מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ניקוד המילה 'ממנו'

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
אריק
הודעות: 112
הצטרף: ד' מרץ 08, 2017 3:45 pm

ניקוד המילה 'ממנו'

הודעהעל ידי אריק » ב' אוקטובר 25, 2021 7:03 pm

המילה ממנו משמשת בגוף שלישי יחיד, ובגוף ראשון רבים.

קראתי בזמנו שנחלקו ראשונים בניקוד המילה, האם הניקוד שלה זהה בשני המובנים של המילה או שהם מנוקדים בצורה שונה, ושהיו מסורות שונות בכך.

אודה לכל תשובה.

נוריאל עזרא
הודעות: 1902
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: ניקוד המילה 'ממנו'

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ב' אוקטובר 25, 2021 8:40 pm

באשכול אם למקרא השלם מכתב יד לגר"ש דבליצקי זצ"ל
דנו על זה. והובא מה שנכתב בזה לאבן עזרא לרש"י מנחת שי והגר"ש דבלצקי זצ"ל.
הנה ההודעות שנכתבו בעניין:
viewtopic.php?t=47939#p580145
viewtopic.php?t=47939#p580153
viewtopic.php?t=47939#p580823
viewtopic.php?t=47939#p581033
viewtopic.php?t=47939#p581038
viewtopic.php?t=47939#p581738

מעט דבש
הודעות: 4101
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: ניקוד המילה 'ממנו'

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' אוקטובר 25, 2021 9:00 pm

.

אריק
הודעות: 112
הצטרף: ד' מרץ 08, 2017 3:45 pm

Re: ניקוד המילה 'ממנו'

הודעהעל ידי אריק » ב' אוקטובר 25, 2021 9:11 pm

תודה למשיבים !

בעל קורא
הודעות: 305
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: ניקוד המילה 'ממנו'

הודעהעל ידי בעל קורא » ה' אוקטובר 28, 2021 2:50 pm

אריק כתב:המילה ממנו משמשת בגוף שלישי יחיד, ובגוף ראשון רבים.

קראתי בזמנו שנחלקו ראשונים בניקוד המילה, האם הניקוד שלה זהה בשני המובנים של המילה או שהם מנוקדים בצורה שונה, ושהיו מסורות שונות בכך.

אודה לכל תשובה.


למנהגנו כמערבאי אין חילוק ביניהם, אך למנהג מדינחאי היה חילוק ביניהם, כמו שמופיע בספר החילופים.

שו"ת הרשב"א המיוחסות לרמב"ן (סי' רל"ב) כתב וז"ל: וכמדומה לי שבזה תלוי מה שדרשו ב"כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ" אל תקרי ממנו אלא ממנו, אע"פ שבכל הספרים הכתובים אצלנו, אין חילוק במלת ממנו, בין שנופל על רבים בין שנופל על יחיד, אע"פ שכל מקום כנוי נו"ן וי"ו, לרבים ברפה וליחיד בדגשות. אלא שאני סבור שבין מדינחאי ומערבאי היה מחלוקת בממנו, שהאחד נוהג בו כבשאר הכנויין להרפות כל שהוא בא לרבים, והאחד נוהג כמנהג מקומנו לדגש הכל. וכמדומה שכן מצאתי בספרי המסורה שיש מחלוקת בין מדינחאי למערבאי. עכ"ל.

וכיוצא בזה כתב באבן עזרא עה"פ רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ (שמות א', ט'), וז"ל: מִמֶּנּוּ. כל ממנו בספרי אנשי מזרח סימן לרבים הנו"ן רפה כמשפט (=וא"כ בספריהם כתוב רַב וְעָצוּם מִמֵּנוּ), להפריש בינו ובין מִמֶּנּוּ פִנָּה (זכריה י', ד'), שהוא סימן לשון יחיד שאיננו נמצא בפני המדבר, שהוא דגוש כמשפט. וכל ספרי מערב שניהן דגושין בין שהוא סימן לשון יחיד, ובין שהוא סימן לשון רבים וכו'. עכ"ל.

נוריאל עזרא
הודעות: 1902
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: ניקוד המילה 'ממנו'

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ה' אוקטובר 28, 2021 7:38 pm

ייש"כ וציינתי לדבריך לעיל מאשכול אם למקרא מכתב יד בהודעה זו:
viewtopic.php?t=47939#p581738
שם הבאת גם את דברי המנחת שי וציינת עוד לכף החיים.

יאיר אתמר
הודעות: 1283
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: ניקוד המילה 'ממנו'

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ג' נובמבר 02, 2021 11:39 pm


וראה גם ש' קוגוט, המקרא בין תחביר לפרשנות, עמ' 183-185.

סליחות
הודעות: 2153
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ניקוד המילה 'ממנו'

הודעהעל ידי סליחות » א' פברואר 12, 2023 11:08 pm

בעל קורא כתב:
אריק כתב:המילה ממנו משמשת בגוף שלישי יחיד, ובגוף ראשון רבים.

קראתי בזמנו שנחלקו ראשונים בניקוד המילה, האם הניקוד שלה זהה בשני המובנים של המילה או שהם מנוקדים בצורה שונה, ושהיו מסורות שונות בכך.

אודה לכל תשובה.


למנהגנו כמערבאי אין חילוק ביניהם, אך למנהג מדינחאי היה חילוק ביניהם, כמו שמופיע בספר החילופים.

שו"ת הרשב"א המיוחסות לרמב"ן (סי' רל"ב) כתב וז"ל: וכמדומה לי שבזה תלוי מה שדרשו ב"כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ" אל תקרי ממנו אלא ממנו, אע"פ שבכל הספרים הכתובים אצלנו, אין חילוק במלת ממנו, בין שנופל על רבים בין שנופל על יחיד, אע"פ שכל מקום כנוי נו"ן וי"ו, לרבים ברפה וליחיד בדגשות. אלא שאני סבור שבין מדינחאי ומערבאי היה מחלוקת בממנו, שהאחד נוהג בו כבשאר הכנויין להרפות כל שהוא בא לרבים, והאחד נוהג כמנהג מקומנו לדגש הכל. וכמדומה שכן מצאתי בספרי המסורה שיש מחלוקת בין מדינחאי למערבאי. עכ"ל.

וכיוצא בזה כתב באבן עזרא עה"פ רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ (שמות א', ט'), וז"ל: מִמֶּנּוּ. כל ממנו בספרי אנשי מזרח סימן לרבים הנו"ן רפה כמשפט (=וא"כ בספריהם כתוב רַב וְעָצוּם מִמֵּנוּ), להפריש בינו ובין מִמֶּנּוּ פִנָּה (זכריה י', ד'), שהוא סימן לשון יחיד שאיננו נמצא בפני המדבר, שהוא דגוש כמשפט. וכל ספרי מערב שניהן דגושין בין שהוא סימן לשון יחיד, ובין שהוא סימן לשון רבים וכו'. עכ"ל.


מה הממצאים הנוגעים לשאלה הנ"ל באר"צ ולנניגרד?

ענ'י לעצמי
הודעות: 208
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: ניקוד המילה 'ממנו'

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ב' פברואר 13, 2023 12:26 am

ראה ב'בית אהרן' ח"ט ערך 'אל תקרי' סימן ה' (מצו"ב) שהאריך בזה כיד ה' הטובה עליו.
קבצים מצורפים
בית אהרן, ט, אל תקרי, סימן ה.pdf
(2.54 MiB) הורד 83 פעמים

סליחות
הודעות: 2153
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ניקוד המילה 'ממנו'

הודעהעל ידי סליחות » ב' פברואר 13, 2023 1:11 am

ענ'י לעצמי כתב:ראה ב'בית אהרן' ח"ט ערך 'אל תקרי' סימן ה' (מצו"ב) שהאריך בזה כיד ה' הטובה עליו.

מסתמא כוונתך לדיון כללי בעניין.
וכדי שאחרים לא יטעו, ראוי להבהיר שאין שם דבר וחצי דבר על הנושא של כתר אר"צ או כת"י לנינגרד שלשמו הוקפץ האשכול כעת.

ענ'י לעצמי
הודעות: 208
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: ניקוד המילה 'ממנו'

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ב' פברואר 13, 2023 4:33 am

צודק. לא התכוונתי לענות על טענת כבודו, אלא כתבתי סתם ידיעה בענין האשכול כאן, ותודה על ההבהרה להחו"ר דכאן.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: ניקוד המילה 'ממנו'

הודעהעל ידי עץ הזית » ב' פברואר 13, 2023 3:29 pm

סליחות כתב:מה הממצאים הנוגעים לשאלה הנ"ל באר"צ ולנניגרד?
ברור שבאר"צ ולנינגרד המם בסגול והנון דגושה בשניהם שהרי הם מערבאי.
בניקוד הבבלי (אין כוונתי לספרי תימן המאוחרים המנוקדים בניקוד זה אך מושפעים כמעט לחלוטין מספרי טבריה, אלא לספרים הבבליים הקדומים בניקוד זה שהם הם ספרי מדינחאי) בלשון מדברים המם בצירי והנון רפויה, ובלשון נסתר המם בפתח (אין אצלם סגול) והנון דגושה.

סליחות
הודעות: 2153
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ניקוד המילה 'ממנו'

הודעהעל ידי סליחות » ג' פברואר 14, 2023 8:59 am

יישר כוח!
לכאורה ה'היגיון' אומר להיפך, כמו שכתב הראב"ע (המצוטט לעיל):
כל ממנו בספרי אנשי מזרח סימן לרבים הנו"ן רפה כמשפט, להפריש בינו ובין מִמֶּנּוּ פִנָּה (זכריה י', ד'), שהוא סימן לשון יחיד שאיננו נמצא בפני המדבר, שהוא דגוש כמשפט.
תמיד היה לי הרושם שמערבאי יותר דקדקנים מהבבליים, מעניין בהתבסס על מה חשבתי כך.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים