עמוד 1 מתוך 1

וקראת לשבת עונג. במלעיל או במלרע

פורסם: ה' נובמבר 03, 2016 10:31 pm
על ידי לבנון
אינני בקי בדקדוק, וע"כ אפנה לעזרת חברי הפורום.
בפסוק וקראת לשבת ענג (ישעיה נח יג), מדוע בתיבת 'וקראת' הטעם הוא על הרי"ש, ולא על התי"ו. כדרך כל צווי, שהוא במלרע.

Re: וקראת לשבת עונג. במלעיל או במלרע

פורסם: ה' נובמבר 03, 2016 11:09 pm
על ידי מעט דבש
כל היכן שנכתב בתנ"ך 'וקראת' הוא מלעיל, וכדרך נחי ל"ה.
------------------
והסבר מפורט יותר:
הפׂעל הוא בן שלש אותיות, והאות האחרונה שבו מכונה "למ"ד הפועל".
בשורש 'קרא' האות האחרונה של הפועל (המכונה 'למ"ד הפועל') היא נחה (לא נשמעת במבטא),
ושרשים אלו מכונים בדקדוק "נחי ל"ה".


אמרי לשון עמוד 95.GIF
אמרי לשון עמוד 95.GIF (23.31 KiB) נצפה 2347 פעמים

Re: וקראת לשבת עונג. במלעיל או במלרע

פורסם: ה' נובמבר 03, 2016 11:12 pm
על ידי לבנון
תודה

Re: וקראת לשבת עונג. במלעיל או במלרע

פורסם: ב' נובמבר 07, 2016 11:35 pm
על ידי הכי נמי מסתברא
הכלל שכתב הרב מעט דבש נכון חוץ מבנין הפעיל. והראיה מד' שונות של גאולה שנאמרים במלרע.
וד"א הוא נכון גם לנל"א (היינו שהאות האחרונה של השורש היא א')
עי' בספר אם למקרא של הרב ניסן שרוני