מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ועל כל מאן דעסקין באורייתא

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
דרומי
הודעות: 9425
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

ועל כל מאן דעסקין באורייתא

הודעהעל ידי דרומי » א' ינואר 21, 2018 10:09 pm

... ועל תלמידיהון ועל כל תלמידי תלמידיהון ועל כל מאן דעסקין באורייתא.

וכעין זה ביקום פורקן: "לכל תלמידיהון ולכל תלמידי תלמידיהון ולכל מאן דעסקין באורייתא".

ראיתי סידורים המנקדים את 'מאן' בקמ"ץ, ראיתי המנקדים בפת"ח, וראיתי אף שמחלקים בין קדיש דרבנן ליקום פורקן - באחד מהם מנוקד בקמ"ץ ובחבירו בפת"ח.

מה יסוד ההבדל?

חיימקה
הודעות: 1333
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: ועל כל מאן דעסקין באורייתא

הודעהעל ידי חיימקה » א' ינואר 21, 2018 11:36 pm

סידור עבודת ישראל.pdf
(468.61 KiB) הורד 230 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1153
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: ועל כל מאן דעסקין באורייתא

הודעהעל ידי אחד מעיר » ב' ינואר 22, 2018 12:52 pm

ללא בקשת מחילת כבוד ר' זליגמן
ניקוד הפתח הוא הנכון!
מ(א)ן בקמץ הוא כלי

דרומי
הודעות: 9425
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ועל כל מאן דעסקין באורייתא

הודעהעל ידי דרומי » ב' ינואר 22, 2018 3:24 pm

נפקא מינה גם ב'פתח אליהו' (למי שאומרו...)

"לית מאן דאנהיג לך"

כדכד
הודעות: 8906
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ועל כל מאן דעסקין באורייתא

הודעהעל ידי כדכד » ב' ינואר 22, 2018 6:08 pm

אחד מעיר כתב:ללא בקשת מחילת כבוד ר' זליגמן
ניקוד הפתח הוא הנכון!
מ(א)ן בקמץ הוא כלי

כלי הוא מנא כשהמ' והנ' קמוצות

רב טקסט
הודעות: 201
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: ועל כל מאן דעסקין באורייתא

הודעהעל ידי רב טקסט » ב' ינואר 22, 2018 9:11 pm

מנא בא באל"ף המפריט הרגיל בארמי, כשאין צורך באל"ף בא מאן, ראה בתרגום על כלי עץ, כלי חרס, מאן דאע, מאן דחספא, בקמץ.

מה שהביא ר' זעליגמאן שכן הוא בכל דניאל ועזרא הוא לפי דעתו, כידוע הוא עסק הרבה בשפה הארמית והניח אחריו כמה כתבי יד.
והנה בכתב יד שהעתיק הפרשיות הארמיות מדניאל ועזרא העתיק בקמץ, וכתב עליו למטה בדניאל ג' ו'
בער.png
בער.png (318.8 KiB) נצפה 3863 פעמים

כל לשון מן קמוץ בכי"י (=בכתב יד ישן) וכן נכון ע"פ המסרת שמסרה על מן ינצרהו (תהלים ס"א, ח') "לית פתח".

ומכל מקום, אחר בקשת המחילה מאת ר' אחד מעיר, אבא גם אני להעיר עליו, ורק להודיע שלא נעלם כל זה מאת ר' זעליגמאן, כי בתרגום אונקלוס שהעתיק בכתב ידו בשנת תרי"ב, הרבה קודם שהוציא לאור הסידור אנו רואים שידע טענת ידידינו המעיר ומתחלה היתה גם דעתו כן, כי כן כתב בפ' וירא על עוד מי לך פה
בער2.png
בער2.png (112.74 KiB) נצפה 3863 פעמים

ובהערות שם
בער3.png
בער3.png (381.99 KiB) נצפה 3863 פעמים

מן (בפתח) כצ"ל (דניאל ג' ו', ט"ו. ד', כ"ט) וכל מי מתורגם מן (בפתח), אבל מאן (בקמץ) של דפוסים מבערות גדולה צמחה, כי מאן (בקמץ) תרגום כלי (דניאל ה' א'. כ"ג. במדבר ל"א, כ'. ל"ה, ט"ז).

ומכל מקום אחר זמן חזר בו, כמו שאנו רואים בסדור ובהעתקת דניאל, וטעמו שנסמך על המסרה שמביא ועל כי"י.
והתחיל לתקן גם בתרגום, במקום הראשון, אצל מי הגיד לך כי עירום אתה, והתיקון ניכר בו
בער4.png
בער4.png (217.42 KiB) נצפה 3863 פעמים

ובהערות, ושם ניכר להדיא ששינה מפתח לקמץ
בער5.png
בער5.png (90.35 KiB) נצפה 3863 פעמים


לא נשאר לנו אלא לברר מהנוסחאות המדויקות, והמסורות המדויקות, ואם יאשרו הפתח, נשוב לטענה הישנה שכבר העלה ר' זעליגמאן שבקמץ הוא כלי.

חיימקה
הודעות: 1333
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: ועל כל מאן דעסקין באורייתא

הודעהעל ידי חיימקה » ב' ינואר 22, 2018 9:22 pm

ייש"כ יפה מאוד - מושקע

מאיפה הכת"י של בעל עבוד"י?

רב טקסט
הודעות: 201
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: ועל כל מאן דעסקין באורייתא

הודעהעל ידי רב טקסט » ב' ינואר 22, 2018 11:33 pm


דרומי
הודעות: 9425
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ועל כל מאן דעסקין באורייתא

הודעהעל ידי דרומי » ב' ינואר 22, 2018 11:42 pm

יצויין שהאדמו"ר ה'צמח צדק' מליובאוויטש הגיה על סידורו ב'פתח אליהו' - וכתב 'מאן' בקמ"ץ (הובא בסידור של הרב לוי יצחק ראסקין, עמ' רמז)

רב טקסט
הודעות: 201
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: ועל כל מאן דעסקין באורייתא

הודעהעל ידי רב טקסט » ב' ינואר 22, 2018 11:45 pm

אחר העיון נראה שהנוסחא המקובלת בדניאל הוא מן בפתח, וכן הוא בתנ"ך ברויאר, ומה שהביא ר' זליגמן מן המסרה בתהלים על מן ינצרהו, לית פתח, ידמה שאפשר ליישב בקל, אחר שמצאנו פעמים שמסרו "לית וכל ארמית דכוותיה", הרי שלפעמים לא כיילי מאי דכתיב בארמית.
ומעתה הדרינן למה שכתב ר' זעליגמאן בער שהנוסחא ומאן בקמץ מבערות גדולה צמחה.

כתבתי זאת טרם צצה הודעה שממעל, שכבר הגיה רבינו הצמח צדק שצ"ל בקמץ.
נערך לאחרונה על ידי רב טקסט ב ג' ינואר 23, 2018 8:33 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אחד מעיר
הודעות: 1153
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: ועל כל מאן דעסקין באורייתא

הודעהעל ידי אחד מעיר » ג' ינואר 23, 2018 1:55 pm

גם על גדולי ישראל
אפשר לומר רבי לא שנה ר' חייא מנא ליה
כנראה נגרר אחר איזה מדקדק

בזה שסידור חב"ד מנוקד נחמתא בקדיש חי"ת בחטף סגול
לא נגיד שכיפי תלא ליה אלא נגרר אחר רז"ה
וצ"ל בקמץ
אגב גם סטנוב מנקד נחמתא חי"ת בקמץ כמו זאת נחמתי
אבל משום מה לא נתקבל, ודווקא שיבושיו נתקבלו

רב טקסט
הודעות: 201
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: ועל כל מאן דעסקין באורייתא

הודעהעל ידי רב טקסט » ג' ינואר 23, 2018 8:39 pm

רב טקסט כתב:מה שהביא ר' זליגמן מן המסרה בתהלים על מן ינצרהו, לית פתח, ידמה שאפשר ליישב בקל, אחר שמצאנו פעמים שמסרו "לית וכל ארמית דכוותיה", הרי שלפעמים לא כיילי מאי דכתיב בארמית.


וכן מצאתי מפורש שכבר נשמר מזה בהמסרה שבכתר
כתר.PNG
כתר.PNG (36.18 KiB) נצפה 3800 פעמים

ל' בלשן קודשא
וכנראה בטעות השמיט הקמץ מתחת הלמ"ד.

_______
דוגמא למה שהזכרתי שלא כללו מה שכתוב בארמית, נמצא באסתר, בפסוק ליהודים התיה אורה, על ויקר, ב' קמץ וכל ארמית דכו'.
ובמס"ר ערך פת, על פתגם, וראה עוד מה שהביא רו"ה בנמוקיו לעין הקורא על ונשמע פתגם המלך.

רב טקסט
הודעות: 201
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: ועל כל מאן דעסקין באורייתא

הודעהעל ידי רב טקסט » ג' ינואר 23, 2018 8:50 pm

וזה אשר כתה ר' זעליגמאן בער בחיבורו שפת ארם
שפת ארם.png
שפת ארם.png (5.5 MiB) נצפה 3798 פעמים


הרי הביא שדונש כבר צידד להשוות מן הוא (מפרשתן) לזה, ומכל מקום פשוט שאין בכל זה כדי הכרעה לענין מן הארמי, וודאי לא נגד הסכמת הספרים המדויקים.
דברי דונש הן בהשגותיו על מחברת מנחם עמ' 20


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים