מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הפיסוק ב'כגוונא'

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
נחומצ'ה
הודעות: 1091
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

הפיסוק ב'כגוונא'

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ש' מרץ 06, 2021 11:51 pm

מנהג נוסח ספרד להוסיף קודם ערבית של שבת קטע ה'כגוונא' מספר הזוהר.
ברוב הסידורים פיסקו את הקטע הבא כך:
קודשא בריך היא אחד, לעילא לא יתיב על כורסיא וכו'.
כלומר: הקב"ה שהוא אחד, לא יושב למעלה על כסאו, עד שגם העולם למטה מתאחד וכו'.

האמת שבעיון בדברי הזוהר, הפיסוק צריך להיות כך:
קודשא בריך הוא אחד לעילא, לא יתיב על כורסיא וכו'
ששם הזוה"ק מלמד אותנו, את התאחדות כל העולמות, וכביכול ה'אחד' למעלה,
ממתין גם להתאחדות שלמטה.
[כנראה שהמדפיסים, חששו מהפיסוק הנ"ל שמשמעותו חלילה, שרק למעלה הקב"ה אחד]
נערך לאחרונה על ידי נחומצ'ה ב ב' מרץ 08, 2021 8:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לי א רוזן
הודעות: 81
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2020 9:52 pm

Re: הפיסוק בתפילת כגוונא

הודעהעל ידי לי א רוזן » א' מרץ 07, 2021 6:03 am

ראה הנכתב כאן בהערה 40

שבענו מטובך
הודעות: 1039
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: הפיסוק בתפילת כגוונא

הודעהעל ידי שבענו מטובך » א' מרץ 07, 2021 7:20 am

בבת עין סו"פ צו ביאר את דברי הזוהר כפשוטם "קוב"ה אחד לעילא", ואח"כ "לא יתיב" וכו'.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הפיסוק בתפילת כגוונא

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מרץ 07, 2021 12:28 pm

כמו שנכתב במצוין לעיל, אף בתורת חב"ד מבואר כן (וכמובן).

נחומצ'ה
הודעות: 1091
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: הפיסוק בתפילת כגוונא

הודעהעל ידי נחומצ'ה » א' מרץ 07, 2021 1:01 pm

אכן, שמתי לב, שבסידורי תהלת ה', יש חילוק בין המהדורות החדשות לישנות

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הפיסוק בתפילת כגוונא

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מרץ 07, 2021 1:58 pm

אכן, גם ד"ז הוא מ'תיקוני' המהדו"ח.

שיבר
הודעות: 856
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: הפיסוק בתפילת כגוונא

הודעהעל ידי שיבר » א' מרץ 07, 2021 10:52 pm

גם בסידור 'מתוק מדבש' עם קטעי זוהר, פיסקו ככה בתוספת הדגשה שכך הוא הפיסוק הנכון.

בהמשך (לפי זכרוני, אין הסידור לפניי) הם מציינים לט"ז או"ח סי' נו סק"ג.

מעיון שם עולה לכאורה להפך, ואם כן, לא ציינו זאת לסייעתא כי אם כהערה שיש לעיין בדבר.

עזריאל ברגר
הודעות: 13969
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הפיסוק בתפילת כגוונא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 08, 2021 12:37 am

לבי במערב כתב:אכן, גם ד"ז הוא מ'תיקוני' המהדו"ח.

במהדורת קה"ת ארה"ק (עם המנהגים וכו') השאירו כמו במהדורות הישנות, ובדווקא (דיברתי בזה עם העורך - הידוע בכינויו השמי"ם).
אבל במהדורות החדשות של קה"ת ארה"ב (כמדומני החל משנת תשס"ד ועכ"פ לא יאוחר משנת תשס"ה) - שם הזיזו את הפסיק.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הפיסוק בתפילת כגוונא

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' מרץ 08, 2021 12:56 am

אמת. בחפזי שגיתי, והוא רחום יכפר גו'.
[ועיני הטעתני, כי בארה"ב שינו אף בדפוסי־הצילום!].

עכ"פ, ראה סקירת הרי"מ ז"ל בנושא - ס' 'הסידור' ע' קלא.

עושה חדשות
הודעות: 12977
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הפיסוק ב'כגוונא'

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מרץ 19, 2021 12:14 am

הפיסוק המקובל חילק את דברי הזוהר כמו פיוט, כל שורה מסתיימת ב'אחד' -

כְּגַוְנָא דְאִנּוּן מִתְיַחֲדִין לְעֵלָּא בְּאֶחָד
אוֹף הָכִי אִיהִי אִתְיַחֲדַת לְתַתָּא בְּרָזָא דְאֶחָד
לְמֶהֱוֵי עִמְּהוֹן לְעֵלָּא חָד לָקֳבֵל חָד
קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אֶחָד
לְעֵלָּא לָא יָתִיב עַל כּוּרְסַיָּא דִּיקָרֵיהּ עַד דְאִתְעֲבִידַת אִיהִי בְּרָזָא דְאֶחָד
כְּגַוְנָא דִילֵיהּ לְמֶהֱוֵי אֶחָד בְּאֶחָד
וְהָא אוּקִימְנָא רָזָא דַה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד

יתכן שחלוקה כזו אינה סותרת את הפירוש הנכון
וכמו שמצוי הרבה בפיוטים
כגון -
זמרות הבת וחשקה תגביר
לחפוץ קרבת דודה ותעביר
מלב דאבת נפשה ותעיר
לבקש אהבת כללותיה

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1098
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: הפיסוק ב'כגוונא'

הודעהעל ידי מגדל » ו' מרץ 19, 2021 12:59 pm

קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, אֶחָד לְעֵלָּא, לָא יָתִיב עַל כּוּרְסַיָּא דִּיקָרֵיהּ עַד דְאִתְעֲבִידַת אִיהִי בְּרָזָא דְאֶחָד כְּגַוְנָא דִילֵיהּ, לְמֶהֱוֵי אֶחָד בְּאֶחָד.

ומדוע לא לפסק כך?

רוח ממללא
הודעות: 17
הצטרף: ו' אוקטובר 16, 2020 2:37 pm

Re: הפיסוק ב'כגוונא'

הודעהעל ידי רוח ממללא » ו' מאי 14, 2021 3:20 pm

עושה חדשות כתב:הפיסוק המקובל חילק את דברי הזוהר כמו פיוט, כל שורה מסתיימת ב'אחד' -

כְּגַוְנָא דְאִנּוּן מִתְיַחֲדִין לְעֵלָּא בְּאֶחָד
אוֹף הָכִי אִיהִי אִתְיַחֲדַת לְתַתָּא בְּרָזָא דְאֶחָד
לְמֶהֱוֵי עִמְּהוֹן לְעֵלָּא חָד לָקֳבֵל חָד
קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אֶחָד
לְעֵלָּא לָא יָתִיב עַל כּוּרְסַיָּא דִּיקָרֵיהּ עַד דְאִתְעֲבִידַת אִיהִי בְּרָזָא דְאֶחָד
כְּגַוְנָא דִילֵיהּ לְמֶהֱוֵי אֶחָד בְּאֶחָד
וְהָא אוּקִימְנָא רָזָא דַה' אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד

יתכן שחלוקה כזו אינה סותרת את הפירוש הנכון
וכמו שמצוי הרבה בפיוטים
כגון -
זמרות הבת וחשקה תגביר
לחפוץ קרבת דודה ותעביר
מלב דאבת נפשה ותעיר
לבקש אהבת כללותיה

וכמו ,להתענות בו על פי נבוניו
אסור. לבד מיום כפור עווני


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים