עמוד 1 מתוך 1
הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ד' יוני 30, 2021 11:01 am
על ידי עלידוקר
חוץ מבעלזא, ביאלא, החוג חת"ם סופר, והאיטלקים יש עוד קהילות היום שמפטירים השמים כסאי בשבת ראש חדש אב?
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ד' יוני 30, 2021 11:03 am
על ידי דרומי
יש קהילות שמוסיפות הפסוק הראשון והאחרון של 'השמים כסאי' לאחר הפטרת 'שמעו'. ויש הנמנעים מזה, אלא מפטירים 'שמעו' נטו.
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ד' יוני 30, 2021 11:36 am
על ידי עלידוקר
התכוונתי לאלה שמפטרים השמים כסאי ולא שמעו.
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ד' יולי 07, 2021 8:33 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
האם יש בכלל קהילות כאלו? הרי בגמרא מפורש לקרוא חזון בשבת ר"ח אב, ותוס' כבר מביא שבפסיקתא כתוב שמעו. מכל מקום מוסכם בחז"ל שאין לקרוא השמים כסאי.
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ד' יולי 07, 2021 8:40 pm
על ידי עץ הזית
אפרקסתא דעניא כתב:האם יש בכלל קהילות כאלו? הרי בגמרא מפורש לקרוא חזון בשבת ר"ח אב, ותוס' כבר מביא שבפסיקתא כתוב שמעו. מכל מקום מוסכם בחז"ל שאין לקרוא השמים כסאי.
יש ראשונים שכתבו שדווקא לשיטות שהאבלות מתחילה מראש חודש מפטירים "חדשיכם ומועדיכם שנאה נפשי" אבל לפי מה שנפסק בגמרא להלכה שהאבלות היא רק בשבוע שחל בו תשעה באב אז זה לא שונה משאר ראשי חדשים ומפטירים "השמים כסאי".
(לא כתוב בפסיקתא שהפטרת "שמעו" היא גם כשחל בראש חודש. וגם בכלל לא כתוב שם שצריך להפטיר בהפטרות אלו [ג' דפורענותא ושבע דנחמתא] אלא רק מוכח מסדר הדרשות שם שהיו מפטירים בהפטרות אלו.)
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ה' יולי 08, 2021 12:00 pm
על ידי יוצא פוניבז'
אפרקסתא דעניא כתב:האם יש בכלל קהילות כאלו? הרי בגמרא מפורש לקרוא חזון בשבת ר"ח אב, ותוס' כבר מביא שבפסיקתא כתוב שמעו. מכל מקום מוסכם בחז"ל שאין לקרוא השמים כסאי.
מחלוקת תוס' בפסחים עם התוס' במגילה, אם מפטירים שמעו או השמים כסאי.
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ה' יולי 08, 2021 12:32 pm
על ידי כדכד
אפרקסתא דעניא כתב:האם יש בכלל קהילות כאלו? הרי בגמרא מפורש לקרוא חזון בשבת ר"ח אב, ותוס' כבר מביא שבפסיקתא כתוב שמעו. מכל מקום מוסכם בחז"ל שאין לקרוא השמים כסאי.
בנוסף למה שכתב הרב יוצא פוניבז' - ע' ביאור הגר"א בסימן שעוסק בהלכות ראש חדש שחל בשבת ותראה שהדברים אינם מוסכמים בחז"ל.
אמנם הגר"א מסיק כדבריך שלהלכה יש לקרוא שמעו אולם הוא מביא גם את הדעות החולקות ומקורן
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ו' יולי 09, 2021 12:44 am
על ידי יראה- שלם
בערוך השולחן גם מביא די"ל השמים כסאי בשבת זו.
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ו' יולי 09, 2021 3:00 am
על ידי ספרים וועלט
אפרקסתא דעניא כתב:האם יש בכלל קהילות כאלו? הרי בגמרא מפורש לקרוא חזון בשבת ר"ח אב, ותוס' כבר מביא שבפסיקתא כתוב שמעו. מכל מקום מוסכם בחז"ל שאין לקרוא השמים כסאי.
דרכי משה הקצר אורח חיים סימן תכה
(ג) וראש חדש אב שחל להיות בשבת לפי דברי אבודרהם משמע דמפטירין שמעו ולא השמים כסאי וכן פסק המרדכי בפרק בני העיר (סי' תתלא) וכן הוא במנהגים שלנו (שם מנהג חדש אב עמוד עז) אבל במנהגי מהרא"ק (מנהג חדש אב עמוד ע"ב הגהה ב) כתב שמפטירין השמים כסאי וכ"כ מהרא"י בתרומת הדשן סימן י"ט דבמקום שאין מנהג יפטיר השמים כסאי ובמקום שיש מנהג ילך אחר המנהג ולי נראה דיש לעשות כדברי ב"י להפטיר שמעו ופסוק א' מהשמים כסאי ופסוק מידי חדש בחדשו ובזה אנו יוצאים ידי כולם ודוקא במקום שנהגו להפטיר ב' הפטרות אבל במקום שלא נהגו כן אין להפטיר רק שמעו
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ו' יולי 09, 2021 1:57 pm
על ידי אור עולם
במה מפטירים בחורבת ריה"ח?
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ו' יולי 09, 2021 3:00 pm
על ידי יהודה בן יעקב
עלידוקר כתב:ביאלא, החוג חת"ם סופר
בלוח דבר בעתו (ר"מ גנוט) כתב על ביאלא שמפטירים 'שמעו'.
בלוח חודש בחדשו (רמא"ז קינסטליכר) שנת תשס"א ותשס"ה כתב שמפטירים 'שמעו', ומנהג החת"ס להפטיר 'השמים כסאי'.
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ו' יולי 09, 2021 6:14 pm
על ידי לבי במערב
להעיר מ'רשימת היומן' ריש ע' קנה, וש"נ.
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: א' יולי 11, 2021 4:02 am
על ידי אנא עבדא
יראה- שלם כתב:בערוך השולחן גם מביא די"ל השמים כסאי בשבת זו.
וכ"ה הרמ"א, המג"א, דרך החיים, שערי אפרים, החיי אדם, הפתחי עולם ועוד
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: א' יולי 11, 2021 10:09 am
על ידי כדכד
השאלה היתה אם יש היום ק3הילות שנוהגות כך ולא אם יש פוסקים שכתבו כך
על דבר הרמ"א העיר הגר"א והמשנ"ב בשמו שלמעשה אין לנהוג כן וכמדומה שברוב הקהילות נהגו כדברי הגר"א ושאל השואל אם יש עוד קהילות שנהגו אחרת
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: א' יולי 11, 2021 2:15 pm
על ידי יראה- שלם
כדכד כתב:השאלה היתה אם יש היום ק3הילות שנוהגות כך ולא אם יש פוסקים שכתבו כך
על דבר הרמ"א העיר הגר"א והמשנ"ב בשמו שלמעשה אין לנהוג כן וכמדומה שברוב הקהילות נהגו כדברי הגר"א ושלהשואל אם יש עוד קהילות שנהגו אחרת
יש ויש. ושמעתי ממאן דהוא שהתפלל בשב"ק העעל"ט בכותל המערבי עם המקובל ר' אביש צינווירט והורה לומר השמים כסאי.
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: א' יולי 11, 2021 7:19 pm
על ידי סיסטעם
באמצע ההפטורה מוזכר חודש ״בחדשה ימצאונה״ והוא חודש אב רש״י בשם חז״ל
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: א' יולי 11, 2021 9:23 pm
על ידי עזריאל ברגר
אפרקסתא דעניא כתב:האם יש בכלל קהילות כאלו? הרי בגמרא מפורש לקרוא חזון בשבת ר"ח אב, ותוס' כבר מביא שבפסיקתא כתוב שמעו. מכל מקום מוסכם בחז"ל שאין לקרוא השמים כסאי.
בטור ובשולחן ערוך (סימן תכה) - משמע בפשטות שאומרים "השמים כסאי" (כי הם כתבו בסתמא שר"ח שחל בשבת מפטירים השמים כסאי, ושיש דיון על ר"ח אלול, "ובפוסקים למדין מכללות ובפרט במקום שנאמר בהם חוץ" (שו"ע אדמו"ר הזקן יורה-דעה סימן קפט בקו"א ס"ק ד)).
הרמ"א - מכריע למעשה (בהגהת השו"ע שם) שבמקום שאין מנהג יש לומר "השמים כסאי".
אחרי זה - כמעט אפשר לומר שצ"ע על מי שנוהג אחרת...
ולגבי דברי חז"ל - ראה בתוס' שציינו לעיל ובב"י (שם) וכו'.
(מנהג חב"ד - שמעו, ומוסיפים פסוק ראשון ואחרון של השמים כסאי. אבל כאן כתבתי על הסברא)
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: א' יולי 11, 2021 10:30 pm
על ידי בברכה המשולשת
עליתי מפטיר בשבת, התלבטתי לשניה אחת, וקראתי שמעו
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ב' יולי 12, 2021 6:59 am
על ידי לבי במערב
עזריאל ברגר כתב:(מנהג חב"ד - שמעו, ומוסיפים פסוק ראשון ואחרון של השמים כסאי. אבל כאן כתבתי על הסברא)
לבי במערב כתב:להעיר מ'רשימת היומן'
ריש ע' קנה, וש"נ.
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ב' יולי 12, 2021 11:17 am
על ידי דרומי
הרבי הרש"ב מליובאוויטש קרא פעם 'השמים כסאי' בקביעות כזאת, ואחר כמה שנים אמר שהתחרט על כך וצריך לקרוא דוקא 'שמעו'.
ומעניין שגם אצל הרבי מליובאוויטש היו שינויים בהפטרה זו, אף שתמיד קרא 'שמעו', היו שינויים לענין אם להוסיף פסוק ראשון ואחרון של 'השמים כסאי' - שפעמים הוסיף ופעמים לא.
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ב' יולי 12, 2021 11:18 am
על ידי דמשק
פרי צדיק פר' מסעי (סוף אות יא) כתב:וזה הטעם כשחל ראש חודש אב בשבת מפטירין השמים כסאי כמו שכתב רמ"א שכן עיקר במקום שאין מנהג
פרי צדיק לראש חודש מנחם אב (אות ג) כתב:וכן הפטרת שמעו חל תמיד בשבת ראש חודש אב או בשבת שמברכין בו ראש חודש אב
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ב' יולי 12, 2021 11:39 am
על ידי לבי במערב
דרומי כתב:הרבי הרש"ב מליובאוויטש קרא פעם 'השמים כסאי' בקביעות כזאת, ואחר כמה שנים אמר שהתחרט על כך וצריך לקרוא דוקא 'שמעו'.
לבי במערב כתב:להעיר מ'רשימת היומן'
ריש ע' קנה, וש"נ.
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ב' יולי 12, 2021 11:40 am
על ידי לבי במערב
דמשק כתב:פרי צדיק פר' מסעי (סוף אות יא) כתב:וזה הטעם כשחל ראש חודש אב בשבת מפטירין השמים כסאי כמו שכתב רמ"א שכן עיקר במקום שאין מנהג
פרי צדיק לראש חודש מנחם אב (אות ג) כתב:וכן הפטרת שמעו חל תמיד בשבת ראש חודש אב או בשבת שמברכין בו ראש חודש אב
התם שאני, דבדרך הפנימיות יתכן לבאר אף ענינים שלא נפסקו להלכה, וכנודע.
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ב' יולי 12, 2021 11:26 pm
על ידי עזריאל ברגר
דמשק כתב:פרי צדיק לראש חודש מנחם אב (אות ג) כתב:וכן הפטרת שמעו חל תמיד בשבת ראש חודש אב או בשבת שמברכין בו ראש חודש אב
מלבד כשחל פסח (וט' באב) בשבת, שאז הפטרת שמעו נקראת ביום ב' מנחם-אב.
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ב' יולי 12, 2021 11:27 pm
על ידי עזריאל ברגר
דרומי כתב:הרבי הרש"ב מליובאוויטש קרא פעם 'השמים כסאי' בקביעות כזאת, ואחר כמה שנים אמר שהתחרט על כך וצריך לקרוא דוקא 'שמעו'.
ומעניין שגם אצל הרבי מליובאוויטש היו שינויים בהפטרה זו, אף שתמיד קרא 'שמעו', היו שינויים לענין אם להוסיף פסוק ראשון ואחרון של 'השמים כסאי' - שפעמים הוסיף ופעמים לא.
אולי (גם) בגלל השייכות של ההפטרה לר"ח, כמ"ש "בחדשה ימצאונה", וביארו במפרשים שזהו
חודש אב (והובאו דבריהם בפוסקים).
(וגם בגלל המחלוקת המפורשת בפוסקים)
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ג' יולי 13, 2021 3:10 am
על ידי שאראש-פאטאק
- F98A6A0B-9E3D-4E27-939A-653143F61A22.jpeg (365.17 KiB) נצפה 5815 פעמים
- 27EC62B7-325B-40BB-BC8D-596671BD0DB7.jpeg (390.52 KiB) נצפה 5815 פעמים
- 9C728F83-E709-444F-9A2D-47652083DC10.jpeg (411.49 KiB) נצפה 5815 פעמים
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ג' יולי 13, 2021 11:20 am
על ידי בני ברקי
אאל"ט 3 שנים לא יפטירו השמים כסאי (מלבד מי שהפטיר השבוע)
פעם הבאה שיפטירו השמים כסאי בשבת ר"ח אלול תשפ"ב הבעל"ט
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ג' יולי 13, 2021 11:47 am
על ידי יוצא פוניבז'
בני ברקי כתב:אאל"ט 3 שנים לא יפטירו השמים כסאי (מלבד מי שהפטיר השבוע)
פעם הבאה שיפטירו השמים כסאי בשבת ר"ח אלול תשפ"ב הבעל"ט
צ"ל שנתיים לאשכנזים, 3 שנים לספרדים.
הפעם האחרונה שהפטירו השמים כסאי היתה בר"ח אייר תש"פ.
משם ואילך חלו ר"ח בשבתות כדלהלן:
ר"ח תשרי תשפ"א - ר"ה, ר"ח אדר -שקלים, ר"ח אב - שמעו, ר"ח טבת תשפ"ב -חנוכה, ר"ח ניסן -החודש, ר"ח אלול - עניה סוערה לספרדים, ר"ח טבת תשפ"ג - חנוכה.
ר"ח אייר תשפ"ג כולם יפטירו השמים כסאי.
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ד' יולי 14, 2021 11:23 am
על ידי יוצא פוניבז'
שמתי לב שהספרדים גם קודם לכן לא קראו השמים כסאי כשנתיים וחצי, מר"ח חשוון תשע"ח עד ר"ח אייר תש"פ
(דהיינו שבמשך למעלה מחמש שנים רצופות קראו השמים כסאי רק פעם אחת!)
ר"ח ניסן תשע"ח - החודש, ר"ח אלול - עניה סוערה, ר"ח טבת תשע"ט - חנוכה, ר"ח ניסן - החודש, ר"ח אלול - עניה סוערה, ר"ח טבת תש"פ - חנוכה
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ד' יולי 14, 2021 6:26 pm
על ידי דרומי
אולי משום כך נוהגים הספרדים שגם כשלא מפטירים 'השמים כסאי' אומרים לפחות את הפסוק הראשון והאחרון...
וראה בהמצו"ב לענין מנהג חב"ד בכל זה
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: ש' אוגוסט 27, 2022 11:33 pm
על ידי מעט דבש
בני ברקי כתב:אאל"ט 3 שנים לא יפטירו השמים כסאי (מלבד מי שהפטיר השבוע)
פעם הבאה שיפטירו השמים כסאי בשבת ר"ח אלול תשפ"ב הבעל"ט
הנה זה בא - ר"ח אלול תשפ"ב.
ראיתי שמנהג הספרדים כדעת המחבר (או"ח תכה, א) להפטיר 'עניה סוערה' ולהוסיף פסוק ראשון ואחרון של 'השמים כסאי'. וכל זה נזכר בשו"ע (
להפטיר 'עניה סוערה') ובב"י
(להוסיף פסוק ראשון ואחרון של 'השמים כסאי').
אבל נהגו גם להוסיף פסוק ראשון ואחרון של 'מחר חודש', ופרט זה ברצוני לברר מה מקורו? בשו"ע נזכר לעשות כן רק כששבת ר"ח וגם יום א' ר"ח - שמפטירים בו 'השמים כסאי', ומוסיפים גם פסוקים מ'מחר חודש'; אבל מה המקור לעשות כן גם בהפטרת 'עניה סוערה'? אדרבא, מכך שלא הזכיר זאת בב"י משמע שלא נהגו כן.
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: א' אוגוסט 28, 2022 12:03 pm
על ידי עזריאל ברגר
דיון זהה יש לגבי ר"ח טבת שחל בשבת, ולמיטב זכרוני הרבי מליובאוויטש לא מצא ראיה ברורה להכריע בזה, ולכן בשנים הראשונות נהג (בר"ח טבת) לפעמים כך ולפעמים כך, ולבסוף הורה למעשה שיוסיפו את הפסוקים משתי ההפטרות.
Re: הפטרת השמים כסאי בשבת ר"ח אב
פורסם: א' אוגוסט 28, 2022 2:25 pm
על ידי מעט דבש
מעט דבש כתב:נהגו גם להוסיף פסוק ראשון ואחרון של 'מחר חודש', ופרט זה ברצוני לברר מה מקורו? בשו"ע נזכר לעשות כן רק כששבת ר"ח וגם יום א' ר"ח - שמפטירים בו 'השמים כסאי', ומוסיפים גם פסוקים מ'מחר חודש'; אבל מה המקור לעשות כן גם בהפטרת 'עניה סוערה'? אדרבא, מכך שלא הזכיר זאת בב"י משמע שלא נהגו כן.
שוב חשבתי, שהב"י בתחלה עוסק רק בענין אם להפטיר 'השמים כסאי', ולא מיירי כלל בענין 'מחר חודש', ולכן כתב רק מה שנוגע לעניין שעוסק בו, שלא מפטירים 'השמים כסאי' בר"ח אלול שחל בשבת, אלא רק מוסיפים פסוק ראשון ואחרון מהפטרה זו.
ולגבי 'מחר חודש' סמך על מה שכתב אחר כך, שבכל שבת ר"ח שגם ביום ראשון ר"ח, מוסיפים פסוק ראשון ואחרון של 'מחר חודש', וממילא גם בר"ח אלול כך.
ועוד ראיתי, שהמחבר לא כתב להוסיף פסוקים מהפטרת 'השמים כסאי' או 'מחר חודש' במקרים אחרים שהפטרות אלה נדחות -ר"ח אב שחל בשבת, ר"ח טבת שחל בשבת, פרשת שקלים, ופרשת החודש. ובפועל הספרדים נוהגים להוסיף.
וגם בזה צ"ל שהמחבר סמך על מה שכתב לגבי 'עניה סוערה' ולגבי שבת ר"ח שביום א' שאחריה ר"ח.