עמוד 1 מתוך 1
סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ב' אוקטובר 28, 2024 12:28 am
על ידי הר צבי
באחד מימי חול המועד קפצתי לבית הכנסת החורבה לתפילת החג בבוקר שע"י קהילת זילברמן,
ובאמירת ההושענות נוכחתי לראות שהש"ץ לבדו אומר ההושענות והציבור מקיף בשקט ועונה אחר כל "חרוזה" הושענא ותו לא,
ובאמת יש מקום לומר מסברא שכך צריך להיות וזה נראה יותר טוב אבל כיון שעסקינן בקהילת זילברמן בדקתי במעשה רב ושם נראה הפוך לגמרי וז"ל:
"הושענות מתחילין להקיף באות ראשון מאותיות א"ב ומסיימין ההקפה באות ת' והש"ץ והצבור אומרים אות באות וקודם כל אות אומרים הושענא היינו הש"ץ אומר הושענא אבן שתיה והצבור עונין כן אחריו וכן בכל אות עד שמסיימין ההקפה." עכ"ד ומשמע שהציבור אומרים הכל, חיפשתי בספרי המנהגים
ומצאתי בספר המנהגים למהרא"ק בהגה שג"כ כתב שהציבור אומר הכל וז"ל: ופותח ש"צ בקול רם הושענא ועונין ציבור ג"כ ואומר ש"צ למען אמתך וציבור עונין הושענא וכן עד למען דורשיך. ופותח ש"צ אותו הושענא השייך ליום קול רם ואומרים הציבור ומסיימין הכל ומסבבין אחר החזן ואומרים חרוזה אחרונה בקול רם, ובבא ש"צ פני התיבה עומד וכל איש במקומו, ופותח ש"צ קול רם ג"כ חרוזה אחרונה ועונין ציבור אחריו הושענא וכן בסוף חרוזה, וחוזר ס"ת למקומו ע"כ.
ואחר כל זאת נפלאתי טובא מה מקור מנהג משונה זה, אולי יביאו כאן איזה מקור אפילו לא מהגאון יש"כ.
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ב' אוקטובר 28, 2024 12:34 am
על ידי אור עולם
מזמן תמהתי עליהם בזה
אבל ההיגיון איתם, ולא עם המופיע במע"ר.
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ב' אוקטובר 28, 2024 1:38 am
על ידי עץ הזית
גם ר' אליהו זילברמן תמה על מנהג זה.
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ב' אוקטובר 28, 2024 1:56 am
על ידי אור עולם
עץ הזית כתב:גם ר' אליהו זילברמן תמה על מנהג זה.
מקור?
וכאמור, ההיגיון איתם.
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ב' אוקטובר 28, 2024 1:57 am
על ידי אור עולם
פעם אמרתי בצחוק שצריך להיות לפי המע"ר שהחזן יאמר "הושענא אבן שתיה" והציבור יענו "כן"
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ב' אוקטובר 28, 2024 2:40 am
על ידי איש_ספר
לכאורה ברצ"ב יש עדות למנהג כזה
(ע"ז הדרך לענין פולמוס אופן הזכרת קרבן ר"ח במוסף של ר"ה, האם באמירת הפסוק של מלבד עולת החדש כמנהג כל פולין, או הזכרה בתוך 'ומנחתם' כמנהג חלק מאשכנז מערב. הטילו ראשי הקהילה על ת"ח מבני הקהילה, לברר איזה נוסח הגון יותר, הוא הכריע שנוסח אשכנז מערב הוא המבורר וכך קבעו במחזור שלהם. אין שום ספק שהגר"א לא שינה בזה ממנהג פולין, שאחרת היו מודיעים לנו ע"כ רושמי הנהגותיו).
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ב' אוקטובר 28, 2024 7:47 am
על ידי יהושפט
איש_ספר כתב:לכאורה ברצ"ב יש עדות למנהג כזה
אוצר החכמה_-_ מנהגים דק-ק וורמיישא - א - שמש, יוזפא__ 311_312.pdf
(ע"ז הדרך לענין פולמוס אופן הזכרת קרבן ר"ח במוסף של ר"ה, האם באמירת הפסוק של מלבד עולת החדש כמנהג כל פולין, או הזכרה בתוך 'ומנחתם' כמנהג חלק מאשכנז מערב. הטילו ראשי הקהילה על ת"ח מבני הקהילה, לברר איזה נוסח הגון יותר, הוא הכריע שנוסח אשכנז מערב הוא המבורר וכך קבעו במחזור שלהם. אין שום ספק שהגר"א לא שינה בזה ממנהג פולין, שאחרת היו מודיעים לנו ע"כ רושמי הנהגותיו).
לכאורה גם שם רק על הפתיח הושענא למענך אלוקינו וכו', ועל שתי החרוזים האחרונים ענה הקהל הושענא
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ב' אוקטובר 28, 2024 9:49 am
על ידי צופה_ומביט
הר צבי כתב:ומצאתי בספר המנהגים למהרא"ק בהגה שג"כ כתב שהציבור אומר הכל וז"ל: ופותח ש"צ בקול רם הושענא ועונין ציבור ג"כ ואומר ש"צ למען אמתך וציבור עונין הושענא וכן עד למען דורשיך. ופותח ש"צ אותו הושענא השייך ליום קול רם ואומרים הציבור ומסיימין הכל ומסבבין אחר החזן ואומרים חרוזה אחרונה בקול רם, ובבא ש"צ פני התיבה עומד וכל איש במקומו, ופותח ש"צ קול רם ג"כ חרוזה אחרונה ועונין ציבור אחריו הושענא וכן בסוף חרוזה, וחוזר ס"ת למקומו ע"כ.
מה בין "חרוזה אחרונה" לבין "סוף חרוזה"?
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ב' אוקטובר 28, 2024 12:12 pm
על ידי כי שרית
איש_ספר כתב:לכאורה ברצ"ב יש עדות למנהג כזה
אוצר החכמה_-_ מנהגים דק-ק וורמיישא - א - שמש, יוזפא__ 311_312.pdf
(ע"ז הדרך לענין פולמוס אופן הזכרת קרבן ר"ח במוסף של ר"ה, האם באמירת הפסוק של מלבד עולת החדש כמנהג כל פולין, או הזכרה בתוך 'ומנחתם' כמנהג חלק מאשכנז מערב. הטילו ראשי הקהילה על ת"ח מבני הקהילה, לברר איזה נוסח הגון יותר, הוא הכריע שנוסח אשכנז מערב הוא המבורר וכך קבעו במחזור שלהם. אין שום ספק שהגר"א לא שינה בזה ממנהג פולין, שאחרת היו מודיעים לנו ע"כ רושמי הנהגותיו).
גם שם אין מקור למנהג זה וזה בדיוק כמו מנהגי מהרא''ק מילה במילה
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ה' אוקטובר 31, 2024 4:57 am
על ידי עץ הזית
אור עולם כתב:עץ הזית כתב:גם ר' אליהו זילברמן תמה על מנהג זה.
מקור?
שמעתי מפיו.
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ה' אוקטובר 31, 2024 5:01 am
על ידי עץ הזית
יהושפט כתב:לכאורה גם שם רק על הפתיח הושענא למענך אלוקינו וכו', ועל שתי החרוזים האחרונים ענה הקהל הושענא
כי שאר החרוזים נאמרו בלחש.
ומכך שעל שני החרוזים שנאמרו בקול זה אופן הענייה - יש ללמוד שבמנהג המקורי שהחזן אמר הכל בקול ענו כך על כל חרוזה וחרוזה.
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ה' אוקטובר 31, 2024 9:20 am
על ידי מעט דבש
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ה' אוקטובר 31, 2024 8:41 pm
על ידי גביר
הושענא רבה בבית הכנסת כמנהג בני רומי בירושלים,
הש"ץ אומר את לשון הפיוט והקהל עונה 'הושענא' [ההושענות אחרי תפילת מוסף, שגם בה, לפי מנהג זה, אוחזים בארבעת המינים].
"מוסף של הושענא רבה בבית הכנסת האיטלקי ברחוב הלל בירושלים לפי מנהג יהודי רומא, חזן: יונתן פצ'יפיצי "
https://www.youtube.com/watch?v=5u2jn9_ ... 0mQa62KEko
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ה' אוקטובר 31, 2024 9:12 pm
על ידי איש_ספר
נוהגים שם מנהג אנשי ירושלים להחזיק את הד' מינים במוסף?
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ה' אוקטובר 31, 2024 9:54 pm
על ידי גביר
כן.
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ה' אוקטובר 31, 2024 10:14 pm
על ידי כמהים_
כך כתוב גם במחזור החדש שהוציאו פיאטלי וסרמוניטה (
כאן, עמ' 164), אבל לא הביאו מקור למנהג זה, ובמחזור בולוניה ש"א ומחזור שד"ל מפורש שנוטל הלולב בידו רק לאחר החזרה לאמירת הושענות. ואולי הם הנהיגו כך רק בירושלים בגלל מנהג אנשי ירושלים?
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ו' נובמבר 01, 2024 1:26 am
על ידי איש_ספר
אגב זה מיום הושע"ר, ניתן לשמוע שם ונתנה תוקף... וביום הושענא רבא יחתמון.
וראו (בסרטון שם) איך שנוהגים עם הש"ץ באמירת או"א בב"ה...
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: ו' נובמבר 01, 2024 12:51 pm
על ידי גביר
לפי המופיע במחזור סרמונטה פיאטלי לסוכות, ירושלים תשע"ה עמ' קלו, המנהג לומר 'ונתנה תוקף' בהושע"ר הוא מנהג קהילת רומא דווקא ואינו מופיע, למשל, במחזור בולוניה.
בסידור החדש שלהם שיצא לאחרונה לא מצאתי התייחסות למנהג זה.
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: א' נובמבר 03, 2024 11:00 am
על ידי גביר
איש_ספר כתב:וראו (בסרטון שם) איך שנוהגים עם הש"ץ באמירת או"א בב"ה...
האדם המניח את ידו על ראשו של הש"ץ הוא כנראה אביו המניח את ידו על ראש בנו בזמן ברכת כהנים בהתאם למנהג, הדבר אינו קשור להיותו ש"ץ וניתן להבחין בציבור בעוד מתפללים העושים כך.
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: א' נובמבר 03, 2024 6:17 pm
על ידי איש_ספר
גביר כתב:איש_ספר כתב:וראו (בסרטון שם) איך שנוהגים עם הש"ץ באמירת או"א בב"ה...
האדם המניח את ידו על ראשו של הש"ץ הוא כנראה אביו המניח את ידו על ראש בנו בזמן ברכת כהנים בהתאם למנהג, הדבר אינו קשור להיותו ש"ץ וניתן להבחין בציבור בעוד מתפללים העושים כך.
אכן חידוש היה בעיני שעושים כך גם באמירת או"א ולאו דוקא בעת נש"כ ממש. יש מנהג כזה?
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: א' נובמבר 03, 2024 6:56 pm
על ידי עזריאל ברגר
איש_ספר כתב:יש מנהג כזה?
כך ראיתי בכמה הזדמנויות, אצל אחב"י הספרדים.
אבל לעשות זאת לש"ץ?! זה מפליא!
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: א' נובמבר 03, 2024 11:39 pm
על ידי עושה חדשות
התקיעות בסוף, בין ה"ברכו" לענייה של הציבור, גם מעניין. (וגם הצורה של השברים).
Re: סדר אמירת ההושענות ע"י ציבור המתפללים
פורסם: א' נובמבר 03, 2024 11:57 pm
על ידי צופה_ומביט
על התקיעה המיוחדת והשברים המיוחדים והתרועה המיוחדת [והשופר המיוחד] של יהודי איטליה, ראה [סרטון הדגמה והסבר מהרה"ג אב"ד מילאנו]
כאן. וראה כעי"ז גם
כאן.