מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ש' אוגוסט 01, 2020 10:29 pm

נתבקשתי על ידי ידידי שליט"א, כותב המאמר הבא, להעלות המאמר שכתב בענין כח התשובה של נבוזראדן שאחר כל רשעותיו התגייר והפך לאיש ישראל.
והפלא הוא, שאם מעשי רשעותיו הנוראים נתפרשו בחז"ל ובספרי דברי הימים - דווקא המשך חייו של נבוזראדן - כאיש ישראל, עלום ובלתי ידוע.

אם יש לחברי אתרא הדין הוספות וכו' אשמח להעביר לכותב הדברים:

כח התשובה

באגדות החורבן (גיטין נז:, ועוד) ישנה נקודה אגבית שלא נותנים עליה את הדעת, ענין העולה מאליו, אבל נראה שיש בה את אחד מה'חידושים' הלא-נתפסים באין-גבול של תורה הקדושה בכלל ומצות התשובה בפרט, ובד בבד גילוי על "מדרך הטוב להטיב, למחול, לסלוח, לקבל שבים".

בחז"ל (סנהדרין שם, איכה רבתי ד טז) מבואר שנבוכדנצר חשש להחריב את בית המקדש, הוא היה מאותם בודדים שלא מתו כשמלאך ה' הכה את צבאו האדיר של סנחריב, ברגע אחד, והכיר מקרוב בכחו הגדול של הקב"ה. ועל אף שאומות העולם לחצו עליו לכבוש את ירושלים, וגם בת קול מן השמים הורתה לו כן, המתין נבוכדנצר שמונה-עשרה שנים! עד שעלה לירושלים (על חומותיך פרק 'עבדא בישא' הערה ב), וגם אז קסם ארבעים-ותשעה קסמים לוודא שירושלים אכן תיפול בידו (שם עמ' נא, וע"ע רש"י ביחזקאל כא כח).

ובכל זאת, נבוכדנצר לא היה רגוע, מה עושה אם כן 'יפה-נפש' כמוהו כשהוא מאד רוצה משהו אבל מה לעשות – יש אלוקים...? איך הוא מתמודד עם 'יראת-שמים' כזו? ובכן, עלה נבוכדנצר בראש צבאו עד אנטוכיא, ומשם ואילך לא המשיך לירושלים, אלא בחר ב"רב-טבחים" שלו - נבוזראדן, שהוא יוביל את הצבא לירושלים, סמוך ובטוח עליו שיעשה בירושלים כחכמתו... 'ראש-קטן' קוראים לזה היום . נבוזראדן זה גם הוא נשתייר מצבא סנחריב, אך אפילו 'קורטוב-יראה' של מורו ורבו לא היה בו, נוּ, אם ראשונים כחמורים...

נבוכדנצר שלח לו משא 300 פרידות טעונות פטישי ברזל (סנהדרין שם), אבל הוא לא הצליח להבקיע את שעריה כי אם ב...פטיש אחרון!!! ו...לאחר שלוש וחצי שנים!!! 'שיא-גינס' של דבק ברעתו, ואנו מקבלים כבר מושג מה ברשעתו ואכזריותו של זה, לא להתייאש עד הפטיש האחרון שעל הפרידה ה-300!!!

אך כמו שהודגש זהו רק "מושג-מה", הנה בפטיש האחרון הובקעה העיר, הצבאות הבבליים שוטפים אל תוכה ושלוש שבועות ממלאים את ירושלים דם וזועה מצד לצד. אך גם כאן נבוזראדן 'מככב', גובר על כולם בספורט-ההשמדה, ומקבל בחז"ל 'יחס-אישי' על מעשיו. נבוזראדן נכנס לו לבית המקדש, ורואה דם תוסס של זכריה הנביא שנהרג שם 258 שנים קודם לכן! (קהלת רבה ג כ, ורד"ל שם), נבוזראדן צדיקא סולד מרצח... גם מכבד מאד תלמידי חכמים ותובע את עלבונם... מזמן הוא אליו את 71 סנהדרי גדולה ו-23 סנהדרי קטנה - חסידי עליון קדושי מעלה, וכ"כפרה" על רצח הנביא עורף אותם על דמו, דם הנביא המשיך לתסוס וממילא הצדק גם הוא ממשיך "לשחור" תרתי משמע במפלצת-הצדק. נבוזראדן הזמין אליו תינוקות של בית רבן, וכשגם דמם השפוך לא מניח את דם הנביא 'מקנח' נבוזראדן בשמונים אלף פרחי כהונה, "עד שקטל עליו תשעין וארבעה ריבוא" (גמרא שם) כלומר 940,000 נפש ל"תיקון" העוול ול"כפרת" העוון.

קיבלנו אם כן "ביבליאוגרפיה" מתומצתת על אותו כתם-אנושות הנקרא נבוזראדן, שאכן בצדק ויושר זכה לתואר "רב-טבחים" בדור "הנפילים" של נבוכדנצר וחביריו.
נעזוב רגע את התיאור, את ההיכל והעזרות המדממים, שאגות הטובחים ונאקות הנטבחים, וננסה לדמיין מה דינו של יצור זה? מה מקום התבצר לו בשאול? ברור כי הוא מ'היושבים ראשונה' ואין לו הרבה מתחרים, הלא אפילו על אנחה של יהודי, אין מושג בגודל הפרעון שתובע 'בעל-חובינו', אז ההורג נפש אחת מישראל? וקל-וחומר "רב-מרצחים"?! כמו שגם על הריסת בית המקדש - בית השם אין לקנאות ב"מתנת חלקו" של הקטן בחיילי נבוזראדן, כל-שכן במצביא בכבודו ובעצמו.

אך, הנה חז"ל הקדושים מגלים את אוזנינו דבר איום, מאותם הגילויים שאין להם אח וריע מיום ברוא אלוקים ארץ ושמים. עומד לו נבוזראדן מר-המות תרתי משמע בבית הקברות שחנך ב... בבית-המקדש, מן הסתם מאות אלפי גופות צבורות מגובבות סביבו, דם עד ברכיו או חוטמו, מדיו מוכתמים, חרבו נוטפת. לכאורה פסגת החלומות של ארכי-רוצח, רק לכאורה, כי... לא יאומן... "הרהר תשובה בדעתו, אמר - ומה אם על נפש אחת כך, מי שקטל כל אותם נשמות על אחת כמה וכמה".

ה ר ה ר ת ש ו ב ה...

היכן??? באיזה מצב??? עם איזה מאזן זכויות???

