מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יסוד מנהגי הסעודה המפסקת בערב ת"ב והאם חובה לאוכלה

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
אשי ישראל
הודעות: 1024
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

יסוד מנהגי הסעודה המפסקת בערב ת"ב והאם חובה לאוכלה

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' אוגוסט 04, 2023 9:23 am

אשמח לעזרה לסברות ולמקורות :

א. בסעודה המפסקת יש כמה הגבלות (אסור שני תבשילין, ומן הדין רק בה אסור בשר ויין, ונהגו לישב על הרצפה).
מה הסברא בזה שדינים אלו הם רק בסעודה האחרונה [אם היא אחר חצות]?

הרי אם הוא משום שת"ב מתקרב, הרי אז היה ראוי שהדבר יהיה תלוי בזמן.
הגע בעצמך - שני אנשים אוכלים סעודה כשלש שעות לפני כניסת הצום: האחד אוכל שני תבשילים בשר ויין, משום שהוא יאכל עוד סעודה סמוך לכניסת הצום (אכמ"ל האם הדבר ראוי לכתחילה, אבל מ"מ סו"ס כך עיקר הדין), והשני נאסר בכל הנ"ל כיון שזו סעודתו האחרונה. מה הסברא בזה?
ראוי היה לכאורה שיגזרו על כל סעודה אחר חצות היום.

ב. חשבתי לתומי על סברא כזו [אך לא בדקתי האם היא אפשרית]:
לפני כניסת הצום אנשים אוכלים סעודה גדולה, ומסתבר שהמשפחה תאכל כולה יחד את הסעודה [בדומה קצת לסעודת ערב יוה"כ], והדבר יגרום לחגיגיות גדולה ממש לפני כניסת הצום, ודבר זה אינו מתאים. לכן גזרו חכמים שהסעודה האחרונה לא תהיה חגיגית.

ג. אגב, לפי סברתי זו מי שמשום מה רוצה לצום כבר מחצות ערב ת"ב (ורק לשתות מים, לדוגמא) - אין בזה בעיה. כי אין ענין בדוקא לאכול סעודה בערב ת"ב אחר חצות, אלא הענין הוא רק להימנע מאכילה חגיגית.
אני יודע שיש שכתבו שיש ענין לאכול סעודה מפסקת (כה"ח ע"פ הלכות קטנות ועוד), אך כמדומה לי שראיתי חולקים ובנוסף לענ"ד ברמב"ם סוף הל' תעניות משמע די בבירור לא כך,

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יסוד מנהגי הסעודה המפסקת בערב ת"ב והאם חובה לאוכלה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 04, 2023 11:48 am

כמה ענינים שראוי להאיר ולהעיר:
1. יש כמה מאמרי חז"ל שקראו לסעודה זו "סעודת תשעה באב". זוהי סעודה שבה אנו מראים מנהגי אבלות, ומי שלא אוכל אותה - מפסיד ענין זה.
2. לגבי ענין אכילת סעודה גדולה וקצת-חגיגית - ראה מגן אברהם סימן תקנב ס"ק יב על הסעודה שאוכלים לפני הסעודה המפסקת:
מפני שבזמן בית שני היה יום טוב ת"ב והיה מרבין בסעוד' אף עכשיו לא זזו ממנה להיות לזכרון שיהפך ב"ב לששון ולשמחה עיין בב"י סוף סי' תקנ"ד

לבעלי לב רגיש - את העיון בב"י שם מומלץ לעשות בישיבה ולא בעמידה, כי הדברים שם - מבהילים על הרעיון...
3. מדברי המג"א סימן תקנב ס"ק טו משמע ברור שאכן אין חובה לאכול בערב תשעה באב.

אשי ישראל
הודעות: 1024
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: יסוד מנהגי הסעודה המפסקת בערב ת"ב והאם חובה לאוכלה

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' אוגוסט 15, 2023 4:11 pm

עזריאל ברגר כתב:1. יש כמה מאמרי חז"ל שקראו לסעודה זו "סעודת תשעה באב". זוהי סעודה שבה אנו מראים מנהגי אבלות, ומי שלא אוכל אותה - מפסיד ענין זה.

תודה. לזכרוני זה המקור להלכות קטנות שציינתי.

עזריאל ברגר כתב:2. לגבי ענין אכילת סעודה גדולה וקצת-חגיגית - ראה מגן אברהם סימן תקנב ס"ק יב על הסעודה שאוכלים לפני הסעודה המפסקת

הכרתי, אך לא הבנתי איך זה קשור לדברי. אני שאלתי על הסעודה המפסקת ואתה ציינת לסעודה הגדולה שלפני כן.
אולי כוונתך לומר שלפי המג"א יוצא שחובה לאכול סעודה מפסקת, שהרי אם לא נעשה כך ממילא לא נוכל לאכול את הסעודה הגדולה שלפניה, שבה יש ענין לפי המג"א.

עזריאל ברגר כתב: 3. מדברי המג"א סימן תקנב ס"ק טו משמע ברור שאכן אין חובה לאכול בערב תשעה באב.

יישר כוח. אעיין בלנ"ד.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: יסוד מנהגי הסעודה המפסקת בערב ת"ב והאם חובה לאוכלה

הודעהעל ידי דרומי » ה' פברואר 29, 2024 8:17 pm

האם נמצא מאמר שמסכם את ההנהגה בת"ב בזמן בית שני לפי כל השיטות?

אשי ישראל
הודעות: 1024
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: יסוד מנהגי הסעודה המפסקת בערב ת"ב והאם חובה לאוכלה

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' מרץ 01, 2024 9:39 am

דרומי כתב:האם נמצא מאמר שמסכם את ההנהגה בת"ב בזמן בית שני לפי כל השיטות?


זה לא נושא האשכול כאן. לזכרוני היה על זה אשכול כאן בפורום.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים