הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' יולי 14, 2011 5:46 pm
אהרון בן משה בן אשר
המאה ה 10
________________________________________
אהרון בן משה בן אשר התגוררו בטבריה במהלך המחצית הראשונה של המאה ה 10. משפחתו היו מעורבים ביצירת ושמירה על Masorah עבור או חמישה או שישה דורות. בן אשר זכה במהירות תהילה כמו המוסמך ביותר של בעלי המסורה בטבריה, גם לאחר מותו, שמו המשיך להחזיק כבוד.
בשנת 989 לספירה, סופר ידוע לשעבר הנביאים כתב היד ואישרה את הטיפול בה עותק שלו נכתב על ידי claimiing שהוא מנוקד והוסיף Masorah "מהספרים שהיו [מנוקד] על ידי אהרון בן משה בן אשר".
הרמב"ם , על ידי קבלת תצוגות של בן אשר (אם כי רק לגבי סעיפים פתוחים וסגורים), עזר להקים ולהפיץ את סמכותו. בהתייחסו כתב היד תנ"ך אזבמצרים, הוא כתב: "כל הסתמכה על זה, שכן היא תוקנה על ידי בן אשר היה עבד על ונותחו על ידי אותו במשך שנים רבות, והיה הגהה פעמים רבות בהתאם masorah, ו אני עצמי המבוסס על כתב היד הזה בספר תורה שכתבתי "
מכיוון שרוב התורה הסופרים היום ממשיכים להסתמך על כללי הכתיבה של רמב"ם כמדריך שלהם, היה Masorah הוקמה על ידי אהרון בן משה בן אשר אכן השפעה.
הניקוד שלו של התנ"ך עדיין, לכל דבר ועניין, היהודים טקסט להמשיך להשתמש.
יתר על כן, היה אהרון בן משה בן אשר הראשון לקחת עברית ודקדוק ברצינות. הוא היה הראשון שיטתי עברית המדקדק. Dikdukei ספר שלו ha-Te'amim (דקדוק של קולות) היה אוסף המקורי של כללי דקדוק ומידע המסורה. עקרונות דקדוקיים לא היו באותה תקופה נחשב ראוי מחקר עצמאי. הערך של עבודה זו היא כי כללי דקדוק שהוצגו על ידי בן אשר חושפים את הרקע הלשוני של הניקוד בפעם הראשונה. היתה לו השפעה עצומה על העולם של דקדוק מלגה המקראית.
ממסמכים שנמצאו בגניזה הקהירית , נראה כי זה masorete המפורסם ביותר (וגם, אולי, את משפחתו במשך דורות) היו גם, אגב, הקראים .
זה לא אמור להיות מפתיע לגלות, כי בעלי המסורה רבים, כל כך שקועים Masorah, שנערך הקראים אמונות. אחרי הכל, זה היה הקראים שהציב הסתמכות מוחלטת על טקסט כזה בתורה. יהיה זה טבעי כי הם היו מקדישים את חייהם כדי ללמוד כל היבט של זה.
האלמנט המפתיע היה שלהיות הקראים לא לפסול אהרון בן משה בן אשר בעיני חז"ל יהודים (כמו הרמב"ם).
עם הסתייגות אחת:
זה היה ידוע כי סעדיה גאון שכתב נגד הקראים. בשנת הביקורת שלו, כאמור סעדיה "בן אשר". עד לאחרונה, לא עלה מלומדים יהודים לשייך את "בן אשר" בגינוי של סעדיה עם המפורסם אהרון בן אשר, טבריה. אחרי הכל, אהרון בן אשר היה מכובד ברחבי העולם היהודי. הקראים נחשבו לזרים. לא יעלה על הדעת כי יהודים מסורתיים "נורמטיבי" יקבל את העבודה של הקראים.
מחקר שנערך לאחרונה מציין, עם זאת, סביר כי נושא ההתקפה של סעדיה היה אהרון בן משה בן אשר.
בעבודתו ספר Dikdukei חה Te'amim, אהרון בן אשר כתב, "הנביאים ... להשלים את התורה, הן בתורה, ואנחנו מחליטים חוק מהם כפי שאנו עושים מןהתורה. " זה Karaitic למדי. כמו כן, יש חוקרים נאלצים להעריך מחדש את היחסים בין היהודים הקראים במאה ה 10 למרות בכתביו של סעדיה גאון.
________________________________________
מקור: גייטס אל המורשת היהודית
תורגם מאנגלית לטובת יושבי בית המדרש דכאן