מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שירי שמחת תורה בעד ונגד.

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

שירי שמחת תורה בעד ונגד.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' אוקטובר 25, 2024 2:56 am

פטירת משה. התנגד לשיר אחד - וחיבר שיר אחר.

א.
שירים רבים חיברו הפייטנים חלקם לחג השבועות וחלקם לסיום התורה.והאב''ע בפירושו לתורה -
מזכיר אחד מהם ומתנגד לו וזל''ש:

...יש אומר כי מספר שבעים בעבור שהוא סך חשבון כי ששים ותשע היו....והם שלשים ושתים ובדרש כי יוכבד נולדה בין החומות. גם זה תמוה למה לא הזכיר הכתוב הפלא שנעשה עמה בהולדת משה והיא בת ק"ל שנה ולמה הזכיר דבר שרה שהיתה בת תשעים.
ולא די לנו זה הצער עד שעשו פייטנים פיוטים ביום שמחת תורה. יוכבד אמי אחרי התנחמי והיא בת ר"נ שנה וכי אחיה
[י''ג אחיה השילוני] חי כך וכך שנים דרך אגדה או דברי יחיד.
אבן עזרא על בראשית מ״ו:כ״ז:א׳.

האב''ע תמה ע''כ שילדה בגיל מאה שלושים . וגם ע''כ שחייה מאתיים וחמישים שנה.
הרמבן במקום מתרץ את הקושיא של האב''ע עיי''ש..
כיום אין לנו את השיר עצמו מלבד הקטע שהביא האב''ע. אך במקביל גם האב''ע עצמו חיבר שיר על פטירת משה, פיוט המופיע לפני ההפטרה של שמחת תורה.

ב.
מצד שני מצאנו שאבן עזרא עצמו כתב פיוט נפוץ על מותו של משה. השיר שבא לתאר את גדולת משה
וכותרתו 'אשריך הר העברים / על ההרים הגבוהים'.

אַשְׁרֶיךָ הַר הָעֲבָרִים, / עַל הֶהָרִים הַגְּבוֹהִים,
יַעַן בָּךְ מִבְחַר קְבָרִים – / הַקֶּבֶר אִישׁ הָאֱלֹהִים.

בִּלְבָבִי לַבָּה, וְכַף אַךְ / עַל מוֹת צִיר נֶאֱמָן, אֲשֶׁר לֹא
קָם עוֹד כָּמֹהוּ, וּמַלְאָךְ / נִרְאָה מִתּוֹךְ הַסְּנֶה לוֹ;
בּוֹעֵר בָּאֵשׁ הַסְּנֶה – אַךְ / לֹא נֶאְכַּל עַצְמוֹ וְחֵילוֹ.

וַיּוֹאֶל עֵינָיו לְהָרִים – / וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים,
הִסְתִּיר פָּנָיו הַיְּקָרִים / מֵהַבִּיט אֶל הָאֱלֹהִים.

רַבּוּ מוֹפְתָיו, אַךְ בְּאָמְנָה / אֵל חַי עָשָׂמוֹ בְעָצְמָה,
הוּא הוֹרִיד דָּת נֶאֱמָנָה, / דָּת מָלְאָה דַּעַת וְחָכְמָה
קַבֵּל הוֹרֶיךָ – וְאַל נָא / תִּשְׁאַל: אֵיךְ הָיוּ וּבַמָּה

הַנִּפְלָאִים הַזְּכוּרִים – / לָמָּה יִקְצֹף הָאֱלֹהִים?
הַדּוֹבְרִים עָלָיו שְׁקָרִים / לֹא הֶאְמִינוּ בֶּאֱלֹהִים.

הוּא הוֹרִיד לוּחוֹת שְׁנָיִם, / וּבְעֵת תָּעִיתִי בְמַעְלִי –
אַרבָּעִים יוֹם פַּעֲמַיִם / לֹא אָכַל לֶחֶם בְּשֶׁלִּי.
אֵיךְ אֹכַל לֶחֶם וּמַיִם / אֶשְׁתֶּה – כִּי נֶאְסַף פְּלִילִי?

בְּחַיָּיו פֵּרַשׁ לִי אֲמָרִים / אֲשֶׁר אָמַר לוֹ הָאֱלֹהִים,
וּבְמוֹתוֹ בֵּרַךְ יְשָׁרִים – / וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים,

מַה נִּכְבַּד מִקְרָא וּמִדְרַשׁ / דָּת, הָיְתָה אָמוֹן בְּשָׁחַק;
הוֹרִישָׁהּ עָנָו – וְיָרַשׁ / דּוֹר מִדּוֹר, קָרוֹב – לְמֶרְחָק,
וִיסוֹד הַשֵּׁם הַמְּפֹרָשׁ / עַל סֵפֶר ׳וְאֵלֶּה שְׁמוֹת׳ חָק –

׳וַיִּקְרָא׳ סוֹד הַסְּפָרִים / ׳וַיְדַבֵּר׳ אִתּוֹ אֱלֹהִים,
דִּבֶּר ׳אֵלֶּה הַדְּבָרִים׳ / וּ׳בְרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים׳

ג.
בשונה מהפיוט של האב''ע המתאר את גדלותו של משה , קיימים גם פיוטים על פטירת משה המתארים את צערם של בנ''י על האבידה הגדולה של משה רעיא מהימנא, ולמרות שיש בהן הבעות צער על האובדן,הם אינן פוגמות ביום מיוחד זה של סיום והתחלה של התורה.

וכמו ראש השנה שיש בה תערובת של יום דין יחד עם יום הכתרת הקבה למלכו של עולם. וגילו ברעדה, כך גם ביום שמחת תורה שבו נאמרות תפילות רציניות תלויות חיים על הגשם " לחיים ולא למוות" וכ''ו, הזכרת נשמות, פיוטים על משה בנוסף על רובן של פיוטי השמחה על סגולת וחיבת התורה.

ד.
תמוהה היא הדעה שפיוטי הצער נועדו לזמן \ מקום בו החג הוא יומיים ,ולכל יום היה אופי ופיוטים שונים ונפרדים לאבל ולשמחה . שהרי כל הפיוטים על משה חוברו לאותו יום שקוראים את הפסוקים על פטירתו בסיום התורה. וביום חגם הראשון בעצרת הם בכלל קוראים עשר תעשר, ואינם מזכירים את פטירת משה.

ולכן אותם פסוקים ובאותו מעמד עצמו מתארים את גדולת משה ואת החלל והאבידה בפטירתו [גם זה כדי לתאר את גדולתו - ולא כדי להרבות אבל] ,באותו יום עצמו ובאותם פסוקים עצמם אנו חוגגים ושמחים בסיום התורה. כמו גם בסיומי מסכתות וש''ס. וחדא מחתא היא.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ו' אוקטובר 25, 2024 11:39 am, נערך 5 פעמים בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שיר לשמחת תורה בעד ונגד.

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 25, 2024 7:53 am

יהודהא כתב:כיום אין לנו את השיר עצמו מלבד הקטע שהביא האב''ע. אך במקביל גם האב''ע עצמו חיבר שיר על פטירת משה
לכאו' יש לנו את השיר המדובר, ואפילו עם הקלטה של חבושה...
והאבע"ז לא התנגד כלל לפיוטים על פטירת משה, כי אם לסיפור על אריכות ימיה של יוכבד.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: שיר לשמחת תורה בעד ונגד.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' אוקטובר 25, 2024 9:14 am

עושה חדשות כתב:
יהודהא כתב:כיום אין לנו את השיר עצמו מלבד הקטע שהביא האב''ע. אך במקביל גם האב''ע עצמו חיבר שיר על פטירת משה
יש לנו את השיר, ואפילו עם הקלטה של חבושה...
והאבע"ז לא התנגד כלל לפיוטים על פטירת משה, כי אם לסיפור על אריכות ימיה של יוכבד.

-------------------
א.בדברי - שהשיר אינו קיים נסמכו על כתובים שכנראה לא עודכנו שהשיר נמצא.
ושמחתי להיווכח שהשיר כן קיים, ותודה על הקישור.
ב. אחדד את הנ''ל. לגבי האב''ע הבאתי את ביקורתו בעניין גילה של יוכבד. והוא כתב שיר אחר על משה בעניין שונה.
ג. דברי בעניין שירי אבילות מכוונים לדבריה של ש,א. שהציעה חלוקה של שירי חג העצרת לימים נפרדים:יום רציני ותוגה.
ויום נוסף של חגיגה ושמחת תורה, ולכך כוונו דברי בחלק השני לעיל.
ואולי הכותרת שבראש הדברים גרמו לעירוב הדברים. ולכן שיניתיה במקצת.

ד. ז' אדר. או שבועות. ולראב''ע בשמחת תורה.
בהכוונתך הריני להביא את השיר המדובר מאתר התפילה והפיוט הנמצא בקישור בקישור שהבאת:

צעקָה יוֹכֶבֶד בְּקוֹל מַר וְקָשֶׁה:
סִינַי סִינַי אַיֵּה מֹשֶׁה?

שַׁאֲלוּ לְחוֹרֵב שַׁאֲלוּ לְסִינִי
אָנָה פָּנָה עֶבֶד ה'
וְאָנָה הָלַךְ מַחְמַד עֵינַי
וְכָהוּ מֵאוֹרַי
כִּי נִגְרַע מֹשֶׁה.
סִינַי סִינַי אַיֵּה מֹשֶׁה?

אָחֲזָה רְעָדָה לִמְחוֹלַת הַמַּחֲנַיִם
וְכָל לֵב הָעֵדָה נֶהְפַּך לְמַיִם
וְצָעֲקוּ בְּמָרָה
וְאֵין אִישׁ מַחְשֶׁה.
סִינַי סִינַי אַיֵּה מֹשֶׁה?

לְכוּ נָא לְיַם סוּף שֶׁבָּקַע בְּמַקְלוֹ
וּלְהַר חוֹרֵב שַׁאֲלוּ לוֹ
אַיֵּה הִגְבִּיר וְאַיֵּה אָהֳלוֹ
אִם עָלָה לְסִינַי לְהַקְרִיב אִשֶּׁה.
סִינַי סִינַי אַיֵּה מֹשֶׁה?

מָה זֶה תֶּהֱמִי עֲנִיָּה אִמִּי
הַשְׁקִיטִי בְּחֵילֵךְ הַרְגִּיעִי וְדֹמִי
הַצְדִּיקִי דִּין שׁוֹכֵן הֲדוֹמִי
יוֹכֶבֶד אִמִּי אַחֲרַי הִתְנַחֲמִי
כִּי סוֹף הָאָדָם לָמוּת כְּמַלְוֶה כְּנוֹשֶׁה
סִינַי סִינַי אַיֵּה מֹשֶׁה?

לָקְחוּ שְׂרָפִים וְחַיּוֹת אֶת הַמִּטָּה
וְכָל מַלְאָךְ וּמַלְאָךְ בּוֹכֶה בַּשִּׁטָּה
וּשְׁכִינָה תִּצְעַק קוֹל בְּמִבְטָא
אָנָה הָלַךְ עַבְדִּי מֹשֶׁה
סִינַי סִינַי אַיֵּה מֹשֶׁה?

הַיּוֹם הֻעֲלָה אוֹר הָעוֹלָם
סְפָדוּהוּ יִשְׂרָאֵל בֵּין הֵיכָל וְאוּלָם
מַלְאָכִים הֶעֱלוּהוּ לְמַעַן אֶרְאֶלָם
וּזְכוּתוֹ לְבָנָיו צוּר אֶל תְּנַשֶּׁה.
סִינַי סִינַי אַיֵּה מֹשֶׁה?

מָה לָךְ בַּת לֵוִי אֵשֶׁת עַמְרָם
צַר לִי לְמֹשֶׁה נִשָּׂא וָרָם
מַלְאָכִים יָרְדוּ מֹשֶׁה הוּרַם
נִשְׁאַרְתִּי אַחֲרָיו בְּלִי מַחֲסֶה.
סִינַי סִינַי אַיֵּה מֹשֶׁה?

הַיּוֹם נֶחְתָּם מַעֲיַן הַחָכְמָה
הַיּוֹם נִסְתָּם בְּאֵר מְזִמָּה
מַלְאָכִים הֶעֱלוּהוּ לִשְׁמִי רוּמָה
לִפְנַי וְלִפְנִים קֹדֶשׁ קָדְשֵׁי.
סִינַי סִינַי אַיֵּה מֹשֶׁה?

הַר הַעֲבָרִים אַשְׁרֵי חֶלְקָךְ
מִבְחָר קְבָרִים הָיָה בְּחֶלְקָךְ
וְכָל הֶהָרִים חָשְׁקוּ בְּחֶשְׁקָךְ
כִּי בְךָ נִקְבָּר אִישׁ הָאֱלֹהִים מֹשֶׁה.
סִינַי סִינַי אַיֵּה מֹשֶׁה?

הַיּוֹם הַזֶּה תִּזְכֹּר זְכוּתוֹ
לְמַהֵר לְקַבֵּץ שְׁאֵרִית עֲדָתוֹ
וּבָרֵךְ תְּבָרֵךְ לְעַמְּךָ כְּבִרְכָתוֹ
וְזֹאת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרַךְ מֹשֶׁה.
סִינַי סִינַי אַיֵּה מֹשֶׁה?

בהסבר שם עלתה הצעה שהוא בכלל יועד לז' אדר יום פטירתו, ומכאן מאפייני היגון הרבים שבשיר.
ולא להושענא רבא כפי שנהגו יהודי אירן.
ולא לחג השבועות -חג מתן תורה כפי שהיו שסברו.
אמנם האב''ע עצמו מציין במפורש שהשיר על קינת יוכבד נאמר בשמחת תורה.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים