מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנהגי ת"ב - האם דוקא בבית הכנסת ולא בבית?

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

מנהגי ת"ב - האם דוקא בבית הכנסת ולא בבית?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' יולי 27, 2020 3:51 pm

שו"ע אורח חיים - סימן תקנט סעי' ג' ליל תשעה באב ויומו, יושבים בבית הכנסת לארץ עד תפלת מנחה (ועכשיו נהגו לישב על ספסליהם מיד אחר שיצאו מבה"כ שחרית, ומאריכין עם הקינות עד מעט קודם חצות) . אין מדליקין נרות בלילה, כי אם נר אחד לומר לאורו קינות ואיכה.

טוטפות
הודעות: 4
הצטרף: ב' יוני 22, 2020 1:04 pm

Re: האם דדוקא בבית הכנסת ולא בבית?

הודעהעל ידי טוטפות » ב' יולי 27, 2020 3:55 pm

פשוט בגלל שאסור לצאת מבית הכנסת כל זמן הקינות
ומקננים עד חצות היום

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: האם דדוקא בבית הכנסת ולא בבית?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' יולי 27, 2020 3:58 pm

שמעתי שיש פוסקים המדייקים כך מהשו"ע.

טוטפות
הודעות: 4
הצטרף: ב' יוני 22, 2020 1:04 pm

Re: האם דדוקא בבית הכנסת ולא בבית?

הודעהעל ידי טוטפות » ב' יולי 27, 2020 4:00 pm

מי הם ?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4804
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: האם דדוקא בבית הכנסת ולא בבית?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' יולי 27, 2020 4:07 pm

גם אני מחפש.

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: האם דדוקא בבית הכנסת ולא בבית?

הודעהעל ידי מאור עינים » ב' יולי 27, 2020 4:33 pm

טוטפות כתב:פשוט בגלל שאסור לצאת מבית הכנסת כל זמן הקינות
ומקננים עד חצות היום

בשו"ע כתב גם בלילה ויוצאים מביהכנ"ס,

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מנהגי ת"ב - האם דוקא בבית הכנסת ולא בבית?

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' יולי 28, 2020 5:40 am

ראה פסק"ת על־אתר (הע' 14):
ולאו דווקא בביהכ"נ אלא גם בבית ובשאר מקומות נוהגים כל ישראל מקדמת דנא שלא לישב על כסא רגיל, דזיל בתר טעמא דט"ב דיננו כאבלים, וכן מתבאר בדברי הב"י ריש סימן זה, וכ"ה בחיי"א כלל קל"ה סעי' כ' ודה"ח דיני ט"ב סעי' ח' וקישו"ע סי' קכ"ד סעי' ט"ז שונה הלכות סי' זה סעי' ג' דלא הזכירו 'ביהכ"נ' לענין ישיבה ע"ג קרקע (ואפשר דהא דנקט הטושו"ע ביהכ"נ לאו לאפוקי מקומות אחרים אלא ללמד דבעת הקינות בביהכ"נ יש בדווקא לישב על הארץ כאבלים ואין לעמוד (ועיין בדרחו"ש אות תרע"ט דגם הקינות 'אלי ציון וערי'' אמרו בישיבה)).
[ובנטע"ג ('בין המצרים' ח"ב פס"ח ע' שפט הע' א) תירץ באו"א, ד'י"ל לרבותא נקט דאפי' בביהכ"נ דאינו כבוד כ"כ לישב על הקרקע אפ"ה יעשה כן'. אך הכלל אחד הוא].


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים