואת הלשון, ואילו ההקבלה של י"א ימים וי"א פרשיות שנקט בלשונו היא מקרה בעלמא דבהכי עסקינן, (או לשון קצת מליצית), ולא עלה על דעתו לומר שמנין הפרקים תלוי במנין הימים.
מה שנכון נכון כתב:אבא יודן כתב:גם המלבים ממלכי מבארי המקרא שגה בזה לא יאומן.
[attachment=0כוונתו שמשה הוכיח את ישראל פעמיים: א. בי"א מקומות שחטאו ישראל ובשעת המעשה. ב. בסוף ארבעים שנה בעשתי עשר חודש באחד לחודש חזר על י"א התוכחות במשך י"א ימים, ועשה זאת ע"פ ציווי ה'.
והתוכחות השניות הן אלו שאמר לו ה' לכותבן בתחלת חומש דברים עד פרק יב, ואינן סדורות לפי מה שהיה בשעת המעשה, אלא כפי הסדר שאמרן משה בנבואה בי"א הימים. [וכן אמר ה' לשון 'ישראל' כפי ששייך אצל משה, ולא לשון 'בני ישראל' כבשאר דברי ה' בד' חומשים ע"ש].
כך שכוונתו להקביל את הסדר ואת הלשון, ואילו ההקבלה של י"א ימים וי"א פרשיות שנקט בלשונו היא מקרה בעלמא דבהכי עסקינן, (או לשון קצת מליצית), ולא עלה על דעתו לומר שמנין הפרקים תלוי במנין הימים.
צופר הנעמתי כתב:כל מה שהסברת בכוונתו אכן נכון, אבל בסוף דבריו הוא כותב כי אף על פי שאמר לו שלא ידברם בסדר שדבר אותם בתחילה, בכ"ז כמו שדברם משה בי"א ימים כן סדרם ה' בי"א פרשיות, והכוונה ברורה שהענין הזה נשאר מהסדר הראשון של י"א ימים.
ככל שהדבר אכן זר ומוזר, אלו דברים מפורשים בהחלט ואין כאן שום ענין למליצה.
מה שנכון נכון כתב:צופר הנעמתי כתב:כל מה שהסברת בכוונתו אכן נכון, אבל בסוף דבריו הוא כותב כי אף על פי שאמר לו שלא ידברם בסדר שדבר אותם בתחילה, בכ"ז כמו שדברם משה בי"א ימים כן סדרם ה' בי"א פרשיות, והכוונה ברורה שהענין הזה נשאר מהסדר הראשון של י"א ימים.
ככל שהדבר אכן זר ומוזר, אלו דברים מפורשים בהחלט ואין כאן שום ענין למליצה.
מה שכתבתי בכללות כוונתו צריך תיקון, וערכתי את ההודעה לעיל.
לענין אם התכוין המלבי"ם ליתן טעם למנין י"א פרקים, או שכוונתו כדברי (ללא צורך בשום 'עומס') - יבחר הבוחר (לאחר קריאת כל הפירוש מתחילת הפרק).
יוצא פוניבז' כתב:אגב כבר העירו שגם בתהילים אין אליבא דאמת ק"נ מזמורים כמנין הפרקים אלא קמ"ז או קמ"ט (וכמדומה יש מסורות נוספות), והאומרים תהילים פעמיים בכדי להשלים מנין כפ"ר עליהם להוסיף עוד ב' מזמורים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים