עמוד 1 מתוך 1

"שולי" המחתה

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 5:48 pm
על ידי נשר
ישב לידי בביהמ"ד אבא שלמד עם בנו משניות תמיד.
הם למדו את המשנה בפרק ו' שם כתוב שהכהן היה מרדד את הגחלים עם שולי המחתה.
האב הסביר לבנו ששוליים זה הצד של המחתה כמו שולי הכביש.

היה ברור לי שזה לא נכון, ושוליים בלשון חז"ל היינו תחתית/קרקעית.
והכוונה שהכהן היה לוקח את המחתה ומיישר את הגחלים עם תחתיתה.

לפי זה כשכתוב שולי המעיל או שולי הבגד, הכוונה תחתית הבגד. אלא שבבגד החלק שלמטה הוא בדרך כלל הקצה.

האם אני צודק?

Re: "שולי" המחתה

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 7:27 pm
על ידי תבא
נשר כתב:ישב לידי בביהמ"ד אבא שלמד עם בנו משניות תמיד.
הם למדו את המשנה בפרק ו' שם כתוב שהכהן היה מרדד את הגחלים עם שולי המחתה.
האב הסביר לבנו ששוליים זה הצד של המחתה כמו שולי הכביש.

היה ברור לי שזה לא נכון, ושוליים בלשון חז"ל היינו תחתית/קרקעית.
והכוונה שהכהן היה לוקח את המחתה ומיישר את הגחלים עם תחתיתה.

לפי זה כשכתוב שולי המעיל או שולי הבגד, הכוונה תחתית הבגד. אלא שבבגד החלק שלמטה הוא בדרך כלל הקצה.

האם אני צודק?


פשיטא. וראיה מגמ' 'הושחרו פניהם כשולי קדרה', שפשוט שהוא מחמת האש שתחתיה.
לדוגמא בעלמא: רש"י ישעי' ו, א: ושוליו- כמו שולי המעיל - תחתיתו.

Re: "שולי" המחתה

פורסם: א' אוגוסט 21, 2016 9:22 pm
על ידי פלגינן
נשר כתב:ישב לידי בביהמ"ד אבא שלמד עם בנו משניות תמיד.
הם למדו את המשנה בפרק ו' שם כתוב שהכהן היה מרדד את הגחלים עם שולי המחתה.
האב הסביר לבנו ששוליים זה הצד של המחתה כמו שולי הכביש.

היה ברור לי שזה לא נכון, ושוליים בלשון חז"ל היינו תחתית/קרקעית.
והכוונה שהכהן היה לוקח את המחתה ומיישר את הגחלים עם תחתיתה.

לפי זה כשכתוב שולי המעיל או שולי הבגד, הכוונה תחתית הבגד. אלא שבבגד החלק שלמטה הוא בדרך כלל הקצה.

האם אני צודק?

איני מבין איך אפשר ללמוד יותר מ-3 מסכתות בש"ס בלי הבנה פשוטה זו?!