א' זעירא כתב:כן מבואר גם במשנה שהתיבה היתה יכולה להתנייד "מוציאין את התיבה לרחובה של עיר" (תענית ב, א).
ואם מהמשנה מבואר שתמיד בעת תפילת ציבור היו מוציאים את התיבה ומניחים אותה לפני העם והש"ץ היה עובר לפניה, למה היו צריכים להניחו בחדר צדדי ולטלטלו מדי שחר וערב? למה לא היה אפשר לקבעו במזרח ביהכ"נ במקום לטלטלו תמיד מהכא להתם.
האם הארכיאלוגים מצאו הוכחות מוצקות להסבר שלהם, או שרק מצאו מחסן צדדי בכל ביהכ"נ והניחו מסברא ששם שמו את התישה בין התפילות?
יפה ראייתך. לענין השאלה, לדעתי היא צריכה להיות הפוכה - מדוע קבעו ארון קודש באופן כ"כ מפואר, בעוד שאינו אלא תיבה לשמירת הספרים.
מצאו חדרים צדדיים בכמה בתיכ"נ, וכיון שהם קטנים מאוד וללא מוצא חיצוני משערים שנועדו לשמירת הספרים. ביריחו גם נמצא בחדרון חלק תחתון ששימש לפי ההשערה כגניזה, מעין הבור שנמצא במצדה.