למה שועל ?
פירושים רבים נאמרו על כך [ראה מהרשא על אתר], וראה להלן.
א. בפשטות
אבל - התשובה הפשוטה לכאורה היא -
- שהשועל שראו חכמים יוצא מבית קדש הקדשים, . הוא המשך לשועל שעליו מקונן ירמיהו במגילת איכה כאשר התיאור האחרון המתאר את שיא נוראות החורבן הוא סיפור השועלים (איכה ה', א יח)-עַל-זֶה, הָיָה דָוֶה לִבֵּנוּ--עַל-אֵלֶּה, חָשְׁכוּ עֵינֵינוּ. יח עַל הַר-צִיּוֹן שֶׁשָּׁמֵם, שׁוּעָלִים הִלְּכוּ-בוֹ. .
ואולי זה שועל בדווקא. - אך אפשר [וניתן לחלוק] שחזל לא באו לציין בדווקא שועל, אלא שועל או אחר מבני מינו הדומים לו,
שכן ניתן להעמיד בני כלאים פוריים גם מזיווג של כלב הבית עם מינים אחרים ממשפחת הכלביים,
כמו: תן ושועל הנפוצים באזורנו.
וציון השועל הוא בשל הפסוק הנדרש כאן. ותן שועל או זאב - אין זה משנה בדיוק - כולם מסמלים חורבן, ובעקבות הפסוק הם דרשו על השועל.
וכן - יש קשר לשועלי חרבות: "כה אמר ה' א-לוקים הוי על הנביאים הנבלים... כשועלים בחרבות נביאיך ישראל היו" (י"ג, ג ד).
ב. שועל ואריה.
וב 'ערוך לנר ':
מה שהראה הקב"ה לצדיקים כן, יש לפרש ע"פ מה דאמרינן ביומא, כשהתפללו אנשי כנסת הגדולה שימסר בידם יצרא דע"ז, שהחריב הבית יצא כדמות אריה מבית קדשי הקדשים, ואמר להו נביא לישראל היינו יצרא דע"ז. ואמרו רז"ל בית ראשון חרב על עוון דע"ז -ובית שני על עוון שנאת חינם,
ולכן בבית ראשון יצא כדמות אריה מבית קדשי הקדשים שהוא היה יצר הרע של ע"ז...
אבל בחרבן בית שני ע"י תחבולות ומזימות נזרע שנאה ביניהם...וזה עניין השועל שהוא משל האיש מזימות...
ולכן התנאים האלה שהיו אחר חרבן בית שני, ראו היצר הרע שהחריב הבית יוצא בדמות שועל מבית קדשי הקדשים, כמו שראו אנשי הכנסת הגדולה אחר חרבן בית ראשון אותו בדמות גור אריה.
[אגב -גם בסיפור הנוסף על מפגש בין ר"ע לפפוס בן יהודה - במשל שהמשיל לו ר"ע מוםיע השועל בברכות ס"א ע"ב.
ג. זמני בלבד.
ולגוף הדברים - קבל עוד פירוש יפה לשועל דייקא : בשם ר' חיים אלתר פאנעט, תפוחי חיים , עמ' פז-פח.
יש לומר שהפסוק "על הר ציון ששמם שועלים הלכו בו"..
והיינו שמלכות הרשעה מלכותם היא רק זמנית כשם שמלכות השועל היא רק לזמן כידוע, כמו שפירש רש"י בפ' ויחי על הפסוק "וישתחו ישראל על ראש המטה" - "תעלא בעידניה סגיד ליה", ופירש בשפתי חכמים שיש חודש שהשועל הוא מלך החיות ואח"כ מעבירין ממנו המלכות, עיי"ש.
ולכן היה ר"ע מצחק, שראה שועל יוצא, שועל דייקא, לרמז שבקרוב יורידוהו ממלכותו ותחזור עטרה ליושנה, ועוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים וכו' במהרה בימינו אמן.