נתאר לעצמינו את "נבוזראדן" שלפני 70 שנה, באושוויץ, אצל תאי הגזים, בינות למליונים חרוכים מ ע ש י י ד י ו, בין נעלי-תינוקות שיני זהב וסבונים משומן אדם... ו מ ה ר ה ר ת ש ו ב ה...

ודוקא הזועה שהוא עצמו גרם, ה'שואה' שהוא עצמו המיט, היא היא שחוצבת רגשות בסלע לבו, היא היא שמייצרת אנושיות במח-החיה, כי דם הנביא התוסס לא "דם" הוא אלא "נפש", והבשר שחיתך בו לא "גופות" המה אלא "הני נשמתא", וא"כ איפוא כל המתרחש לנגד עיניו אין זו תבוסה-מדינית גרידא, אין זו מפלה-לאומית בלבד, זהו ע ו נ ש, ואם-כך
הרי שיש מ ע נ י ש, כלומר –
כלומר – י ש מ נ ה י ג ל ב י ר ה!!!
י ש ד י ן ו י ש ד י י ן!!!
העולם אינו הפקר!!!

וממחשבה למעשה "שלח שטר פורטיתא לביתיה", ו...
"ואיגייר" - - -
וחז"ל מעידים עליו שם "נבוזרדאן גר-צדק היה"!
גר צדק!!!
כתינוק שנולד!!!
אין מזכירין לו מעשיו הראשונים!!!
ורש"י בקהלת (ט' ד') אף מגלה לנו שהוא ב...גן-עדן!!!

אבל מה עם סנהדרי גדולה וקטנה ...???
עם תשעים וארבעה ריבוא...???
הריסת ושריפת בית השם...???
אין אבל...
אז מה יש עוד להכביר על מצות התשובה...

ב.
מקרה אחר נמצא באיסור עבודה זרה, עם מנשה מלך ישראל, וכך נאמר עליו בפסוק: "ויבן מזבחות לכל צבא השמים בשתי חצרות בית השם" (מלכים ב, כא ד), מנשה לא סגד לעבודת-אלילים מסויימת ולא התמכר לפולחן מסויים, הוא ערך תערוכה של עבודות-זרות, אוסף של פולחנים לכל צבא-השמים, "דבר גדול" כשלעצמו, אבל יותר מזה - היכן ראה מנשה את המקום האידיאלי לעשות דבר כזה? היכן הוא מצא את המתחם המתאים ביותר למפגן כזה?

"בבית אשר אמר השם אל דוד ואל שלמה בנו בבית הזה ובירושלם אשר בחרתי... אשים את שמי לעולם" (שם ז) – דווקא שם!!

אלא שגם בכך לא די, ויש עוד שתי דיוטות-תחתונות זו למטה מזו:

א. "שעשה צלם משאוי אלף בני אדם"!

ב. "א"ר יוחנן בתחלה עשה לו פרצוף אחד ולבסוף עשה לו ארבעה פרצופים - כדי שתראה שכינה ותכעוס"! (סנהדרין קג:).

כלומר שמכל צד שהשכינה תסתכל לביתה שלה - לבית-המקדש, תראה ותכעוס... כזה היה עולם-המושגים של מנשה, זו האטמוספרה הרוחנית בה הוא חי.
לאחר תקופה מנשה נלכד בידי הכשדים, הם הכניסו אותו לתוך דוד של נחושת והסיקו תחתיו... "כיון שראה שצרתו צרה - לא הניח עבודה זרה שבעולם שלא הזכיר! וכיון שלא הועיל לו כלום אמר: זוכר אני מה שהיה אבי מקריא לי, 'בצר לך ומצאוך וגו' ושבת עד ה' אלהיך', הרי אני קורא לו, אם עונה לי מוטב ואם לאו הרי כל הפנים שווין"!
קשיות-עורף לא הגיונית, כשגם במצב-סופני של כליאה בתוך דוד-נחושת-מוסק לא לוותר על אף עבודה זרה שבעולם! ורק כשאילו משום-מה לא מחזירים תשובה מגיע תורו של הקב"ה... בסוף הרשימה, אחרי כל השיקוצים והגילולים.

ובאיזו צורה פונים לקב"ה אחרי כ"כ הרבה מעשים ופעולות של ריחוק? ואחרי שהקדימו לפניו את הבלי-אלילי אומות העולם?! בכניעה? בבכי וכריעה על ברכיים?

"אם עונה לי מוטב ואם לאו הרי כל הפנים שוין" - - -

הבן-אדם הולך להפוך ברגעים-הקרובים לפחם מפוייח, להנמס ולטפטף יחד עם הנחושת בחום הכבשן, והוא מציב תנאים... ומלאכי השרת אכן סתמו חלונות-שמים שלא תעלה תפלתו, ואמרו לקב"ה: אדם שהעמיד צלם בהיכל אתה מקבלו בתשובה? אמר להם הקב"ה: אם איני מקבלו בתשובה הרי אני נועל דלת בפני כל בעלי תשובה! והוא הרי קיבל על עצמו שאם הקב"ה עונה לו הוא חוזר בו מהכל!

אז - חתר לו חתירה מתחת כסא הכבוד וקיבלו, וישיבהו ירושלים למלכותו. כי אחרי הכל ולמרות הצורה שבה הוא עשה זאת, הוא קיבל על עצמו לחזור בתשובה!!! באותה שעה אמר מנשה: יש דין ויש דיין! (ילקוט מעם לועז, מלכים ב, עמ' רנא, עפ"י ירושלמי סנהדרין י ב).

על אף תערוכת-הצלמים בחצרות בית ה', והעמדת צלם-מרובע-פנים בתוך ההיכל, ולמרות החזרה בתשובה הלא-נכנעת, הקב"ה חתר לו חתירה לקבל אותו בתשובה, והחזיר לו את המלוכה. וכל-כך-למה? שלא לנעול דלת לבעלי-תשובה! כלומר – להוכיח ל"חי" כי כל עוד הוא כך - "חי" ולא מת - הרי הוא בר-שינוי מכל דיוטא שיעמוד בה!!
קבצים מצורפים
כח התשובה.pdf
(363.22 KiB) הורד 324 פעמים

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי עקביה » ש' אוגוסט 01, 2020 10:59 pm

לא ברור לי מי גילה לכותב המאמר הנכבד מה עלה בדינו של נבוזראדן בבית דין של מעלה, וכיצד ניתן ללמוד מרשע אכזרי זה את כוחה של תשובה.

נבוזראדן הרהר תשובה בדעתו והחליט להתגייר, הושיב בית דין (מן הסתם באיומי רצח) וביצע את זממו. שיהיה לו לבריאות. אבל מאין לנו כיצד התייחסו אליו בשמים? וכי יעלה על הדעת שכל אותו דם נפשות נקיים זועק מן האדמה, והוא יוצא צח כשלג? צחוק עשה לנו הטוען כך!

כדאי גם להזכיר את מדרש איכה רבה
איכה רבה (וילנא) פרשה ה
נבוכדנצר שחיק עצמות צוה לנבוזראדן ואמר ליה אלההון דאינון מקבל בעלי תשובה הוא וידו פשוטה לקבל שבים כיון דאת כביש להון לא תשבקינן דיצלון דלא יעבדון תיובתא ואלההון ירחם עליהון, וההוא גברא (כלומר נבוכדנצר) נחית בשחור אפין, אלא לא תהי מפלי עליהון, כיון דכבש יתהון כד הוה קאים חד מנהון הוה נסיב ליה ומפסל ליה איברים איברים, טריף ליה קומיהון ואינון מהלכין בעל כרחיהון שלא בטובתהון,

א"ר יהושע בן לוי נבוזראדן הוא אריוך ולמה נקרא שמו אריוך שהיה נוהם על השביה כאריה עד שהגיעו לפרת, כיון שהגיעו לפרת אמרו להון לחילותא שבקינון דניחון די מן כדון לית אלההון חוזר עליהון הה"ד (תהלים קל"ז) על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו עד לשם לא ישבנו.


אם כן לפי המדרש, רב מרצחים זה - הוא ברשעו מתחילתו ועד סופו.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' אוגוסט 01, 2020 11:04 pm

הלא ציין לרש"י קהלת ט, ד (יעו"ש).
לכאו' פשוט, שב'גר צדק'
(כלשון הברייתא בגיטין שם) אין הכוונה לגירות תחת איומי אקדח...

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי עקביה » ש' אוגוסט 01, 2020 11:12 pm

גם אם הגיע לג"ע, אין זה אומר שלא נתן תחילה דין על מעשיו הנוראים.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' אוגוסט 01, 2020 11:17 pm

איני חולק בזה.

למען שמו באהבה
הודעות: 53
הצטרף: ו' דצמבר 23, 2016 5:07 am

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי למען שמו באהבה » ש' אוגוסט 01, 2020 11:24 pm

"גר שנתגייר כקטן שנולד"
ועיין תוס' סנהדרין עא': [ד"ה בן נח] שכתבו דבדיני שמים לא נענשים כלל וכלל
נערך לאחרונה על ידי למען שמו באהבה ב א' אוגוסט 02, 2020 2:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי סגי נהור » ש' אוגוסט 01, 2020 11:25 pm

ספק אם כוונת הסיפור בחז"ל ללמדנו כוחה של תשובה כמו במעשה ר"א בן דורדיא וכדומה. הסיפור כפי שהוא כתוב מכוון את הקורא לזעם על נבוזראדן ולא למחילה וסליחה. אם היינו פוגשים אותו לאחר גמר המעשה הנ"ל, ולו גם בדרך לבית הדין כדי להתגייר, האם לא היינו מרוצצים את גולגלתו?!

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי עקביה » ש' אוגוסט 01, 2020 11:43 pm

למען שמו באהבה כתב:"גר שנתגייר כקטן שנולד"
ועיין תוס' סנהדרין עא'. [ד"ה בן נח] שכתבו דבדיני שמים לא נענשים כלל וכלל

מן הסתם אין זה אלא על בין אדם למקום. לא על בין אדם לחברו, שגם אצל ישראל אין כפרה עד שירצה את חברו.

למען שמו באהבה
הודעות: 53
הצטרף: ו' דצמבר 23, 2016 5:07 am

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי למען שמו באהבה » א' אוגוסט 02, 2020 12:06 am

מנין לבדות חילוק זה בלי מקור?
ומסברא הלא עיקר העניין הוא מה שהוא בריה חדשה ומה ההבדל בין אם זה בין אדם לחבירו לבין אדם למקום

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 02, 2020 12:13 am

זו נראית לי סברא פשוטה.

למען שמו באהבה
הודעות: 53
הצטרף: ו' דצמבר 23, 2016 5:07 am

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי למען שמו באהבה » א' אוגוסט 02, 2020 12:27 am

בגמ' יבמות מח: מבואר דלר"י גר שנתגייר כקטן שנולד ולכן לא נענש על מה שעבר [עיי"ש ברש"י] בעודו גוי אף על ז' מצוות בני נח שחלק מהם הם גזל ולא תרצח
שהרי לדעת ר"ח בן ר"ג שם הגרים נענשים כי עברו על ז' מצוות ב"נ וע"ז אמר ר' יוסי שגר שנתגייר כקטן שנולד ולכן אמר סיבה אחרת הרי להדיא בגמ' שאין נענשים על לא תרצח ועל בין אדם לחברו הואיל וגר שנתגייר וכו'
וע"ז תוס' בסנהדרין אומר שבדיני שמים לא נענשים היינו אף על לא תרצח ועוד

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 02, 2020 12:30 am

להלכה:
בן נח שהרג ישראל ונתגייר - לא פקע ממנו חיוב מיתה, ונהרג.

למען שמו באהבה
הודעות: 53
הצטרף: ו' דצמבר 23, 2016 5:07 am

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי למען שמו באהבה » א' אוגוסט 02, 2020 1:08 am

אכן וע"ז תוס' בסנהדרין מחלק דזהו רק בדיני אדם ולא בדיני שמים ששם הוא פטור

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 02, 2020 2:23 am

למען שמו באהבה כתב:בגמ' יבמות מח: מבואר דלר"י גר שנתגייר כקטן שנולד ולכן לא נענש על מה שעבר [עיי"ש ברש"י] בעודו גוי אף על ז' מצוות בני נח שחלק מהם הם גזל ולא תרצח
שהרי לדעת ר"ח בן ר"ג שם הגרים נענשים כי עברו על ז' מצוות ב"נ וע"ז אמר ר' יוסי שגר שנתגייר כקטן שנולד ולכן אמר סיבה אחרת הרי להדיא בגמ' שאין נענשים על לא תרצח ועל בין אדם לחברו הואיל וגר שנתגייר וכו'
וע"ז תוס' בסנהדרין אומר שבדיני שמים לא נענשים היינו אף על לא תרצח ועוד

בדר"כ רוצחים לא באים להתגייר.
גויים שרוצים להתגייר הם ע"פ רוב אנשים צנועים ומעולים, אלא שבגיותם אפשר שעבדו ע"ז, וגם אולי לא נזהרו בגזל של שו"פ ופחות מכך.

להסיק מהגמ' שיכול אדם להרשיע עד אין קץ כמו היטלר ימ"ש או כמו נבוזראדן, ואז להתגייר ולזכות ביחס שמקבל תינוק בן יומו, אין זה אלא על אחריות המסיק כך בלבד.

למען שמו באהבה
הודעות: 53
הצטרף: ו' דצמבר 23, 2016 5:07 am

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי למען שמו באהבה » א' אוגוסט 02, 2020 3:46 am

לא זכיתי להבין לדבריך מה שכתוב שם בגמ' שלדעת ר' יוסי גוים לא נענשים על ז' מצוות בני נח
זה לא הולך על כל הז' מצוות אלא רק על חלקם?
גזל זה לא ב"א לחברו? עריות של אשת איש זה לא ב"א לחברו (בפרט לאלו שמסבירים שיש בו דין גזל)?

אגב לא הבנתי לדבריך לא שייך לעשות תשובה על רציחה?
או שמא נבוזרדאן רק התגייר וישב בג"ע אבל לא עשה תשובה על הרציחה?
הוא לא התחרט והתוודה וקיבל ע"ע לא לעשות זאת יותר?

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 02, 2020 12:47 pm

מה לא מובן? החילוק שאני מדבר עליו נוגע לסדרי גודל.
בדר"כ אצל גרים, העברות שעשו קודם גירותם לא היו כ"כ נוראות, ואפשר להבין שכשהם מתגיירים הם כקטן שנולד.

מן הסתם אפשר לעשות תשובה על רציחה, איני יודע כיצד.
אבל על רציחות עצומות כשל נבוזראדן, מסתבר שצריך יותר מזה.

חרסון
הודעות: 1211
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי חרסון » א' אוגוסט 02, 2020 12:49 pm

סגי נהור כתב:ספק אם כוונת הסיפור בחז"ל ללמדנו כוחה של תשובה כמו במעשה ר"א בן דורדיא וכדומה. הסיפור כפי שהוא כתוב מכוון את הקורא לזעם על נבוזראדן ולא למחילה וסליחה. אם היינו פוגשים אותו לאחר גמר המעשה הנ"ל, ולו גם בדרך לבית הדין כדי להתגייר, האם לא היינו מרוצצים את גולגלתו?!


האשכול כאן מעלה שאלה אחרת: כיצד היית מתנהג לו היית פוגש אותו בדרכו חזרה מבית הדין.

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 02, 2020 1:04 pm

חרסון כתב:כיצד היית מתנהג לו היית פוגש אותו בדרכו חזרה מבית הדין.

הורג אותו ע"י גרמא.

חרסון
הודעות: 1211
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי חרסון » א' אוגוסט 02, 2020 1:12 pm

עקביה כתב:
חרסון כתב:כיצד היית מתנהג לו היית פוגש אותו בדרכו חזרה מבית הדין.

הורג אותו ע"י גרמא.


וזהו רצון ה', לדעתך?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 02, 2020 1:22 pm

עקביה כתב:
חרסון כתב:כיצד היית מתנהג לו היית פוגש אותו בדרכו חזרה מבית הדין.

הורג אותו ע"י גרמא.

מדוע ע"י גרמא?
הרי הוא חייב מיתה בדיני אדם!

חרסון
הודעות: 1211
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי חרסון » א' אוגוסט 02, 2020 1:24 pm

עזריאל ברגר כתב:
עקביה כתב:
חרסון כתב:כיצד היית מתנהג לו היית פוגש אותו בדרכו חזרה מבית הדין.

הורג אותו ע"י גרמא.

מדוע ע"י גרמא?
הרי הוא חייב מיתה בדיני אדם!


יש לשער שהרב עקביה דיבר כאדם פרטי ולא כבי"ד.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי עליך עיננו » א' אוגוסט 02, 2020 1:28 pm

לכא' מהגמ' בסנהדרין ובעוד מקומות משמע שמנשה הרג מאות אנשים ביום מלבד מה שחטא והחטיא את הרבים בע"ז
ומ"מ שב בתשובה שלמה בסוף ימיו (רק נחלקו אם יש לו חלק לעוה"ב) ומדברי ר"י מי שאומר שאין לו חלק מרפה ידיהם של השבים בתשובה..
א"כ לא צריכים ללכת רחוק כ"כ מנבוזרדאן הרי יש כאן מלך מישראל בנו של צדיק..

ש. ספראי
הודעות: 1720
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' אוגוסט 02, 2020 5:13 pm

אפרופו, קטע שפרסמתי בעבר . כדעת הגרח"ק סבור גם האדר"ת, וגם הרבי מחב"ד

לפני שנתיים, באחד מימי חול המועד פסח, זכיתי לשוחח עם מו"ר הגר"ח קנייבסקי שליט"א על מספר נושאים תלמודיים והשקפתיים, ובין השאר העליתי בפניו דבר מעניין, לפיו הרמב"ם מדגיש 3 פעמים ברשימת מוסרי התורה ומעתיקי השמועה שלו (בתחילת ספרו היד החזקה) על מספר תנאים שהיו בני גרי צדק. ניסיתי לומר "פלפול" כלשהו בעניין, אך הגר"ח דחה אותי בעדינות ואמר: "הרמב"ם רוצה להדגיש לנו שכל אחד יכול לזכות לתורה, ואפילו בנים של גרים"...

הגר"ח שליט"א הוסיף ושאלני: "אתה יודע מי היה אביו של רבי מאיר?"

"כתוב בגמרא בגיטין שרבי מאיר היה מצאצאיו של נירון קיסר", עניתי.

"נכון, כך כתוב בגמרא -אמר הגר"ח קניבסקי שליט"א- "אך אני חושב שרבי מאיר היה ממש הבן של נירון קיסר ולא רק מצאצאיו, אבל חז"ל לא רצו לכתוב את זה במפורש, משום כבודו של רבי מאיר. כתבתי על זה בספר... זה מסתדר טוב מאד עם התאריכים. הרי רבי מאיר היה בדור שאחרי חורבן בית המקדש"...

כך סובר הגר"ח קנייבסקי שליט"א, שהתנא הקדוש רבי מאיר היה לא אחר מאשר בנו של נירון קיסר, שהתגייר לאחר שראה את יד האלוקים, כמסופר במסכת גיטין (נו, א). אך ישנם שחולקים על כך וסוברים שרבי מאיר לא היה בנו של נירון אלא אחד מצאצאיו, או שהיו שני רבי מאיר. (ראו בספר 'שבת אחים' של הגאון האדר"ת ובמקומות נוספים).

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי צביב » א' אוגוסט 02, 2020 8:01 pm

עקביה כתב:מה לא מובן? החילוק שאני מדבר עליו נוגע לסדרי גודל.
בדר"כ אצל גרים, העברות שעשו קודם גירותם לא היו כ"כ נוראות, ואפשר להבין שכשהם מתגיירים הם כקטן שנולד.

מן הסתם אפשר לעשות תשובה על רציחה, איני יודע כיצד.
אבל על רציחות עצומות כשל נבוזראדן, מסתבר שצריך יותר מזה.


מה שנהרג בציווי המלך אולי נזקף הכל לחשבון המלך.
( ויש שליחות בזה - קדושין מ''ג)

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 02, 2020 9:20 pm

חרסון כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עקביה כתב:
חרסון כתב:כיצד היית מתנהג לו היית פוגש אותו בדרכו חזרה מבית הדין.

הורג אותו ע"י גרמא.

מדוע ע"י גרמא?
הרי הוא חייב מיתה בדיני אדם!


יש לשער שהרב עקביה דיבר כאדם פרטי ולא כבי"ד.

אדם פרטי - לכאורה עובר בלאו של "ולא ימות הרוצח עד עמדו לפני העדה למשפט".

אראל
הודעות: 3504
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי אראל » א' אוגוסט 02, 2020 10:36 pm

לא הזכירו כאן דברי המהר"ל בנצח, שביאר ענין נבוזראדן שהתגייר, כי מי שהחריב ביהמ"ק ע"כ שהיה בו איזה צד קדושה גדולה, שלולא כן לא הי' באפשרי לעשותו [בערך כך הרעיון, איני מעתיק דבריו בדיוק] להחריב את בית ה' [ומבאר שם עפי"ז החילוק בין טיטוס הרשע לנבוזראדן]
לפי זה קצת אפשר לעכל התמיה היאך יתכן שנבוזראדן התגייר ונעשה כבריה חדשה..., כי הצד הקדושה שבו חזר וניעור, וקיצרתי

א איד
הודעות: 435
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי א איד » ב' אוגוסט 03, 2020 12:15 am

ש. ספראי כתב:לפני שנתיים, באחד מימי חול המועד פסח, זכיתי לשוחח עם מו"ר הגר"ח קנייבסקי שליט"א על מספר נושאים תלמודיים והשקפתיים, ובין השאר העליתי בפניו דבר מעניין, לפיו הרמב"ם מדגיש 3 פעמים ברשימת מוסרי התורה ומעתיקי השמועה שלו (בתחילת ספרו היד החזקה) על מספר תנאים שהיו בני גרי צדק. ניסיתי לומר "פלפול" כלשהו בעניין, אך הגר"ח דחה אותי בעדינות ואמר: "הרמב"ם רוצה להדגיש לנו שכל אחד יכול לזכות לתורה, ואפילו בנים של גרים"...

הגר"ח שליט"א הוסיף ושאלני: "אתה יודע מי היה אביו של רבי מאיר?"

"כתוב בגמרא בגיטין שרבי מאיר היה מצאצאיו של נירון קיסר", עניתי.

"נכון, כך כתוב בגמרא -אמר הגר"ח קניבסקי שליט"א- "אך אני חושב שרבי מאיר היה ממש הבן של נירון קיסר ולא רק מצאצאיו, אבל חז"ל לא רצו לכתוב את זה במפורש, משום כבודו של רבי מאיר. כתבתי על זה בספר... זה מסתדר טוב מאד עם התאריכים. הרי רבי מאיר היה בדור שאחרי חורבן בית המקדש"...

כך סובר הגר"ח קנייבסקי שליט"א, שהתנא הקדוש רבי מאיר היה לא אחר מאשר בנו של נירון קיסר, שהתגייר לאחר שראה את יד האלוקים, כמסופר במסכת גיטין (נו, א). אך ישנם שחולקים על כך וסוברים שרבי מאיר לא היה בנו של נירון אלא אחד מצאצאיו, או שהיו שני רבי מאיר. (ראו בספר 'שבת אחים' של הגאון האדר"ת ובמקומות נוספים).

ומפורש בהקדמת הרמב"ם לס' הי"ד: "ורבי מאיר בן גר הצדק".

למען שמו באהבה
הודעות: 53
הצטרף: ו' דצמבר 23, 2016 5:07 am

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי למען שמו באהבה » ב' אוגוסט 03, 2020 1:05 am

עקביה כתב:מה לא מובן? החילוק שאני מדבר עליו נוגע לסדרי גודל.
בדר"כ אצל גרים, העברות שעשו קודם גירותם לא היו כ"כ נוראות, ואפשר להבין שכשהם מתגיירים הם כקטן שנולד.

מן הסתם אפשר לעשות תשובה על רציחה, איני יודע כיצד.
אבל על רציחות עצומות כשל נבוזראדן, מסתבר שצריך יותר מזה.


לא הבנתי אז עברת מהחילוק בין ב"א לחבירו לכמות העבירות?

ממתי שמענו שעל יותר עבירות אי אפשר לעשות תשובה?

תמיד ידעתי שעל כל עברה יש לה תשובה אף על החמורות ביותר
ועיין בכתר ראש [קלא'] שכתב שם "תשובה עצמית ע"פ דינא דגמרא בנקל לצאת היינו שיגמור בדעתו שלא לשוב לכסלה עוד ומרירות לב ליתר שאת"
וכמדומני שכל המתגייר הוא על דעת שלא ישוב לכך שוב

יוצר אור
הודעות: 212
הצטרף: ב' אפריל 20, 2020 8:28 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי יוצר אור » ב' אוגוסט 03, 2020 1:46 am

חרסון כתב:
עקביה כתב:
חרסון כתב:כיצד היית מתנהג לו היית פוגש אותו בדרכו חזרה מבית הדין.

הורג אותו ע"י גרמא.


וזהו רצון ה', לדעתך?


הריגת נבוזראדן ע"י חייליו אינה נחשבת גרמא? מסתבר שלא, אך יתכן.

