נוטר הכרמים כתב:וראה בתפארת ישראל על המשנה בסוף תענית שהתפלא על המנהג הזה לצאת ולראות בכרמים ולמצוא זיווגים ביוה"כ, ובפרט לומר 'בחור שא עיניך', ומתוך כך השיא הכוונה בדרך דרוש שאומרים כן לקב"ה שנקרא בחור: ראה אומה אשר בחרת, והדברים מחודשים מאוד, ואינם עולים בקנה אחד עם המבואר שם בגמ' דמי שאין לו אשה וכו', וכבר מפורש בראשונים שהדברים כפשטן, עי' כלבו סי' סב.
ובעלי המוסר האריכו למעניתן, וראה מאמר נפלא בספר מכתב מאליהו על ימים נוראים עמ' תרנ. [מצוי באוצר].
אמר לי' אליהו לרב יהודה, אמריתו אמאי לא אתא משיח, והא האידנא יומא דכפורי הוא ואבעול כמה בתולתי בנהרדעא, אמר לי', הקדוש ברוך הוא מאי אמר, אמר לי', לפתח חטאת רובץ.
ומה שאמר האידנא יומא דכפורא ואבעלי כמה בתולתי, באמת הוא דבר פלא, שביום הקדוש והמכובד הזה יארעו מעשים מגונים כאלה בישראל, ויותר מזה תמוה הדבר שמצינו ענין עבירה זו ביום זה בכ"מ בש"ס, כמו בגיטין נ"ז א' בדקו ומצאו אב ובנו שבאו על נערה המאורסה ביוה"כ, וכ"ה בב"מ פ"ג ב', והוא דבר פלא ולא נתבאר סבת הדבר.
ואפשר לומר ע"פ המבואר בסוף תענית כ"ו ב' לא היו ימים טובים לישראל כיוה"כ שבהם בנות ישראל יוצאות מקושטות וחולות בכרמים וכו', ואחרי שידוע שאין יצה"ר שולט אלא במה שעיניו רואות (סוטה ז' א') לא יפלא איפה אם בין המון העם ארעו מקרים מכוערים אפילו ביום זה. ובזה ארוחנא לתת טעם על קריאת פרשת עריות ביוה"כ, שהפוסקים עמלו למצוא טעם לקריאה זו, ולפי מש"כ הענין מבואר, שהוא כדי להזהיר את העם שלא יכשלו בקרבת עריות מסבת מאורעות היום, ואף על פי שמהראוי הי' לקרות בשחרית, אך א"א לדחות הקריאה של סדר היום, או שהיציאה לכרמים היתה לאחר תפלת המנחה.
ואמר שהיו נוהגים לשמוח שמחה יתירה יתר מכל שאר הימים טובים באלו שני הימים והם ט"ו באב ויום הכפרים... ואמר שמרוב שמחתם היו בנות ישראל יוצאות וחולות בכרמים.
איש_ספר כתב:פיוט לט"ו באב, יש בספרו של המקובל ר' ידידיה קרמי, (גיסו של המקובל ר' אהרן ברכיה ממדוינא בעל מעבר יבוק, והיה לו דו"ד איתו על הספר). כנף רננים וונציה שפ"ז:
[/attachment]
יתר10 כתב:התבשרו בני עליון. אוצר השירה והפיוט כרך ב עמ' 168
סיפרון כתב:מספר מנוחת שלום להגרי"ח סופר, חלק י"א סימן מ""ה
נוטר הכרמים כתב:הוספה מענינת להודעה הראשונה באשכול זה.
בגמ' יומא (יט ב),אמר לי' אליהו לרב יהודה, אמריתו אמאי לא אתא משיח, והא האידנא יומא דכפורי הוא ואבעול כמה בתולתי בנהרדעא, אמר לי', הקדוש ברוך הוא מאי אמר, אמר לי', לפתח חטאת רובץ.
וכתב בזה בספר תורה תמימה (הערות פרשת בראשית פ"ד הערה י), וז"ל בתו"ד,ומה שאמר האידנא יומא דכפורא ואבעלי כמה בתולתי, באמת הוא דבר פלא, שביום הקדוש והמכובד הזה יארעו מעשים מגונים כאלה בישראל, ויותר מזה תמוה הדבר שמצינו ענין עבירה זו ביום זה בכ"מ בש"ס, כמו בגיטין נ"ז א' בדקו ומצאו אב ובנו שבאו על נערה המאורסה ביוה"כ, וכ"ה בב"מ פ"ג ב', והוא דבר פלא ולא נתבאר סבת הדבר.
ואפשר לומר ע"פ המבואר בסוף תענית כ"ו ב' לא היו ימים טובים לישראל כיוה"כ שבהם בנות ישראל יוצאות מקושטות וחולות בכרמים וכו', ואחרי שידוע שאין יצה"ר שולט אלא במה שעיניו רואות (סוטה ז' א') לא יפלא איפה אם בין המון העם ארעו מקרים מכוערים אפילו ביום זה. ובזה ארוחנא לתת טעם על קריאת פרשת עריות ביוה"כ, שהפוסקים עמלו למצוא טעם לקריאה זו, ולפי מש"כ הענין מבואר, שהוא כדי להזהיר את העם שלא יכשלו בקרבת עריות מסבת מאורעות היום, ואף על פי שמהראוי הי' לקרות בשחרית, אך א"א לדחות הקריאה של סדר היום, או שהיציאה לכרמים היתה לאחר תפלת המנחה.
=====
עוד יש לציין כאן ידיעה נכבדה מדברי המאירי בתענית (לא א), וז"ל,ואמר שהיו נוהגים לשמוח שמחה יתירה יתר מכל שאר הימים טובים באלו שני הימים והם ט"ו באב ויום הכפרים... ואמר שמרוב שמחתם היו בנות ישראל יוצאות וחולות בכרמים.
מבואר שהיציאה לכרמים היתה תוצאה של השמחה הגדולה, ולא שהדבר מהווה סיבה לשמחה.
משנה ברורה סימן תרי - (ממט"א) כתב:(טז) שנהגו ללבוש בגדים לבנים וכו' - ונוהגין שגם הנשים לובשים בגדים לבנים ונקיים לכבוד היום אבל לא יקשטו עצמן בתכשיטין שמתקשטין בהם בשבת ויו"ט מפני אימת יום הדין
לעומקו של דבר כתב:לא רק "הללו", כמובן.
אבל דווקא כאן איני רואה סיבה לתמוה. ברור שכשיש פתח לשידוכים קיים גם פתח לחטאים. ותול"מ.
ואם אמנם הזכרת שבגמ' יש טעם נוסף, ועדיין הוא הוסיף טעם.
אוצר החכמה כתב:לעומקו של דבר כתב:לא רק "הללו", כמובן.
אבל דווקא כאן איני רואה סיבה לתמוה. ברור שכשיש פתח לשידוכים קיים גם פתח לחטאים. ותול"מ.
ואם אמנם הזכרת שבגמ' יש טעם נוסף, ועדיין הוא הוסיף טעם.
אני לא מבין מה הכוונה הוסיף טעם. השאלה מה היה האירוע שבגללו נבעלו כמה בתולות בנהרדעא. והתשובה היא האירוע של להשאר ערים כל הלילה ואז זה קרה כך מבואר בגמרא.
מה הקשר לדין יוצאות וחולות.
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים