מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שורש ופירוש מילת עגונה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6530
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

שורש ופירוש מילת עגונה

הודעהעל ידי מיללער » ב' אוגוסט 22, 2016 7:06 pm

במגילת רות עה"כ (א יג) הלהן תשברנה עד אשר יגדלו הלהן תעגנה לבלתי היות לאיש פירש"י: לשון אסור כלא כמו עג עוגה ועמד בתוכה ויש פותרין לשון עיגון ולא יתכן שאם כן היה לו לינקד הנו"ן דגש או לכתוב שני נוני"ן

ונראה ששתי לשונות ברש"י הם לגבי שורש מילת עגונה אם הוא מלשון עג/עגה או עוגן, ורש"י נקט כלשון הראשון ופירוש הוא שאשה עגונה היא שהאשה אסורה וכלואה, וכמו שאנו רגילין לקרוא שמתירין את האשה מכבלי העיגון.

אולם הרד"ק בשרשים בשורש 'עגה' נקט כפירוש השני ברש"י ששורש המילה היא בת ג' אותיות 'עגן' ודוקא משו"ז הפי' הוא מלשון אסור וכלוא, אבל אם היה השורש רק בת שתי אותיות 'עג' היתה הפירוש מלשון איחור ועיכוב, וז"ל:
books (1).png
books (1).png (11.64 KiB) נצפה 1785 פעמים


ומה שמעניין ביותר הוא פירש"י על הדף במס' ב"ק דף פ' ע"א שנזכר ברד"ק, שכתב וז"ל: ובלבד שלא ישהה את העגונה - המאוחרת למקחו שלקח סמוך לעת השוק לא ישהה אותה לאחר יום השוק להשלים שלשים יום למקחה:
העגונה - מאוחרת כמו הלהן תעגנה (רות א) תאחרנה מלהנשא:

שאלותי:
1. האם רש"י בב"ק נקט שהשורש הוא מלשון עג' וכדבריו ברות אבל שינה את פירוש המלה?
2. למה אם השורש הוא 'עג' מה לזה עם איחור ועיכוב?

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: שורש ופירוש מילת עגונה

הודעהעל ידי ערער בערבה » ב' אוגוסט 22, 2016 10:00 pm

להבנתי, הרד"ק לא חוזר בו מתחילת דבריו. ענין הכתוב הוא לשון עיכוב. הרד"ק רק מוכיח ששורש התיבה הוא 'עגן', וראייתו ממה שאמרו בגמ' מכר את הנס ואת העיגון ואמרו שם: 'וכן הוא אומר הלהן תעגנה', ומכאן ששורש התיבה הוא 'עגן'.
כלומר לעגן היינו לעכב מללכת, כדוגמת העיגון שקושר את הספינות, בית הכלא שמעגן את שוהיו וכל כיו"ב.

גם רש"י לא חולק על כך שיש שימוש בשורש 'עגן' שמשמעו עיכוב/איחור וכדו', שהרי הוא שימוש נפוץ, אלא שלדעת רש"י התיבה האמורה כאן בפסוק אינה משורש 'עגן' אלא משורש 'עג', שאם כן היה צריך להיות בכפל הנו"ן. לצורך כך מפרש רש"י שהתיבה כאן היא מלשון 'עג עוגה', ופירוש הכתוב שיהיו הנשים בתוך עיגול שאין לו מוצא, וכלשונו: "אסור כלא".

אך זה אמת מה שהערת שרש"י נוקט בפי' הנביא דלא כחז"ל, וכבר עמדו על כך בכמה מקומות. ראה למשל כאן:
viewtopic.php?t=7228&start=40#p258532


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: כדכד ו־ 47 אורחים