עמוד 1 מתוך 1
מה בין "ארון" ל"תיבה"
פורסם: ד' יולי 06, 2016 8:14 pm
על ידי אין_חקר
מהו החילוק בין משמעות המילים "ארון" ו"תיבה" בלשון הקודש?
לא ראיתי שמדברים על זה בספרי השמות הנרדפים הידועים (המלבי"ם ומהרשא"ו וכדו').
ולכאורה הם ממש נרדפים שבמקרא נקרא ארון-העדות בשם ארון אבל בחז"ל מבואר שהיו ג' תיבות. ואולי יש לחלק בין לשון המקרא ללשון חכמים.
עכ"פ בעברית המודרני יש חילוק משמעותי בין ב' המילים.
Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"
פורסם: ה' יולי 07, 2016 12:30 am
על ידי חיימקה
בשורשים לרד"ק שורש "ארן" כתב על הארון "עניינו ידוע והוא כמו תיבה".
Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"
פורסם: ה' יולי 07, 2016 1:09 pm
על ידי מה שנכון נכון
תוספות שבת לב:
על שקורין לארון הקדש ארנא - לארון שבבית הכנסת, אף על גב דבכל דוכתי קרי ליה תיבה כדתנן העובר לפני התיבה היורד לפני התיבה (ברכות פ"ה דף לד.) אור"י אשכחן נמי דקרי ליה ארון כדאמר תשעה וארון מצטרפין (שם פ"ז דף מז:).
Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"
פורסם: ה' אפריל 27, 2017 10:49 pm
על ידי עושה חדשות
ראיתי כעת ביאור מחודש בטעם החומרא לקרות את הארון ארנא:
- איי הים.png (139.83 KiB) נצפה 4221 פעמים
Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"
פורסם: ו' מאי 12, 2017 4:23 pm
על ידי לוצאטי
ע"פ ממצאים ארכיאולוגיים מתברר שהארון נקבע במקומו בתקופה מאוחרת ביחס, כנראה בזמן האמוראים. קודם לכן היתה תיבה ניידת ובה היו הספרים.
יש בתי כנסת עתיקים שנמצא בהם חדר צדדי קטן, שכנראה הכיל את התיבה עם הספרים - בקרית ספר, ביריחו ובמגדל.
Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"
פורסם: ו' מאי 12, 2017 4:30 pm
על ידי א' זעירא
הלשון 'העובר לפני התיבה' מוזכר כבר במשנה. ועם כל הכבוד לממצא הארכיאולוגי, דבריהם אינם עולים בקנה אחד עם המתואר במשנה ובתוספתא.
Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"
פורסם: א' מאי 14, 2017 9:23 am
על ידי לוצאטי
א' זעירא כתב:הלשון 'העובר לפני התיבה' מוזכר כבר במשנה. ועם כל הכבוד לממצא הארכיאולוגי, דבריהם אינם עולים בקנה אחד עם המתואר במשנה ובתוספתא.
הנראה שמר לא הבין או לא קרא מה שכתבתי. אין כל סתירה בין הממצאים למשנה ולתוספתא. אדרבה, הם מסתייעים מן התוספתא מגילה ג כא 'כשמניחין את התיבה פניה כלפי העם ואחריה כלפי קודש', ומבואר שהיתה ניידת. לאחר הנחת התיבה היה הש"צ עובר לפניה.
Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"
פורסם: א' מאי 14, 2017 11:59 am
על ידי א' זעירא
כן מבואר גם במשנה שהתיבה היתה יכולה להתנייד "מוציאין את התיבה לרחובה של עיר" (תענית ב, א).
ואם מהמשנה מבואר שתמיד בעת תפילת ציבור היו מוציאים את התיבה ומניחים אותה לפני העם והש"ץ היה עובר לפניה, למה היו צריכים להניחו בחדר צדדי ולטלטלו מדי שחר וערב? למה לא היה אפשר לקבעו במזרח ביהכ"נ במקום לטלטלו תמיד מהכא להתם.
האם הארכיאלוגים מצאו הוכחות מוצקות להסבר שלהם, או שרק מצאו מחסן צדדי בכל ביהכ"נ והניחו מסברא ששם שמו את התישה בין התפילות?
Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"
פורסם: א' מאי 14, 2017 12:16 pm
על ידי הרע במיעוטו
[quote="א' זעירא"]כן מבואר גם במשנה שהתיבה היתה יכולה להתנייד "מוציאין את התיבה לרחובה של עיר" (תענית ב, א).
וכן בט"ז יו"ד סק"ד רפב באריכות
וכמדומה שתיבה מיועדת להשתמש על גבה שסוגרים המכסה ויושבים על התיבה או תשמיש אחר
Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"
פורסם: א' מאי 14, 2017 3:42 pm
על ידי לוצאטי
א' זעירא כתב:כן מבואר גם במשנה שהתיבה היתה יכולה להתנייד "מוציאין את התיבה לרחובה של עיר" (תענית ב, א).
ואם מהמשנה מבואר שתמיד בעת תפילת ציבור היו מוציאים את התיבה ומניחים אותה לפני העם והש"ץ היה עובר לפניה, למה היו צריכים להניחו בחדר צדדי ולטלטלו מדי שחר וערב? למה לא היה אפשר לקבעו במזרח ביהכ"נ במקום לטלטלו תמיד מהכא להתם.
האם הארכיאלוגים מצאו הוכחות מוצקות להסבר שלהם, או שרק מצאו מחסן צדדי בכל ביהכ"נ והניחו מסברא ששם שמו את התישה בין התפילות?
יפה ראייתך. לענין השאלה, לדעתי היא צריכה להיות הפוכה - מדוע קבעו ארון קודש באופן כ"כ מפואר, בעוד שאינו אלא תיבה לשמירת הספרים.
מצאו חדרים צדדיים בכמה בתיכ"נ, וכיון שהם קטנים מאוד וללא מוצא חיצוני משערים שנועדו לשמירת הספרים. ביריחו גם נמצא בחדרון חלק תחתון ששימש לפי ההשערה כגניזה, מעין הבור שנמצא במצדה.
Re: מה בין "ארון" ל"תיבה"
פורסם: א' מאי 28, 2017 1:25 pm
על ידי ההוא גברא
בפשטות גם בזמנם היו גנבי ספרי תורה רח"ל, וכמעשה בנרשאה דגנב ספרא וכו', ומנעולי חדרים היו חזקים יותר ממנעולי תבות.