הודעהעל ידי יבנה » ו' אוגוסט 16, 2024 10:54 am
ר׳ זכריה מופיע בעוד מקומות:
תוספ׳ שבת פי״ז ה״ד:
ב"ה אומרים מגביהין מעל השולחן עצמות וקליפין ב"ש אומרים מסלק את הטבלא כולה ומנערה זכריה בן אבקילוס לא היה נוהג לא כדברי ב"ש ולא כדברי ב"ה אלא נוטל ומשליך לאחר המטה אמר רבי יוסי ענוותנותו של ר' זכריה בן אבקילוס שרפה את ההיכל.
ובאיכה רבה ד׳ ג׳ בסיפור של קמצא ובר קמצא יש תוספת:
והיה שם ר' זכריה בן אבקולס, והיתה ספק בידו למחות ולא מיחה.
יש גישה של אנשים לחשוב שהם קטנים מידי להכריע, ולא רק הם אלא כולם, ומי אנחנו ואיך אפשר להכניס ראשינו בין ההרים וכו׳ וכו׳, ומונעים גם מאחרים מלהכריע. ויוצא מזה חורבן הן בהלכה והן בהנהגה, וכבר אמרו סוטה כב. ועצומים כל הרוגיה זה ת"ח שהגיע להוראה ואינו מורה, [שזה יותר חמור ממי שלא הגיע להוראה ומורה]. וגישה זו מצויה מאד בזמנינו גם בהלכה וגם בהנהגה. ולפי האמת פעמים שהם עצמם יכולים להכריע, ועכ״פ אחרים בודאי יכולים להכריע, ולפחות לא היה להם למנוע מאחרים לקבל את ההחלטה.