מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

במלת "דלתות" - למה בא השווא שתחת הלמד נע

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
כותב בדמע
הודעות: 105
הצטרף: ג' מרץ 26, 2013 9:39 pm

במלת "דלתות" - למה בא השווא שתחת הלמד נע

הודעהעל ידי כותב בדמע » ג' יולי 23, 2013 2:40 pm

וזאת שאלתי, מלת "דלתות" למה בא השווא שתחת הלמד נע? ואם תאמר נח למה התיו רפה?

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: שאלה לבקיאי הדקדוק

הודעהעל ידי דניאל » ג' יולי 23, 2013 3:20 pm

השו"א לא נח ולא נע אלא מרחף.

אבק פורח
הודעות: 435
הצטרף: א' מאי 26, 2013 1:01 am

Re: שאלה לבקיאי הדקדוק

הודעהעל ידי אבק פורח » ג' יולי 23, 2013 3:36 pm

דניאל כתב:השו"א לא נח ולא נע אלא מרחף.

נכון.
שו"א מרחף מופיע במקרה שאם לא הייתה המילה נסמכת היתה באות זו תנועה. למשל: ענבי.

הסרפד
הודעות: 865
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: שאלה לבקיאי הדקדוק

הודעהעל ידי הסרפד » ג' יולי 23, 2013 10:21 pm

אמנם דבר זה שנוי במחלוקת בין ר' זלמן הענא (דס"ל שהוא שב"א נע) ושאר המדקדקים. רוב המדקדקים הכריעו דלא כרז"ה, אבל עדיין יש הסבורים כמותו, והבולט שביניהם הוא סידור תהלת ה' - חב"ד, המצטיין בשיטת השב"אין המיוחד שבו.

כותב בדמע
הודעות: 105
הצטרף: ג' מרץ 26, 2013 9:39 pm

Re: שאלה לבקיאי הדקדוק

הודעהעל ידי כותב בדמע » ג' יולי 23, 2013 10:37 pm

תודה רבה

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: שאלה לבקיאי הדקדוק

הודעהעל ידי ברזילי » ד' יולי 24, 2013 1:27 pm

הסרפד כתב:אמנם דבר זה שנוי במחלוקת בין ר' זלמן הענא (דס"ל שהוא שב"א נע) ושאר המדקדקים. רוב המדקדקים הכריעו דלא כרז"ה, אבל עדיין יש הסבורים כמותו, והבולט שביניהם הוא סידור תהלת ה' - חב"ד, המצטיין בשיטת השב"אין המיוחד שבו.
בזכרוני שכל מושג השוא המרחף חודש ע"י רז"ה, האין זה נכון?

בברכה המשולשת
הודעות: 14501
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלה לבקיאי הדקדוק

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 24, 2013 4:27 pm

יעויין בהרחבה בהקדמה לסידור אשי ישראל (על-פי נוסח הגר"א)

צדק תרדוף
הודעות: 60
הצטרף: ד' יולי 17, 2013 3:51 pm

Re: שאלה לבקיאי הדקדוק

הודעהעל ידי צדק תרדוף » ד' יולי 24, 2013 10:10 pm

צורת היחיד היא דֶלֶת וצורת הרבים היא דְּלָתוֹת ובסמיכות הטעם העיקרי של הביטוי עובר למילה השנייה ובגלל הריחוק מההטעמה העיקרית הקמץ שבלמד נחטף ואז הצ"ל דְּלְתוֹת, אך מכיוון שאין בעברית שני שוואים נעים רצופים, לכן השווא בדלת הופך לפתח והשווא בלמ"ד, כפי שאמרו, מרחף, ומתקבלת הצורה: דַּלְתוֹת-. שווא מרחף אמנם נהגה כשווא נח אף שמקורו בתנועה, אך מכיוון שמקורו בתנועה, אותיות בגד כפ"ת אינה מקבלות דגש קל כשבאות אחריו אלא רק בשווא שהוא שווא נח ממשי.

אחד מעיר
הודעות: 1154
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: במלת "דלתות" - למה בא השווא שתחת הלמד נע

הודעהעל ידי אחד מעיר » א' מאי 01, 2022 11:16 am

הרב יהושוע מונדשיין ז"ל טען בתוקף שחב"ד לא נקטו כרז"ה
וגם ר' שריה דבליצקי ז"ל כתב שבוילנא הדפיסו גם אוצר התפילות וגם תהילת ובשניהם נקטו כרז"ה בלי שום קשר לחב"ד
בתהלה ה' החדשים כבר לט נקטו כרז"ה
שאלה טובה יותר היא למה דלתי ביחיד בדגש בת' ודלתות או דלתותיי בת' רפויה
וכן מלכָּה מלכִּי לעומת מלכֵי בלי דגש
ההסבר הוא שמלכֵי הוא ממלכים; דלתֵי מדלָתות ולכן נשאר רפוי


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים