עמוד 1 מתוך 1
האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ד' יולי 14, 2021 10:51 pm
על ידי עליך עיננו
ידוע מה שמספרים על הרוגוצובר שעסק כרגיל בתורה בזמן אבילות כי אמר שאמנם אסור אבל לא נצטוונו למסור את החיים על זה.
האם גם למד בת"ב? (א"כ מה מיוחד על ימי אבילות?)
והאם שמענו על עוד צדיקים שעסקו כרגיל בתורה בזמנים הנ"ל?
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ה' יולי 15, 2021 1:56 pm
על ידי דרומי
הרבי מליובאוויטש סיפר כמה פעמים על ה'מלמד' שלו בימי נערותו, שהיה מבני ליטא, ש'תפס' אותו הרבי לומד בתשעה באב כרגיל ומה שהשיב לו ה'מלמד'...
(בספר 'שנים ראשונות' שיצאו לאחרונה פיענחו מי הוא ואינו תח"י כרגע)
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ה' יולי 15, 2021 2:16 pm
על ידי זאינץ
זהו הרב איסר ניסן דריבין מקובנה.
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ה' יולי 15, 2021 2:21 pm
על ידי זאינץ
עליך עיננו כתב:ידוע מה שמספרים על הרוגוצובר שעסק כרגיל בתורה בזמן אבילות כי אמר שאמנם אסור אבל לא נצטוונו למסור את החיים על זה.
האם גם למד בת"ב? (א"כ מה מיוחד על ימי אבילות?)
והאם שמענו על עוד צדיקים שעסקו כרגיל בתורה בזמנים הנ"ל?
ע''פ השמועה אמר שיש היתר ע''פ דברי הירושלמי[מועד קטן ט''ז הלכה א]''שאם היה להוט אחר התורה מותר''[מדובר שם על אבילות ושייך גם לת''ב שהאיסור ללמוד בו הוא משום אבילות].
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ה' יולי 15, 2021 4:13 pm
על ידי עליך עיננו
זאינץ כתב:דרומי כתב:הרבי מליובאוויטש סיפר כמה פעמים על ה'מלמד' שלו בימי נערותו, שהיה מבני ליטא, ש'תפס' אותו הרבי לומד בתשעה באב כרגיל ומה שהשיב לו ה'מלמד'...
(בספר 'שנים ראשונות' שיצאו לאחרונה פיענחו מי הוא ואינו תח"י כרגע)
זהו הרב איסר ניסן דריבין מקובנה.
ייש"כ
ומה הוא ענה?
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ה' יולי 15, 2021 5:39 pm
על ידי לבי במערב
- 'שנים ראשונות' ח''א ס''ע 109.jpg (152.94 KiB) נצפה 4554 פעמים
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ה' יולי 15, 2021 7:11 pm
על ידי עליך עיננו
ייש"כ.
כמובן שתמוה מאד ענין זה.
אם אסור זה ודאי לא רצון הקב"ה, האם יש לחלק בין איסור לימוד תורה בת"ב לאיסורים אחרים?
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ה' יולי 15, 2021 7:16 pm
על ידי לבי במערב
עליך עיננו כתב:אם אסור זה ודאי לא רצון הקב"ה
לא ראיתי שנטען להפך.
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ה' יולי 15, 2021 7:21 pm
על ידי עליך עיננו
לבי במערב כתב:עליך עיננו כתב:אם אסור זה ודאי לא רצון הקב"ה
לא ראיתי שנטען להפך.
כתוב מוטב שילקוהו עבור לימוד ת"ב!
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ה' יולי 15, 2021 7:38 pm
על ידי זאינץ
הוא אמר שאם בין כך לפי דעתו ילקוהו למעלה אז עדיף שזה יהיה על לימוד בת''ב לא שזה בלבדו מוטב[ומ''מ אין מביאים ראיה מזה].
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ה' יולי 15, 2021 7:47 pm
על ידי עליך עיננו
בכל אופן לא מצינו מגדולי הדורות שהקלו בזה.
ופלא שראיתי בכמה מקומות שמציינים לגבי קריאת תהילים וכדו' להקל בצירוף זה שיש מקילים ללמוד ממש בת"ב,ועדין לא מצאתי לזה שום מקור כתוב מלבד הסיפורים הנ"ל.
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ה' יולי 15, 2021 8:17 pm
על ידי יבנה
עי' כאן
https://www.kipa.co.il/%D7%99%D7%94%D7% ... %90%D7%91/ ר' אבינר האריך הרבה בענין, והביא גרסא אחרת בענין המלמד הנ"ל וכן לענין הרגצ'ובר ועוד.
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ו' יולי 16, 2021 12:44 am
על ידי לבי במערב
יבנה כתב:והביא גרסא אחרת בענין המלמד הנ"ל
לא גרסא אחרת היא. הן־הן הדברים.
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ו' יולי 16, 2021 12:45 am
על ידי לבי במערב
עליך עיננו כתב:כתוב מוטב שילקוהו עבור לימוד ת"ב!
היינו שהוא
אסור, ו
כנגד רצון הבורא ית"ש; אלא שבזה גופא - לדעתו - מוטב שילקוהו על כך, ולא (למשל) על אכילה בלא ברכה ח"ו...
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ב' יולי 19, 2021 12:55 pm
על ידי עליך עיננו
ז"ל הערוך השולחן סי' שפד' על דברי הירושלמי הנ"ל:
אך לפי זה אינו מובן מאי דאיתא בירושלמי דמועד קטן (שם):
תני: אם היה להוט אחר התורה – מותר.
עיין שם. ואם הטעם משום שמחה – הלא אדרבא כשלהוט יש לו יותר שמחה, ואיך התירו זה? ואמת שהפוסקים לא הביאו זה, ונראה דסבירא להו כיון דלא מתנייא בש"ס דילן – לא חיישינן לה.
מכל מקום עיקרי הדברים תמוהין, וצריך לומר דהכי פירושו: אם היה להוט אחר התורה, כמו הרעב כשהוא להוט אחר איזה מאכל, ואם לא יתנו לו יאחזנו בולמוס ויסתכן – כמו כן הוא להוט אחר התורה, ונחשב כקצת סכנה. ולכן לא הביאו הפוסקים, משום דלא שכיח זה כלל בזמנינו.
מיהו על כל פנים יהיה הפירוש בירושלמי איך שיהיה, הוה ראיה לדעת האוסרין. דאם לא כן, מה שייך להוט? ילמוד בדברים המותרים, והתורה ארוכה מארץ מידה?
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ה' יולי 22, 2021 6:50 am
על ידי לבי במערב
כבר כתבתי במק"א שלקוצר דעתי דבריו צ"ע לכאו'. ויש להתיישב עוד בדבר.
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ה' יולי 22, 2021 11:42 am
על ידי מה שנכון נכון
לכאו' יסוד הענין הוא (ומסתמא עמדו בזה) דמצאנו שהאיסורים שטעמם משום עונג מותרים במקום צער, כגון רחיצה כשהוא מטונף או סיכה להעביר חטטין או נעילת סנדל בדרך וכיו"ב, ואפשר שגם בת"ת שהוא משום שמחה שרי כשהוא באופן שאם לא ילמד יצטער ממש, והיינו רק בלהוט. [מצד שיכול ללמוד בדברים המותרים לא קשיא. הוא לא להוט לקיים 'מצות ת"ת', ולקרות ואחות לוטן תמנע. וא"א למד אלא ממקום של"ח].
ומה שלא הוזכר בפוסקים, או משום דלא שכיח אדם כזה, או משום דס"ל (דלבבלי) יש לחלק בין איסורי עונג לאיסורי שמחה, דהם לא הותרו גם במקום צער. [ועוי"ל דהתירו רק בצער השייך ברוב האנשים, או שהתירו רק בצער שניכר וברור. ולדוגמא קצת עי' דיני כיבוס ותספורת בחוה"מ, וכן טבילת נדה ביום].
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ה' יולי 22, 2021 11:49 am
על ידי כדכד
נשמע לי חידוש גדול מדי
ברחיצה וכיו"ב אסרו רחיצה של תענוג ורחיצה להעביר הזוהמא אינה תענוג וממילא אינה בכלל האיסור אבל ת"ת הוא גופו שמחה ואיך נתיר זאת משום שאחרת יצטער?
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ה' יולי 22, 2021 11:53 am
על ידי מה שנכון נכון
כדכד כתב:נשמע לי חידוש גדול מדי
ברחיצה וכיו"ב אסרו רחיצה של תענוג ורחיצה להעביר הזוהמא אינה תענוג וממילא אינה בכלל האיסור אבל ת"ת הוא גופו שמחה ואיך נתיר זאת משום שאחרת יצטער?
אין חולק שהירושלמי חידוש...
לחילוק בין שמחה לעונג התייחסתי, ע"ש.
כשהותרה רחיצה במקום צורך הוא גם כשיש בה בהכרח עונג (אף שכ' הפו' שישתדל לא ליהנות וכו'), כי הולכים אחר הכוונה העיקרית שלשמה נעשה המעשה.
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ה' יולי 22, 2021 9:21 pm
על ידי אליסף
באיזהו מקומן אדמו"ר ר' ירוחם נ"ע מתייחס להנהגת הרוגצ'ובר ומבקרה בחריפות
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ו' יולי 23, 2021 3:47 am
על ידי סגי נהור
אולי שייך למבואר בגמרא (לענין לימוד בבית הכסא) לאונסו שאני, ולאו אונס ממש אלא כמעשה דר' אלעזר בר"ש בזבחים קכ, ב (המובא להלכה בהל' ת"ת).
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ו' יולי 23, 2021 11:47 am
על ידי מקדש מלך
עליך עיננו כתב:בכל אופן לא מצינו מגדולי הדורות שהקלו בזה.
ופלא שראיתי בכמה מקומות שמציינים לגבי קריאת תהילים וכדו' להקל בצירוף זה שיש מקילים ללמוד ממש בת"ב,ועדין לא מצאתי לזה שום מקור כתוב מלבד הסיפורים הנ"ל.
אולי הכוונה למאמר מרדכי המובא בבה"ל בהלכות תשעה באב שם שאילולי דמסתפי היה מתיר לימוד בתשעה באב גם כן (ולא רק בערב תשעה באב לאחר חצות, שזה מתיר גם למעשה). ואמנם למעשה כתב שפשיטא שאין בידינו להתירו, אבל להלכה ולא למעשה דעתו נוטה שהיה מקום להתירו בזמנינו, עיין שם.
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ו' יולי 23, 2021 1:15 pm
על ידי עליך עיננו
נכון, אבל למעשה הוא לא התיר (וגם פחד להתיר) אז א"א לצרף את זה להלכה.
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ו' יולי 23, 2021 1:22 pm
על ידי מקדש מלך
מניין לך שסברא להלכה ולא למעשה אינה מועילה אפילו לצירוף?
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ו' יולי 23, 2021 2:01 pm
על ידי פולסברג
אליסף כתב:באיזהו מקומן אדמו"ר ר' ירוחם נ"ע מתייחס להנהגת הרוגצ'ובר ומבקרה בחריפות
אשמח לראות. תודה רבה!
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ד' יולי 28, 2021 6:53 pm
על ידי עמקן
זאינץ כתב:עליך עיננו כתב:ידוע מה שמספרים על הרוגוצובר שעסק כרגיל בתורה בזמן אבילות כי אמר שאמנם אסור אבל לא נצטוונו למסור את החיים על זה.
האם גם למד בת"ב? (א"כ מה מיוחד על ימי אבילות?)
והאם שמענו על עוד צדיקים שעסקו כרגיל בתורה בזמנים הנ"ל?
ע''פ השמועה אמר שיש היתר ע''פ דברי הירושלמי[מועד קטן ט''ז הלכה א]''שאם היה להוט אחר התורה מותר''[מדובר שם על אבילות ושייך גם לת''ב שהאיסור ללמוד בו הוא משום אבילות].
צריך להיות רשום לראות התמונות. אבל לפי
המובא, כנראה הנוסח שנהג היתר ע"פ הירושלמי מפוקפק, וטעמו האמיתי היה דומה להמובא
להלן מהמלמד של האדמו"ר מחב"ד.
Re: האם מצינו צדיקים שעסקו בתורה כרגיל בתשעה באב?
פורסם: ה' יולי 28, 2022 4:26 am
על ידי משה פרץ
אליסף כתב:באיזהו מקומן אדמו"ר ר' ירוחם נ"ע מתייחס להנהגת הרוגצ'ובר ומבקרה בחריפות
בס' ואביטה אורחותיך (עמוד קטז) כתב שהח"ח אמר ע"ז שהגהינם על זה הוא אותו גהינם על ביטול תורה. וביאר שם שזה ההבדל בין חכמה לדעת.
וראה בס' הליכות עולם (ש"א פרשת דברים אות יב) מה שדן בדברי הירושלמי בלהוט אחר התורה.