שטייגעניסט כתב:לקרוא כפשטא וזקף זהו די קשה, לכן שמעתי פעם, כמדומני מר' יעקב לויפר שיחי', שנכון לקראו כעין זקף גדול.
שטייגעניסט כתב:לקרוא כפשטא וזקף זהו די קשה, לכן שמעתי פעם, כמדומני מר' יעקב לויפר שיחי', שנכון לקראו כעין זקף גדול.
יש בכך מן ההגיון, משום שזקף גדול הוא בעצם זקף קטן שאין לו משרת, כלומר אין מילה שמבחינה תחבירית אמורה להיקרא עם הבא אחריו, וכך גם פשטא וזקף קטן הוא זקף בלי משרת אלא מיניה וביה.
ר_חיים_הקטן כתב:שטייגעניסט כתב:לקרוא כפשטא וזקף זהו די קשה, לכן שמעתי פעם, כמדומני מר' יעקב לויפר שיחי', שנכון לקראו כעין זקף גדול.
שמעתי כמה פעמים דברים על דרך זה מר' לויפר וכל פעם הם קצת תמוהין בעיני. לדוגמא, הוא טוען שהמילה "רוח" בעצם צריכים להגות את הפת"ח לאחר החי"ת אך מכיון שזה קשה אין עושין ככה אלא נוהגים כאילו יש אל"ף יתירה ומבטאים את המילה כאילו כתב "רואַח" אף שמן הדין צריך לעשות כנ"ל. ודברים כזה תמוהין הן בעיני דאם המהלך הראשון הוא נכון אז הוא נכון ואין לנו לחפש אמלאות שלא לנהוג ככה. אם המהלך השני הוא נכון אז למה לו לומר "שבעצם דין הוא להגות את המילה ככה אבל מכיון שזה קשה עושים ככה".
אני לא חושב שלקרוא כפשטא וזקף הוי כ"כ קשה (וכמו בהקלטה שלי) שיש לדחות האופן אמיתי בשביל שזה "קשה".
ר_חיים_הקטן כתב: אני לא חושב שלקרוא כפשטא וזקף הוי כ"כ קשה (וכמו בהקלטה שלי) שיש לדחות האופן אמיתי בשביל שזה "קשה".
המנהג לקרוא כשהוא בתיבה א' או עכ"פ בב' תיבות המחוברות במקף בנגינה המוטעמת, ובב' תיבות נפרדות בנגינה רגילה.ר_חיים_הקטן כתב:האם יש לנגן מילה שיש לו פשטא וזקף קטן (או שתי מילים המחוברים בקו-החיבור) כפשטא וזקיף קטן רגיל או בניגון מיוחד (שקצת דומה לגרשיים)?
דוגמא אקראי במקרא זה (בראשית לז:לו):
וְהַ֨מְּדָנִ֔ים מָכְר֥וּ אֹת֖וֹ אֶל־מִצְרָ֑יִם לְפֽוֹטִיפַר֙ סְרִ֣יס פַּרְעֹ֔ה שַׂ֖ר הַטַּבָּחִֽים׃
שתי האפשריות הקלטתי בWMA כאן: https://www.dropbox.com/s/r9k89kc7olhcp ... d.wma?dl=0
סכינא חריפא כתב: ובב' תיבות נפרדות בנגינה רגילה.
ר_חיים_הקטן כתב:שטייגעניסט כתב:לקרוא כפשטא וזקף זהו די קשה, לכן שמעתי פעם, כמדומני מר' יעקב לויפר שיחי', שנכון לקראו כעין זקף גדול.
שמעתי כמה פעמים דברים על דרך זה מר' לויפר וכל פעם הם קצת תמוהין בעיני. לדוגמא, הוא טוען שהמילה "רוח" בעצם צריכים להגות את הפת"ח לאחר החי"ת אך מכיון שזה קשה אין עושין ככה אלא נוהגים כאילו יש אל"ף יתירה ומבטאים את המילה כאילו כתב "רואַח" אף שמן הדין צריך לעשות כנ"ל. ודברים כזה תמוהין הן בעיני דאם המהלך הראשון הוא נכון אז הוא נכון ואין לנו לחפש אמלאות שלא לנהוג ככה. אם המהלך השני הוא נכון אז למה לו לומר "שבעצם דין הוא להגות את המילה ככה אבל מכיון שזה קשה עושים ככה".
אני לא חושב שלקרוא כפשטא וזקף הוי כ"כ קשה (וכמו בהקלטה שלי) שיש לדחות האופן אמיתי בשביל שזה "קשה".
(הוספה: לא על הרב לויפר תלונתי אלא על הרבה ממפרשי הדקדוק (ובכללם רש"י כנזכר למטה) שכבתו על דרך זה. לפיהם מה שנוהגים זה רק בדיעבד אבל לכתחילה יש לנהוג אחרת (ויל"ע אם מישהו יכול בקלות להגיה המילים כתיקונם בלי ה"בדיעבד" האם יוצא ידי חובת קריאת שמע קריאת התורה פרשת זכור וכו') רק שכיון שקשה לעשות ככה התורה (או המסורה?) הרשה לנו לנהוג באופן שונה. ואדרבה מודה אני להרב לויפר שהרבה למדתי ממנו ממאמריו ומשיעורים דיליה (שמצויים בקול הלשון). ואולי הוא "רבי המובהק" בענינים כאלו.)
צלעובר כתב:ופשוט שהשם "קָטֹן" הוא טעות שנשתרבבה מהמדפיסים, אשר בבואם להדפיס (בתחילת הרבה חומשים) את שמות הטעמים וצורתם, על ידי העמדת צורת כל טעם על השם שלה, הדפיסו זָקֵ֣ף קָטֹ֔ן במקום מֻנַּ֣ח זָקֵף־קָטֹ֔ן.
והרי לא נשמע מעולם שיקראו לצורת המונח בשם "זקף".
עזריאל ברגר כתב:לגבי מה שאמרו כאן שהוא במקום מתג - הדברים קשים להולמם, הואיל ולא מצאנו (לע"ע) אפילו מילה אחת שלפעמים מופיעה בפשטא-זקף-קטון ולפעמים במתג וטעם אחר.
וכן משמע בקדמונים (מלבד במקור אחד מתימן, כמדומני מחברת התיג'אן).
ואין המקורות תח"י עתה.
עזריאל ברגר כתב:לגבי מה שאמרו כאן שהוא במקום מתג - הדברים קשים להולמם, הואיל ולא מצאנו (לע"ע) אפילו מילה אחת שלפעמים מופיעה בפשטא-זקף-קטון ולפעמים במתג וטעם אחר.
קמנו ונתעודד כתב:עזריאל ברגר כתב:לגבי מה שאמרו כאן שהוא במקום מתג - הדברים קשים להולמם, הואיל ולא מצאנו (לע"ע) אפילו מילה אחת שלפעמים מופיעה בפשטא-זקף-קטון ולפעמים במתג וטעם אחר.
וכן משמע בקדמונים (מלבד במקור אחד מתימן, כמדומני מחברת התיג'אן).
ואין המקורות תח"י עתה.
אכן אחד הכללים שכתב הרב ברויאר לגבי זה הוא שמתיגה לא תבוא בתיבה ובה געיא או שהיא ראויה לגעיית רשות (בין הרבה פרטים שם).
מעט דבש כתב:עזריאל ברגר כתב:ואין המקורות תח"י עתה.
https://aharongal.blogspot.com/2019/07/blog-post.html
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 102 אורחים