מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מתג במילה של הברה אחת

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
תוכי מדבר
הודעות: 61
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2016 10:36 pm

מתג במילה של הברה אחת

הודעהעל ידי תוכי מדבר » ג' אוגוסט 23, 2016 9:28 pm

האם מי שהוא יכול להסביר לי מה המשמעות שראיתי בקדמונים שנתנו מתג במילה של הברה אחת כמו המילה "שם" - איזה ענין או תועלת יש בזה?

תודה מראש

תוכי

מעט דבש
הודעות: 4104
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מתג במילה של הברה אחת

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' אוגוסט 23, 2016 11:20 pm

המתג בתנ"ך לא בא לציין את מקום ההטעמה, אלא רק העמדה מסויימת, משנית להטעמה. ולכן אין בתנ"ך מתג במילים בנות הברה אחת.

הנידון כאן ככל הנראה, הוא על המתגים שהורגלו להניח בסידורים כדי לסמן את מקום ההטעמה, אם היא מלעיל או מלרע (ודוגמת המתג שבא לסמן סוף פסוק, שאינו משמש כמתג רגיל, אלא כטעם 'סוף פסוק', ואחד מתפקידיו הוא גם לסמן את מקום ההטעמה).

ואמנם כיום בסידורים בדרך כלל מניחים מתגים אלו רק במילים שהם מלעיל, וממילא יודע הקורא שמילה שאין בה מתג הרי היא מלרע.

אבל בסידור רבי שבתי סופר, בכל מקום שאין טעמי המקרא (המסמנים את מקום ההטעמה), הניח מתג כדי לסמן את מקום ההטעמה (כמו שכתב בהקדמה כללית פ"א סעיף ו), ועשה כן בכל מילה, בין היא מלעיל ובין היא מלרע, וכיון שציין בכל מילה, עשה כן גם במילים בנות הברה אחת, למרות שבאמת אין צורך בהם (אמנם אפשר שבא לציין שאין המילה מוקפת למילה שלפניה או שלאחריה).
--------
ויצויין, שבדורנו בסידור וילנא גם הם נהגו כמותו להניח מתג בכל מילה בין היא מלעיל ובין היא מלרע, אבל במילים בנות הברה אחת לא הניחו.
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב א' אוגוסט 28, 2016 3:57 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תוכי מדבר
הודעות: 61
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2016 10:36 pm

Re: מתג במילה של הברה אחת

הודעהעל ידי תוכי מדבר » ד' אוגוסט 24, 2016 10:41 am

אכן כוונתי היתה לרבי שבתי סופר. שבהרבה מקומות (אבל לא כולם!) מניח מתג גם במילה של הברה אחת. אולי זה העמדה כל שהיא קטנה?

נא להשמיך לחקור את הענין.

מעט דבש
הודעות: 4104
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מתג במילה של הברה אחת

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' אוגוסט 24, 2016 3:22 pm

יש להוסיף עוד ב' נקודות, שמתוכן יבואר דרכו של רבי שבתי סופר:

א. מילה המחוברת במקף למילה אחרת, דין שני המלים לענין ההטעמה כמילה אחת, ולכן בתנ"ך בא הטעם רק על המילה האחרונה (והדברים מבוארים במכלול לרד"ק דף עג. והובאו בב"י או"ח סא; ועיין גם בשערי תשובה או"ח סא, יב).

ב. רבי שבתי סופר אמנם ציין מתג במקום של ההטעמה, אך מלבד זאת ציין גם מתג 'אמיתי' במקום הראוי למתג.
וכדי להבחין ביניהם, כתב בהקדמה, שתמיד המתג האחרון הוא המסמן את מקום ההטעמה, ואלו שלפניו באים לציין העמדה במקום המתג (אמנם בתנ"ך אין זה כלל בכל מקום, ואכמ"ל).

לאור זאת יובן היטב למה יש מקומות שבהן לא ציין רש"ס מתג במילים קצרות - אלו הן המילים המחוברות במקף למילים הסמוכות להן, בהן לא סימן את מקום ההטעמה, שכן ההטעמה היא במילה המחוברת אליהן, ולא במילה זו.

והמקומות שכן ציין מתג, גם במילים מוקפות - הוא משום שאין זה מתג המסמן את מקום ההטעמה (שלא יבוא במילים מוקפות, וכנ"ל), אלא מתג הבא לסמן העמדה, וכמו בכל מילה ארוכה שלעתים יש בה מתג 'אמיתי'.

תוכי מדבר
הודעות: 61
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2016 10:36 pm

Re: מתג במילה של הברה אחת

הודעהעל ידי תוכי מדבר » ד' אוגוסט 24, 2016 4:04 pm

המילים של הברה אחת ללא כל מקפים ויש להם מתג אצל רבי שבתי הם מרובות מאד....ויש הרבה כאלה בלי מתג. צריך לדעת ברור מה זה מסמן.

מעט דבש
הודעות: 4104
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מתג במילה של הברה אחת

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' אוגוסט 24, 2016 5:28 pm

לא מצאתי בסידור רש"ס מילים בנות הברה אחת שהן ללא מקף וללא מתג.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 58 אורחים