ספרים וועלט כתב:במוה"ק יש את הראשונים שההדירו, לעו"ז במכון י-ם יש אוצר מפרשי התלמוד.
איזה עוד ספרים חשובים משמעותיים יש בשתי חבילות הללו?
כמובן, כל הספרים כולם אהובים כולם ברורים, אבל כאשר צריכים להחליט על אחת מהשתים צריכים להתחשב בספרים היותר נחוצים ומועילים.
יהודה בן יעקב כתב:ובמה תלמד את תשובות הראשונים, אם אין לך את חבילת מכון י-ם ??
זאב ערבות כתב:יהודה בן יעקב כתב:ובמה תלמד את תשובות הראשונים, אם אין לך את חבילת מכון י-ם ??
וכיצד למדו את תשובות הראשונים לפני שהיה מ"י? מסופקני אם הגרי"ע, הגריש"א או הגרש"א ועוד רבים מגדולי הדור האחרון השתמשו בספרי הראשונים של המכונים.
מגדל כתב: לעומת זאת, אינני מכיר אלטרנטיבה מספקת לכתבי הראשונים הנפלאים שבהוצאת מוסד הרב קוק, אשר גם הם בכלל לחם חוקו של כל לומד ממוצע.
יהודה בן יעקב כתב:לגבי ספרי הראשונים של מוה"ק, ראה כאן
ובמה תלמד את תשובות הראשונים, אם אין לך את חבילת מכון י-ם ??
יהודה בן יעקב כתב:זאב ערבות כתב:יהודה בן יעקב כתב:ובמה תלמד את תשובות הראשונים, אם אין לך את חבילת מכון י-ם ??
וכיצד למדו את תשובות הראשונים לפני שהיה מ"י? מסופקני אם הגרי"ע, הגריש"א או הגרש"א ועוד רבים מגדולי הדור האחרון השתמשו בספרי הראשונים של המכונים.
האם הגרי"ע, הגריש"א או הגרש"א גם היו כותבים זאת ??מגדל כתב: לעומת זאת, אינני מכיר אלטרנטיבה מספקת לכתבי הראשונים הנפלאים שבהוצאת מוסד הרב קוק, אשר גם הם בכלל לחם חוקו של כל לומד ממוצע.
מגדל כתב:יהודה בן יעקב כתב:לגבי ספרי הראשונים של מוה"ק, ראה כאן
ובמה תלמד את תשובות הראשונים, אם אין לך את חבילת מכון י-ם ??
כמו שכתבתי, עצתי נתבססה על עקרון תדיר ושאינו תדיר, תדיר קודם. אינני מכיר שום סוג של לימוד מלבד ביוגרפיה/היסטוריה שבו משתמשים יותר בתשובות הראשונים מאשר בחידושיהם על הש"ס.
וסו"ס בין החידושים ובין התשובות יצאו לאור על ידי מהדורות אחרות, ולכן יעצתי דחידושים עדיף, ואינו תדיר שבו נזקק אדם לתשובות, יכול לעיין במהדורות אחרות. וכך נהגתי בעצמי עד שרכשתי גם את חבילת מכון ירושלים.
מגדל כתב:יהודה בן יעקב כתב:זאב ערבות כתב:יהודה בן יעקב כתב:ובמה תלמד את תשובות הראשונים, אם אין לך את חבילת מכון י-ם ??
וכיצד למדו את תשובות הראשונים לפני שהיה מ"י? מסופקני אם הגרי"ע, הגריש"א או הגרש"א ועוד רבים מגדולי הדור האחרון השתמשו בספרי הראשונים של המכונים.
האם הגרי"ע, הגריש"א או הגרש"א גם היו כותבים זאת ??מגדל כתב: לעומת זאת, אינני מכיר אלטרנטיבה מספקת לכתבי הראשונים הנפלאים שבהוצאת מוסד הרב קוק, אשר גם הם בכלל לחם חוקו של כל לומד ממוצע.
לא צריך להיות גדול הדור בשביל לכתוב כן, ואכן מסתמא היו כותבים כן, שהרי אין סיבה לחלוק על כך.
ואדרבה, אם יש בידך להחכימנו, אל תמנע טוב מבעליו
מגדל כתב:דברי הובנו לא נכון לא על ידי זאב ערבות, ולא על ידי יהודה בן יעקב, לכן אשוב ואכתבם בשפה ברורה עד כמה שידי מגעת.
נשאלה כאן שאלה, במידה ולאדם ממוצע יש כסף לרכישת חבילה אחת מחבילות ההרחבה של אוצר החכמה, איזו אחת מן החבילות משתמשי הפורום ממליצים לו לרכוש.
עניתי שלדעתי (ודעתי האישית בלבד), מתוך יציאה מנקודת הנחה שוודאי לכל אחד יש את החבילה המתאימה יותר לצרכים שלו, וממילא מדובר בשאלה כללית לגבי הלומד הממוצע (ר"ל סטנדרטי, ולא בינוני כמו שהבינוני לא נכון), או אז אני (ושוב רק אני, אני ולא שרף) הייתי ממליץ לא להעדיף ולהקדים את רכישת חבילת מוסד הרב קוק על חברותיה.
מדוע? מכיוון שאע"פ שללומדי ההלכה הספר הכי נצרך הוא השו"ע, וכן ההוצאה הכי טובה ונוחה שלו היא מהדורת פרידמן שיצאה ע"י מכון ירושלים, מ"מ מכיוון שספר זה נגיש בחינם לכל משתמשי אוצר החכמה, שכן זוהי מהדורת הבסיס לשו"ע כשם שעוז והדר היא מהדורת הבסיס לש"ס, וזמינה אף למי שלא רכש את הרחבתם, לכן מעתה הספרים הכי נצרכים מבין כל החבילות הנ"ל, הם ספרי הראשונים וחידושיהם על הש"ס, שבזה עשו מוסד הרב קוק עבודה נפלאה. לא עמד לנגד עיני בהמלצתי הלא מחייבת כלל וכלל, אלא הכלל דתדיר ושאינו תדיר, תדיר קודם.
שתי תשובות בדברמגדל כתב:דברי הובנו לא נכון לא על ידי זאב ערבות, ולא על ידי יהודה בן יעקב, לכן אשוב ואכתבם בשפה ברורה עד כמה שידי מגעת.
נשאלה כאן שאלה, במידה ולאדם ממוצע יש כסף לרכישת חבילה אחת מחבילות ההרחבה של אוצר החכמה, איזו אחת מן החבילות משתמשי הפורום ממליצים לו לרכוש.
עניתי שלדעתי (ודעתי האישית בלבד), מתוך יציאה מנקודת הנחה שוודאי לכל אחד יש את החבילה המתאימה יותר לצרכים שלו, וממילא מדובר בשאלה כללית לגבי הלומד הממוצע (ר"ל סטנדרטי, ולא בינוני כמו שהבינוני לא נכון), או אז אני (ושוב רק אני, אני ולא שרף) הייתי ממליץ לא להעדיף ולהקדים את רכישת חבילת מוסד הרב קוק על חברותיה.
מדוע? מכיוון שאע"פ שללומדי ההלכה הספר הכי נצרך הוא השו"ע, וכן ההוצאה הכי טובה ונוחה שלו היא מהדורת פרידמן שיצאה ע"י מכון ירושלים, מ"מ מכיוון שספר זה נגיש בחינם לכל משתמשי אוצר החכמה, שכן זוהי מהדורת הבסיס לשו"ע כשם שעוז והדר היא מהדורת הבסיס לש"ס, וזמינה אף למי שלא רכש את הרחבתם, לכן מעתה הספרים הכי נצרכים מבין כל החבילות הנ"ל, הם ספרי הראשונים וחידושיהם על הש"ס, שבזה עשו מוסד הרב קוק עבודה נפלאה. לא עמד לנגד עיני בהמלצתי הלא מחייבת כלל וכלל, אלא הכלל דתדיר ושאינו תדיר, תדיר קודם.
זאב ערבות כתב:עד שמ"י יסיימו את אוצר מפרשי התלמוד נשב כבר איש תחת גפנו ותחת תאנתו. ...
מגדל כתב:אולי שכחתי לציין נקודה מסויימת.
היתרון הגדול מבחינתי במוסד הרב קוק, הוא לא רק ההוצאה הנוחה והמסודרת, שהרי כבר הזכירו מכאן מקומות שנפלו טעויות אף בגוף הטקסט.
התועלת אשר אני מפיק מן ספרי הראשונים בהוצאתם, היא השימוש בהערות המצויינות שלהם, ודווקא בנקודה זו, אין להם מתחרים רציניים.
ולכן לי אין תועלת בשימוש במהדורות הרגילות אף אם הן מאוד נעימות לקריאה, ומסודרת בכל ההוד וההדר. ולכן אני חולק על הרבנים החשובים זאב ערבות ואבן זועקת.
ואשר לכתב הרב אבן כי לומדי הלכה משתמשים בתשובות הראשונים יותר מאשר בחידושיהם, יתכן.. אינני יודע להגיד לגבי כל העולם. כמו שכבר כתבתי, לא כתבתי אלא עצה ומנסיוני. אך בתור אדם אשר לן בעומקה של הלכה כבר קרוב לשנה, אני יכול לשתף מן החוויה האישית שלי שספרי הראשונים על הש"ס תדירים לאין ערוך מאשר תשובותיהם בלימודי.
עמקן כתב:זאב ערבות כתב:עד שמ"י יסיימו את אוצר מפרשי התלמוד נשב כבר איש תחת גפנו ותחת תאנתו. ...
תפסיק לחכות. שמעתי מבכיר במכון ירושלים שהם הפסיקו לעבוד על אוצר מפרשי התלמוד. לדבריו, היום עם כל ספרי הרייד הקיימים על כל דבר, הביקוש לאוצר מפרשי התלמוד אינו כמו בעבר, ולא מצדיק ההשקעה.
לב_לדעת כתב:מענין באמת.
הרב זאב ערבות
לדעתך 'אותיות מחכימות' לא נאמר ממסך אלקטרוני?
אצלי זה פשוט שאותיות מחכימות היינו לראות את הכתוב בהקשר לשון ובנוסח, ולאו דווקא הנייר המיושן והמרשרש
כמו שתגיד שיש הבדל באיכות הלימוד בין יושב על כסא עץ מט ליפול לבין כסא מהודר ומרופד.
כבודו חלוק עלי?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים