מה שנכון נכון כתב:ז"ל הגה"מ "ההולך בדרך מותר בנעילת סנדל עד רחוב הקהל בזמן הזה ובט"ב לא יתחיל לטייל".
כלומר ההולך בדרך מותר לו להמשיך בהליכתו אף בט"ב, ואף אם יצטרך ללבוש מנעלים מותר כל זמן שהוא בדרך עד שיגיע לרחוב היהודים, וזה מדובר גם במי שיצא לטייל ולא אמרינן ליה שישאר במקומו עד מוצאי ט"ב. ומ"מ לא יתחיל לילך בדרך לשם טיול בט"ב.
[בשו"ע תקנד,כא "יש מי שאומר שלא ילך ויטייל בשוק, כדי שלא יבא לידי שחוק וקלות והתול". ומקורו מהכלבו. וכתב בד"מ שכ"ה במרדכי. ולכאורה כונתו לנ"ל. (וע"ע ברמ"א תקנג,ב שלא יטייל בעט"ב). אמנם לכאורה המרדכי מדבר גם במי שמטייל במקום שהוא יחידי, ואין חשש שחוק והתול כבשוק, והטעם משום שאין ראוי להתענג בט"ב. או אולי כונתו שלא יגרום לעצמו בחינם לעבור על לבישת המנעל, ואף שהתירו בהולך לדרך, ה"מ כשהולך לצורך, ולא כשהולך להנאתו גרידא. ועכ"פ אי"ז שווה לדין השו"ע שהוא בכדי שלא יבוא לשחוק והתול, וע"ע בגר"א שם שציין להא דאבל אסור ליקח תינוק בחיקו].
אריך כתב:הלשון שהבאת מהגה"מ כעי"ז בהגהות מרדכי שם: "וההולך בדרך מותר בנעילת סנדל עד רחוב הקהל בזמן הזה. ובט"ב לא יתחיל לטייל".
אריך כתב:א) הסברך לא הבנתי, יש כאן שני נושאים, האחד נעילת הסנדל ובזה התיר להולך בדרך, ולא רק למי שכבר התחיל ללכת לפני ט"ב, אלא כל הולך בדרך מותר לו (עד רחוב הקהל). ויש ענין שני של איסור טיול, ומה השייכות לענין שפתח בו דאיירי לענין נעילת הסנדל.
זקן ששכח כתב:אגב, באיזו שפה דיבר ה'מרדכי'?
אני אינני יודע, אבל יתכן שעל פי זה נבין את התרגום מלשונו לביטוי 'להתחיל לטייל'.
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים