ואין אנו עושין כן אלא מפטיר בירמיה שמעו דבר ה' ובשבת שלפני ט"ב חזון ישעיהו, והטעם לפי שאנו נוהגין על פי הפסיקתא לומר ג' דפורענותא קודם תשעה באב ואלו הן דברי ירמיה שמעו דבר ה' חזון ישעיהו.
להלחם עליה בין המצרים. עד רדתה בט' באב. שבו ירדה הכבוד מראשינו ירידה תחתית: אותו תשחית וכרת ובנית מצור. הוא בזמן בין המצרים. שאז נהרגו חסידיה ושפכו דמם סביבות ירושלים עד ששפך הקדוש ברוך הוא את חמתו על בהמ"ק בט' באב כמ"ש במזמור לאסף. וכה"א על כל דור ודור שבאלו הימים יש לו שליטה ורוצה לצור על ישראל והן נקראין כל אחד עיר קטנה כמ"ש בקהלת עיר קטנה וכו' וזהו כי תצור אל עיר.
הרי דלמוד היראה הוא ענין בפני עצמו זולת התורה, ומה זאת? - היינו מוסר! כמו שהודיענו שלמה המע"ה "לדעת חכמה", ועל ידי חכמה יהיה לו יכולת, "ומוסר" - לבוא לחכמת היראה הנקנית על ידי למוד המוסר.
מרגלא הוה בפומיה של רבינו זצוק"ל התביעה הנוראה שבגינה אבדה הארץ ונחרב בית המקדש "על שלא בירכו בתורה תחילה" (ב"מ פה ע"ב), ובהקשר לכך היה מספר, את שבדידיה הוה עובדא.
"מעשה שהיה עם אחד שכיום הוא ת"ח חשוב ומרביץ תורה. בזמנו, כבחור הוא הגיע מארצות אירופה, שם חבש את ספסלי האוניברסיטה ולא חונך בדרך הישיבות. כדי לקרבו הביאוהו לאחת הישיבות לראות ולטעום מה זאת ישיבה, ובנוסף שלחו אותו אלי והיה אצלי בשבת קודש. אף שלא היתה לו שייכות כ"כ לדברים, אעפ"כ הקראתי לפניו את דבריו הקדושים של הב"ח (או"ח סי' מז) בגודל מעלת עסק התורה והכוונה הראויה בלימוד התורה, עד היכן הדברים מגיעים.
וזה לשון קדשו של הב"ח: "ואיכא לתמוה טובא למה יצא כזאת מלפניו להענישם בעונש גדול ורם כזה על שלא ברכו בתורה תחלה שהוא לכאורה עבירה קלה. ונראה דכונתו יתברך מעולם היתה שנהיה עוסקים בתורה כדי שתתעצם נשמתינו בעצמות ורוחניות וקדושת מקור מוצא התורה, ולכן נתן הקדוש ברוך הוא תורת אמת לישראל במתנה שלא תשתכח מאתנו, כדי שתתדבק נשמתינו וגופינו ברמ"ח איברים ושס"ה גידין - ברמ"ח מצוות עשה ושס"ה לא תעשה שבתורה.
ואם היו עוסקים בתורה על הכוונה הזאת, היו המה מרכבה והיכל לשכינתו יתברך שהיתה השכינה ממש בקרבם, כי היכל ה' המה, ובקרבם ממש היתה השכינה קובעת דירתה והארץ כולה היתה מאירה מכבודו, ובזה יהיה קישור לפמליא של מעלה עם פמליא של מטה והיה המשכן אחד. אבל עתה שעברו חוק זה שלא עסקו בתורה כי אם לצורך הדברים הגשמיים להנאתם לידע הדינים לצורך משא ומתן גם להתגאות להראות חכמתם ולא נתכוונו להתעצם ולהתדבק בקדושת ורוחניות התורה ולהמשיך השכינה למטה בארץ כדי שתעלה נשמתם למדרגה גדולה אחרי מיתתם, הנה בזה עשו פירוד שנסתלקה השכינה מן הארץ ועלתה לה למעלה, והארץ נשארה בגשמיותה בלי קדושה, וזה היה גורם חורבנה ואבידתה, ויעויין שם עוד בכל דבריו בביאור ברכת אשר בחר בנו, דברים נשגבים ונוראים.
לאחר למעלה מחצי שנה, הגיע אותו בחור ללמוד בישיבה, מן המפורסמות ביותר, עמל בתורה, עלה ונתעלה עד למדריגתו הגבוהה כיום הזה. שאלתי אותו, מה הביאו לבית המדרש, וכיצד התעורר לעזוב את המקום שהיה בו ולהתמסר ללימוד התורה.
ואמר לי הבחור, שבשעה שלמד את דברי הב"ח הוא לא חש קשר לדברים, אלו היו מושגים שלא גדל והתחנך עליהם, אך לאחר חצי שנה ביום שבת קודש בהיותו בתוך האוניברסיטה לפתע פתאום האירו ועמדו למול עיניו כל דבריו הקדושים של הב"ח זיע"א ועוררו אותו מאוד, עד שהחליט מיד לעזוב הכל וללכת לישיבה".
אבל המיוחד בעבודת התפילה, כי אמנם כל מצוה ידענו כי כביכול כח הבורא המצוה בהצווי, והתפלין והציצית וכו' וכו' שרשם רם ונשא, אבל צורת העשיה של כל מצוה, שזה מכוון אשר זה נעשה לשם מצות הבורא יתברך, ואין ערוך לה בשורש הדברים, אך מיוחד צורת מצות התפילה, האדם עומד לפני הבורא ומדבר ומתפלל לפניו, כביכול כאשר ידבר איש כו' לפני ד' ישפוך שיחו, אף גם במצות תלמוד תורה אשר כנגד כולם, צורת הדברים אשר לומד תורת ד' שעשועיו של הקב"ה, וכל חפציך לא ישוו בה, אבל היחוד של עמידה ודיבור נוכח ד' זה מיוחד בעבודת התפילה, הקב"ה נתן לנו כח לפנות אליו כביכול ולעמוד לפני המלך ולדבר אליו בכל קראנו אליו, מרן החסיד שבכהונה בעל החפץ חיים זיע"א היה אומר, בפירוש המילה "ברוך" נחלקו ונחבטו גדולי עולם, אם הפירוש הוא ברכה כפשוטה, האם שייך שהאדם כביכול מברך להקב"ה וכו' וכו', אבל בפירוש תיבת אתה, הכל מודים וגלוי שזה כפשוטו, אנו אומרים להקב"ה אתה, והדברים נוקבים ויורדים.
בודאי שיש בזה גם מן היחוד בבחינת הדברים העומדים ברומו של עולם ביחס לשאר המצוות שצונו הבורא, אשר פה אנו מתיחדים ומתחברים כ"א לפי ערכו, לא רק במה שאנו יודעים שסגולתם להדבק בבורא, אלא גם ובטבע ובצורת לשון וראית בני אדם, הרי אנו משתייכים כביכול לכבודו ובעצמו ית"ש, ובודאי שיש בזה יחוד נורא ברומו של עולם במה שהעולם הזה ולמעלה ולמעלה מתקיים בזה.
זה גם קצת מה שניתן להבין, אשר אם כי תורה כנגד כולם, בכל זאת בלי דרגת תורתם אומנתם כרשב"י וחביריו, מוכרחים בקביעות לעבודת התפילה, לעורר החיות הרוחנית ההשתייכות להקב"ה מעין ישירות כביכול, קשה להוציא הדברים, וגם רשב"י וחביריו צריכים לפרקים לתפילה והדברים ארוכים ואין אתנו כו', צריך להחיות לחיי הנשמה עם כביכול הנוכחות והעמידה לפני ד', ואז ביתר שאת וביתר עוז משתייכים לתורת ד' בלבנו, משתייכים יותר לבחינת ותורתך בתוך מעי וכו' וכו' .
האחד שהוא עומד ממש לפני הבורא יתברך שמו ונושא ונותן עמו, אף על פי שאין עינו של אדם רואהו, ותראה כי זה הוא היותר קשה שיצטייר בלב האדם ציור אמיתי, יען אין החוש עוזר לזה כלל, אמנם מי שהוא בעל שכל נכון, במעט התבוננות ושימת לב, יוכל לקבוע בלבו אמיתת הדבר, איך הוא בא ונושא ונותן ממש עמו יתברך, ולפניו הוא מתחנן ומאתו הוא מבקש, והוא יתברך שמו מאזין לו מקשיב לדבריו, כאשר ידבר איש אל רעהו ורעהו מקשיב שומע אליו.
נוטר הכרמים כתב:דברים שנאמרו היום ב'ועד' לפני בני חבורה.
ירושלמי תענית (פ"ה - ו').להודות ולהלל כתב:אודה מאוד באם יוכלו להעלות לאשכול זה שיעורים שנמסרו בגמרא במסכת גיטין אקמצא ובר קמצא חרוב ירושלים, הן לילדים, והן למבוגרים.
נהירנא כד הוינא טליא, היו שיעורים עם ביאורים מיוחדים.
תודה רבה!
מה שרק שנינו יודעים
השמיכה המחוספסת משפשפת את עורה כשהיא מתהפכת, אבל שנתה עוד לא מופרעת.
התרגלה. מזמן כבר התרגלה.
אל השמיכה, ואל מזרן הקש הדוקר.
אל מיטת העץ החורקת, ואל החלון הגדול הקרוע בקיר, ששחור הליל מציץ ממנו, וירח עובר בו מתבונן.
מול אורו הבהיר נפקחות עיניה העמוקות, הפגיעות, ובבת אחת מציף אותה התסכול.
זו היא. ברור שזו היא, נכון?
אם נעלמה מחברת משולחנו של המורה, אם חסר בתיקו של מישהו כריך, זו תמיד היא.
ואם נפרץ תאה האישי של מלכת הכיתה, גם אז זו היא, שחרכה את השרוך בו קשרה אמיליה את לולאות המתכת של התא.
וזו היא שהנער המנסה למצוא חן בעיניה של אמיליה, ינענע אותה כמו עלה שלכת ברוח, ויהדוף אותה רחוק, מגחך.
אבל היא לא פוחדת מהם. טוב, רק קצת.
בסופו של דבר היא תשרוד.
היא נבונה, ומסתדרת.
היא יכולה לאכול קצת, אפילו שהאוכל מגעיל, ומוגש מכלי פלסטיק ירוקים-צפרדע כאלה.
היא יכולה לשתוק מול לעגו של המורה למדעים, הבטוח שארץ מוצאה היא עניין מבדר במיוחד, והיא מסוגלת גם להתעלם מאבני העלבון המושלכות לעברה אינסוף, פוגעות. צוחקות על חוסר בינתה, רק משום שהיא פוחדת לדבר.
זה כבר אפילו לא קשה. וכשזה קשה, אפשר לנשוך את השפתיים חזק, מבפנים, ולמלא את ריאותיה אויר לאט. זה שומר את הדמעות בתוך השקיקים שלהן בלי שתגלושנה החוצה, בדיוק מה שחסר לה.
אבל היא לא יכולה להשאר אדישה כשזה קורה.
אז היא שרטה, ובעטה, משתוללת, קורעת את בגדיו ומייללת.
זרועה הימנית עדיין כואבת, אבל הרבה יותר ממנה, המילים.
חתול עזוב הוא קרא לה.
אגרופיה נקמצים. השרירים שמגיבים בכאב חד לתנועה הקלה הזו מספרים את המשכו של הסיפור, והחבורה הגדולה על מצחה, את סופו.
אולי לא היתה צריכה להתפרץ ככה, אולי היה עליה לשתוק גם הפעם הזו. אבל עכשיו מאוחר מדי.
זה רק בגלל שזה נכון, לגלג בה קול פנימי, זה רק בגלל שזה נכון התנפלת עליו ככה, הא?
הצדקת יפה את התואר שהצמיד לך.
שקט!
היא מסירה את השמיכה בתנועה מהירה, נסערת, וברגע הבא כבר עומדת מול ראי הנחושת הממורט.
נערה צנומה ופרועת שיער ניבטת אליה נרגזת, והיא מתיישבת על הרצפה בתסכול.
היא משתדלת, משתדלת מאד.
אבל השמלה שעברה חמש ידיים לפני שהגיעה אליה, והתכים בהם איחתה את הקרע שירד מן הכיס אל הברך, וגם, גם שיערה הדביק והסבוך, מסתירים היטב את הילדה היפה שהיא. את הנערה הנבונה בעלת הלב החם, שאף אחד לא טורח לחפש אותה, ולגלות.
הירח ממתין עוד מעט, כמו מחכה שתזכור. זה היום שלך, הוא קורא לה. זה היום.
והיא, כמו יודעת מה גדול התפקיד המוטל על כתפיה הצנומות, כמו מכירה בחשיבות המעמד, מהנהנת אליו במבט נחוש.
כפות ידיה נוגעות ברצפה הקרה, ורגע היא עוד מקשיבה אל השקט סביב, נאנחת.
לאט היא מתרוממת שוב לכדי עמידה, לאט היא פוסעת על בהונותיה, ולאט לאט, מושכת את מפתח הנחושת התלוי בשרוך שסביב צווארה.
בתנועות זהירות, כמו נוגעת בקודש, היא פותחת את תיבת העץ הקטנה, נוטלת מתוכה את הצרור.
על בהונותיה היא חוזרת אל המיטה מתיישבת עליה ומתכסה שנית בשמיכה.
הצרור הקטנטן חבוק בין ידיה, קרוב קרוב אל הלב, וכמו תמיד, עוד לפני שנגעה בקישוריו, זולגות שתי דמעות גדולות וחמות על לחייה הרכות.
אבא לא חשב שהיא חתול עזוב, הוא לא.
אבל מה לעשות שזו ההגדרה הכי מתאימה כרגע?
הדמעות מטפטפות על ידיה העסוקות, נושרות אל הצרור, מרטיבות אותו לגמרי, אבל רק שרשרת הכסף העדינה משחררת סוף סוף את הסכר, וייפחות הבכי עולות ממנה, ספוגות.
השרשרת! השרשרת שקיבלה מאבא ליום הולדתה הרביעי.
אבא הטוב! איך הושיב אותה אז על ברכיו, פותח עבורה את הקופסא המרופדת, ומשחרר את סוגר הכסף הקטן. רגע הסיט קווצת תלתלים ערמוניים שובבה מעיניה, ובעצמו ענד אותה לצווארה, מרפרף נשיקה על מצחה.
והנער הזה קרא לה חתול עזוב!
הזכרונות מציפים אותה, נושאים עמם עונג צרוף וכאב מייסר.
אבא מלטף את שערה הרך, הריחני, נושא אותה על כתפיו הרחבות, ובפסיעות רחבות חוצה את השלולית הגדולה שנקוותה באמצע השביל.
אבא מורה במקל העץ הארוך על מפת הימים הגדולה ומראה לה את נתיבי האניות.
אבא צוחק בקול, ומחבק אותה בחוזקה, מניף אותה גבוה אלעל, עד שאצבעותיה נוגעות בתקרת האבן הגבוהה.
אבא מניס כלב שוטה, מרחיק אותו ממנה, בתו אהובתו.
אבא שלה הטוב. אבא שאוהב אותה כל-כך.
היא מביטה בכפות ידיה, יוצרת מבלי משים את הסימן המוסכם שלהם. ככה, ילדונת, היה אבא אומר, וחיוכו השובב מציץ בעיניו, ככה אני יודע שאת בסדר.
אבא שלה החזק, החכם כלכך, שזקני העיר באו לשאול בעצתו הטובה.
אבא שלה, שידע עד כמה טובה גם היא, שסמך עליה, ולחש באזניה את כל הסודות שרק מבוגרים יודעים. הוא לא חשב שהיא חתול עזוב, אבא. אבל ככה היא מרגישה באמת. זרוקה, ולאיש לא אכפת.
אצבעותיה לופתות את שרשרת הכסף, ומילותיו המלוות נשמעות באזניה, רכות.
את הולכת רחוק, ילדה שלי. קולו החם המס את ליבה הנרעד. זה יהיה כואב, ולא קל.
אבל אני תמיד אהיה שם. שתדעי.
גם כשתהיי רחוקה עד מאד.
גם כשכבר כמעט תשכחי, אהובתי, אני עוד אזכור.
בשקט הסמיך ממלאות הדמעות את הכל..
אתה יודע מה עובר עלי, אבא? היא לוחשת אל החושך, יודע שבאמת, כמעט כבר שכחתי? כמעט שהתרגלתי אבא. רחוק לי כלכך, ועצוב. והם בכלל לא יודעים. הם לא יודעים על הקשר שלנו. ולו ידעו, אבא, לא היו מאמינים שלנערה המוזרה הזו, לחתול האשפתות הזה שהם מכירים, יש אבא, וסוד, ואהבה.
אבא שאז, אחרי שהכל כבר קרה ונגמר, ולא היתה ברירה עוד, רק לשלוח אותה לכאן, החזיק את ידו בידיה, מביט ישר לתוך עיניה, ומשאיר לה מילים לצידה.
את תהיי חזקה, אני יודע. אבל אני רוצה שתבטיחי ילדונת.
תבטיחי שתנסי למצוא.
את הסימנים שאני משאיר לך, גם אם הם לא דיבורים, איפה שלא תהיי.
את נשיקות האהבה שאני מפריח לך, גם אם לא יגיעו עדייך.
את דרישות השלום שיזכירו לך, שאני כאן, ומעולם לא הלכתי רחוק, רק נסתרתי.
התליון מנצנץ בין ידיה, והיא מתביישת. כבר מזמן לא העזה. לא העזה אפילו לחלום בלילות על אותה אהבה. על חיבוקו החם. כבר חשבה כי היתה זו רק היא שדימתה, למצוא בכל עת סימנים. אותות זכרון לאותה אהבה, ונשיקות שבאות עם הרוח.
קולו של אבא עולה מתוכה, חם כמו אז, מחייה.
ופעם אחת בשנה, אמר לה אז אבא, פעם אחת בשנה,
תבכי עלינו, עלי ועלייך.
תבכי כדי שלא תשכחי.
כדי שלא תאמיני אף פעם,שאת חתול עזוב באמת.
שכאן, בין נערות חסרות דעת, מול מורה ציניקן, מושפלת ורעבה, המקום שלך.
פעם אחת בשנה תיזכרי איך הכל התחיל, ולאן את שייכת. מה את שווה, ומה אני.
תזכרי בת של מי את, ולמה את ראויה.
ושאף פעם לא ויתרתי עלייך, ולא על האהבה.
ואז, ילדה שלי, יהיה לך כח שוב לחפש.
את תראי שתוכלי למצוא.
אספי אותם אחד לאחד, את הסימנים, עד שיום יבוא וניפגש.
בזהירות היא מייבשת את שרשרת הכסף בכותנתה, מחליקה על תליון הלב הקטן באצבעה הדקה, הארוכה, וטומנת אותם חזרה בצרור.
היא הבטיחה, והיא גם תקיים.
על בהונותיה היא מחזירה את הצרור למקום מחבואו, ועל בהונותיה חוזרת, נשכבת במיטתה העלובה, החורקת.
שחור הליל עדיין מציץ מן החלון, אבל כוכב קטן מנצנץ, חותר לו בחושך. ורק היא לבדה יודעת, שהכוכב הזה הקטן, הוא דרישת שלום בשבילה.
קרדיט: כנפיים
הפוסט נכתב בהשראת שיעורו של הרב אליהו מאיר פייבלזון שליט"א על תשעה באב.
אשרי משכיל אל דל כתב:קיבלתי למייל שלי להפצה חינמית, לזיכוי הרבים, בודאי הת"ח שכאן יהנו.
יוסף וינברג
דרופתקי דאורייתא כתב:תשעה באב איקרי מועד - מהגאון רבי שמעון כהן שליט"א ר"מ בישיבת אור ברוך
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים