יישר כח על ההתייחסות, אולם לא כ"כ הבנתי את דבריך.
אם אני מבין נכון אתה מנסה להגיד שקהל שפירושו קיבוץ של אנשים הוא מיוחס כאל אחדות של הקהילה, והוא כמו גוי אחד. אולם גוי אחד אין פירושו האחדות שבתוך עם ישראל אלא ההיפרדות משאר העמים, אחד=מיוחד/נפרד, ולכן אנו חלקו של הקב"ה והוא חלקנו שהוא גם אחד ואין לו חלק בשאר האלהים, אין שני לו ואין שני לנו כביכול.
אבל מה זה קשור להביטוי של קהל ולמה משתמשים בזה כאן, ועוד גם אם הביטוי היה קולע למה לא נאמר אנו חלקך ואתה חלקנו וכמו אנו מאמירך ואתה מאמירנו.
אני מרגיש שיש פה הבנה אחרת/ עמוקה יותר בהמלה קהל שאני לא מצליח לעמוד עליו וזה יענה לי גם את השאלה הראשונה שלי מקהל ה'.
וכיון שהזכרתי אנו מאמירך אשאל עוד, יש בפיוט הזה שני סוגי ייחוסים, יש את רובם שהם כמו שני חלקי פאזל כל אחד מתייחס לחבירו כמו רועה וצאנו, מלך ועמו, אדון ועבדיו, דוד ורעיה. ואחר כך יש דברים שכל אחד מתייחס לחבירו אבל אינן השלמה זה לזה כמו עזי פנים ורחום וחנון שהוא יותר השוני שבינינו, קשי ערף וארך אפים, ימינו כצל עובר ואתה שנותך לא יתמו. ובדומה לסוג השני הוא גם מאמירך ומאמירנו שכל אחד בחר בהשני אבל אינו אומר הבוחר והנבחר אלא הנבחר והנבחר.
לא ברור לי שאני מסביר את הדברים בדקות הנכונה, ובכל זאת אני שואל האם ההבנה שלי נכונה או שיש מקום להשוות ביניהם.
(קהל וחלק אני מניח הוא כמו הסוג הראשון וזה מחדד את השאלה שלי לעיל, ולכאורה תשובתך מדמהו יותר לסוג השני.)
חשבתי לעצמי שעזי פנים ורחום וחנון יש בזה ענין של השלמה וכמו בזוג שא' הוא כעסן והשני סבלן ועי"ז מתאזנים יחד וכיוצא בזה, וגם בזה הוא אומר שאילו לא היינו עזי פנים לא היינו צריכים לאלקים שהוא רחום וחנון אבל כיון שאנו עזי פנים יש בזה טובה שאתה רחום וחנון ואנו משתלבים יחד כביכול. ובאתו מידה אנו קשי ערף וכו', אבל על ימינו כצל עובר לכאורה אאל"כ.
נ.ב. כיון שהזכרת את ענין המלה 'חלק' והזכרת
צופה_ומביט כתב:[חלק לא במשמעות "מתוך הכל", אלא כמו חבל, גורל, נחלה. וכמו "כי חלק ה' עמו", שבחר לחלקו].
ברצוני להעיר האם זה לא בשרש אותו מילה כי חלקי ונחלתי פירושו שמתוך שאר הנחלות זהו שלי ומתוך שאר החלקים זהו החלק שלי. וגם כאן חלק ה' עמו פירושו מתוך שאר העמים אנו חלקו והקב"ה הוא חלקנו כביכול מתוך שאר האלהים. ואשר חלק לכל העמים פירושו שהוא נתן להם חלקם שזה יהיה החלק שלהם מתוך האלהות להבדיל אא"ה.