לייבעדיג יענקל כתב:קו ירוק כתב:גנזך כתב:אינני יודע אם הסיפור של המשמר הלוי מוסמך, ובאם כן, אזי היא התקפה על הנצי"ב
שבגמ' מבואר שהורדוס לא נשא מעולם בת חשמונאים, אלא הטמינה בדבש וכו', ואלו יוסיפון מספר שנשא וילדה לו ילדים
והנצי"ב על הספרי (ח"ג עמ' קפ"ח) כתב, וז"ל: מלבד שידוע דהורדוס נשא בנות כהנים כדאיתא ביוסיפון וכו' ואמו מבנות גדולי ישראל היתה.
הדבר הזה באמת בלתי אפשרי ליישבו לכאורה.
משום שיוספוס מתאר את מרים החשמונאית שנשאה לו, ורצח את אחיה הנצר האחרון לחשמונאים, בריחו, ואת בניה הרג, ואותה הרג כשקנא לה. ומתאר שעל שמה בנה את מגדל מרים.
במבוא לתלמוד שי"ל לאחרונה ע"י ארטסקרול נכתב שהורדוס נשא את מרים החשמונאית וילדה לו בנים ואח"כ רצחה, ושוב ביקש לישא נערה מבית חשמונאי והפילה עצמה מהגג וכו', וכמשאחז"ל. הדברים נאמרים שם בניחותא ובפשטות כאילו לא היה שום נידון וקושי בענין ...
האם מהלך זה הוא אפשרי?
כיצד יהיה אפשרי, הלא אותה בת חשמונאי אמרה:
תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף ג עמוד ב
כי חזת ההיא ינוקתא דקא בעי למינסבה, סליקא לאיגרא ורמא קלא, אמרה: כל מאן דאתי ואמר מבית חשמונאי קאתינא - עבדא הוא, דלא אישתיירא מינייהו אלא ההיא ינוקתא, וההיא ינוקתא נפלה מאיגרא לארעא.
וכך נהגו הלכה למעשה (קידושין ע:).
ואילו נשא קודם אשה מבית חשמונאי וילדה לו בנים, מדוע האומר מבית חשמונאי אני עבד הוא?