הודעהעל ידי מעט דבש » ו' יולי 11, 2014 1:19 pm
ציטוט מתוך שער יוסף לחיד"א (הוריות ה: ד"ה ומיהו אכתי - נב, ב), המדבר על 'פלך', ובתוך דבריו מדבר גם על 'מדינה':
"וראיתי להרב נחלת יעקב ז"ל בריש פ' שופטים (דברים טז, יח) שנראה לפום ריהטא מדבריו שהבין בפי' פלך ענין אחר... מוכח לפע"ד דהבין הרב ז"ל דכל עיר בצורה נקראת פלך, ו'פלך' הוא כינוי לעיר מוקפת חומה גם מריש דבריו... נראה הכי דס"ל דפלך הוא עיר בצורה... ואם כן הבין הרב דפלך הוא כינוי לעיר בצורה, תמהני, דהרי רש"י ז"ל בהדי' פ' לא יחפור (ב"ב כא. ד"ה פלך) פי' דהוא קיבוץ הרבה הדבה מדינות ע"ש [(כא. "פלך – הרבה מדינות בפלך אחד, והוא לשון אפרכייא"], וכמש"ל. גם הערוך (ערך פלך ב) פי' ה' או ו' עיירות במקום א' נקראים 'פלך' ["פירוש, ה' או ו' עיירות הסמוכות שהן מקובצות במקום אחד נקראים 'מדינה', והיינו פלך"]. ואף דנראה דיש הפרש בין רש"י ז"ל והערוך, דמר אמר עיירות, ומר מדינות, מ"מ אזלי ומודו דלאו פלך עיר בצורה כמו שנראה מדברי הרב הנז'. אחרי כותבי ראיתי לרש"י ז"ל עצמו במס' מכות ספ"ב אההיא דאמרינן דף י"ב (ע"ב) בן לוי גולה מפלך לפלך, שפירש פלך מדינה, ע"ש [(ז"ל: "פלך – מדינה"]. וכן ראיתי שבפסוק אסתר (א, א) 'שבע ועשרים ומאה מדינה' תרגם המתרגם קכ"ז פלכין. ושם 'מדינה' ע"ש בפי' רלב"ג ז"ל ["שבע ועשרים ומאה מדינה – הנה הרצון ב'מדינה' – מחוז, בו עיירות רבות"], ובשרש לרד"ק שרש מדן, ע"ש ["מדינה ומדינה ככתבה (אסתר ג, יב) – ידוע, והיא כוללת ערים רבים. כן 'בעילם המדינה' (דניאל ח, ב). או היא פעם כלל ופעם פרט"]. ועיין בנחמיה סי' ג' 'שר חצי פלך ירושלים' וכו' ופירש"י ז"ל פלך דוכסות ומלכות, ע"ש ["שר חצי פלך ירושלים – שר היה על חצי העם שבירושלים. פלך לשון דוכסות ומלכות"],. וע"ש בפי' ראב"ע ז"ל ["חצי פלך – כטעם מחוז . ותרגום שְׁלֹשֶת הַנָּפֶת (יהושע יז, יא) 'תלתא פלכין'; 'לְנָפַת דּוֹר אֶחָד' (שם יב, כג) – 'לפלך דור חד'"]. ובשרש לרד"ק ז"ל [שורש פלך "חצי פלך ירושלים', 'שר חצי פלך קליעה לפלכו' (שם ג, יז) – מחוז. תרגום 'כל חבל ארגב' – 'כל בית פלך טרכונא'. וכן תרגום 'שלשת הנפת' – 'תלתא פלכין']. ועיין בזבחים דף קי"ז (ע"א) ששם נראה מפי' רש"י ותוס' דפלך הוא עיר יע"ש [בגמרא שם "בן לוי שהרג גולה מפלך לפלך, ואם גלה לפלכו, פלכו קולטו. מאי קרא, אמר רב אחא בריה דרב איקא, 'כי בעיר מקלטו ישב' (במדבר לה, כח)" ופירש"י (ד"ה מכאן) "בן לוי. שהיה דר בערי מקלט, שכל ארבעים ושמנה עיירות של לוים ערי מקלט היו, כדאמרי' במס' מכות (יד.), ואם הרג בשוגג גולה לאחד מערי חביריו" "ואם גלה בפלכו – עצמו, כגון משכונה לשכונה. פלכו קולטו – דומיא דמדבר, שהיה מחנה לויה קולטת". ובתוס' (ד"ה פלכו) "פלכו קלטתו – כף דגושה בנחמיה, כמו 'נסך' 'נסכו'"]. ובפסוק ישעיה סי' י"ט (פסוק יג) הִתְעוּ אֶת מִצְרַיִם פִּנַּת שְׁבָטֶיה תרגם יונתן 'רבני פלכהא'. וזה לפע"ד סייעתא להרב לחם משנה ז"ל (הל' סנהדרין א, א) שפירש דפלך ושבט חדא מילתא הוא כנז"ל. ולכל הדברות ולכל האמירות נלפע"ד דאכתי יש לדקדק על הרב נחלת יעקב ז"ל שנראה מדבריו דפלך הוא עיר בצורה, כנז', חדא, דכיון דאשכחן כולי האי בפירוש 'פלך', ולאו מילתא דפשיטא היא, ה"ל להסתייע לדבריו ולא לסתום. ותו דהרב ז"ל קאי על רש"י ז"ל, ורש"י ז"ל שם במכות סוף פ"ק (ז. ד"ה אתה) פי' 'פלך - הפרכיא' [על הברייתא שם "מה תלמוד לומר {דברים יז, יח– 'בכל שעריך'} בשעריך בשעריך אתה מושיב בתי דינים בכל פלך ופלך ובכל עיר ועיר ובחו''ל אתה מושיב בכל פלך ופלך ואי אתה מושיב בכל עיר ועיר"], והוא ז"ל גופיה בבתרא פ' לא יחפור דף כ"א ע"א כתב וז"ל 'פלך - הרבה מדינות בפלך אחד, והוא לשון הפרכיא' ע"כ. הרי דהפרכיא ר"ל הרבה מדינות בקיבוץ א', וא"כ נמצא דגם פלך דמכות ספ"ק דפי' הפרכיא, ר"ל הרבה מדינות בפלך א' והרב נח"י ז"ל עלה ועל רש"י ז"ל קאי, ויש ליישב, וקל להבין. וראיתי לרש"י ז"ל פ' ארבע מיתות דף נ"ו ע"ב [על הגמרא שם "כשם שנצטוו ישראל להושיב בתי דינין בכל פלך ופלך ובכל עיר ועיר כך נצטוו בני נח להושיב בתי דינין בכל פלך ופלך ובכל עיר ועיר"].... שכתב גם כן וז"ל "כל פלך - מדינה: ישראל נצטוו להושיב. דיינין..." ולפום הא דאשכחן לרש"י ז"ל דפירש כאן ובפ"ב דמכות דפלך הוא מדינה כנז', נראה לפע"ד דיתורצו השני קושיות שהק' הרב לחם משנה ז"ל (הל' סנהדרין א, א) וכו'.