הודעהעל ידי איש הגבעה » ג' יולי 13, 2021 11:37 am
מה שכתבתי לעלון אחד בעניין זה.:
הנהגות שבת חזון ואבילות החורבן בשבת
הנה הנהגת הלבוש בשבת חזון, היה בזה מנהגים שונים בכל הדורות, וכבר הרמ"א הביא המנהג (בשולחן ערוך אורח חיים הלכות תשעה באב ושאר תעניות סימן תקנא סעיף א) שאפילו בשבת של חזון אין מחליפין ללבוש בגדי שבת, כ"א הכתונת לבד (וזה מהמרדכי הל' תשעה באב והגהות אשירי פ"ב דתענית ואגודה ורוקח) , ובמשנ"ב (סק"ו) דעפ"י הגר"א יש ללבוש בגדי שבת, וכ"כ ר"י עמדין בשם אביו אפילו בשבת שחל בו ט"ב. וכ' הערוך השולחן דבימינו כמעט נשכח הדבר שאין לובשין בגדי שבת בשבת חזון, ורובם ככולם של קהילות ישראל לובשים בגדי שבת כרגיל בכל שבת, וכ"ה עפ"י האר"י ז"ל.
ובערוה"ש שם מסביר טעם הדבר כי בימי חכמי אשכנז היו בגדי חול ושבת שוים בתבניתם אלא ההפרש היה בסחורה ישנה וחדשה לכן ל"ה ההפרש ניכר כ"כ, משא"כ בימינו שהולכים בשבת בשטריימיל וכיו"ב וניכר ההפרש, וממילא הוי אבילות בפהרסיא (וטעם זה מובא גם בליקוטי מהרי"ח ונימוקי או"ח), ולפי"ז מסיים דלאחרונה שעפ"י פקודת המלכות (במקומו) החליפו תמונת בגדי שבת כחול יש לחזור לתקנה ללבוש בגדי חול (והיינו דבזה יהיה חילוק בין אנשי ליטא לחסידים, ובליקוטי חבר בן חיים הביא דהחת"ס נהג ללבוש בגדי חול בשבת חזון על אף שהעירו לו שעפ"י האר"י ז"ל אין לנהוג כן, ועיי"ש מה שענה החת"ס ליישב מנהגו דשאני האר"י ז"ל דאף בבגדי שבת לא הסיח דעתו מהאבילות,
ומצאתי הדברים בתורת משה (פרשת דברים) וז"ל, אך האר"י ז"ל לא הראה שום אבילות כלל. ונ"ל האר"י וכדומה לו אשר מפורסם רוב צערם וכאבם על גלות השכינה וחורבן בהמ"ק, א"כ צדקות וחסידות הוא לו, כי כל כך חשוב אצלם מצות עונג וכבוד שבת שמשכח ממנו רוב צערו, אמנם רוב בני אדם צריכים להראות בהיפוך שמצטערים על חורבן בהמ"ק עד שמניח עונג שבת בשבילו, ע"כ מתענים ביום א' אחר ט"ב שחל בשבת כמו תענית לתעניתו, על שהראה אבילות בשבת, אך רבנו הקדוש שהי' כמו שכתבתי לעיל שעונג שבת השכיחו רוב צער שהי' לו על הגלות, א"כ כיון שנדחה ידחה לא בעי למיתב תענית לתעניתו.
ובמועדים וזמנים ח"ה סי' שמ"ג וח"ז סי' רנ"ו מאריך להוכיח דבימינו שנתקבצו הרבה קהלות בכל עיר ועיר אפילו לאשכנזים שנהגו עפ"י אבותיהם לילך בגדי חול יש להם להימנע מכך, דשאני מימיהם שכל העיר נהגו לילך כך ול"ה אבילות בפרהסיא (כדאי' בשו"ע יו"ד סי' שע"ט סעי' ד'), משא"כ בימינו (אמנם לכאורה היה מקום להעיר דאצל בני ליטא כל ההבדל הניכר בדרך כלל הוא רק בעניבה, אבל מי שגם עניבה לא לובש גם אם ילבש בגדי חול לא יהיה ניכר כ"כ וצ"ע).
בטעם שאין מתאבלין על החורבן בשבת
אמנם כבר כתב השל"ה הקדוש (מסכת תענית פרק נר מצוה) "האדם יקריב את עצמו. במעשה - כיצד, הוא סימן אבילות על ירושלים, שמראה בכל פעולותיו, ובזה בונה ירושלים, על דרך 'שישו אתה משוש כל המתאבלים עליה' (ישעיה סו, י). כי האבילות מזכך, וסותר את החורבן, וזה הסותר הוא על מנת לבנות, כי בהאבילות מתעורר הזכרת ירושלים לטובה. ורמז לדבר, תיכף בחורבן ירושלים נולד משיח, כמוזכר במדרש רבה דאיכה (פ"א סנ"א). על כן אין להתאבל בשבת, כי בנין בית המקדש אינו דוחה את השבת (יבמות ו א)".