הוגה ומעיין כתב:עיין בן איש חי שנה ראשונה וישלח: מנהג עירנו יע״א לומר מזמור ״על נהרות בבל" ופסוקי איכה ה׳ ״זכור ה מה היה לנו", ופסוקי ישעיה הכל בניגון קינה המעורר הבכיה ומשבר הלב ואין אומרים אותו בטעמים שלהם. ושאלתי על מנהג החסידים בעיה״ק תוב״ב והשיבו לי דמנהגם לומר הפסוקים הנז' בניגון קינות, ואין אומרים אותו בטעמים שלהם.
וא"כ כפה"נ מוצא מנהג זה מהספרדים. ואינני זוכר היכן ראיתי שרק פ"ה אמרו בניגון זה ולא פ"ג.
ובזה יובן מה שנוהגים בזה רק עדות החסידים מבני א"י (שעושים הגבהה לפני קה"ת וכיוצ"ב) שלקחו ממנהגי הספרדים.
איש_ספר כתב:הוגה ומעיין. חסידים הכונה כמובן לחסידי בית א-ל. במחילה.
השינוי בין הניגונים של הפרקים ראיתי גם ברשימות מנהגים של עוד קהילות.
מורה צדק כתב:הוגה ומעיין כתב:עיין בן איש חי שנה ראשונה וישלח: מנהג עירנו יע״א לומר מזמור ״על נהרות בבל" ופסוקי איכה ה׳ ״זכור ה מה היה לנו", ופסוקי ישעיה הכל בניגון קינה המעורר הבכיה ומשבר הלב ואין אומרים אותו בטעמים שלהם. ושאלתי על מנהג החסידים בעיה״ק תוב״ב והשיבו לי דמנהגם לומר הפסוקים הנז' בניגון קינות, ואין אומרים אותו בטעמים שלהם.
וא"כ כפה"נ מוצא מנהג זה מהספרדים. ואינני זוכר היכן ראיתי שרק פ"ה אמרו בניגון זה ולא פ"ג.
ובזה יובן מה שנוהגים בזה רק עדות החסידים מבני א"י (שעושים הגבהה לפני קה"ת וכיוצ"ב) שלקחו ממנהגי הספרדים.
מדובר שם בתיקון חצות ולא בקריאת מגילת איכה.
ישבב הסופר כתב:מה לא מובן? יש נעימה מיוחדת לפרק ג' של איכה, שונה לגמרי מניגון איכה ואינו לפי פיסוק טעמים. לדידי שמענא ליה בביהכ"נ דחסידי קרלין.
[גם בארה"ב נוהגים לעשות כן, וכן הוא בוויזניץ, וחסידי בוסטון.]
הוגה ומעיין כתב:ד. אי"ס הביא שבני ספרד בארץ אחרת נוהגים בנעימה אחרת במגילת איכה גופה, (אם כי בפ"ג ולא בפ"ה), ובכך תרם לקידום המחקר.
ישבב הסופר כתב:מה לא מובן? יש נעימה מיוחדת לפרק ג' של איכה, שונה לגמרי מניגון איכה ואינו לפי פיסוק טעמים. לדידי שמענא ליה בביהכ"נ דחסידי קרלין.
[גם בארה"ב נוהגים לעשות כן, וכן הוא בוויזניץ, וחסידי בוסטון.]
ישבב הסופר כתב:מה לא מובן? יש נעימה מיוחדת לפרק ג' של איכה, שונה לגמרי מניגון איכה ואינו לפי פיסוק טעמים. לדידי שמענא ליה בביהכ"נ דחסידי קרלין.
[גם בארה"ב נוהגים לעשות כן, וכן הוא בוויזניץ, וחסידי בוסטון.]
איש אשכולות כתב:ישבב הסופר כתב:מה לא מובן? יש נעימה מיוחדת לפרק ג' של איכה, שונה לגמרי מניגון איכה ואינו לפי פיסוק טעמים. לדידי שמענא ליה בביהכ"נ דחסידי קרלין.
[גם בארה"ב נוהגים לעשות כן, וכן הוא בוויזניץ, וחסידי בוסטון.]
ולדידי שמענא ליה מבע"ק ששומר בקנאות על מנהגי הייקים, וא"כ יש לשאול את הרב המבורגר.
הוגה ומעיין כתב:איש אשכולות כתב:ישבב הסופר כתב:מה לא מובן? יש נעימה מיוחדת לפרק ג' של איכה, שונה לגמרי מניגון איכה ואינו לפי פיסוק טעמים. לדידי שמענא ליה בביהכ"נ דחסידי קרלין.
[גם בארה"ב נוהגים לעשות כן, וכן הוא בוויזניץ, וחסידי בוסטון.]
ולדידי שמענא ליה מבע"ק ששומר בקנאות על מנהגי הייקים, וא"כ יש לשאול את הרב המבורגר.
הרב המבורגר מסר לי בזמנו הקלטות של טעמי אשכנז לכל מועדי השנה. האזנתי כעת לאלו של בנו ווייס על איכה, והן בפ"ג הן בפ"ה הקריאה היא עפ"י הטעמים של כל המגילה.
ישבב הסופר כתב:גור - מצחיק להגיד על בוסטון "דורי דורות"...
ישבב הסופר כתב:גור - מצחיק להגיד על בוסטון "דורי דורות"... כנראה מרבי פנחס דוד בהשפעת חותנו מלעלוב.
מורה צדק- כל ליל תשעה באב אתה מבקר אצל חוג אחר?
גוראריה כתב:ישבב הסופר כתב:גור - מצחיק להגיד על בוסטון "דורי דורות"...
רבינו ישבב.
יותר מצחיק להגיד 'מנהג בוסטון'
איש_ספר כתב:השינוי בין הניגונים של הפרקים ראיתי גם ברשימות מנהגים של עוד קהילות.
הוגה ומעיין כתב:עיין בן איש חי שנה ראשונה וישלח: מנהג עירנו יע״א לומר מזמור ״על נהרות בבל" ופסוקי איכה ה׳ ״זכור ה מה היה לנו", ופסוקי ישעיה הכל בניגון קינה המעורר הבכיה ומשבר הלב ואין אומרים אותו בטעמים שלהם. ושאלתי על מנהג החסידים בעיה״ק תוב״ב והשיבו לי דמנהגם לומר הפסוקים הנז' בניגון קינות, ואין אומרים אותו בטעמים שלהם.
ישבב הסופר כתב:
יש להוסיף שבמחזור וויטרי הובא מנהג האשכנזי הקדום, שבפרק ה' שבאיכה קוראים כדרכו, ואח"כ חוזר הקהל על הפרק כולו ובכל אתנחתא אומר החזן "אוי", ובכל סוף-פסוק "אוי מה היה לנו".
בשונה למנהגנו שאומרים - אחרי קריאת מגילת איכה - הפיוט 'זכור השם מה היה לנו', שכל צלע מתחיל בפסוק מפרק ה' באיכה עד האתנחתא ומוסיף 'אוי', ומסיים בדברי פיוט השייך לפסוק ואח"כ "אוי מה היה לנו".
הרב אריה גולדשמידט [מהדיר מחז"ו מהד' אוצה"פ] מעיר שם בשם ידידו הרב"ש המבורגר שמדובר בשני מנהגים נפרדים, ולא שמנהגינו אנו הוא תולדה מהמנהג ההוא, שנשתנה בצוק העתים. לא מובא שם מנין זה להרב"ש המבורגר.
ישבב הסופר כתב:אז על הרב איש האשכולות לברר מהיכן אותו בעל קורא מתייחס, אם להאמבורג או אם לפרנקפורט, או שמא מווירצבורג מוצאו. אח"כ נוכל להתקדם הלאה.
מורה צדק כתב:א. מה שמשנים הספרדים בפרק ה' את המנגינה, זו אינה מנגינה שונה אלא שכל הציבור אומרה יחד במנגינת הקינות שהיא גם מנגינת תיקון חצות וכפי שהובא כבר לעיל.
לא הבנתי, אם זו מנגינה של תיקון חצות אז זו אינה המנגינה ונעימת הטעמים של איכה.מורה צדק כתב:מה שמשנים הספרדים בפרק ה' את המנגינה, זו אינה מנגינה שונה אלא שכל הציבור אומרה יחד במנגינת הקינות שהיא גם מנגינת תיקון חצות וכפי שהובא כבר לעיל.
שיבר כתב:זה מנהג ירושלמי-אשכנזי. ב'אוצרות ברסלב' בטלפון אפשר לשמוע הקלטה את רבי לוי יצחק בנדר זצ"ל קורא מגילת איכה, ובפרק ג' אדם אחר מהקהל קורא בנעימה הירושלמית האמורה, כנראה משום שלרוי"צ לא הכיר אותה.
איש_ספר כתב:לא הבנתי, אם זו מנגינה של תיקון חצות אז זו אינה המנגינה ונעימת הטעמים של איכה.מורה צדק כתב:מה שמשנים הספרדים בפרק ה' את המנגינה, זו אינה מנגינה שונה אלא שכל הציבור אומרה יחד במנגינת הקינות שהיא גם מנגינת תיקון חצות וכפי שהובא כבר לעיל.
תודה רבה על שאר דבריך.
איש_ספר כתב:שיבר כתב:זה מנהג ירושלמי-אשכנזי. ב'אוצרות ברסלב' בטלפון אפשר לשמוע הקלטה את רבי לוי יצחק בנדר זצ"ל קורא מגילת איכה, ובפרק ג' אדם אחר מהקהל קורא בנעימה הירושלמית האמורה, כנראה משום שלרוי"צ לא הכיר אותה.
שיבר לא כ"כ דייקת
ניתן לשמוע כאן http://www.breslev.org/audio/asx/ziknei/0090.asx
בתחילה את ר' לוי"צ בקול מר ונשבר. בדקה ה15 בערך כל הקהל מקונן ביחד פרק ג' בניגון שונה. בדקה ה26 בערך, כל הקהל מקונן פרק ה'.
הוגה ומעיין כתב:מנהג קדום בקהילות רבות לקרוא את מ"ב המסעות בניגון מיוחד שלא על פי פיסוק טעמים. מנהג זה נהגוהו באשכנז ובנותיה, וכן בקהילות החסידים (לא בדקתי אצל בני עדות המזרח).
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים