הודעהעל ידי צמא למים » ג' נובמבר 22, 2016 1:44 pm
הוספה: בדקתי כעת בספר תורת הטעמים, ואכן שם בע' ט"ו הוא מביא מהזוה"ק על הטעמים 'אבינו מת במדבר', שמוטעם בזרקא משום שמבטא הצער ע"ש, ובהערה צ"ט מביא "שהיו שרצו לטעון שניגוני הטעמים נקבעו ע"פ תוכן הפסוק, ראה כוזרי ב' ע"ב, ובס' מקנה אברם בסוף הספר, וכך גם כותב ר' שלמה אבן פרחון במחברת הערוך.. אבל ראה הערה המגיה וכו', וכן משמע מכל הראשונים שהביאו ראיות מפיסוק הטעמים ולא מנגינתם".
ובדקתי בס' מקנה אברם (ונציה רפ"ג, נמצא באוצר), ואכן מאריך שענין הטעמים נמי להורות לקורא היאך להתבונן, וז"ל, "ואולם בכוחותיהם הפרטיים נאמר כי השלשלת כוחו המיוחד לו עם הרמת הקול ההוא וסבובו מאד ואיחורו, להשמיע לקורא ולהבינו איחור ועיון בדבר, ולכן לא יבואו כי אם בפסוק ובתיבות מיוחדות בלתי מודבקות ותמוכות לזולתן, כמו 'ויתמהה' 'וימאן', כי הוא לבדו בלי תיבה אחרת משמיע כוונת המדבר וא"צ לזולתו, ומעיר על העיון בו..".
ושם, "זרקא כוחו המיוחד לו להשמיע ג"כ לקורא ולהבינו עם הרמת הקול וסיבובו באחרונה מקצת סיבובים.. ואע"פ שלפעמים משרת ביניהם כמו שזכרנו, מ"מ העיון במאמר הם הזרקא והסגולה..
"פזר גדול כוחו המיוחד לו עם הרמת הקול למעלה ויציאת קול אחר מן הצד, לזרז לקורא ולהעירו על תיבה אחת לבד שהיא עיקר המאמר, כמו 'החיה הרומשת אשר שרצו המים', כי הפסק קודם 'הרומשת' ועליו הפזר, שיורה שהוא עיקר זה הפסוק, וראוי להביט בו בעין השכל. וכן 'ויאמר להם צאו לערי יהודה', שהפזר על 'ויאמר', שהוא עיקר הציווי ההוא.
תלישא כוחו המיוחד לו עם הרמת הקול וסיבובו באחרונה בסיבוב אחד בלבד, לזרז לקורא לעיין בתיבה ההיא אך לא כ"כ בזריזות וההערה שיעשה בפזר, כמו 'הרומשת אשר שרצו המים', כי פזר 'הרומשת' העיר שעיקר הענין בתיבה ההיא, וראוי להביט בה..".
ויעו"ש עוד בכל דבריו. ולכא' הם חידוש גדול, שהטעמים הם דרך ללימוד ולעיון במקראות. וזה כמו הדרך שהלך בקונטרס הזה. [הספר מקנת אברם הוא ספר מקובל מאד לענין צורת האותיות, אולם החלק האחרון בענין הטעמים הוא הוספה ממחבר אחר למשפחת קלונימוס הידועה, ע"ש].
ולגבי עיקר הנידון כיצד לפרש את 'מראה לו טעמי תורה', ראיתי שעמדו שם בס' תורת הטעמים הערה נ"ג, וכ' דקשה לפרש דקאי על האדם שמראה לבעל קורא, דוכי בשביל אדם אחד יאסר כולם, ופירש נמי שהוא משום בכל עצמותי תאמרנה, 'ערוכה בכל ושמורה' ע"ש. ונמצא ששני הספרים בענין הטעמים כיוונו לדבר אחד.
מדהים שנושא מוזנח כ"כ, שבקושי עסקו בו, בב"א זוכה לעדנה, ומתחברים עליו ספרים עבי כרס בו זמנית..