שאלת תם - נבוזראדן אכן מוגדר כרוצח שפל?, הרי שליחו של מקום הוא, ונגזרה כליה על ישראל להורגם, והוא הסריס המקיים. ואכן מלשון חז"ל מבואר שנצטער על שחטא בהריגתם, וכן מצינו שנ"נ נענש על החרבת המקדש, אך לא מצאנו שנבוזראדן נענש, ולאח"כ ראיתי בעץ יוסף [פתיחתא כג] דפירש הק"ו של נבוזראדן, דבודאי היה שם צדיקים שלא חטאו או נולדו לאחר מעשה זה ולא פשעו בזה, ועל זה נשא ק"ו. אך אכתי דחויבו כליה מעוונות אחרים שבידיהם.

בר מן דין, נבוזראדן עשה הכל מאימת רבו, וכדאי' בסנהדרין [צו:], ואף יש מ"ד שם שלא הוצרך אפי' לדמות נבוכדנצר חקוקה על מרכבתו דבלא"ה אימת אדונו עליו [ודלא כדפליגי שם], ומה ששב בתשובה, דנשא ק"ו שלמרות אימת רבו עדיף לשוב, אך מלכתחילה אינו היה אלא שליח נ"נ, ובאמת לא מצינו שנענש וכנ"ל, אלא נ"נ בלבד.

איני מצדיק ח"ו, אלא מנסה להבין.

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי סעדיה » ב' אוגוסט 03, 2020 7:47 am

א איד כתב:
ש. ספראי כתב:לפני שנתיים, באחד מימי חול המועד פסח, זכיתי לשוחח עם מו"ר הגר"ח קנייבסקי שליט"א על מספר נושאים תלמודיים והשקפתיים, ובין השאר העליתי בפניו דבר מעניין, לפיו הרמב"ם מדגיש 3 פעמים ברשימת מוסרי התורה ומעתיקי השמועה שלו (בתחילת ספרו היד החזקה) על מספר תנאים שהיו בני גרי צדק. ניסיתי לומר "פלפול" כלשהו בעניין, אך הגר"ח דחה אותי בעדינות ואמר: "הרמב"ם רוצה להדגיש לנו שכל אחד יכול לזכות לתורה, ואפילו בנים של גרים"...

הגר"ח שליט"א הוסיף ושאלני: "אתה יודע מי היה אביו של רבי מאיר?"

"כתוב בגמרא בגיטין שרבי מאיר היה מצאצאיו של נירון קיסר", עניתי.

"נכון, כך כתוב בגמרא -אמר הגר"ח קניבסקי שליט"א- "אך אני חושב שרבי מאיר היה ממש הבן של נירון קיסר ולא רק מצאצאיו, אבל חז"ל לא רצו לכתוב את זה במפורש, משום כבודו של רבי מאיר. כתבתי על זה בספר... זה מסתדר טוב מאד עם התאריכים. הרי רבי מאיר היה בדור שאחרי חורבן בית המקדש"...

כך סובר הגר"ח קנייבסקי שליט"א, שהתנא הקדוש רבי מאיר היה לא אחר מאשר בנו של נירון קיסר, שהתגייר לאחר שראה את יד האלוקים, כמסופר במסכת גיטין (נו, א). אך ישנם שחולקים על כך וסוברים שרבי מאיר לא היה בנו של נירון אלא אחד מצאצאיו, או שהיו שני רבי מאיר. (ראו בספר 'שבת אחים' של הגאון האדר"ת ובמקומות נוספים).

ומפורש בהקדמת הרמב"ם לס' הי"ד: "ורבי מאיר בן גר הצדק".

כמוש"כ הגרח"ק שליט"א בבשער המלך על אתר.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 03, 2020 11:16 am

א איד כתב:
ש. ספראי כתב:לפני שנתיים, באחד מימי חול המועד פסח, זכיתי לשוחח עם מו"ר הגר"ח קנייבסקי שליט"א על מספר נושאים תלמודיים והשקפתיים, ובין השאר העליתי בפניו דבר מעניין, לפיו הרמב"ם מדגיש 3 פעמים ברשימת מוסרי התורה ומעתיקי השמועה שלו (בתחילת ספרו היד החזקה) על מספר תנאים שהיו בני גרי צדק. ניסיתי לומר "פלפול" כלשהו בעניין, אך הגר"ח דחה אותי בעדינות ואמר: "הרמב"ם רוצה להדגיש לנו שכל אחד יכול לזכות לתורה, ואפילו בנים של גרים"...

הגר"ח שליט"א הוסיף ושאלני: "אתה יודע מי היה אביו של רבי מאיר?"

"כתוב בגמרא בגיטין שרבי מאיר היה מצאצאיו של נירון קיסר", עניתי.

"נכון, כך כתוב בגמרא -אמר הגר"ח קניבסקי שליט"א- "אך אני חושב שרבי מאיר היה ממש הבן של נירון קיסר ולא רק מצאצאיו, אבל חז"ל לא רצו לכתוב את זה במפורש, משום כבודו של רבי מאיר. כתבתי על זה בספר... זה מסתדר טוב מאד עם התאריכים. הרי רבי מאיר היה בדור שאחרי חורבן בית המקדש"...

כך סובר הגר"ח קנייבסקי שליט"א, שהתנא הקדוש רבי מאיר היה לא אחר מאשר בנו של נירון קיסר, שהתגייר לאחר שראה את יד האלוקים, כמסופר במסכת גיטין (נו, א). אך ישנם שחולקים על כך וסוברים שרבי מאיר לא היה בנו של נירון אלא אחד מצאצאיו, או שהיו שני רבי מאיר. (ראו בספר 'שבת אחים' של הגאון האדר"ת ובמקומות נוספים).

ומפורש בהקדמת הרמב"ם לס' הי"ד: "ורבי מאיר בן גר הצדק".

אבל שמעתי, כמדומני בשם הרב מרדכי אליהו זצ"ל, שיש לפרש "ונפק מיניה רבי מאיר" דהיינו שהוא עצמו הפך להיות רבי מאיר (ושמו נאה לו: נרון - מאיר).

חרסון
הודעות: 1211
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי חרסון » ב' אוגוסט 03, 2020 12:13 pm

עזריאל ברגר כתב:
חרסון כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עקביה כתב:
חרסון כתב:כיצד היית מתנהג לו היית פוגש אותו בדרכו חזרה מבית הדין.

הורג אותו ע"י גרמא.

מדוע ע"י גרמא?
הרי הוא חייב מיתה בדיני אדם!


יש לשער שהרב עקביה דיבר כאדם פרטי ולא כבי"ד.

אדם פרטי - לכאורה עובר בלאו של "ולא ימות הרוצח עד עמדו לפני העדה למשפט".


וזו בדיוק השאלה.
מרוחם של כמה מן הכותבים כאן נשמע שהדבר הנכון והמוסרי לעשותו, רצון השם, הוא הרג ונקמה בשר הטבחים, גם אם הוא כרוך בלאו.

אני אינני נוקט עמדה, רק מבקש לחדד את הדברים.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' אוגוסט 03, 2020 1:36 pm

אראל כתב:לא הזכירו כאן דברי המהר"ל בנצח, שביאר ענין נבוזראדן שהתגייר, כי מי שהחריב ביהמ"ק ע"כ שהיה בו איזה צד קדושה גדולה, שלולא כן לא הי' באפשרי לעשותו [בערך כך הרעיון, איני מעתיק דבריו בדיוק] להחריב את בית ה' [ומבאר שם עפי"ז החילוק בין טיטוס הרשע לנבוזראדן]
לפי זה קצת אפשר לעכל התמיה היאך יתכן שנבוזראדן התגייר ונעשה כבריה חדשה..., כי הצד הקדושה שבו חזר וניעור, וקיצרתי


ראו צורף בזה.
קבצים מצורפים
נצח ישראל א יהודה ליווא בן בצלאל (מהר_ל) מפראג עמוד 206.pdf
(164.9 KiB) הורד 255 פעמים

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי עקביה » ב' אוגוסט 03, 2020 2:54 pm

עזריאל ברגר כתב:אבל שמעתי, כמדומני בשם הרב מרדכי אליהו זצ"ל, שיש לפרש "ונפק מיניה רבי מאיר" דהיינו שהוא עצמו הפך להיות רבי מאיר (ושמו נאה לו: נרון - מאיר).

זה לא מסתדר עם הזמנים.
קשה לעשות את ר"מ זקן כ"כ.

א איד
הודעות: 435
הצטרף: ו' ספטמבר 15, 2017 7:07 am

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי א איד » ב' אוגוסט 03, 2020 4:40 pm

סעדיה כתב:
א איד כתב:
ש. ספראי כתב:לפני שנתיים, באחד מימי חול המועד פסח, זכיתי לשוחח עם מו"ר הגר"ח קנייבסקי שליט"א על מספר נושאים תלמודיים והשקפתיים, ובין השאר העליתי בפניו דבר מעניין, לפיו הרמב"ם מדגיש 3 פעמים ברשימת מוסרי התורה ומעתיקי השמועה שלו (בתחילת ספרו היד החזקה) על מספר תנאים שהיו בני גרי צדק. ניסיתי לומר "פלפול" כלשהו בעניין, אך הגר"ח דחה אותי בעדינות ואמר: "הרמב"ם רוצה להדגיש לנו שכל אחד יכול לזכות לתורה, ואפילו בנים של גרים"...

הגר"ח שליט"א הוסיף ושאלני: "אתה יודע מי היה אביו של רבי מאיר?"

"כתוב בגמרא בגיטין שרבי מאיר היה מצאצאיו של נירון קיסר", עניתי.

"נכון, כך כתוב בגמרא -אמר הגר"ח קניבסקי שליט"א- "אך אני חושב שרבי מאיר היה ממש הבן של נירון קיסר ולא רק מצאצאיו, אבל חז"ל לא רצו לכתוב את זה במפורש, משום כבודו של רבי מאיר. כתבתי על זה בספר... זה מסתדר טוב מאד עם התאריכים. הרי רבי מאיר היה בדור שאחרי חורבן בית המקדש"...

כך סובר הגר"ח קנייבסקי שליט"א, שהתנא הקדוש רבי מאיר היה לא אחר מאשר בנו של נירון קיסר, שהתגייר לאחר שראה את יד האלוקים, כמסופר במסכת גיטין (נו, א). אך ישנם שחולקים על כך וסוברים שרבי מאיר לא היה בנו של נירון אלא אחד מצאצאיו, או שהיו שני רבי מאיר. (ראו בספר 'שבת אחים' של הגאון האדר"ת ובמקומות נוספים).

ומפורש בהקדמת הרמב"ם לס' הי"ד: "ורבי מאיר בן גר הצדק".

כמוש"כ הגרח"ק שליט"א בבשער המלך על אתר.

וז"ל כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש נ"ע זי"ע במכתבו להרב מהאראדאק (נדפס ברשימותיו חוברת ו וקעז):
ומדי דברי אזכיר מה דצע"ק בהקדמת הרמב"ם ליד, שכ' "ור' מאיר בן ג"צ", ובגטין (נו.) איתא דנירון קיסר איגייר ונפק מיני' ר"מ, ולכאורה דורות ביניהם. ואולי האריכו ימים.

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי עקביה » ב' אוגוסט 03, 2020 4:48 pm

יוצר אור כתב:שאלת תם - נבוזראדן אכן מוגדר כרוצח שפל?, הרי שליחו של מקום הוא, ונגזרה כליה על ישראל להורגם, והוא הסריס המקיים. ואכן מלשון חז"ל מבואר שנצטער על שחטא בהריגתם, וכן מצינו שנ"נ נענש על החרבת המקדש, אך לא מצאנו שנבוזראדן נענש, ולאח"כ ראיתי בעץ יוסף [פתיחתא כג] דפירש הק"ו של נבוזראדן, דבודאי היה שם צדיקים שלא חטאו או נולדו לאחר מעשה זה ולא פשעו בזה, ועל זה נשא ק"ו. אך אכתי דחויבו כליה מעוונות אחרים שבידיהם.

בר מן דין, נבוזראדן עשה הכל מאימת רבו, וכדאי' בסנהדרין [צו:], ואף יש מ"ד שם שלא הוצרך אפי' לדמות נבוכדנצר חקוקה על מרכבתו דבלא"ה אימת אדונו עליו [ודלא כדפליגי שם], ומה ששב בתשובה, דנשא ק"ו שלמרות אימת רבו עדיף לשוב, אך מלכתחילה אינו היה אלא שליח נ"נ, ובאמת לא מצינו שנענש וכנ"ל, אלא נ"נ בלבד.

איני מצדיק ח"ו, אלא מנסה להבין.

למה שלא יוגדר כרוצח שפל?
גם היטלר היה שליחו של מקום, ונגזרה גזירת שמד על ישראל. וכי תעלה על דעתך שהיה מצליח לעשות מה שעשה לולי כן?
אבל מה זה נוגע ליחסינו אליו?
אף אחד לא ציווה אותו לעשות מה שעשה אצל דם זכריה.
זו הייתה יוזמה שלו. הוא לא היה שליח של נ"נ לכך, ולאימת רבו אין שייכות לכאן.
זה רק מוכיח שנבוכדנצר ידע את מי לשלוח. חיית טרף אכזרית שתעשה את המלאכה על צד היותר טוב.
אינני יודע היכן מצאת בחז"ל שנצטער על שחטא בהריגתם. מה שכתוב בגמ' זה רק שחשש מעונש.

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי עקביה » ב' אוגוסט 03, 2020 4:54 pm

למען שמו באהבה כתב:לא הבנתי אז עברת מהחילוק בין ב"א לחבירו לכמות העבירות?

ממתי שמענו שעל יותר עבירות אי אפשר לעשות תשובה?

תמיד ידעתי שעל כל עברה יש לה תשובה אף על החמורות ביותר
ועיין בכתר ראש [קלא'] שכתב שם "תשובה עצמית ע"פ דינא דגמרא בנקל לצאת היינו שיגמור בדעתו שלא לשוב לכסלה עוד ומרירות לב ליתר שאת"
וכמדומני שכל המתגייר הוא על דעת שלא ישוב לכך שוב

לא זכור לי שאמרתי שעל הרבה עבירות א"א לעשות תשובה.

אני משער שהנקודה כבר הובהרה לעיל, ומיותר לחזור עליה שוב.

יוצר אור
הודעות: 212
הצטרף: ב' אפריל 20, 2020 8:28 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי יוצר אור » ב' אוגוסט 03, 2020 5:27 pm

עקביה כתב:
יוצר אור כתב:שאלת תם - נבוזראדן אכן מוגדר כרוצח שפל?, הרי שליחו של מקום הוא, ונגזרה כליה על ישראל להורגם, והוא הסריס המקיים. ואכן מלשון חז"ל מבואר שנצטער על שחטא בהריגתם, וכן מצינו שנ"נ נענש על החרבת המקדש, אך לא מצאנו שנבוזראדן נענש, ולאח"כ ראיתי בעץ יוסף [פתיחתא כג] דפירש הק"ו של נבוזראדן, דבודאי היה שם צדיקים שלא חטאו או נולדו לאחר מעשה זה ולא פשעו בזה, ועל זה נשא ק"ו. אך אכתי דחויבו כליה מעוונות אחרים שבידיהם.

בר מן דין, נבוזראדן עשה הכל מאימת רבו, וכדאי' בסנהדרין [צו:], ואף יש מ"ד שם שלא הוצרך אפי' לדמות נבוכדנצר חקוקה על מרכבתו דבלא"ה אימת אדונו עליו [ודלא כדפליגי שם], ומה ששב בתשובה, דנשא ק"ו שלמרות אימת רבו עדיף לשוב, אך מלכתחילה אינו היה אלא שליח נ"נ, ובאמת לא מצינו שנענש וכנ"ל, אלא נ"נ בלבד.

איני מצדיק ח"ו, אלא מנסה להבין.

למה שלא יוגדר כרוצח שפל?
גם היטלר היה שליחו של מקום, ונגזרה גזירת שמד על ישראל. וכי תעלה על דעתך שהיה מצליח לעשות מה שעשה לולי כן?
אבל מה זה נוגע ליחסינו אליו?
אף אחד לא ציווה אותו לעשות מה שעשה אצל דם זכריה.
זו הייתה יוזמה שלו. הוא לא היה שליח של נ"נ לכך, ולאימת רבו אין שייכות לכאן.
זה רק מוכיח שנבוכדנצר ידע את מי לשלוח. חיית טרף אכזרית שתעשה את המלאכה על צד היותר טוב.


אי"ז תשובה על גוף הטענה - מדוע באמת חויב עונש אחר שהקב"ה ציווהו להחריב את ירושלים? [משא"כ בהיטלר], גם במעשה זכריה אפשר להבין שאם דם הנביא רותח ולא שקט מזה זמן, הקב"ה תובע את דמו, ואף לאחר ששחט עליו הרבה, דמו לא שקט, עד שאמר לו ניחא לך דאיקטלינהו לכולהו, והרי שהיה בזה תביעה משמיים על כולם.
כעת נזכרתי בגמרא המובאת שם - יעוי"ש viewtopic.php?f=43&t=52178#p646769
אינני יודע היכן מצאת בחז"ל שנצטער על שחטא בהריגתם. מה שכתוב בגמ' זה רק שחשש מעונש.

כוונתי שמלשונו "ההוא גברא מה תהוי עליה" מבואר שהבין שזהו חטא הראוי לעונש כבד.

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי עקביה » ב' אוגוסט 03, 2020 6:18 pm

יוצר אור כתב:אי"ז תשובה על גוף הטענה - מדוע באמת חויב עונש אחר שהקב"ה ציווהו להחריב את ירושלים? [משא"כ בהיטלר], גם במעשה זכריה אפשר להבין שאם דם הנביא רותח ולא שקט מזה זמן, הקב"ה תובע את דמו, ואף לאחר ששחט עליו הרבה, דמו לא שקט, עד שאמר לו ניחא לך דאיקטלינהו לכולהו, והרי שהיה בזה תביעה משמיים על כולם.

האם נאמר בתנ"ך שהקב"ה ציווה מישהו להחריב את ביהמ"ק?

הקב"ה מעולם לא ביקש מנ"נ ולא מאף אחד אחר לעשות משהו בנוגע לדמו של זכריה. וראה רמב"ם וראב"ד תשובה פ"ו ה"ה.

מ אלישע
הודעות: 45
הצטרף: ד' יולי 22, 2020 10:07 pm

Re: מה עלה בגורלו של נבוזראדן אחר שהתגייר?

הודעהעל ידי מ אלישע » ב' אוגוסט 03, 2020 6:22 pm

גם אם נשלח משמים להחריב את ירושלים, אין בכלל זה להמית את יושביה.
ראה את דם זכריה תוסס כשהגיע והבין שיש לו שליחות חדשה, לנקום דמו.
לבסוף אמר מה שאמר - כדי לא להמית יותר, ובזה היתה מעין מחילה,

יש כאן משהו של תשובת המשקל
כנגד חורבן ירושלים - כבוד הנביא,
כנגד ההריגה -בקשתו שתפסוק הקפידה.

אכן ראה עומק הדין. וחרד לנפשו.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים