אפרקסתא דעניא כתב:ואדם שכמעט מת ברעב בשואה או בארוע אחר, האם אומר "ובטובו הגדול תמיד לא חסר לנו מזון"?
עקביה כתב:אפרקסתא דעניא כתב:ואדם שכמעט מת ברעב בשואה או בארוע אחר, האם אומר "ובטובו הגדול תמיד לא חסר לנו מזון"?
זו שאלה קשה וגבולותיה קשים.
קשה לי להאמין שיתכן שיהיה חייב לומר זאת, ומ"מ מסתבר שאם אומר זאת אינו בבחינת 'דובר שקרים לא יכון לנגד עיני' שכן טופס ברכות כך הוא.
איש_ספר כתב:עקביה כתב:אפרקסתא דעניא כתב:ואדם שכמעט מת ברעב בשואה או בארוע אחר, האם אומר "ובטובו הגדול תמיד לא חסר לנו מזון"?
זו שאלה קשה וגבולותיה קשים.
קשה לי להאמין שיתכן שיהיה חייב לומר זאת, ומ"מ מסתבר שאם אומר זאת אינו בבחינת 'דובר שקרים לא יכון לנגד עיני' שכן טופס ברכות כך הוא.
בגלל עמדות קיצוניות כאלה, א"א לומר משהו שפוי בכל הסוגיא הזו. חבל.
עקביה כתב:משולש כתב:ואפשר לתרץ שהרי מפורש בתורה שכשעושים עבירות "ותטמא הארץ" ומדובר על ארץ ישראל. ואם כן גם לנו שייך.
בשום אופן א"א לתרץ כך. 'ותטמא הארץ' מתייחס ליושבי הארץ. האדמה אינה מקבלת טומאה כמובן. הביטוי אדמה טמאה נלקח מכאן וְאַךְ אִם טְמֵאָה אֶרֶץ אֲחֻזַּתְכֶם (יהושע כב יט) או מכאן וְאַתָּה עַל אֲדָמָה טְמֵאָה תָּמוּת (עמוס ז יז) ובאלה הכוונה לאדמת חו"ל.
חס מלחשוד את מחבר שיר היחוד באמירה כזו על א"י.
כי יען שהיא ארץ קדושה מקבלת טומאה מדברים האלה,
משולש כתב:בדקתי במקורות ואכן אתה צודק. הביטוי "אדמה טמאה" הוא כינוי לחו"ל. ומסתמא זו היתה כוונת הפייטן.
אמנם בעצם העניין לא הצלחתי להבין איך אתה מסביר את כל הפסוקים שמפורש בהם שהארץ יכולה להיטמא. "ותטמא הארץ", "ולא תטמאו את הארץ", "ותבואו ותטמאו את ארצי",
ומצאתי בכמה מפרשים שכתבו כמעט בפירוש שארץ ישראל בעצמה נטמאת ע"י עבירות ובפרט גילוי עריות (ראה כלי יקר).
אחר כך מצאתי במפורש במלבי"ם ויקרא פרשת אחרי מות:כי יען שהיא ארץ קדושה מקבלת טומאה מדברים האלה,
ואם כן אפשר להבין מדוע רבים מגדולי ישראל לא ראו צורך לשנות את הנוסח הזה. כי הוא עדיין מסתדר.
(בנוסף למה שהזכירו פה עוד שאנחנו מדברים על כל הכלל ישראל שהוא ברובו בחו"ל, וכמו כל שאר המקומות שהזכירו כמו הא לחמא עניא, וברכת קיבוץ גלויות, והביאנו לשלום, ועוד).
דרומי כתב:ולהעיר מהנוסח בקדיש "אתרא קדישא הדין". ויש שאינם גורסים כן.
איש_ספר כתב:שלמה בן חיים כתב:איש_ספר כתב:צריך איזה רב שפיו ולבו שוין כמו רמ"מ שפרן בנושא התכלת.
לא הבנתי כוונתך
שתשובה אחת אמיתית, (שאין להתיר שינוי כל דהוא מחשש פריצת גדר מוחלטת), שקולה יותר מכל פלפולי הבל.
גם מבחינה אובייקטיבית וגם מבחינה חינוכית.
אמירת נחם, אינה מדינא דגמ' (אינה בבלי ורק בירו' ובגאונים הוזכרה כמנהג ולא כדין פשוט) ועל אחת כו"כ שנוסחתה אינה מאנשי כנה"ג כנראה מריבוי הנוסחאות שיש בה.
משולש כתב:האם מדלג על ברכת קיבוץ גלויות כי כבר קובצנו, ועל ברכת השופטים כי יש לנו שופטים, ועל ברכת ולירושלים עירך כי כבר נבנתה, וכו' וכו'. איפה יהיה הגבול?
שומר כתב:הסוטים השתוללו היום תשעה באב בירושלים ובכל הארץ איזה ביזיון לעיר ירושלים תוועבות יותר גרוע מהגויים המוסלמים
אחרון התלמידים כתב:שומר כתב:הסוטים השתוללו היום תשעה באב בירושלים ובכל הארץ איזה ביזיון לעיר ירושלים תוועבות יותר גרוע מהגויים המוסלמים
ב"ה
איך ראית אותם?
אני הקטן ראיתי בירושלים הקדושה המקודשת בקדושתו יתברך, יהודים יראים מקוננים בכל נפשם על חורבן בית המקדש.
וכן לצערי יש בירושלים תינוקות שנשבו שרובם ככולם, אינם יודעים מימינם לשמאלם ועפ"י חז"ל הם נחשבים שוגגים או אנוסים.
עכ"פ לא שמעתי שאליהו הנביא אמר לאחאב שעתה אנו בגלות והארץ שוממה וחרבה, אלא אמר לו שהוא עוכר ישראל שעובד ע"ז בא"י.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אמת המדה עליו בונים, מוזרת היא לרוחי.
מה נקרא יושב? מי שמתגורר בארה"ב וסובל מעודף כסף, ובא לבקר את העיר העתיקה עם המצלימה והאשה והילדים (בסדר הזה) למשך כמה שבועות חופש מהעבודה המרחפת של שכלול המטבח שלו פעם שלישית בעשור, לזה תקרא יושב? ומי ששוכר דירה להתגורר שם כמה ימים ליהנות מהאוירה התוססת? ומה עם מישהו שקנה דירה כדי לגור סמוך ונראה לכותל המערבי, אמנם צריך לפחוד כל יום שמא יבוא נשיא אמריקאי ויחליט שעל מדינת ישראל להחזיר את ירושלים העתיקה לאיזה מדינה אחרת תומ"י, האם לזה תקרא יושב?
הישיבה בא"י היא ישיבה של קיום, ישיבה עצמאית עם ריבונות עצמאית, וכהיום אין אף אחד שמתגורר שם באופן זה.
ואוסיף עוד נקודה למחשבה. ארעא לטסקא משתעבד, ודעת הגאון מראסיין שיש בזה להפקיע מידי שמיטה (ואאל"ט יש מהרי"ט הטוען להיפך, שכאשר הריבונות היא יהודית, גם קרקע נכרי יש בה משום שמיטה משום שמשועבד ליהודים). התושב בעיר העתיקה חייב לשלם מיסים מופקעים (תזכרו, שאנשי מצרים היו עבדים לפרעה אחרי מכירת אדמתם, ולא הוצרכו לתת לו אלא יד אחד מחמשה, ואנחנו?) ביחס להחיוב האמיתי, משום שמשלם על הבלי הבלים חוץ מהדברים שחייב אותם באמת, האם לזה תקרא תושב כשנחלתו עלולה להתהפך לזרים אם לא ישלם?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אנחנו חיים עדיין במנטליות גלותית
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אמת המדה עליו בונים, מוזרת היא לרוחי.
מה נקרא יושב? מי שמתגורר בארה"ב וסובל מעודף כסף, ובא לבקר את העיר העתיקה עם המצלימה והאשה והילדים (בסדר הזה) למשך כמה שבועות חופש מהעבודה המרחפת של שכלול המטבח שלו פעם שלישית בעשור, לזה תקרא יושב? ומי ששוכר דירה להתגורר שם כמה ימים ליהנות מהאוירה התוססת? ומה עם מישהו שקנה דירה כדי לגור סמוך ונראה לכותל המערבי, אמנם צריך לפחוד כל יום שמא יבוא נשיא אמריקאי ויחליט שעל מדינת ישראל להחזיר את ירושלים העתיקה לאיזה מדינה אחרת תומ"י, האם לזה תקרא יושב?
הישיבה בא"י היא ישיבה של קיום, ישיבה עצמאית עם ריבונות עצמאית, וכהיום אין אף אחד שמתגורר שם באופן זה.
ואוסיף עוד נקודה למחשבה. ארעא לטסקא משתעבד, ודעת הגאון מראסיין שיש בזה להפקיע מידי שמיטה (ואאל"ט יש מהרי"ט הטוען להיפך, שכאשר הריבונות היא יהודית, גם קרקע נכרי יש בה משום שמיטה משום שמשועבד ליהודים). התושב בעיר העתיקה חייב לשלם מיסים מופקעים (תזכרו, שאנשי מצרים היו עבדים לפרעה אחרי מכירת אדמתם, ולא הוצרכו לתת לו אלא יד אחד מחמשה, ואנחנו?) ביחס להחיוב האמיתי, משום שמשלם על הבלי הבלים חוץ מהדברים שחייב אותם באמת, האם לזה תקרא תושב כשנחלתו עלולה להתהפך לזרים אם לא ישלם?
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אחזור עוד פעם. תוך דקה יכול הטראמפ הזה להחליט לשנות את המצב, וכבר אין ריבונות ואין פקיעות ולא כלום.
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים