מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
כח הטענה
הודעות: 242
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 9:05 pm

מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי כח הטענה » ש' נובמבר 08, 2014 9:23 pm

בקוראי שמו"ת שמתי לב לחוסר עקיבות בולט בטעמי הפרשה (וירא). בפרשה הרבה פסוקים שמתחילים בויאמר או ויאמר פלוני וכדו' לפעמים יש אתנחתא במילים אלו ולפעמים הן מופסקות מהדיבור עצמו בהפסק יותר קטן מההפסק שבתוך הדיבור. היש מי שיודע לפרש טעמם של טעמים?

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ש' נובמבר 08, 2014 9:28 pm

לא יפה לשאול ככה, אבל למה אתה שואל דווקא על 'ויאמר' ? את שאר סידרי הטעמים את כבר מבין ?
דע לך שכללי הטעמים - כללי התחביר הנה, וכשתבין בהם קצת הכל יתחוור לך,. ואם יש את נפשך, יש על זה מאמר מפורט מברויאר שכל אחד יכול למצוא אותו בהקדמה של הדעת מקרא. בהצלחה!

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי משולש » ש' נובמבר 08, 2014 9:37 pm

למה אתה סתם דוחה אותו. תעלה את הפסוקים הסותרים שאתה מתכוין אליהם ונראה אם שטייגניסט יוכל לתת לך תשובה מתוך הקדמת הדעת מקרא. (ולא צריך להגיע לשם אלא אפשר ללכת ישירות לספר של ברויאר "פיסוק טעמים במקרא" כאן: http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?13595& ).

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ש' נובמבר 08, 2014 9:47 pm

בשבילך.
תבדוק ותראה שאין 'ויאמר' במ"ם סגולה עם אתנחתא, וזאת משום שהם בדר"כ מחוברים להלן, 'ויאמר אליו' וכדו'.
ב'ויאמר' במ"ם פתוחה כמעט תמיד באתנחא, מלבד מקומות שהדבר אינו אפשרי מחמת שיש אתנחא במקום נוסף בפסוק, וכידוע לא שייך שתי אתנחתאות בפסוק אחד. כמובן שהאפשרות שלא תהיה אתנחתא נוספת היא בפסוקים קצרים, ואכן תבדוק [תעשה 'איתור' בפריוקט השו"ת] וכל האתנחא ב'ויאמר' הם בפסוקים קצרים.

לומד_בישיבה
הודעות: 1763
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2013 7:20 am

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי לומד_בישיבה » ש' נובמבר 08, 2014 10:11 pm

עיין חיי שרה כ"ג פסוק י"ז ויקם אברהם וברש"י שם ובדברי הרא"ם שם שמפני פיסוק הטעמים לא הדביקו רבנן ז"ל וכו' ובשאר מפרשי רש"י כתבו לחלוק על הרא"ם.

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ש' נובמבר 08, 2014 10:15 pm

מה זה קשור?
שם הדיון בקושי לחבר שני פסוקים נבדלים זמ"ז בסוף פסוק.

כח הטענה
הודעות: 242
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 9:05 pm

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי כח הטענה » ש' נובמבר 08, 2014 10:19 pm

שטייגעניסט כתב:בשבילך.
תבדוק ותראה שאין 'ויאמר' במ"ם סגולה עם אתנחתא, וזאת משום שהם בדר"כ מחוברים להלן, 'ויאמר אליו' וכדו'.
ב'ויאמר' במ"ם פתוחה כמעט תמיד באתנחא, מלבד מקומות שהדבר אינו אפשרי מחמת שיש אתנחא במקום נוסף בפסוק, וכידוע לא שייך שתי אתנחתאות בפסוק אחד. כמובן שהאפשרות שלא תהיה אתנחתא נוספת היא בפסוקים קצרים, ואכן תבדוק [תעשה 'איתור' בפריוקט השו"ת] וכל האתנחא ב'ויאמר' הם בפסוקים קצרים.
לחלק בין פסוקים קצרים לארוכים גם אני יודע. אבל איך תסביר את החילוק בין פרק י"ח פסוק כ"ו שבו המילים ויאמר ה' במונח זקף קטון לפסוק שאחריו שבו ויען אברהם ויאמר במרכא טיפחא ואתנחתא (מספר המילים בפסוק הראשון 13 ובשני 12), ולעיל באותו הפרק פסוק כ' המילים ויאמר ה' במונח זקף קטון (מספר המילים בפסוק 11). ובפרק כ ט"ו המילים ויאמר אבימלך ג"כ במונח זקף קטון (8 מילים בפסוק)?
וכהנה רבים ע"ז הדרך.

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ש' נובמבר 08, 2014 10:27 pm

ההבדל הוא, ש'ויען אברהם ויאמר' הם שלש תיבות, משא"כ בשאר הדוגמאות יש רק שתי תיבות, ובשביל שיבוא אתנחתא אחרי שתי תיבות צריך שהפסוק יהיה קצר משמעותית.
לידיעתך, 'אורך' מבחינת הטעמים הוא לא רק בתיבות, אלא גם בהבהרות.

כח הטענה
הודעות: 242
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 9:05 pm

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי כח הטענה » ש' נובמבר 08, 2014 10:36 pm

שטייגעניסט כתב:ההבדל הוא, ש'ויען אברהם ויאמר' הם שלש תיבות, משא"כ בשאר הדוגמאות יש רק שתי תיבות, ובשביל שיבוא אתנחתא אחרי שתי תיבות צריך שהפסוק יהיה קצר משמעותית.
לידיעתך, 'אורך' מבחינת הטעמים הוא לא רק בתיבות, אלא גם בהבהרות.
אין לי כח להתחיל להעתיק את כל פרשת וירא לכאן. ימחל כבודו על טרחתו ויפתח חומש ויראה שהדברים אינם מספיקים.
למשל: בפרק י"ט פסוק ל"א, ל"ד ופרק כ"א י"ב, יותר משלוש מילים ואין אחריהם אתנחתא ואילו בפרק י"ח פסוק י"ז שתי מילים ואחריהם אתנחתא.

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ש' נובמבר 08, 2014 10:40 pm

ממש לא התכוונתי לפרש לך את כל פרשת וירא, אף לא מקצתה, מיקדת את שאלתך בדוגמאות ספציפיים ועליהן עניתי.
מה שברור, שאם גם לקרוא את המאמר שציינתי לא יהיה לך כוח, אז לא תצא עם שום תשובה מספקת.

כח הטענה
הודעות: 242
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 9:05 pm

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי כח הטענה » ש' נובמבר 08, 2014 10:46 pm

שטייגעניסט כתב:ממש לא התכוונתי לפרש לך את כל פרשת וירא, אף לא מקצתה, מיקדת את שאלתך בדוגמאות ספציפיים ועליהן עניתי.
מה שברור, שאם גם לקרוא את המאמר שציינתי לא יהיה לך כוח, אז לא תצא עם שום תשובה מספקת.
טוב, אל תתחמם לי. הכל ברוח טובה.
תודה רבה על ההסבר, ציינתי לך בהודעה האחרונה כמה דוגמאות שבהם ההסבר שלך אינו מספיק. מ"מ גם אני חושב שזה צריך להיות הכיוון, רק שצריך לסייג את זה בכלל קצת יותר מורכב ועל זה אני דן.

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ש' נובמבר 08, 2014 10:51 pm

בדיוק זה הכיוון,
ולא מדובר בכלל פרטי ל'ויאמר', אלא גם לכל התיבות המצויות בתנ"ך, וככמו בכל המקצוע הזה גם ל"כל כלל יש יוצא מן הכלל", ואותו 'כלל' לא שייך לכתוב בהודעה קטנה ומתומצתת ב'פורום', צריך מינימום ספר כמו של ברויאר.

כח הטענה
הודעות: 242
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 9:05 pm

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי כח הטענה » ש' נובמבר 08, 2014 11:06 pm

למותר לציין שאת ספרו של ברויאר וכלליו אני מכיר. אם נשמט ממני משהו ויש בספר שציינת אליו תשובה לשאלתי, אשמח אם תציין לי מקור מדוייק.

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ש' נובמבר 08, 2014 11:15 pm

מה בדיוק קשה לך, למה אין אתנחתא ב וַיֹּ֨אמֶר אֱלֹהִ֜ים אֶל־אַבְרָהָ֗ם אַל־יֵרַ֤ע בְּעֵינֶ֙יךָ֙ ? איך אפשר לפסק ככה ? 'ויאמר'. אלהים אל אברהם???
וַֽיְהִי֙ מִֽמָּחֳרָ֔ת וַתֹּ֤אמֶר הַבְּכִירָה֙ אֶל־הַצְּעִירָ֔ה - 'ותאמר. הבכירה וכו'
וַתֹּ֧אמֶר הַבְּכִירָ֪ה אֶל־הַצְּעִירָ֖ה אָבִ֣ינוּ זָקֵ֑ן - 'ותאמר. הבכירה וכו'

כח הטענה
הודעות: 242
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 9:05 pm

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי כח הטענה » ש' נובמבר 08, 2014 11:27 pm

שטייגעניסט כתב:מה בדיוק קשה לך, למה אין אתנחתא ב וַיֹּ֨אמֶר אֱלֹהִ֜ים אֶל־אַבְרָהָ֗ם אַל־יֵרַ֤ע בְּעֵינֶ֙יךָ֙ ? איך אפשר לפסק ככה ? 'ויאמר'. אלהים אל אברהם???
וַֽיְהִי֙ מִֽמָּחֳרָ֔ת וַתֹּ֤אמֶר הַבְּכִירָה֙ אֶל־הַצְּעִירָ֔ה - 'ותאמר. הבכירה וכו'
וַתֹּ֧אמֶר הַבְּכִירָ֪ה אֶל־הַצְּעִירָ֖ה אָבִ֣ינוּ זָקֵ֑ן - 'ותאמר. הבכירה וכו'
חשבתי שזה ברור מאליו.
שאלתי היא למה אין אתנחתא במילה 'אברהם' ובמילה 'הצעירה'.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' נובמבר 09, 2014 8:25 am

כח הטענה כתב:
שטייגעניסט כתב:בשבילך.
תבדוק ותראה שאין 'ויאמר' במ"ם סגולה עם אתנחתא, וזאת משום שהם בדר"כ מחוברים להלן, 'ויאמר אליו' וכדו'.
ב'ויאמר' במ"ם פתוחה כמעט תמיד באתנחא, מלבד מקומות שהדבר אינו אפשרי מחמת שיש אתנחא במקום נוסף בפסוק, וכידוע לא שייך שתי אתנחתאות בפסוק אחד. כמובן שהאפשרות שלא תהיה אתנחתא נוספת היא בפסוקים קצרים, ואכן תבדוק [תעשה 'איתור' בפריוקט השו"ת] וכל האתנחא ב'ויאמר' הם בפסוקים קצרים.
לחלק בין פסוקים קצרים לארוכים גם אני יודע. אבל איך תסביר את החילוק בין פרק י"ח פסוק כ"ו שבו המילים ויאמר ה' במונח זקף קטון לפסוק שאחריו שבו ויען אברהם ויאמר במרכא טיפחא ואתנחתא (מספר המילים בפסוק הראשון 13 ובשני 12), ולעיל באותו הפרק פסוק כ' המילים ויאמר ה' במונח זקף קטון (מספר המילים בפסוק 11). ובפרק כ ט"ו המילים ויאמר אבימלך ג"כ במונח זקף קטון (8 מילים בפסוק)?
וכהנה רבים ע"ז הדרך.


ההבדל הוא שכאשר המשפט של האומר הוא משפט ארוך המורכב משני חלקים, מעדיפים לשים את הפיסוק העיקרי בתוך המשפט שלו, אבל כאשר המשפט שלו הוא קצר (מבחינת הענין) וכולל רק חלק אחד, הפיסוק העיקרי הוא בין ה"כותרת" של ההמשפט למשפט עצמו.

כח הטענה
הודעות: 242
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 9:05 pm

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי כח הטענה » א' נובמבר 09, 2014 1:36 pm

צופר הנעמתי כתב:ההבדל הוא שכאשר המשפט של האומר הוא משפט ארוך המורכב משני חלקים, מעדיפים לשים את הפיסוק העיקרי בתוך המשפט שלו, אבל כאשר המשפט שלו הוא קצר (מבחינת הענין) וכולל רק חלק אחד, הפיסוק העיקרי הוא בין ה"כותרת" של ההמשפט למשפט עצמו.
הבעיה בתשובתך היא שקשה להחליט מתי הדברים מורכבים משני משפטים ומתי הם משפט אחד בעל שני חלקים.
למשל, האם תוכל לבאר לי מדוע בפרשת חיי שרה כ"ג ח': "וידבר איתם לאמר. אם יש את נפשכם לקבור את מתי מלפני שמעוני ופגעו לי בעפרון בן צוחר". כל דברי אברהם הם משפט אחד. ובפסוק י"ג: "וידבר אל עפרון באזני עם הארץ לאמר אך אם אתה לו שמעני. נתתי כסף השדה קח ממני ואקברה את מתי שמה". הדברים מחולקים לשני משפטים.

[יכלתי להביא ראיה מן הפסוק "ויאמר אלקים אל אברהם אל ירע בעיניך על הנער ועל אמתך כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה. כי ביצחק יקרא לך זרע" שם האתנחתא באה באמצע הדברים למרות שאינם מורכבים משני משפטים, אך אני סבור ששם נצרכה אתנחתא כדי להראות שהמילים כי ביצחק וגו' אזלי על "אל ירע בעיניך" ולא על המילים הסמוכות להן.]

כח הטענה
הודעות: 242
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 9:05 pm

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי כח הטענה » ב' נובמבר 10, 2014 2:53 pm

כח הטענה כתב:למשל, האם תוכל לבאר לי מדוע בפרשת חיי שרה כ"ג ח': "וידבר איתם לאמר. אם יש את נפשכם לקבור את מתי מלפני שמעוני ופגעו לי בעפרון בן צוחר". כל דברי אברהם הם משפט אחד. ובפסוק י"ג: "וידבר אל עפרון באזני עם הארץ לאמר אך אם אתה לו שמעני. נתתי כסף השדה קח ממני ואקברה את מתי שמה". הדברים מחולקים לשני משפטים.
היום ראיתי שקושייתי היא רק לפירוש הרמב"ן שפירש את המילים אך אם אתה לו שמעני - אם תשמעני. ולפי פירושו באמת צ"ע למה נחלק לשני משפטים.
אך לאונקלוס שתרגם אם את עביד לי טיבו קביל מיני וכן לרש"י שפירש ולואי שתשמעני, אכן יש כאן שני משפטים.

מעט דבש
הודעות: 4104
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' ספטמבר 25, 2017 11:34 pm

לנושא האשכול, ראה במאמר המצורף כאן:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=403770#p403770

מעט דבש
הודעות: 4104
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מדוע לפעמים יש אתנחתא במילה ויאמר ולפעמים לא?

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' ספטמבר 26, 2017 12:34 am

כח הטענה כתב:
כח הטענה כתב:למשל, האם תוכל לבאר לי מדוע בפרשת חיי שרה כ"ג ח': "וידבר איתם לאמר. אם יש את נפשכם לקבור את מתי מלפני שמעוני ופגעו לי בעפרון בן צוחר". כל דברי אברהם הם משפט אחד. ובפסוק י"ג: "וידבר אל עפרון באזני עם הארץ לאמר אך אם אתה לו שמעני. נתתי כסף השדה קח ממני ואקברה את מתי שמה". הדברים מחולקים לשני משפטים.
היום ראיתי שקושייתי היא רק לפירוש הרמב"ן שפירש את המילים אך אם אתה לו שמעני - אם תשמעני. ולפי פירושו באמת צ"ע למה נחלק לשני משפטים.
אך לאונקלוס שתרגם אם את עביד לי טיבו קביל מיני וכן לרש"י שפירש ולואי שתשמעני, אכן יש כאן שני משפטים.

viewtopic.php?p=196861#p196861


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 96 אורחים