עמוד 1 מתוך 1

מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

פורסם: ד' יולי 29, 2020 10:51 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
גיטין דף נו ע"א
מרתא בת בייתוס עתירתא דירושלים הויא שדרתה לשלוחה ואמרה ליה זיל אייתי לי סמידא אדאזל איזדבן אתא אמר לה סמידא ליכא חיורתא איכא אמרה ליה זיל אייתי לי אדאזל אזדבן אתא ואמר לה חיורתא ליכא גושקרא איכא א"ל זיל אייתי לי אדאזל אזדבן אתא ואמר לה גושקרא ליכא קימחא דשערי איכא אמרה ליה זיל אייתי לי אדאזל איזדבן הוה שליפא מסאנא אמרה איפוק ואחזי אי משכחנא מידי למיכל איתיב לה פרתא בכרעא ומתה קרי עלה רבן יוחנן בן זכאי הרכה בך והענוגה אשר לא נסתה כף רגלה

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

פורסם: ד' יולי 29, 2020 10:52 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
ראיתי מי שכתב כך:
"כפי הנראה מהמעשה, הרי היא התפרנסה ממחסנים שהיו לה בביתה ולא היתה מודעת למחסור שיש ברחוב, לכן מוגדש כמה פעמים ששלחה את השליח להביא סמידא ולא מצא, להביא חיורתא ולא מצא, להביא גושקרא ולא מצא, קמחא דשעורי ולא מצא. הדגש כמה פעמים על זה, מדגיש את הניתוק שלה מן הכלל. עד כדי כך שחשבה שיכולה לצאת החוצה יחפה, ולא היתה מודעת לכך שרחובות ירושלים אינם כמו ביתה המרופד מקיר לקיר. וסופה של מרתה בת בייתוס דוקא על ידי גרוגרת של ר' צדוק: אותו ר' צדוק שכל ימיו חי למען הכלל, שוב הניגוד שבין דמותה של מרתה בת בייתוס שמנותקת ממה שקורה ברחוב לבין ר' צדוק החי למען הכלל".

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

פורסם: ש' יולי 17, 2021 11:13 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
ושוב למדתי השנה ועדיין קשה.

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

פורסם: ש' יולי 17, 2021 11:58 pm
על ידי לכשיבקע
וכן על השליח, מדוע לא הבין כי יש ליקח מה-שאפשר, קשה לי זה מכבר.

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

פורסם: א' יולי 18, 2021 12:03 am
על ידי לכשיבקע
והשתא דזכינן למפרשי האוצר, חיפשתי והכי איתא התם (וכן כתב ב'ארים נסי').

מפרשי האוצר.png
מפרשי האוצר.png (69.86 KiB) נצפה 2507 פעמים

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

פורסם: א' יולי 18, 2021 12:22 pm
על ידי אבני גזית
לכשיבקע כתב:והשתא דזכינן למפרשי האוצר, חיפשתי והכי איתא התם (וכן כתב ב'ארים נסי').


מאחר שהגמרא מתארת את הדלדול המהיר כל כך במוצרי היסוד בשוק, ברור ממילא שלכן היא מיהרה לרוץ בעצמה לשוק, אחרי שהבינה שמהשליח לא תצא הישועה. ויתרה על איתור נעליים מתאימות ורצה כפי שהייתה.
כלומר, הפירוש שהבאת הוא פשוט ומוכרח כמושכל ראשון.

לגבי מה שהביא הרב אוהב ציון, יש מעט דוחק. גם המנותק מהעולם יודע שהרחובות לא מרופדים בשטיחים וימצאו עליהם גללים וכדו'.
והראיה, שהגמרא מציינת שהיתה שליפא מסאניה, כלומר חלצה נעליה לאותה שעה, ובדרך כלל היו לה נעליים.


לכשיבקע כתב:וכן על השליח, מדוע לא הבין כי יש ליקח מה-שאפשר, קשה לי זה מכבר.


מסתבר שאכן לא היה פיקח במיוחד. אי אפשר לתמוה על אדם שאין ידוע אופיו ומעלתו.

אם כבר, נשאל על מרתא איך העסיקה כזה סוכן אישי שלא יודע להגדיל ראש בשעת חירום.

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

פורסם: א' יולי 18, 2021 12:33 pm
על ידי לייטנר

מעשה במרתא בת בייתוס שקדשה יהושע בן גמלא ומינהו המלך להיות כהן גדול, וכינסה. פעם אחת אמרה אלך ואראה אותו היאך הוא קורא בתורה ביום הכפורים, מה עשו לה? הוציאו לה טפיטות מפתח ביתה עד פתח בית המקדש, כדי שלא יתייחפו רגליה, ואעפ"כ נתייחפו רגליה.
(איכה רבה א מז)

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

פורסם: א' יולי 18, 2021 5:19 pm
על ידי לכשיבקע
לייטנר כתב:

מעשה במרתא בת בייתוס שקדשה יהושע בן גמלא ומינהו המלך להיות כהן גדול, וכינסה. פעם אחת אמרה אלך ואראה אותו היאך הוא קורא בתורה ביום הכפורים, מה עשו לה? הוציאו לה טפיטות מפתח ביתה עד פתח בית המקדש, כדי שלא יתייחפו רגליה, ואעפ"כ נתייחפו רגליה.
(איכה רבה א מז)



ראה במפרשי האוצר בגיטין נו. (פתוח כעת בחינם) כמה דעות אי תרי מרתא בת בייתוס הוו.

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

פורסם: א' יולי 18, 2021 5:28 pm
על ידי צורב מתחיל
לייטנר כתב:

מעשה במרתא בת בייתוס שקדשה יהושע בן גמלא ומינהו המלך להיות כהן גדול, וכינסה. פעם אחת אמרה אלך ואראה אותו היאך הוא קורא בתורה ביום הכפורים, מה עשו לה? הוציאו לה טפיטות מפתח ביתה עד פתח בית המקדש, כדי שלא יתייחפו רגליה, ואעפ"כ נתייחפו רגליה.
(איכה רבה א מז)

מה באמת הפירוש של זה?
לא מצאו פיתרון שלא יתייחפו רגליה אלא בטפיטות, ואחרי כל המהומה הפיתרון הזה לא הצליח...

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

פורסם: א' יולי 18, 2021 5:40 pm
על ידי לייטנר
ביום כיפור היא בוודאי הלכה יחפה.
המדרש המתאר את מותה, רומז למדרש המתאר את עושרה.

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

פורסם: ה' יולי 22, 2021 6:22 am
על ידי לבי במערב
צורב מתחיל כתב:לא מצאו פיתרון שלא יתייחפו רגליה אלא בטפיטות, ואחרי כל המהומה הפיתרון הזה לא הצליח...
מהו הקושי? ביקשו שלא תרגיש בלחלוחית האדמה (או שלא יתייגעו רגלי'), ואעפ"כ חשה לרוב עדינותה.
כמאמר העולם, שהעני אינו מרגיש בקצוות התבן הנתונים במטתו, והנסיכה - גם במחט שתחת שבע מצעות תחוש היטב.