מקדש מלך כתב:ולא מסתבר על פי הפשט שהיתה לו שפה סודית שירש אותה מלפני דור הפלגה.
בן ראובן כתב:מקדש מלך כתב:ולא מסתבר על פי הפשט שהיתה לו שפה סודית שירש אותה מלפני דור הפלגה.
אברהם נולד עשרות שנים לפני דור הפלגה.
"ואיננו לשון לאיש אחד לבד"
לבי במערב כתב:אכן, כן תרגם יונתן שם (א, כ - כמובן).
בן ראובן כתב:ובאיזו לשון דיברו (ולמדו תורה, והתנבאו) שם ועבר למשל? האם גם הם שכחו את לשון הקודש בדור הפלגה?
מקדש מלך כתב:בן ראובן כתב:ובאיזו לשון דיברו (ולמדו תורה, והתנבאו) שם ועבר למשל? האם גם הם שכחו את לשון הקודש בדור הפלגה?
כאמור, את הסברא העתקתי מהרמב"ן, ואלו הם קושיות עליו. ויש לדון. וכיון שהם רק הרהורי דברים, לא ראיתי להאריך בזה כעת.
מקדש מלך כתב:לא הבנתי מדוע תמוה ששכח אותה, הרי כל העולם שכח אותה, ומאי שנא אברהם.
מקדש מלך כתב:ולא הבנתי מה אתה מקשה ומתרץ ברמב"ן. על פי חז"ל לשון הקודש היתה לכאורה סודית וידועה רק למשפחת אברהם. והרמב"ן כותב שזה לא מסתבר. ואני מיישב שהדבר היה תוצאה טבעית של מעבר מארץ לארץ מבלי להתערות בה, בדיוק כמו יצירת ניב האידיש. ומה החשיבות הגדולה בשאלה האם גם שם ועבר ידעו אותה? אתה דן במשהו ואיני מבין את כוונתך, אולי תסביר יותר.
מקדש מלך כתב:לדעת הרמב"ן נבואת לך לך נאמרה לכאורה בארמית (כמו שהשיחות של פרעה עם יוסף ומשה רבינו נאמרו במצרית והועתקו ללשון הקודש, או על פי חז"ל שזו היתה הביאה השניה שלו לארץ כנען, וכבר אימץ את שפתה), כי אם הוא מודה שאברהם דיבר בשפה יחודית עוד בארץ ארם, מה דחוק לומר שזו לא היתה שפת ארץ כנען? בין כה היתה לו שפה יחודית, ולמאי נפקא מינה האם במקרה זו גם השפה של הארץ אליה הגיע לאחר מכן? וכמו כן אם זו שפה שהשתמרה אצלו בדרך ניסית, שוב אין דוחק לומר שהיא שפה לאדם אחד.
האם היתה סיבה ידועה בבחירת השמות העתיקים לאיזורים אלו?שמש כתב:היהודים נהגו לכנות שמות תנ''כיים לארצות ולעמים שחיו בקרבם כגון אשכנז לדויטשלאנד/גרמניה, ספרד ל'איספניה' צרפת ל'פראנס'
עושה חדשות כתב:האם היתה סיבה ידועה בבחירת השמות העתיקים לאיזורים אלו?שמש כתב:היהודים נהגו לכנות שמות תנ''כיים לארצות ולעמים שחיו בקרבם כגון אשכנז לדויטשלאנד/גרמניה, ספרד ל'איספניה' צרפת ל'פראנס'
על הקשר בין אשכנז לגרמניה כתבו לעיל, מה לגבי ספרד וצרפת?
עושה חדשות כתב:האם היתה סיבה ידועה בבחירת השמות העתיקים לאיזורים אלו?שמש כתב:היהודים נהגו לכנות שמות תנ''כיים לארצות ולעמים שחיו בקרבם כגון אשכנז לדויטשלאנד/גרמניה, ספרד ל'איספניה' צרפת ל'פראנס'
על הקשר בין אשכנז לגרמניה כתבו לעיל, מה לגבי ספרד וצרפת?
עיין עוד כיו"ב, בשאר מפרשים שם.ואומרים הפותרים צרפת הוא המלכות הזה שקורין פרנצא בלעז, ספרד תרגם יונתן אספמיא.
גביר כתב:שמעתי או קראתי פעם סברה לפיה נקרא האי סרדיניה ע"ש סרד מבני זבולון, שממשפחתו הגיעו לאי זה וקראוהו על שמו.
פרופסור נחום סלושץ בספרו "האי פֶּלִיא" (דביר 1957) על האי ג'רבה, מביא את מסורת יהודי טריפולי והאיים ג'רבה וכרתים על היותם צאצאי שבט זבולון, ומקיימי הנבואה של ברכת יעקב (על פי פרשנות הזוהר הקדוש). הוא מביא עשרות מנהגים של יהודי כרתים המורים על המסורת שלהם כצאצאיהם של שבט זבולון, ובנוסף, כתב על מסורת יהודי ג'רבה: "לפי חכמי התורה של ג'רבה, האי שהם יושבים בו אינו אלא גוש מאדמת ארץ ישראל ...". אחד מבניו של זבולון היה סרד. על סמך זה כתב בספרו נ.ר. גנור 'מי היו הפיניקים ' (ע' 219) כי יכול להיות שמשפחת הסרדי מבני זבולון התנחלה באי סרדיניה. כמו כן, בספר דברי הימים, ברשימת היוחסין של השבטים כפי שהיא משתקפת בתחילת ימי הבית השני, לא נמצאת רשימת יחס מעודכנת של שבט זבולון, מכאן לכאורה משמע שבני זבולון לא חזרו כלל לארץ ישראל לאחר הגלות ואולי נשארו באיי הים התיכון.
ונתנו ידידים כתב:עושה חדשות כתב:האם היתה סיבה ידועה בבחירת השמות העתיקים לאיזורים אלו?שמש כתב:היהודים נהגו לכנות שמות תנ''כיים לארצות ולעמים שחיו בקרבם כגון אשכנז לדויטשלאנד/גרמניה, ספרד ל'איספניה' צרפת ל'פראנס'
על הקשר בין אשכנז לגרמניה כתבו לעיל, מה לגבי ספרד וצרפת?
לא הבנתי אם ספרד ידועה לנו מימי הבית השני כשמה המקראי, ואשכנז זו גרממיה גם כן ידועה לנו מחז"ל שהם היו מבני בניו של אשכנז, אז למה אתה אומר ששמות אלו קשורים ליהודים שחיו בקרבם?
ואולי גם צרפת התנכ"י היה מקובל אצלם.
והרי גם תורגמה מבואר בכוזרי ועוד מקורות שהאנשים דמה החשיבו עצמם בני בניו של תורגמה.
כמדומני שכל התיאוריה הזה מגיע ממכחישי המקרא ומאנשי אקדמיה שלא מוכנים לקבל שהנביא עובדיה ידע בנבואה שיהיו יהודים בצרפת ובספרד בעת קיבוץ גלויות, ולכן אמרו שהוא מדבר בכלל על מקומות אחרים והיהודים בימי הביניים העתיקו את השמות, אבל הרי ברור לנו שהשם ספרד לא מגיע מימי הביניים ואנו אין לנו בעיה באמיתות הנבואה אז אין סיבה להמציא דבר זה.
אם טעיתי אשמח לשמוע.
אברבנאל שם:גם ככה צרפת היא פרנסיה.
וזהו אומרו וגלות החל הזה רוצה לומר והגלות המתחיל הזה לבני ישראל אשר הלכו בני ישראל בכנענים עד צרפת שהוא פראנצי"א וכן גלות ירושלם אשר בספרד שהוא אספמי"א כדברי המתרגם אלה כולם ירשו את ערי הנגב, ... ואל ירע בעיניך אומרו צרפת, ולא זכר אינגלאטיר"ה [= אנגליה] שהלכו שם גם כן, כי הנה האי ההיא לחלק צרפת תחשב, ומצרפת היה בתחילה, וכן קראוה בספריהם הקדמונים אי צרפת, עם היות שאחרי כן נבדלה מצרפת, ונעשתה מלכות בפני עצמה, ...
רבינו אברהם "מן ההר", רבינו שלמה "מן ההר", ראב"ן "הירחי".מונפלייה ... מכאן נבע גם שמה העברי המסורתי מונטפשליר או מונטפלייר, ולכן כונתה בפי היהודים שגרו בה "ההר", כשם שנהגו יהודי פרובאנס לתרגם את שמות הערים שחיו בהם לשמות עברים. לדוגמה, פושקירה שכונתה קריית יערים, ולוניל שכונתה יריחו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים